پادکست صوتی
الگوریتم های گوگل هر یک دارای مقاصد مختلفی هستند ولی در مجموع هدف همگی آنها بصورت کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. در این مطلب الگوریتم های گوگل ابتدا به اجمال معرفی شده است که در پست های آتی بصورت کامل هر کدام از آنها تشریح خواهند شد.
شرکت به عنوان یکی از برترین شرکت های موتور جستجو که تمام تمرکز آن بر روی جستجوی مشتریانش است باید شرایطی را ایجاد کند که کاربرانی که از این موتور جستجو استفاده می کنند در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند. به کلیه تکنیک ها و روشهایی که در داخل و خارج از وب سایت انجام می شود که باعث شده جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو بهبود پیدا کندگفته می شود.
همواره وب سایت های بسیاری هستند که برای دستیابی به رتبه های برتر در موتور جستجوی گوگل و بهینه سازی سایت همچنین آوردن خود به صفحه اول گوگل از روش های نادرستی استفاده می کنند ولی الگوریتم های گوگل که توسط تیم برنامه نویسی شرکت گوگل به روز رسانی می شوند این وظیفه را بر عهده دارند که جلوی این کارهای غیر اخلاقی را بگیرند.
الگوریتم های گوگل را در این مطلب برای شما به طور خلاصه معرفی می کنیم و برای توضیح کامل در مورد هر یک از این الگوریتم ها شما را به مقالات بعدی ارجاع می دهیم.
الگوریتم پاندا برای اولین بار در فوریه 2011 بود که با آمدنش بر سر زبانها افتاد و وظیفه آن جلوگیری از کپی برداری، نوشتار یا عکس یا … تکراری می باشد که تمامی این اطلاعات را به موتور جستجوی گوگل گزارش می دهد تا از بالا آمدن سایت هایی با کیفیت ارزشی پایین و سایت هایی که عملا مطالب را از سایت های دیگر سرقت می کنند و در سایت خود به نمایش می گذارند به صفحه های اول گوگل جلوگیری کند و سایت هایی که این کار را انجام می دهند و توسط این الگوریتم شناسایی می شوند از طرف گوگل جریمه می شوند.
این الگوریتم در آوریل 2012 معرفی گردید که بر روی لینک های سایت و ها تمرکز دارد.
این الگوریتم همانگونه که به های مخرب امتیاز منفی می دهد به های خوب هم امتیاز مثبت می دهد و مجموع این امتیاز های مثبت می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد و امتیازهای منفی هم می تواند شمارا چندین صفحه در نتایج جستجو به عقب برگرداند.
سایت گوگل به قدرت و اهمیتی که ها دارند امتیاز می دهد و به همین دلیل بهترین کار نگارش مطالب خوب و مفید و انتشار آن در است که می توانند بک لینک های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.
حتما برایتان اتفاق افتاده است، زمانی که در گوگل چیزی تایپ می کنید نمونه هایی از پر تکرار توسط مرورگر گوگل به شما نشان داده شده است.
بله، این الگوریتم به کلمات کلیدی ای که کاربران به جست و جوی آنها هستند تمرکز دارد و به رتیه شما در بررسی های شما کاری ندارد.
این الگوریتم به این شکل کار می کند که پس از ایندکس شدن سایت توسط گوگل چند کبوتر درون آنها قرار می گیردو در زمانی که کاربر کلمه کلیدی را تایپ کند، گوگل این کلمه کلیدی را به کبوترانش می دهد و در صورت وجد داشتن این در سایت ها اصطلاحا نوک میزند و این سایت ها را بر اساس پر کاربرد فراخوانی می کند و به کاربر نمایش می دهد.
چند الگوریتم مهم دیگر هم وجود دارند که در دسته بندی باغ وحش گوگل جای نمی گیرند ولی از اهمیت به سزایی برخوردارند که عبارت اند از:
الگوریتم موبایل گدون گوگل (Mobilegeddon)
این الگوریتم جدیدترین الگوریتمی است که از طرف گوگل معرفی شده و در حال راه اندازی می باشد ولی فعلا کاملا راه اندازی نشده است.
هدف اصلی این الگوریتم حذف تمامی وب سایت هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت ها را نداشته باشند!
برای اینکه سایتتان در این دسته از سایت ها قرار نگیرد باید این امکانات را فراهم نمایید:
- سایت شما باید رارای طراحی ای واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد.
- از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
- تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند.
- قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
- ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
- این الگوریتم در حال ساخته شده و در حال تست بر روی کشور های محدودی است و پس از دریافت نتیجه و اصلاح آن راه اندازی خواهد شد.
برخی از سایت ها برای رسیدن به صفحات اول سایت ها خود را بسیار تکرار می کنند تا بتوانند از الگوریتم کبوتر سواستفاده کنند و به صفحات اول گوگل بیایند ولی این الگوریتم این تکرار بیش از حد را به عنوان اسپم شناخته و این گونه سایت هارا جریمه می کند و از فهرست جست و جو ها حذف می کند.
دربسیاری از سایت ها برای تامین هزینه های سایتشان از تبلیغات استفاده می کنند تا بتوانند هزینه سایت خود را تامین کنند ولی در برخی موارد این تبلیغات ها بسیار زیاد شده و باعث آزار کاربران می شود که این الگریتم به دنبال اینگونه سایت ها می گردد و با جریمه کردن آنها، این سایت ها را از دید کاربران دور نگه می دارد تا کاربران بتوانند نتایج بهتری را برای جستجو های خود پیدا کنند.
سوالات متداول
الگوریتم های جستجوی گوگل چیست؟
الگوریتم های گوگل به فرآیندی که گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند اشاره دارد. صدها عامل از جمله ذکر کلمات کلیدی، بک لینک ها را در نظر می گیرد. گوگل چندین الگوریتم جستجو دارد که همه با هم کار می کنند تا بهترین نتایج را به دست آورند.
الگوریتم اصلی گوگل چگونه تعریف می شود؟
به روز رسانی های جستجوی گوگل چیست؟ موتور جستجوی گوگل از یک “الگوریتم اصلی” برای خزیدن و حفظ رتبه خود در صفحات نتایج جستجو استفاده می کند. گوگل حدود 500 بار در سال آن را به روز می کند و معمولاً این به روز رسانی های کوچک هستند.
آخرین الگوریتم گوگل چگونه تعریف می شود؟
الگوریتم های جستجو چگونه کار می کنند؟
هنگامی که یک درخواست جستجو توسط کاربر وارد موتور جستجو میشود، تمام صفحاتی که مرتبط بوده از فهرست استخراج شده و از یک الگوریتم برای رتبهبندی سلسله مراتبی صفحات مربوطه در مجموعهای از نتایج استفاده میشود. الگوریتم های مورد استفاده برای رتبه بندی مرتبط ترین نتایج برای هر موتور جستجو متفاوت است.
چرا گوگل در سال 2022 متفاوت به نظر می رسد؟
گوگل اخیرا اعلام کرده است که در چند هفته آینده بهروزرسانیهای جستجوی جدیدی را ارائه میکند که هدف آن آسانتر کردن یافتن محتوای با کیفیت بالا برای افراد است. بهبودهای رتبهبندی جدید برای کاهش میزان محتوای بیکیفیت یا غیراصلی که در نتایج جستجو رتبه بالادرست مانند شهری که شما در آن زندگی میکنید، اینترنت هم به یک سری قوانین نیاز دارد. برای اینکه اگر قانونی در کار نباشد، هرج و مرج و سرگردانی بیداد میکند و هیچ چیز تحت کنترل نخواهد بود.
به همین صورت اگر موتورهای جستجو هم هیچ قانونی نداشته باشد، همه جا پر میشود از سایتهای اسپم و بیکیفیتی که تنها به دنبال منافع شخصی هستند و حاضرند هر کاری بکنند تا کاربر را به سایت خود بکشانند! ولی چاره چیست؟
الگوریتمهای گوگل، راهی برای درک و رفع نیاز کاربر
زمان را چند سال به عقب برگردانید. در این زمان کافی بود تا بر روی یکی از نتایج گوگل کلیک میکردید تا با دریایی از تبلیغات نامرتبط و پاپ آپ های آزار دهنده روبرو میشدید. در این زمان نتایج گوگل بیشتر شبیه به ویرانه بود تا نتایج مورد نیاز کاربر!
خوشبختانه گوگل صدای فریاد رنج کاربران را میشنود و دست به طراحی و توسعه فرشتههای نجات خودش میزند.
الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگسخوار اولین موج و نیروی کمکی گوگل برای مقابله با سایتهای اسپم بود.
الگوریتمهای گوگل به کاربران یاد دادند که چطور باید دست به تولید محتوا بزنند. این الگوریتمها معتقد بودند که تولید محتوا تنها باید در راستای نیاز کاربران باشد.
این الگوریتمها دو هدف سرنوشت ساز و مهم داشتند:
- کاهش رتبه سایتهای بی کفیت و اسپم
- افزایش رتبه سایتهای با ارزش و کاربر-محور
زمان زیادی طول کشید تا سایتها جایگاه واقعی خود را به دست گرفتند و در این زمان میدان جنگ سئو دیگر آن رنگ و بوی اسپم را نداشت. در قدم بعدی چه شد؟
موتور جستجوی گوگل از موتور به یک ربات هوشمند تبدیل شد!
الگوریتمهای جدید گوگل در سئو؛ یک ترکیب شگفتی ساز برای کاربر
حالا که رضایت کاربر، به هدف نهایی گوگل تبدیل شد؛ لازم بود تا نتایج بیشتر بر اساس نیاز و منظور کاربر بهینهسازی شوند.
الگوریتم رنک برین، این وظیفه مهم را بر دوش کشید و نتایج جستجو را به نفع کاربر بهینه کرد. مثلاً برای اینکه بهترین رستوران های تهران را بشناسید، دیگر نیازی نیست وارد سایتی شوید و یکی آدرس هر کدام را پیدا کنید. بلکه گوگل تنها با یک جستجو، آدرس بهترین رستورانها را به شما نشان میدهد.
آموزش جدیدترین الگوریتمهای گوگل با کتاب، ویدئو و مقالات آموزشی
شناخت الگوریتمهای گوگل و عملکرد هرکدام یکی از مهمترین و ابتداییترین مراحل برای است.
در این صفحه قرار است به شما مهمترین و جدیدترین بهروزرسانی های گوگل را آموزش دهیم. یعنی از اول بگوییم که هر الگوریتم اصلاً چرا به وجود آمده، چه هدفی دارد و بر چه نکاتی توجه دارد. شما با خواندن این مقالات میتوانید به شناخت کاملی از سازوکار موتور جستجوی گوگل برسید. با این شناخت میتوانید به روش موثرتری به و تعیین استراتژی سئو محتوا بپردازید.
پیش از آن که با هریک از این الگوریتمها آشنا شویم پیشنهاد میکنیم با مشاهده ویدیوی 15 دقیقهای زیر دید بهتری از کاربرد و دلیل معرفی آنها توسط گوگل داشته باشید. در این ویدیو به معرفی تغییرات الگوریتمهای گوگل از سال 2011 و تاثیر هرکدام بر مفهوم سئو میپردازیم.
در ادامه میتوانید 10تا از مهمترین و تاثیرگذارترین الگوریتمهای گوگل را بشناسید و با این فرشتههای نجاتی که سرنوشت گوگل و کاربران را تغییر دادند آشنا شوید. البته برای اینکه یادگیری شما را سادهتر کنیم، برای هر الگوریتم یک ویدئو کوتاه و جذاب درست کردیم که میتواند با کلی مثالهای جالب و با زبانی ساده به شما عملکرد هر الگوریتم را بفهماند.
دیگر همه چیز برای دوستی با گوگل فراهم است. شما چقدر آماده اید؟
یی دارند، کار خواهد کرد.
گوگل چند بار الگوریتم جستجویاگر گوگل همان چراغ جادوییست که قرار است کاربرها را به خواستهشان برساند، الگوریتمهایش به عنوان بچه غولهای گوگل، حواسشان هست که چه طور کاربرها را به مسیر درست هدایت کنند. حتما اسم الگوریتمهای گوگل به گوشتان خورده! الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگسخوار، رنکبرین، کبوتر، الگوریتم گورخر و پیج لایوت. اگر میخواهید سایت شما جزء پیشنهادهای اول گوگل به کاربرها باشد خوب است این مطلب را تا انتها بخوانید تا با شناخت ویژگیهای شخصیتی الگوریتمها به شناخت غول گوگل، نزدیکتر شوید. صاحبان وب سایت دوست دارند وب سایتشان در صف اول موتورهای جستجو قرار بگیرد. بنابراین آنها همیشه به دنبال راه هایی هستند که وب سایتشان به لحاظ فنی قابل فهم برای موتورهای جستجو باشد و با منطق های گوگل هم راستا باشد. البته این کار کاملا فنی و تخصصی است. موتورهای جستجوگر برای شناخت و درجه بندی وب سایت ها الگوریتم های متنوعی دارند که همه صاحبان وب سایت که می خواهند در اندازه گیری های این الگوریتم ها سهمی داشته باشند و شناخته شوند. یادآور این می شویم افرادی که در زمینه فعالیت دارند باید با این الگوریتم ها آشنایی کامل داشته باشند.
الگوریتم چیست؟
در یک تعریف عمومی به مجموعه ای از دستور العمل ها و فرمول هایی که با زبان رسا و دقیق به همراه جزئیات لازم و به صورت مرحله به مرحله به گونه اجرا شده باشند که هدف خاصی را دنبال کنند و شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد، الگوریتم گفته می شود.
الگوریتم گوگل چیست؟
الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیندی که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می کند. در حقیقت الگوریتم ها به شکل ریاضی هستند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد.
بیشتر بخوانید :
الگوریتم های گوگل کدام ها هستند؟
الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند، الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند، برخی از الگوریتم های دسته دوم عبارتند از:
- الگوریتم گوگل پنگوئن
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم گورخر
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم Page Layout
- الگوریتم رنک برین
- الگوریتم PayDay Loan
- الگوریتم Page Authority
- الگوریتم کافئین
- الگوریتم mobilegeddon
- الگوریتم برت
- الگوریتم Mobile First Index
- الگوریتم MUM
هر کدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را به اجرا در می آورند و نکاتی برایشان دارای اهمیت است، در زیر به توضیح هرکدام ازالگوریتم های بالا می پردازیم:
بیشتر بخوانید :
1- الگوریتم پاندا / ویژگیهای شخصیتی : آرام/مهربان/کتابخوان
پانداها شخصیت آرام و کتابخوانی دارند، بنابراین به راحتی میتوانید تصور کنید روزانه تعداد زیادی پاندا در حال خواندن محتوای وبسایت شما هستند. آنها تمام مطالب را به دقت میخوانند و کیفیت محتوا به شدت برایشان اهمیت دارد و دیگر نمیشود مثل قبل با ردیف کردن کلمات کلیدی در یک متن، پانداها را فریب داد. آنها به خوبی میتوانند یک متن مفید را از یک متن ضعیف تفکیک کنند، میتوانند کاری کنند که هیچ کاربری پایش به یک سایت بیکیفیت کشیده نشود چون آنها محتوایی را که دوست ندارند، به کسی معرفی نمیکنند.
حتما بارها و بارها این را شنیده اید که در اینترنت مطالب به راحتی کپی می شود و در سایتی دیگر قرار می گیرد. خوب این عمل فرآیند سئو را دچار اختلال می کرد و سایت های با کیفیت و دسته اول واقعا در میان انبوهی از سایت ها ناپدید می شدند و جایگاه خاصی نداشتند. تا اینکه الگوریتم پاندا به یاری آن ها شتافت. به این صورت که خزنده های این الگوریتم مدام به دنبال مطالب و محتوای دسته اول است و دیگر سایت ها را که مطالب را کپی می کنند را شناسایی و از لیست جستجو حذف می کند.
خدمات وب24: و کدنویسی اختصاصی
پانداها از چه محتوایی خوششان نمیآید؟
1- محتوای خلاصه شده و ناقص
پانداها علاقهای به خواندن متنهای دو سه جملهای ندارند. آنها خوب میدانند که یک متن کوتاه فرصت کافی را برای پاسخ دادن به نیازهای مخاطب ندارد، به همین دلیل، چشمشان را روی متنهای ناقص و خلاصهشده میبندند.
2- تکرار حرفهای قبلی با کپی کردن محتوا
پانداها مثل هر کس دیگری دوست ندارند یک متن را برای بار چندم بخوانند، بنابراین حتی اگر بیست درصد مطلب شما تکراری باشد، آنها دیگر رغبتی به خواندن نخواهند داشت. پس اگر از سایتهای دیگر برای تولید محتوا استفاده میکنید حواستان باشد که یک پاندا قبلاً همهی آنها را خوانده و حالا اگر قرار نیست حرف جدیدی بزنید، حداقل میتوانید از زاویهی تازهای به آن موضوع نگاه کنید و با جملهبندیهای خاص خودتان به سراغش بروید تا متنتان همچنان جذاب و خواندنی باشد.
3- جمعآوری و گلچین کردن محتوا
اگر اهل جمعآوری مطلب از وبسایتهای مختلف هستید و از هر مطلب یک قسمت برمیدارید و گلچین میکنید، باید بدانید پانداها هر کدام از آن مطالب را به شکل کامل خواندهاند و حالا به یک گلچین راضی نمیشوند. پس این روش هم سیاست خوبی برای تولید محتوا نیست.
4- غالب بودن آگهی یک صفحه بر محتوای تولید شده
اگر موقع خواندن کتاب هر چند ثانیه، یک نفر با تبلیغی تازه از لا به لای صفحات کتاب بیرون بپرد، چه کار میکنید؟ اگر تا میخواهید تمرکز کنید پیامهای تبلیغاتی جلوی چشمتان ظاهر شوند چه؟! همهی ما این جور وقتها کلافه میشویم و احتمالاً کتاب را به دورترین نقطهی ممکن پرت میکنیم! بنابراین اگر توی سایتتان راه به راه محصولات مختلف را تبلیغ کردهاید و بنرها و پیامهای تبلیغاتی از سر و کول سایتتان بالا میروند، بدانید که الگوریتم پاندا با عصبانیت دور سایت شما یک خط قرمز پررنگ میکشد. پس اعتدال را رعایت کنید.
5- ناهماهنگی محتوا با گوگل
اگر توی سرچ گوگل وعدهی چیزی را بدهید و مخاطبها با هزار ذوق و شوق روی لینک شما کلیک کنند و بعد با یک صفحه خالی مواجه شوند مثل این است که کلی مهمان دعوت کنید و بعد خودتان بگذارید بروید. این جور وقتها انتظار نداشته باشید کسی به وعدههایتان توجه کند. شما دارای محتوای ناسازگار هستید و پانداها خیلی زود پیدایتان میکنند و گرفتار میشوید.
چه طور دل پاندا را به دست بیاوریم؟!
موارد بالا از مهمترین موضوعاتیست که میتواند پاندا را از سایت شما ناامید کند اما هنوز راه برای به دست آوردن دل پاندا هست. فقط کافیست سری به مطالب قدیمی وبسایت بزنید، مطالب تکراری را حذف کنید، بعد بروید سراغ چک کردن هماهنگی بین مطالب و عنوانها و خلاصه این که از شیوههای اشتباه تولید محتوا دست بردارید و بدانید تولید محتوای باکیفیت و مفید یک کار زمانبر است که در طولانی مدت، شما را به نتیجه دلخواه میرساند.
2- الگوریتم پنگوئن/ ویژگیهای شخصیتی : اهل پیوند صمیمی/متنفر از تکرار کلمات/درونگرا
زمانی لینک های اسپم تمامی اینترنت را گرفته بود و جعل در اعتبار لینک ها کاربران را به شدن آزار می داد. الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینک های اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بکلینک خریداری میکنند به عهده دارد. لینک های اسپم باعث می شدند کاربران با سرچ کردن به مقصد واقعی خود نرسند. مثلا با سرچ عنوان مورد نظر وارد جایی می شدند که به هیچ عنوان ارتباطی نداشت و از هدف دور می شدند. همانطور که میدانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایتهای دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبههای بالاتر جستجو قرار میدهد. این عمل باعث شده بود تا افرادی سودجو به صورت فلهای اقدام به قرار دادن لینک وبسایت های دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند.
اگر پیوند پنگوئنها در صفهای طولانی شما را به یاد پیوندها و لینکها در دنیای وبسایتها میاندازد خوب است بدانید پنگوئنها از هر نوع پیوند یا لینکی خوششان نمیآید. آنها به دنبال لینکهای طبیعی و معتبرند و وبسایتهایی با لینکهای اسپم و غیر مرتبط را جریمه میکنند.
مبارزهی پنگوئن با لینکسازی اسپم یا (link schemes)
فرض کنید شما یک نامزد انتخاباتی هستید که برای برنده شدن در انتخابات رایهای زیادی را خریداری کردهاید. در این مرحله شما رایهای زیادی به دست آوردهاید اما با شمارش آراء مشخص میشود که این افراد اصلا حق رای نداشتهاند، بنابراین شما به یکباره از رتبهی یک و دو به رتبههای بسیار پایین مثل دویست یا سیصد سقوط میکنید.
این رایهای نامعتبر خریداری شده همان لینکهای غیرطبیعی و اسپم است که از سایتهای نامعتبر و بدون ربط خریداری کردهاید و آن کسی که رایهای شما را بررسی میکند و میشمارد، الگوریتم پنگوئن گوگل است.
پنگوئن، وبسایت شما را بابت لینکهای اسپم و بالا آمدن جعلی در رتبهی نتایج گوگل جریمه میکند و به پایینترین جایگاه در صفحهی نتایج جست و جوی گوگل میکشاند.
بیشتر بخوانید :
مبارزهی پنگوئن با تکرار کلمات کلیدی یا (Keyword Stuffing)
اگر کلمات کلیدیتان را به غولهای چراغ جادوی گوگل اعلام کنید، پنگوئن اجازه نمیدهد از سایتهای بدون ربط سر در بیاورید. در گذشته بسیاری از سایتها برای این که افراد بیشتری را به کلیک کردن روی لینک وبسایتشان ترغیب کنند از کلمات کلیدی به شکل انبوه در یک متن استفاده میکردند. خواندن این متنها سخت بود و کاربردی برای مخاطبها نداشت و تنها باعث و همچنین بالا رفتن ترافیک ورودی سایت میشد. در نتیجه این وبسایتها رتبههای بالا را در صفحهی نتایج گوگل به دست میآوردند.
اما حالا تاکید پنگوئن گوگل روی وبسایتهاییست که محتوای باارزش تولید میکنند و متنهایی که با کلمات کلیدی بمبباران شدهاند، کنار گذاشته میشوند.
آیا پنگوئن کارت قرمز جریمه را نشانتان خواهد داد؟
پنگوئن به دلیل داشتن شخصیت درونگرا، هیچوقت به شما اعلام نمیکند که جریمه شدهاید. او بی سر و صدا وظیفهاش را انجام میدهد. ممکن است ترافیک وبسایت شما برای یک کلمهی کلیدی به شدت کاهش پیدا کند یا ممکن است برای یک کلمهی کلیدی مشخص، یکی از صفحات وبسایتتان از ایندکس گوگل خارج شود و یا اینکه با پیغام “لینکسازی غیرمعتبر” در گوگل وبمستر سایت رو به رو شوید. تمام این موارد میتواند نشانهی جریمه شدن شما توسط الگوریتم پنگوئن باشد اما اول مطمئن شوید بعد دست به اصلاحات بزنید، شاید مشکل از جای دیگری باشد. بنابراین از بررسی و آنالیز مداوم وبسایتتان غافل نشوید.
3- الگوریتم مرغ مگسخوار / ویژگیهای شخصیتی : دقیق/سریع/جدی
روزهای بدون مرغ مگسخوار گوگل چگونه گذشت؟!
به یاد آوردن روزهایی که نمیتوانستیم منظورمان را به گوگل بفهمانیم خیلی سخت نیست. همهی ما تجربهی سرچ کردن و سردرآوردن از سایتهای اسپم و بدون ربط را داشتهایم، همانوقتها بود که غول چراغ جادوی گوگل متوجه شد کاربرها همیشه با کلمات کلیدی مشخص خواستهشان را نمیگویند، همان وقتها که گوگل وقتی با یک جمله مواجه میشد دست و پایش را گم میکرد و حتی حروف اضافه را به عنوان کلمات کلیدی به حساب میآورد و تا به خودمان میآمدیم، میدیدیم داریم وسط یک متن بیربط دست و پا میزنیم و هر چند ثانیه هم پیامهای تبلیغاتی مثل مشتهای جانانه به سر و صورتمان میخورد و بعد از سرچ کردن با بدنی کوفته و کتک خورده از پای سیستم بلند میشدیم و به این نتیجه میرسیدیم که گوگل، زبان ما را نمیفهمد و چراغ جادویش از کار افتاده است. همهی ما این روزها را به یاد میآوریم.
همکاری غول گوگل با مرغ مگسخوار
بعد از گذشت آن روزهای سخت، گوگل از سریعترین و بادقتترین پرنده یعنی مرغ مگسخوار دعوت به همکاری کرد. تمرکز اصلی مرغ مگسخوار گوگل، بر مفهوم عبارتهاییست که کاربرها سرچ میکنند. این الگوریتم میتواند با دیدن هر کلمه، تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریعترین زمان ممکن پیدا کند و با دقت بالا شما را به خواستهتان برساند. او به دنبال کشف روابط معنایی بین کلمات و ساختن شبکههای معناییست. در واقع این الگوریتم به شما اجازه میدهد تا با خیال راحت صندلیتان را مقابل صندلی آقای گوگل بگذارید و با هم گفت و گو کنید. این الگوریتم بیشتر به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران می پردازد تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی می کند بهترین نتیجه را نمایش دهد.
تحقیق کلمات کلیدی فرایند یافتن و تجزیهوتحلیل کلمات و عبارتهایی است که مشتریان احتمالی از آنها برای یافتن اطلاعات موردنیاز، تحقیق و خرید استفاده میکنند
فرض کنید در سرچ کردن دچار اشتباه شوید و مثلا به جای نوشتن “سالن ورزشی آفتاب” بنویسید “ورزشگاه آفتاب”، حتی در این صورت هم گوگل متوجه میشود که منظور شما همان سالن ورزشیست و با این که ورزشگاهی به اسم آفتاب وجود ندارد شما را ناامید نمیکند و نمیگذارد دست خالی صفحهی گوگل را ترک کنید.
جست و جوی معنایی گوگل فقط به این جا ختم نمیشود. فرض کنید شما سرچ میکنید: “برای گرفتگی شانه چه کار کنم؟” و بعد او به سراغ عبارتهایی مثل “درمان گرفتگی شانه” و “ورزشهایی برای گرفتگی عضلات” و یا چیزهایی شبیه به این عبارتها میرود و شما میتوانید خاطر جمع باشید که او فرق این “شانه” را با “شانه زدن موها” و همینطور “شانهی تخممرغ” متوجه میشود.
جست و جوی معنایی کمک میکند تا گوگل علاوه بر توجه به مفهوم واژهها و همنشینی کلمههای مختلف در یک عبارت، اطلاعات شخصی شما مثل تاریخچهی جستجوهای پیشین، سن و سال، محل زندگی و اطلاعات مرتبط دیگر را هم در نظر بگیرد و شما را به بهترین نتیجهی ممکن برساند.
همانطور که از اسمش مشخص است با کمانهای ارتباطی سر و کار دارد و به نوعی به گوگل کمک میکند تا جست و جوهای مرتبط انجام دهد. بگذارید برایتان یک مثال بزنم! فرض کنید شما عبارتی مثل “خرید شیرینی” را سرچ میکنید و علاوه بر دیدن صفحات مخصوص به فروش شیرینی، صفحاتی دربارهی سفارش انواع کیک، دستورپخت شیرینیها و کیکهای خانگی و یا ارزش غذایی شیرینیهای مختلف و … هم به شما نشان داده میشود. این موضوعات در واقع سرچ شما را تکمیل میکند.
تشخیص گوگل این است که چنین عنوانهایی هم میتواند برای شما جالب و مفید باشد. حالا اگر شما روی لینک این سایتها کلیک کنید، به کامل شدن گراف دانش گوگل کمک میکنید. در واقع رفتار شما باعث افزایش دانش گوگل میشود.
چه طور با بهبود سئوی سایت، نظر مرغ مگسخوار را جلب کنیم؟
1- مثل رباتها فکر نکنید!
اگر تا به حال عادت کرده بودید مثل رباتها فکر کنید و یا مدام از کلمات کلیدی مشخص در متنتان استفاده کنید، حالا کافیست به ذهن طبیعی و انسانی خودتان برگردید و همانطور که فکر میکنید بنویسید. ذهن ما با شنیدن هر کلمه دایرهای از کلمات هممعنی و مرتبط با آن را به یاد میآورد و خیلی وقتها عبارتهای با طول متوسط و توصیفی به جای برخی کلمات به ذهنمان میرسد که میتواند محتوای ما را جلو ببرد. پس بین کلمهها پل بزنید، ترکیبسازی کنید، خلاق باشید و به ذهن طبیعی انسان نزدیک و نزدیکتر شوید.
2- انکر تکستها را جدی بگیرید!
سعی کنید لینکهایی که انتخاب میکنید در راستای محتوا باشد، ممکن است یک عنوان جذاب عدهی زیادی را جذب کند اما گوگل به دنبال کشف ارتباطهای معناییست پس به هماهنگی مفهوم لینکها، محتوای سایت و استفاده درست از ها دقت کنید.
4- الگوریتم گورخر/ ویژگیهای شخصیتی : علاقهمند به خرید اینترنتی/حساس و زودرنج
خطهای سیاه و سفید گورخر من را یاد بارکد روی محصولات و خرید و فروش میاندازد، و جالب است بدانید الگوریتم گورخر گوگل مسئول نظارت روی سایتهای فروش اینترنتیست. خطهای سیاه و سفید گورخر همانطور که در دنیای واقعی حشرات را دور میکنند، قرار است در دنیای مجازی دورکننده و نابودکنندهی سایتهای کلاهبردار فروش اینترنتی باشند. بنابراین اگر شما یک فروشگاه اینترنتی هستید بهتر است بدانید الگوریتم گورخر حواسش به سایت شما هست. گورخر به شدت مدافع حقوق کاربرهاییست که میخواهند یک خرید خوب و با کیفیت اینترنتی را تجربه کنند. این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شده است و جلوی ترویج و گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی را می گیرند. طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو، داشتن بارکد برای تمامی کالاها، استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار، وجود قیمت روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و … عواملی هستند که گوگل در این الگوریتم خود به آنها توجه می کند.
فروشگاه اینترنتی ایدهآل از نظر الگوریتم گورخر گوگل
اولین و مهمترین مساله برای هر فروشگاه اینترنتی مسالهی اعتمادسازیست، پس برای عبور از اولین مرحلهی اعتمادسازی و حفظ امنیت و تایید هویت، گواهینامهی الکترونیکی SSL را داشته باشید. دومین راه اعتمادسازی این است که راههای ارتباط و تماس و آدرس فیزیکی شرکت یا فروشگاه را در سایت قرار دهید. سومین راه این است که مشخصات محصول با برچسب خرید روی کالاها درج شده باشد و از همه مهمتر این که کالاها به موقع به دست مشتریها برسند و همچنین امکان رهگیری محصولات خریداری شده برای مشتریها وجود داشته باشد.
برای ساخت یک تجربه خرید خوب میتوانید از پشتیبانی آنلاین و بیست و چهار ساعته که همیشه آمادهی کمک به مشتریهاست استفاده کنید. مسیر خرید باید کوتاه و ساده باشد و اطلاعات خصوصی کاربرها حفظ شود. همچنین با استفاده از کدهای تخفیف میتوانید انگیزهی خرید را در کاربرها افزایش دهید.
رعایت کردن موارد بالا، فروشگاه اینترنتی شما را به محیطی خوب و سالم برای خرید امن تبدیل میکند، اما الگوریتم گورخر به شدت با سایتهای کلاهبردار فروش اینترنتی که بیش از هفتاد درصد فروشگاههای اینترنتی را شامل میشوند برخورد میکند.
