عمومی

با این آنتی بیوتیک همه‌کاره آشنا شوید

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که با عفونت باکتریایی مبارزه می کند. این دارو برای درمان انواع عفونتهای باکتریایی پوست ، روده ، دستگاه تنفسی ، دستگاه ادراری ، دستگاه تناسلی ، غدد لنفاوی و سایر سیستمهای بدن استفاده می شود. از تتراسایکلین اغلب برای درمان آکنه های شدید یا بیماری های مقاربتی مانند سیفلیس ، سوزاک یا کلامیدیا استفاده می شود.

عصر ایران به نقل از عصر ایران ، “از تتراسایکلین همچنین برای درمان عفونت های ناشی از تماس مستقیم انسان با حیوانات آلوده یا غذای آلوده استفاده می شود.”

در برخی موارد ، هنگامی که نمی توان از پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های دیگر برای درمان عفونت های جدی مانند سیاه زخم ، لیستریا ، کلستریدیوم ، اکتینومایست ها و غیره استفاده کرد ، از تتراسایکلین استفاده می شود.

هشدار دهنده

کودکان زیر 8 سال نباید از تتراسایکلین استفاده کنند.

استفاده از تتراسایکلین در دوران بارداری می تواند به نوزاد متولد شده شما آسیب برساند یا باعث تغییر رنگ دندان های دائمی در طول زندگی کودک شود.

اگر تاریخ انقضا سپری شده است ، باقیمانده داروها باید کنار گذاشته شوند و از مصرف داروهای منقضی شده خودداری شود. تتراسایکلین های منقضی شده می توانند باعث ایجاد سندرم های خطرناکی شوند که می توانند به کلیه ها آسیب برسانند.

تتراسایکلین از طریق شیر مادر منتقل می شود و می تواند روی رشد استخوان و دندان در نوزادان تأثیر بگذارد. اگر به کودک خود شیر می دهید ، نباید این دارو را بدون اطلاع پزشک مصرف کنید.

تتراسایکلین نباید در معرض نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش مصنوعی (مانند تخت برنزه) قرار بگیرد. تتراسایکلین ها پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس می کنند و ممکن است خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

قبل از مصرف تتراسایکلین

در صورت حساسیت به تتراسایکلین یا داروهای مشابه مانند دموسیکلین ، داکسی سایکلین ، ماینوسیکلین یا تایسیکلین از این دارو استفاده نکنید.

اگر به بیماری کبد یا کلیه مبتلا هستید ، قبل از مصرف تتراسایکلین به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر از تتراسایکلین برای درمان سوزاک استفاده می کنید ، ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای اطمینان از عدم ابتلا به سفلیس ، بیماری مرض آمیزشی دیگر تجویز کند.

استفاده از تتراسایکلین در دوران بارداری می تواند روی دندان ها و استخوان های جنین تأثیر بگذارد. استفاده از تتراسایکلین در نیمه دوم بارداری می تواند باعث تغییر رنگ دائمی دندان در طول زندگی کودک شود. در صورت مصرف این دارو در صورت بارداری یا بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.

تتراسایکلین ممکن است اثر قرص های جلوگیری از بارداری را کاهش دهد. می توانید در مورد استفاده از پیشگیری از بارداری غیر هورمونی (کاندوم ، دیافراگم با اسپرم کش) با پزشک خود صحبت کنید تا از بارداری جلوگیری کند.

تتراسایکلین می تواند از شیر مادر به کودک منتقل شود و رشد استخوان ها و دندان های کودک را تحت تأثیر قرار دهد. هنگام مصرف تتراسایکلین به کودک خود شیر ندهید.

کودکان زیر 8 سال نباید از تتراسایکلین استفاده کنند. تتراسایکلین باعث تغییر رنگ دائمی دندان می شود و می تواند روی رشد کودکان تأثیر بگذارد.

چگونه باید تتراسایکلین مصرف کنم؟

مطابق دستورالعمل های تجویز شده ، تتراسایکلین مصرف کنید. تمام دستورالعمل های نسخه را دنبال کنید. این دارو را در دوزهای بیشتر یا کمتر یا بیشتر از مدت زمان توصیه شده مصرف نکنید.

تتراسایکلین را با معده خالی حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

تتراسایکلین را با شیر یا سایر محصولات لبنی مصرف نکنید ، مگر اینکه به دستور پزشک شما باشد. لبنیات می توانند جذب این دارو را برای بدن شما دشوار کنند.

قبل از اندازه گیری دوز ، سوسپانسیون خوراکی (مایع) را به خوبی تکان دهید. مقدار داروی مایع را با سرنگ دوز یا قاشق مخصوص اندازه گیری یا فنجان دارو تعیین کنید.

در صورت نیاز به جراحی ، در مورد مصرف تتراسایکلین به پزشک خود بگویید.

اگر مدت طولانی است که این دارو را مصرف می کنید ، ممکن است به آزمایش های پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.

برای مدت زمان مشخصی از تتراسایکلین استفاده کنید. علائم ممکن است قبل از از بین رفتن کامل عفونت بهبود یابد ، اما شما نباید دارو را قطع کنید. همچنین ، حذف دوز ممکن است خطر عفونت های بعدی را که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند ، افزایش دهد.

از تتراسایکلین برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی استفاده نمی شود.

اگر دیگران علائم مشابه شما را دارند ، این دارو را با آنها به اشتراک نگذارید.

تتراسایکلین را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

هر داروی بدون استفاده را پس از انقضا دور بریزید. عدم مصرف تتراسایکلین قبل از تاریخ انقضا می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنم چه می کنم؟

همانطور که فکر می کنید دوز فراموش شده را مصرف کنید. با نزدیک شدن دوز بعدی ، از دوز فراموش شده صرف نظر می شود. برای جبران دوز فراموش شده ، داروی اضافی مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد ، بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

از چه چیزهایی جلوگیری کنیم؟

حداقل 2 ساعت قبل و 2 ساعت پس از مصرف تتراسایکلین از مصرف مکمل های آهن ، مولتی ویتامین ها ، مکمل های کلسیم ، آنتی اسیدها یا ملین ها خودداری کنید.

آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال شوند که می تواند نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید از پزشک خود بپرسید. تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکنید ، از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه خودداری کنید تتراسایکلین می تواند آفتاب سوختگی را تسکین دهد. اگر می خواهید در فضای باز باشید ، از لباس های بیرون و ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

عوارض جانبی تتراسایکلین چیست؟

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به تتراسایکلین ها ، مانند کهیر ، تنگی نفس یا تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو ، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

تاول ، پوسته پوسته شدن و بثورات قرمز پوستی

تب ، لرز ، بدن درد ، علائم آنفولانزا

پوستی کم رنگ یا مایل به زرد ، کبودی یا خونریزی به راحتی

علائم عفونت جدید

عوارض جانبی تتراسایکلین عبارتند از:

حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، ناراحتی معده ، بی اشتهایی

لکه های سفید یا قرمزی روی دهان یا لب ها

تورم زبان ، زبان سیاه یا مودار ، مشکل در بلعیدن

آسیب یا تورم راست روده یا اندام تناسلی

خارش یا ترشح از واژن

اینها برخی از عوارض جانبی تتراسایکلین است. اگر در مورد هرگونه عوارض جانبی این دارو س questionsال یا نگرانی دارید ، از پزشک خود بپرسید.

چه داروهای دیگری بر تتراسایکلین تأثیر می گذارد؟

در مورد داروهایی که می خورید به پزشک خود بگویید و شروع به قطع یا قطع مصرف داروها کنید ، خصوصاً:

-همه آنتی بیوتیک های دیگر

-ایزوترتینوئین (آكوتان)

ترتینوئین (Renova ، Retina-A ، Vasanoids)

رقیق کننده های خون (وارفارین ، کومادین ، ​​Zantown)

– ضد اسید یا ملین

مکمل های ویتامین یا مواد معدنی حاوی آهن ، روی ، کلسیم یا منیزیم

سایر داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز ممکن است با تتراسایکلین تداخل داشته باشند. اگر س anyال یا نگرانی دارید ، از پزشک خود بپرسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا