این نشست علمی باحضور بیش از یکصد و پنجاه نفر از مبلغان تانزانیایی مکتب اهل بیت(ع) با حجه الاسلام و المسلمین نواب، نماینده ی مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و امیر حجاج ایرانی در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در دارالسلام برگزار شد.
به گزارش گزارشگر یک، حجتالاسلام والمسلمین نواب با ابراز خرسندی از حضور در جمع مبلغان مکتب اهل بیت(ع) در تانزانیا، این فرصت را نعمت و هدیه ای الهی دانست که بتوانند در جمع مبلغان باشند.
وی سخنان خود را با این حدیث شریف ( بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۴۱) که در منزلت مبلغان است، آغاز کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در یکی از سخنرانیهای خودشان ابتدا از حضار پرسیدند: آیا به شما خبر دهم از مردمانی که از انبیا و شهیدان نیستند، اما در روز قیامت بر منبرهایی از نور قرار دارند و انبیا و شهدا، به جایگاه اینان غبطه میخورند. (الا احدثکم عن اقوام لیسوا بانبیاء ولا شهداء یغبطهم یوم القیامة الانبیاء والشهداء بمنازلهم من الله علی منابر من نور) اصحاب پرسیدند: یا رسولالله! آنان کیستند؟ (قیل: من هم یا رسولالله) پیامبر فرمودند: آنها افرادی هستند که خدا را در نظر مردم و مردم را در نظر خدا محبوب سازند (قال: هم الذین یحببون عباد الله الی الله ویجبون الله الی عباده).
نواب این حدیث را نشاندهنده ی منزلت بالای مبلغان مکتب اهل بیت علیهم السلام دانست و تأکید کرد: این مقام رفیع جز با الگوگیری از نبی مکرم اسلام (ص) و صبر و مشقت و حوصله به دست نمی آید، چنانچه حتی برخی پیامبران الهی علیهم صلوات الله نتوانستند از عهده ی آن به خوبی بربیایند و خداوند به پیامبر (ص) نیز می فرماید که شما در راه تبلیغ مثل حضرت یونس نباش (وَلا تَکُنْ کَصَاحِبِ الْحُوتِ – ۴۸ قلم).
نمایندهی مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت سه شرط اخلاص داشتن در امور تبلیغ و انگیزه ی الهی داشتن و طلب توفیق و مدد از خداوند را سه شرط اصلی برای رسیدن به جایگاه رفیع مبلغان دینی معرفی کرد و سپس برای داشتن یک تبلیغ موفق راهکارهایی را به شرح زیر برشمردند:
۱. آسیب شناسی محیط تبلیغی؛ یک مبلغ موفق بدون شناخت آسیبهایی که میتواند متوجه فضای تبلیغی او شود، نمی تواند تبلیغ موفقی داشته باشد.
۲. نیازشناسی مخاطبان؛ به این معنا که یک مبلغ باید بداند که چه کلام و چه موضوعی نیاز مخاطبان را برآورده می کند و بر آنها اثر میگذارد.
۳. شناخت راه های موثر؛ مبلغ باید راهها و روشهای مختلف تبلیغی را بشناسند و مانند طبیبی باشد که برای هر فردی با توجه به نیاز و مشکل او، آنچه برایش مفیدتر و نافع تر است را ارائه کند.
۴. بازخوردگیری از فعالیتهای تبلیغی؛ برای داشتن یک تبلیغ موفق، همواره باید مبلغ رصد کند که آیا فعالیتهای تبلیغی او اثرگذار بوده است یا نه؟ باید در این راه داده های لازم را جمع کند تا بر اساس واقعیت ها و نه صرفا پیش فرض های ذهنی اش جلو برود.
۵. تدریجی بودن بیان آموزه های تبلیغی؛ یکی از سنت های تبلیغی پیامبر گرامی اسلام ص این بوده است که در تبلیغ خود با گروه های مختلف آموزه های تبلیغی را به تدریج بیان می کردند و هر کدام دیگر را تقویت می کند و گام به گام اهداف آن حضرت را پیش می برد.
۶. تشریک مساعی با دیگران؛ تبلیغ دین امری نیست که بتوان یک نفره پیش برد. لازم است از جوانان و پیران و زنان و همه ی افرادی که در آنجا هستند و توانایی هایی دارند، استفاده کنیم، ساختاری ببینیم و دیگران را ملزم به رعایت آنها بکنیم چنانچه پیامبر گرامی ص نیز جوانی به نام اسامه را در کاری فرماندهی داد و کسانی که از فرمانش سرپیچی کنند، لعنت کرد.
در پایان این نشست مبلغان سوالات خودشان را از حجه الاسلام و السلمین نواب پرسیدند.
دو مسأله ی «مشکلات اقتصادی مبلغان» و «عرصه های اجتماعی تبلیغی» از جمله محورهای مهم در سوالات مبلغین بود. حاج آقای نواب در پاسخ به این سوالات تأکید کردند که البته در حد وسع باید به مشکلات اقتصادی مبلغان توجه شود ولی آنچه مبلغان نباید از آن غافل شوند این است که راه تبلیغ دین، راه انبیا است که محفوف به سختی هاست.
چنانچه فقر و سختی متوجه همه ی انبیای الهی بوده است ولی بعد از قرنها آنچه باقی مانده است ذکر انبیای الهی است و از قارون ها خبری نیست و به فراموشی سپرده شده اند.
مبلغان باید عزت نفس داشته باشند و مطمئن باشند که خداوند متعال روزی آنها را به طور خاص ضمانت کرده است: من طلب العلم تکفل الله له برزقه. البته خداوند متعال روزی همه ی جنبده ها را تضمین کرده است، ولی برای طلبه و مبلغ به نحو خاص این روزی را کفالت کرده است و مبلغ باید به این ایمان برسد که اگر در راه خداوند تلاش کند، از جایی که گمان نمی کند روزی اش می رسد (ومن یتقی الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب- ۳ طلاق).
البته این را هم باید گفت که تبلیغ صحیح حتی باعث رونق گرفتن اقتصادی محیط تبلیغی نیز می شود چنانچه در صدر اسلام، این اتفاق افتاد.
امیر حجاج ایرانی همچنین درباره ی عرصه ی اجتماعی تبلیغی این عرصه ها را از محیط های مهم تبلیغی برشمردند و تأکید کرد که شرط اول آن آگاهی داشتن و علم داشتن به ظرافت های آن عرصه های اجتماعی است و متناسب با مقتضیات طلبگی باشد.
گفتنی است در ابتدای این نشست آقای معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خیر مقدم به حاج آقای نواب، حضور ایشان را در جمع مبلغان فرصت مغتنمی برشمردند که باعث هم افزایی در عرصه ی تبلیغی می شود.
معارفی در سخنان کوتاهی لزوم عنایت بیشتر به ساختارمندی و تشکیلات تبلیغی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در قرآن کریم نیز به تبلیغ به عنوان یک کاری تک نفری نگاه نشده است. حتی پیامبری چون موسی علیه السلام وقتی از جانب خداوند مأمور به تبلیغ می شود، از خداوند میخواهد که هارون برادرش را که از او فصیح تر است، نیز در تبلیغ او را همراهی کند (وأخی هارون هو أفصح منی نطقًا، فأرسله معی عونًا یصدقنی) و حتی در مواردی که دو نفر کافی نیست، چه بسا سریعا باید ساختار تشکیلاتی تبلیغی نفر سومی را به کمک آن دو نفر فرستاد؛ چنانچه در داستان روستایی که در قرآن کریم آماده است که دو مبلغ اعزامی با تکذیب گسترده ی مردم آنجا مواجه شدند، خداوند مبلغی سومی را برای کمک به آنها فرستاد (واضرب لهم مثلا أصحاب القریة إذ جاءها المرسلون إذ أرسلنا إلیهم اثنین فکذبوهما فعززنا بثالث فقالوا إنا إلیکم مرسلون- 13 و 14 یس).
حجه الاسلام تقوی، نماینده ی جامعه المصطفی در تانزانیا نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: علیرغم تلاشها و موفقیت های مبلغان تانزانیایی در نشر مکتب اهل بیت علیهم السلام، این با توجه به جمعیت زیاد شیعیان و تعداد زیاد مبلغین نیازمند توجه جدیدتری است.
مبلغین بعد از این نشست از نمایشگاه “میراث شیرازیها در تانزانیا” در رایزنی فرهنگی کشورمان در دارالسلام بازدید کردند.
انتهای پیام