5- الگوریتم کبوتر گوگل / ویژگیهای شخصیتی : علاقهمند به مکانهای آشنا/طرفدار صلح و نزدیکی
کبوتر از آن دسته پرندههاییست که ترجیح میدهد به مکانهایی که میشناسد سر بزند و اهل پرواز به مکانهای دوردست و ناآشنا نیست. بنابراین وقتی شما دنبال یک فروشگاه یا رستوران میگردید از نظر کبوتر گوگل، اولویت با مکانهاییست که در نزدیکی شما هستند. با الگوریتم کبوتر، گوگل هر چه بیشتر به سمت خاص و منحصر به فرد کردن صفحهی نتایج جست و جو پیش میرود. به این ترتیب نتایج سرچ گوگل برای شما متفاوت از کسیست که در یک محلهی دیگر همان عبارت را سرچ میکند. از دید یک کاربر احتمالاً این موضوع جالب و کاربردیست. اما اگر شما صاحب یک وبسایت باشید چه؟! آیا الگوریتم کبوتر گوگل برای شما هم پیامآور صلح و دوستیست؟ پاسخ دادن به این سوال چندان آسان نیست. چرا که این الگوریتم به برخی وبسایتها مثل وبسایتهای مرجع بسیار کمک میکند و در عوض باعث حذف برخی وبسایتها از صفحهی نتایج جست و جو میشود. اگر وبسایت شما اصول سئوی محلی را رعایت کرده باشد و با تولید محتوای خاص و منحصر به فرد بتوانید کسب و کارتان را در دایرهی یک منطقه یا محلهی خاص تعریف کنید، میشود گفت شانس بالا آمدن در صفحهی نتایج جست و جوی گوگل را خواهید داشت. صورت مساله اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است. این الگوریتم به زبان ساده به شیوه زیر عمل می کند. اطلاعات وبسایتهای اینترنتی در قفسهای داده قرار میگیرند و در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آنها با کلمه کلیدی جستجو شده میپردازند. هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک بار به آن نوک میزنند. صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده میشوند. این الگوریتم به کاربران کمک می کند بهتر به اهداف برسند حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی، مطلب و هدف مورد نظر را به کاربر نشان می دهد.
پیشنهاد ما مطالعه مقاله
6- الگوریتم پیج لایوت / ویژگیهای شخصیتی : متنفر از تبلیغات زیاد / مبارز و جریمهکننده/ نجاتدهنده
بیشتر بخوانید:
7- رنک برین / ویژگیهای شخصیتی : عاقل / بالغ / حساس به قضاوت دیگران / اهل تغییر و پیشرفت
رنک برین چه طور رفتارها و قضاوتهای کاربران را تحلیل میکند؟
حساسیت رنک برین به نرخ کلیک (CTR)
اگر به ازای سرچ کردن عبارتی خاص، تعداد زیادی از کاربرها روی پیشنهاد پنجم صفحهی نتایج کلیک کنند و از پیشنهادهای اول تا چهارم بگذرند، رنکبرین گوگل با گذشت زمان متوجه میشود که رتبهی این سایت باید بالاتر باشد. بنابراین بالا بودن نرخ کلیک یکی از فاکتورهای مهم در افزایش رتبهی سایت شما در صفحهی نتایج جست و جوست.
حساسیت رنک برین به مدت زمان ماندگاری کاربر روی سایت (Dwell time)
این فاکتور به مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما وقت میگذراند اشاره دارد و هر چه شما بتوانید کاربر را مدت زمان بیشتری روی سایت نگه دارید به گوگل این پیام را میدهید که دارای محتوای با کیفیتی هستید و شایستهاید که رتبهتان در صفحه نتایج بالا بیاید.
حساسیت رنک برین به رفت و برگشتهای کاربر به صفحهی نتایج گوگل (Pogo-sticking)
این فاکتور توصیفیست از بازگشت ناامیدانه کاربر به صفحه نتایج جست و جو! و نشان میدهد که محتوای سایت شما نتوانسته نیاز مخاطب را برآورده کند یا سایت شما به اندازه کافی جذاب و خواندنی نبوده و کاربر ترجیح داده دوباره به لیست نتایج گوگل برگردد و سایت دیگری را انتخاب کند. متاسفانه وزنهی امتیاز منفی این فاکتور برای سایت شما از فاکتورهای دیگر بیشتر است.
چهطور با تاثیرگذاری روی کاربرها، سایت را برای الگوریتم رنک برین بهینهسازی کنیم؟
1- افزایش نرخ کلیک با استفاده از توضیحات (Description) جذاب
حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از کلیک روی لینک سایت توضیحات مختصری را که در صفحهی نتایج دربارهی سایت نوشته شده، بخوانید. هر چه این توضیحات جذابتر و ترغیبکنندهتر باشد احتمال کلیک کردن شما بیشتر میشود. بنابراین بهتر است برای نوشتن این توضیحات، احساسات مخاطب را نشانه بگیرید و همچنین از کلمات موثر و پر قدرت استفاده کنید.
2- افزایش نرخ کلیک با استفاده از برندسازی قوی
نکته مهم دیگر، تاکید بر برندسازیست. اگر بتوانید در ذهن و قلب مخاطب جایگاهتان را پیدا کنید، باعث میشوید نام برندتان در صفحه نتایج جست و جو جوری بدرخشد که کاربر ناخودآگاه به سمت سایت شما کشیده شود و به راحتی روی لینک شما کلیک کند.
3- افزایش مدت زمان ماندگاری در سایت و کاهش بانسریت
همان طور که میبینید این دو فاکتور با هم نسبت عکس دارند و بالا رفتن یکی باعث پایین آمدن دیگری میشود. بنابراین بگذارید دربارهی نگهداشت کاربر روی سایت صحبت کنیم.
4 – تولید محتوای جذاب و طولانی
نوشتن یک متن طولانی که تا آخرین جمله جذاب باقی بماند و مخاطب را خسته نکند، آسان نیست؛ اما شما میتوانید با جذاب نوشتن جملههای ابتدایی مخاطب را کنجکاو و علاقهمند کنید. متن را به شکل پاراگراف بندی شده بنویسید و با رعایت فضاهای خالی به چشمهای کاربر فرصت استراحت بدهید. همچنین سعی کنید از تیترهای جذاب در لا به لای متن استفاده کنید تا کاربر همراه شما تا پایان متن بیاید.
5- لینک دادن به صفحاتی با محتوای مشابه
با عنوانهای جذاب به صفحههایی با محتوای مشابه لینک بدهید به طوری که مخاطب مدام در صفحات سایت شما رفت و آمد کند. با به هم وصل کردن محتواهای جذاب و ترغیبکننده میتوانید از سایتتان یک هزارتوی هیجانانگیز بسازید که کاربر بدون این که متوجهی گذشت زمان شود، ساعتهای زیادی را در سایت شما سپری کند.
6- ویدیوهای غیرقابل دانلود
استفاده از ویدیوهای جالب که قابل دانلود نیست کمک میکند کاربر برای تماشای کامل ویدیو مدت زمان بیشتری روی سایت شما بماند.
بیشتر بخوانید :
اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید. یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده می کنند تا جستجو ها را از آن خود کنند. این الگوریتم با این سیستم مبارزه می کند.
اعتبار سنجی و قدرت سنجی وب سایت شما، به این مفهوم که سایت با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکنندهها در سایت شما میگذرانند میزان قدرت صفحه وبسایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.
خدمات وب24:
10- الگوریتم گوگل کافئین
این الگوریتم مانند مرغ مگس خوار است و روی عبارات جستجو شده برای بهبود بخشیدن جستجوها بوجود آمده است با این تفاوت که نگاهش روی شبکه های اجتماعی نیز بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی روی سئوی سایت تاثیر مثبت دارد.
11- الگوریتم mobilegeddon
با توجه به گسترش استفاده از تلفن های همراه توسط کاربران اینترنتی، گوگل جدیدترین الگوریتم خود را اعلام کرد. این الگوریتم جزء جدیدترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید که در اردیبهشت امسال اعمال گردیده است. سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمی شوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد.
12- الگوریتم برت
برای درک راحتتر الگوریتم برت کافی است عبارتی با لحن عامیانه مثل “چجوری ایمیل بسازم” را سرچ کنید. در قسمت پیشنهادات گوگل عبارتهای دیگری با همین مضمون و با زبان محاوره پیشنهاد میدهد و نتایج سرچ نیز شما را در ساخت ایمیل راهنمایی میکنند.
بیشتر بخوانید :
13- الگوریتم Mobile First Index
گوگل همواره به رضایت کاربران از نتایج جستجوها و سایتها توجه ویژهای دارد؛ پس بنابراین تغییر رفتار کاربران در نحوه جستجو کردن را دلیلی برای ایجاد تغییر میبیند! با متداول شدن گوشیهای هوشمند و جستجو در گوگل با موبایل، توجه گوگل به این تغییرات جلب شد؛ و نتیجه آن ابتدا الگوریتم mobilegeddon و سپس الگوریتم موبایل فرست ایندکس Mobile First Index بود. هدف الگوریتم Mobile First Index جلب رضایت کاربرانی است که با موبایل به جستجو در گوگل میپردازند! مطابق با این الگوریتم برای راحتی کاربران موبایلی، معیار و ملاک رتبه بندی سایتها بهینه بودن سایت برای گوشیهای موبایل یا به اصطلاح رسپانسیو بودن آنها است. موبایل فرست ایندکس با سایتهایی که نسخه دسکتاپ و نسخه موبایلی آنها یکسان است و سایتهای که رسپانسیو نیستند، دشمنی سرسختی دارد و آنها را از نتایج جستجو حذف میکند.
14- الگوریتم MUM
جمعبندی:
الگوریتمهای گوگل مانند موجودات زنده، پویا و در حال تغییر هستند. در این نوشته با ویژگیهای شخصیتی هر کدام از آنها آشنا شدیم و حالا میدانیم الگوریتم پاندا مسئول نظارت روی کیفیت محتواست. الگوریتم پنگوئن کیفیت و اعتبار لینکها را بررسی میکند و به کمک سرچهای مفهومی الگوریتم مرغ مگسخوار کاربرها میتوانند منظورشان را راحتتر به گوگل برسانند. الگوریتم گورخر به کاربرها کمک میکند یک خرید اینترنتی با کیفیت را تجربه کنند و الگوریتم کبوتر قرار است حواسش به مکان و موقعیت کاربرها باشد و بهترین نتایج ممکن را به آنها نشان بدهد. الگوریتم پیجلایوت مراقب است آلودگیهای دیداری ناشی از تبلیغات سایتها، کاربرها را آزار ندهد و در نهایت الگوریتم رنکبرین با تحلیل رفتار کاربرها مدام خودش را تغییر میدهد تا به کیفیتی که آنها انتظار دارند، نزدیکتر شود. سپس، از قوانین خاص هر کدام از الگوریتمها صحبت کردیم و روشهای تعامل با آنها را از طریق بهینهسازی سایت یاد گرفتیم.
خود را به روز می کند؟
اکثر کارشناسان تخمین می زنند که گوگل سالانه 500 تا 600 بار الگوریتم جستجوی خود را تغییر می دهد. این چیزی بین یک تا دو بار در روز است. در حالی که اکثر این تغییرات چشم انداز سئو را به طور قابل توجهی تغییر نمی دهند، برخی به روز رسانی ها قابل توجه هستند و ممکن است روش نوشتن برای SEO را تغییر دهند