ال‌کلاسیکو، یک گام تا جام

رئال مادرید و بارسلونا در دیدار رفت داربی اسپانیا یا نبرد کلاسیک لیگا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به میدان می‌روند.

به گزارش گزارشگر یک، باز هم یک ال‌کلاسیکوی دیگر. حساس‌ترین رقابت باشگاهی در فوتبال اروپا پنجشنبه‌شب در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار می‌شود؛ جایی که شاگردان کارلو آنچلوتی در خانه پذیرای بارسلونای ژاوی هرناندس هستند.

بارسا پس از دو شکست متوالی برابر منچستریونایتد در لیگ اروپا و سپس آلمریا در لیگا وضعیت خوبی ندارد و حال باید در خانه رئال به میدان برود. پدری، لواندوفسکی و دمبله، سه بازیکن غایب بارسلونا در این دیدارند و به همین خاطر است که خیلی‌ها شانس برد رئال مادرید را بیشتر می‌دانند.

آخرین مصاف دو تیم در فینال سوپرجام اسپانیا بود که بارسا نزدیک به دو ماه پیش در ریاض ۳-۱ برنده شد و اکنون بهترین فرصت برای رئال است تا بتواند انتقام آن شکست را بگیرد و شانس خود را برای صعود به فینال کوپا دل‌ری افزایش دهد.

تاریخچه

در دوران دیکتاتوری فرانکو بر تمام نمادها و نشانه‌های فرهنگی و قومیتی آنلاین بطلان زده و دستور داده شد که سخن‌گفتن به جز زبان اسپانیایی ممنوع شود. این اقدام فرانکو اعتراض اقلیت‌ها و اقوام ساکن در مناطق مختلف اسپانیا را به دنبال داشت. در آن هنگام بود که باشگاه بارسلونا که در منطقه کاتالونیا بود به عنوان نماد اعتراض معرفی شد. بارسلونا برای کاتالونیایی‌ها بیش از یک باشگاه بود. مانوئل واسکز، نویسنده و روزنامه‌نگار صاحبنام اسپانیایی، می‌گوید که بهترین راهی که کاتالونیایی‌ها ابراز وجود و مخالفت خود را با حکومت فرانکو اعلام می‌کردند، این بود که به جمع هواداران باشگاه بارسلونا بپیوندند.

به همین خاطر است که کینه این دو تیم و هواداران آنها برابر هم به فوتبال خلاصه نمی‌شود و این دشمنی امروز بیش از هر جای دیگر در زمین فوتبال خود را نشان می‌دهد.

نخستین‌ها

نخستین دیدار غیر رسمی دو تیم به ۱۷ فوریه ۱۹۲۹ برمی‌گردد که در آن رئال مادرید توانست با نتیجه دو بر یک بازی را به سود خود با پایان برساند.

بزرگترین پیروزی که رئال مادرید به دست آورده است، به ۱۳ ژوئن ۱۹۴۳ برمی‌گردد. کهکشانی‌ها بازی را با نتیجه یازده بر یک به سود خود به پایان رساندند. البته این دیدار به پیشنهاد رئال مادرید (به علت خبر ارسال پیغام تهدیدآمیز وزیر کشور ژنرال فرانکو به بازیکنان تیم بارسلونا) از آمار و ارقام نتایج تاریخ ال‌کلاسیکو حذف شد. اگر به دلیل یادشده این دیدار را فاکتور بگیریم، پرگل‌ترین ال‌کلاسیکو به تاریخ سوم فوریه ۱۹۳۵ برمی‌گردد که در آن دیدار باز هم رئال مادرید با نتیجه‌ی ۲-۸ بارسلونا را درهم‌کوبید.

پرگل‌ترین بردی که کاتالان‌ها به دست آورده‌اند نیز به ۲۴ سپتامبر ۱۹۵۰ برمی‌گردد. آبی-اناری‌ها توانستند با نتیجه هفت بر دو برابر حریف سرشناس خود به پیروزی برسند.

آمار کلی

دو تیم تاکنون ۲۵۱ بار به صورت رسمی در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این بین سهم رئال مادرید ۱۰۱ و سهم بارسلونا ۹۸ پیروزی بوده و ۵۲ بار نیز دو تیم به تساوی رضایت داده‌اند. در این دیدارها رئال ۴۱۹ گل و بارسلونا ۴۱۲ گل وارد دروازه‌ حریف خود کرده‌ است که نشان از جذابیت  و پرگل‌بودن این دیدار دارد.

