ببینید| ویژگی‌های انسان ممتاز – گزارشگر یک

امام رضا(ع) برای انسان‌های عاقل ده ویژگی ممتاز را قائل است که هرکسی آنها را داشته باشد به عنوان یک انسان کامل به شمار می‌رود.

به گزارش گزارشگر یک، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی -استاد حوزه علمیه و خطیب برجسته کشور- در مورد ویژگی‌های یک انسان عاقل از بیان امام رضا(ع) اظهار کرد: برای اینکه بفهمیم یک انسانی عاقل است، امام رضا(ع) ویژگی‌هایی را برشمردند که به این ترتیب است:

*آدم عاقل سعی می‌کند دنبال کار خیر باشد و دنبال خیر می‌رود.

*آدم عاقل سعی می‌کند از شر دوری کند، مثلا با خود می‌گوید این‌ حرف‌ها داخلش شر است نمی‌زند، فلان معامله داخلش شر است، انجام نمی‌دهد.

*آدم عاقل کار کم دیگران را بزرگ اما کار بزرگ خودش را کوچیک می‌بیند.

* آدم عاقل از مراجعات و طلب حوائج مردم خسته نمی‌شود.

*آدم عاقل از کسب علم ناراحت نمی‌شود و دائم‌ گلایه ندارد چقدر درس بخوانم، اصلا کاری برای درس من نیست و همیشه در پی طلب علم است و خسته نمی‌شود.

*آدم عاقل خودش را پیش خدا فقیر می‌داند، این منظور فقط مادی نیست، بلکه همانی است که قرآن می‌گوید: «انتم الفقرا الی الله»(فاطر ۱۵).

*آدم عاقل در پیشگاه خدا خودش را ذلیل می‌داند اما پیش دشمن نه! قرآن می‌گوید: «اشداء علی الکفار»(فتح ۲۹) محکم در مقابل کفار بایستید اما آدم عاقل در مقابل خدا خودش را ذلیل می‌داند.

*آدم عاقل دنبال شهرت نیست و دوست دارد شناخت نشود.

*ویژگی که امام رضا(ع) بیشتر بر روی آن تاکید دارند و شاه‌بیت بقیه است این است که آدم عاقل هرکسی را می‌بیند می‌گوید او از من بهتر است. با خود می‌گوید این فرد جوان است پس از من بهتر است چون خیلی وقت دارد شاید در آینده کارهای خوبی انجام داد، این فرد پیر از من بهتر است چون بیشتر از من عبادت کرده است، این بچه از من بهتر است چون معصوم است. بنابراین انسان‌های عاقل هیچ‌کسی را از خودشون بالاتر نمی‌بینند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل