باتری های خودروهای برقی و هیبریدی

در عصر کنونی صنعت خودروسازی با سرعتی فزاینده به سمت برقی سازی پیش می رود. در این میان خودروهای برقی و هیبریدی به عنوان دو راهکار کلیدی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و آلایندگی محیط زیست جایگاه ویژه ای یافته اند. قلب تپنده این خودروها باتری است که به عنوان منبع اصلی انرژی الکتریکی نقش حیاتی در عملکرد و کارایی آن ها ایفا می کند. اما آیا باتری های استفاده شده در خودروهای برقی و هیبریدی یکسان هستند؟ پاسخ منفی است. اگرچه هر دو نوع خودرو از باتری به عنوان بخشی از سیستم پیشرانه خود بهره می برند تفاوت های بنیادینی در نوع طراحی ظرفیت و عملکرد باتری های آن ها وجود دارد که مستقیماً بر تجربه رانندگی برد حرکتی و هزینه های مالکیت تاثیر می گذارد. برای آشنایی با باتری خودرو های برقی پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید و در صورتی که به اطلاعات بیشتر نیاز داشتید می توانید از مجموعه اورجینال باتری کمک بگیرید.

معماری متفاوت نیازهای متفاوت : نگاهی به سیستم های پیشرانه

برای درک بهتر تفاوت های باتری در خودروهای برقی و هیبریدی ابتدا لازم است نگاهی گذرا به معماری سیستم های پیشرانه این دو نوع خودرو داشته باشیم.

خودروهای برقی (EVs) به طور کامل به نیروی الکتریکی متکی هستند. آن ها فاقد موتور احتراق داخلی بوده و صرفاً از یک یا چند موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ ها استفاده می کنند. انرژی مورد نیاز این موتورها از یک بسته باتری بزرگ تامین می شود که معمولاً در کف خودرو نصب می گردد. خودروهای برقی برای شارژ مجدد باتری به منابع خارجی برق مانند ایستگاه های شارژ یا پریزهای خانگی متصل می شوند.

در مقابل خودروهای هیبریدی ترکیبی از یک موتور احتراق داخلی (ICE) و یک موتور الکتریکی را به کار می گیرند. این خودروها می توانند به صورت موازی (که هر دو موتور به طور همزمان یا جداگانه چرخ ها را به حرکت در می آورند) یا سری (که موتور بنزینی فقط برای تولید برق برای موتور الکتریکی و شارژ باتری استفاده می شود) طراحی شوند. باتری در خودروهای هیبریدی نقش کمکی را ایفا می کند و معمولاً ظرفیت بسیار کمتری نسبت به باتری خودروهای برقی دارد. هدف اصلی باتری در خودروهای هیبریدی بهبود راندمان سوخت و کاهش آلایندگی در شرایط خاص رانندگی مانند ترافیک شهری یا شتاب گیری اولیه است.

قلب تپنده خودروهای برقی : باتری های پرظرفیت لیتیوم-یون

خودروهای برقی به باتری های پرظرفیت و پیشرفته نیاز دارند تا بتوانند برد حرکتی قابل قبولی را ارائه دهند. رایج ترین نوع باتری مورد استفاده در خودروهای برقی باتری های لیتیوم-یون هستند. این نوع باتری به دلیل چگالی انرژی بالا (نسبت انرژی ذخیره شده به حجم و وزن باتری) طول عمر قابل قبول و راندمان شارژ بالا به گزینه غالب در صنعت خودروهای برقی تبدیل شده است.

باتری های لیتیوم-یون خود دارای زیرشاخه های مختلفی هستند که بر اساس مواد شیمیایی کاتد (قطب مثبت) و آند (قطب منفی) به کار رفته در آن ها دسته بندی می شوند. برخی از رایج ترین انواع باتری های لیتیوم-یون مورد استفاده در خودروهای برقی عبارتند از :

مشخصات فنی کلیدی باتری های خودروهای برقی :

نقش کمکی باتری در خودروهای هیبریدی : تمرکز بر راندمان

در مقابل خودروهای برقی باتری در خودروهای هیبریدی نقش مکمل را ایفا می کند. ظرفیت باتری در خودروهای هیبریدی به طور قابل توجهی کمتر از خودروهای برقی است و معمولاً برای رانندگی تمام الکتریکی در مسافت های کوتاه (معمولاً چند کیلومتر) و بهبود راندمان سوخت در شرایط خاص طراحی شده است.

دو نوع اصلی باتری در خودروهای هیبریدی استفاده می شود :

مشخصات فنی کلیدی باتری های خودروهای هیبریدی :

مقایسه جامع : تفاوت های کلیدی باتری های خودروهای برقی و هیبریدی

ویژگی

باتری خودروهای برقی (EV)

باتری خودروهای هیبریدی (Hybrid)

هدف اصلی

تامین انرژی پیشرانه اصلی خودرو

کمک به موتور بنزینی بهبود راندمان سوخت برد کوتاه تمام الکتریکی

ظرفیت

بسیار زیاد (۳۰ تا ۱۰۰+ کیلووات ساعت)

کم تا متوسط (۱ تا ۲۰ کیلووات ساعت)

نوع باتری

عمدتاً لیتیوم-یون (NCM, NCA, LFP)

نیکل-متال هیدرید لیتیوم-یون

چگالی انرژی

بالا

متوسط تا پایین

چگالی توان

بالا

متوسط تا پایین

ولتاژ

بالا (۴۰۰ ولت ۸۰۰ ولت)

پایین تر (۱۰۰ تا ۳۰۰ ولت)

سیستم مدیریت باتری

پیچیده پیشرفته

ساده تر

مدیریت حرارتی

پیشرفته (خنک کننده مایع فن گرم کننده)

ساده تر (خنک کننده هوا گاهی خنک کننده مایع در هیبریدی های پلاگین)

هزینه

بالا

پایین تر

طول عمر

طول عمر بالا (هزاران چرخه شارژ و دشارژ)

طول عمر قابل قبول (کمتر از باتری های EV در چرخه های مطلق اما کمتر تحت فشار)

برد حرکتی

برد حرکتی بالا (۲۰۰ تا ۶۰۰+ کیلومتر)

برد حرکتی تمام الکتریکی محدود (چند کیلومتر تا ۵۰-۶۰ کیلومتر در PHEV)

نیاز به شارژ خارجی

ضروری

اختیاری (فقط در هیبریدی های پلاگین)

تجربه کاربری و ملاحظات عملی

تفاوت های فنی در باتری های خودروهای برقی و هیبریدی مستقیماً بر تجربه رانندگی و ملاحظات عملی مالکیت این خودروها تاثیر می گذارد :

آینده باتری ها : نوآوری و پیشرفت

صنعت باتری سازی به سرعت در حال پیشرفت است و نوآوری های متعددی در زمینه مواد شیمیایی باتری طراحی سلول و سیستم های مدیریت باتری در حال توسعه هستند. برخی از روند های کلیدی در آینده باتری های خودروهای برقی و هیبریدی عبارتند از :

جمع بندی

باتری ها به عنوان قلب تپنده خودروهای برقی و هیبریدی نقش اساسی در تعیین عملکرد برد حرکتی و تجربه کاربری این خودروها ایفا می کنند. در حالی که هر دو نوع خودرو از باتری استفاده می کنند تفاوت های بنیادینی در ظرفیت نوع طراحی و سیستم های مدیریت باتری های آن ها وجود دارد که متناسب با نیازها و اهداف متفاوت سیستم های پیشرانه آن ها طراحی شده اند. خودروهای برقی به باتری های پرظرفیت و پیشرفته برای ارائه برد حرکتی طولانی و عملکرد تمام الکتریکی متکی هستند در حالی که خودروهای هیبریدی از باتری های کوچک تر و کمکی برای بهبود راندمان سوخت و کاهش آلایندگی بهره می برند. با پیشرفت سریع فناوری باتری انتظار می رود شاهد بهبودهای چشمگیری در عملکرد هزینه و پایداری باتری های خودروهای برقی و هیبریدی در آینده نزدیک باشیم که این امر نقش مهمی در تسریع گذار به سمت حمل و نقل پایدارتر ایفا خواهد کرد.

پرسش و پاسخ 

1- آیا باتری خودروهای برقی و هیبریدی قابل تعویض هستند؟

بله باتری های خودروهای برقی و هیبریدی قابل تعویض هستند. اما تعویض باتری یک فرآیند پیچیده و پرهزینه است که معمولاً توسط متخصصان و در مراکز خدمات مجاز انجام می شود. هزینه تعویض باتری خودروهای برقی به دلیل ظرفیت بالا و فناوری پیشرفته آن ها معمولاً بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی است.

2- طول عمر باتری خودروهای برقی و هیبریدی چقدر است؟

طول عمر باتری خودروهای برقی و هیبریدی به عوامل مختلفی مانند نوع باتری نحوه استفاده و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. به طور کلی باتری های خودروهای برقی و هیبریدی مدرن برای ۸ تا ۱۰ سال یا ۱۶۰,۰۰۰ تا ۲۴۰,۰۰۰ کیلومتر طراحی شده اند. با این حال پس از این مدت باتری همچنان قابل استفاده خواهد بود اما ممکن است ظرفیت و عملکرد آن به تدریج کاهش یابد.

3- آیا باتری خودروهای برقی و هیبریدی ایمن هستند؟

باتری های خودروهای برقی و هیبریدی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی قابل اشتعال پتانسیل خطر آتش سوزی و انفجار را دارند. با این حال خودروسازان اقدامات ایمنی متعددی را برای کاهش این خطرات در نظر گرفته اند از جمله استفاده از سیستم های مدیریت باتری (BMS) پیشرفته مدیریت حرارتی کارآمد و طراحی های مقاوم در برابر تصادف. در صورت رعایت نکات ایمنی و نگهداری صحیح باتری های خودروهای برقی و هیبریدی می توانند بسیار ایمن باشند.

خروج از نسخه موبایل