بازی‌های خاطره‌انگیز

۱۹۷۴ – ۱۹۷۳، رئال مادرید صفر – بارسلونا پنج

یوهان کرایف هلندی، بارسلونا را که ۱۴ سال قهرمان لیگ نشده بود، متحول کرد و آنها را به پیروزی بزرگی در برنابئو برابر رئال رساند؛ نتیجه‌ای که به عنوان یکی از تحقیرآمیزترین شکست‌های رئال در نظر گرفته می‌شود. کرایف به‌تنهایی دو گل به رئال زد. او توپ را از میانه‌ زمین خودی پیش برد و با به‌ زانو درآوردن مدافعان رئال، ماریانو گارسیا رمون، سنگربان حریف را نیز تسیلم کرد. بارسلونا آن فصل قهرمان شد.

۱۹۸۵-۱۹۸۴ رئال مادرید صفر – بارسلونا سه

بارسلونا در اواسط دهه‌ ۸۰ با تری ونبلز رنگ و بوی انگلیسی به خود گرفته بود. استیو آرچی‌بالد اسکاتلندی، گری لینکر و مارک هیوز ولزی به نوکمپ آمدند. آرچی بالد که او را با لقب آرچی‌گل می‌شناختند، بهترین بازیکن این ال‌کلاسیکو بود. او یک گل زد و دو گل ساخت. بارسلونا برد شیرین دیگری را در خانه مادرید جشن گرفت. ارزش این سه امتیاز، بسیار بیشتر از دیدارهای گذشته بود؛ چرا که این دو برای قهرمانی با یکدیگر دسته‌وپنجه نرم می‌کردند. دو فصل پس از این، لینکر سه گل در پیروزی سه بر دو بارسلونا برابر رئال مادرید در نوکمپ زد.

۱۹۹۳-۱۹۴ بارسلونا پنج – رئال مادرید صفر

این داربی از آن روماریو، مهاجم بی‌نظیر برزیلی، بود. تیمی ‌که مربی آن کرایف بود با هنرنمایی روماریو در نوکمپ پیروز شد. مهاجم برزیلی در این دیدار سه گل زد. 

۱۹۹۴-۱۹۹۵ رئال مادرید پنج – بارسلونا صفر

انتقام شیرین از بارسلونا! ایوان زامورانوی شیلیایی در این دیدار سه گل زد. آماویسکا و لوئیس انریکه مدتی پس از این بازی به بارسلونا پیوستند. رئال به لطف این پیروزی بالاتر از دپورتیو قهرمان لیگ شد.

۲۰۱۰-۲۰۱۱ بارسلونا پنج – رئال مادرید صفر

ژوزه مورینیو در اولین حضورش در ال‌کلاسیکو طعم تلخ شکست را چشید و تیمش با پنج گل برابر بارسلونا در کاتالان شکست خورد. واکنش جالب پیکه پس از پایان این دیدار تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها بود.

۲۰۱۱-۲۰۱۲ رئال مادرید یک – بارسلونا صفر

دو تیم در فینال کوپادل ری به مصاف هم رفتند که بازی در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل در جریان بود و به وقت‌های اضافه کشیده بود. در نهایت این شاگردان مورینیو بودند که با گل کریستیانو رونالدو موفق شدند به قهرمانی در کوپا دل‌ری دست یابند.

یاغی‌ها

در تاریخ چندین ساله رقابت حساس دو تیم رئال مادرید و بارسلونا که به ال‌کلاسیکو معروف است، چندین بازیکن بین دو تیم جابه‌جا شدند که این جابه‌جایی‌ها حواشی زیادی را به دنبال داشت.

وقتی صحبت از یاغی‌های ال‌کلاسیکو می‌شود همه یاد لوئیس فیگو می‌افتند. فیگو در سال ۱۹۹۵ راهی بارسا شد؛ جایی که به‌شدت محبوب هواداران شد و ۱۷۲ بازی کرد و ۳۰ گل به ثمر رساند اما در سال ۲۰۰۰ رئال که به دنبال جذب ستارگان رده‌یک جهانی بود او را به خدمت گرفت. هواداران دوآتشه بارسا کینه‌ای عمیق از او به دل گرفته و در اولین حضورش در نوکمپ همراه با تیم رئال چنان جوی برایش ایجاد کردند که او لحظاتی با رنگ و روی پریده دست‌هایش را در گوش کرده و خیره به روبه‌رو می‌نگریست. پنج فصل حضور او با لباس سفید با ۱۶۸ بازی رسمی و ۳۸ گل همراه بوده و او از آنجا راهی اینتر شد.

دیگر یاغی‌های ال‌کلاسیکو را بشناسید

برند شوستر
لوئیس انریکه مارتینس
مایکل لائودروپ

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل