برداشت دانه روغنی کاملینا از مزارع دیم شهرستان میامی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری گزارشگر یک استان سمنان، محمدحسینی گفت: برداشت کاملینا در دیمزارهای کالپوش از اواخر خردادماه آغاز و تا دهه اول تیرماه ادامه خواهد داشت.

محمدحسینی گفت: دانه روغنی کاملینا با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کالپوش وارد الگوی کشت دیم منطقه کالپوش شده و بصورت کشت پاییزه کشت می گردد.

وی افزود: سطح زیر کشت کاملینا در سال زراعی جاری در این شهرستان ۱۳۰۰ هکتار می باشد.

حسینی با بیان اینکه، کاملینا گیاهی مقاوم به شرایط تنش( خشکی _ شوری_ سرما و …) می باشد، تصریح کرد؛ کاملینا گیاهی کم توقع بوده و در مقابل عوامل خسارتزاری طبیعی مانند آفات و بیماریها نسبت به سایر دانه های روغنی نظیر کلزا مقاوم تر می باشد.

این مقام مسئول گفت: این گیاه با عنایت به مقاوم بودن به شرایط تنش، گونه ای بسیار مناسب برای مناطق دیم کم باران بوده و حداکثر استفاده از بارندگی های فصل پاییز و زمستان در رشد و پرورش این گیاه در مناطق کم باران بعمل آمده و جایگزین مناسبی برای غلات که عملکرد مناسبی در مناطق کم باران ندارند، می باشد و گونه ای مناسب در اصلاح الگوی کشت در مناطق کم باران دیم می باشد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان با تجربه در مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان مدیریت بر روند مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی نظارت دارند، ابراز داشت؛ با توجه به وضعیت مطلوب مزارع کاملینای شهرستان در بازدیدهای صورت گرفته پیش بینی می شود، تولید محصول کاملینا در سال زراعی جاری در دیمزارهای کالپوش به بیش از ۱۰۰۰ تن برسد و افزود؛ امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش 6/5 برابری سطح زیر کشت کاملینا در شهرستان را شاهد هستیم و بیان کرد، سال زراعی گذشته 180هکتار در دیمزارهای کالپوش به کشت کاملینا تخصیص یافته بود.

مدیر جهاد کشاورزی میامی با اشاره به اینکه کاملینا نسبت به غلات گیاهی کم‌ توقع است، افزود: تامین بذر اصلاح شده و توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، قیمت تضمینی مناسب، اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصولات و ارائه خدمات فنی و کارشناسی از جمله اقدام‌های انجام شده برای حمایت از توسعه کشت این محصول بوده است.

وی اظهار داشت: خرید این دانه روغنی به مباشرت اتحادیه تعاون روستایی استان سمنان و به عاملیت شرکت تعاون روستایی حسین آباد کالپوش، در دو نقطه روستای باغچه و رضوان در منطقه کالپوش در حال انجام‌ می باشد.

وی درپایان به کشاورزان عزیز توصیه کرد؛ جهت جلوگیری از اتلاف ریزش محصول و با هدف کاهش ضایعات، کاملینا را می‌توان با کمباین دارای هد برداشت کلزا برداشت کرد، اما به دلیل ریزبودن بذر لازم است تا تنظیمات لازم را جهت کاهش هدر رفت انجام داد، از جمله تنظیمات مورد نظر میتوان به کاهش فاصله کوبنده و ضدکوبنده و تنظیم باد خروجی دستگاه اشاره کرد و خاطر نشان کرد؛ تمام برنامه ریزی ها و هماهنگی‌های لازم برای برداشت، خرید و تحویل محصول کاملینا انجام شده و تاکنون حدود 150 تن محصول کاملینا تحویل شده است.

46

خروج از نسخه موبایل