اقتصادی

تجارت ایران و اوراسیا به زودی آزاد می‌شود

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که تا پیش از پایان سال میلادی جاری در میان ایران سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که تا پیش از پایان سال میلادی

به گزارش گزارشگر یک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بیانیه ای به دولت سیزدهم بر اساس انعقادسرنامه تجارت آزاد با منطقه اوراسیا و انجام مذاکرات، با وزیر اقتصاد اوراسیا در مسکو دیدار و گفتوگو کرد.

علیرضا پیمانپاک با بیان اینکه در این دیدار بر سر تسریع همه جانبه مذاکره مشخص شد، گفت: با توجه به هر جلسه جلسه حضوری قرار است چه سریعتر لیست اقلام، نهایی شده و کارگروه های مشترک برای تسریع در نهایی لیست اقلام تشکیل شود.

پیمانپاک افزود: با توجه به اینکه دو طرف مشخص هستند، قبل از پایان سال 2022 تجارت اوراسیا نهایی و به تصویب عضو برسد، تا بتوانیم درخواست نامه آزاد را امضا کنیم، همچنین با توجه به اقدامات فعال سازی کریدور شمال جنوب، صحبت هایی در این بین انجام شود. صورت گرفت و آغاز شد کارگروه مشترکی بین توسعه اتحادیه اوراسیا و سازمان تجارت ایران به نمایندگی از ایران شکل گرفته و زیرساخت های مورد نیاز برای فعال کردن کریدور شمال جنوب فراهم می شود و باید در این صورت صورت گیرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با فعالسازی کریدور شمال شمال 30 درصد هزینه و زمان انتقال کالا از اوراسیا به هند و حاشیه خلیج فارس کاهش پیدا می کند و همچنین زمینه سازی بسیار خوبی برای بهره برداری ایران از میلیاردها دلار در آمد از ترانزیت ارائه می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیه اقتصادی اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروسن، قزاقستایا، روسی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیه اتحادیه اروپا

این سازمان همچنین از پیگیری سیاست تهاتر کالا با همسایه و این باری ام.

در وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری سازمان توسعه تجارت ایران و قانون پاکستان قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی، اکنون تبادل تجاری رسمی با ایران با بهره برداری از مکانی تهاتر امکان پذیر است.

با توجه به مهم استفاده از تهاتر به عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور، در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان (JTC) که در آبانماه 1400 با میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد، دو کشور برای ایجاد زیرساخت های تجارت تهاتری توافق کردند. در چهارچوب سند یادداشت تفاهم اجلاس، روسای هیأت های ایرانی و پاکستانی توافق کردند که الزامات تهاتر بین دو کشور را تامین کنند و تجارت تهاتری با ایران پاکستان را انجام دهند.

در آبان ماه سال 1400 عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه برای برگزاری نهمین اجلاس مشترک تجاری به تهران سفر کردند و در دیدار با هیئت ایرانی و پس از بررسی کارشناسی کارشناسی، متن تفاهم نامه اجلاس فیمابین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشاور نخست وزیر. پاکستان به امضا رسید. اکنون به منظور اجرای تهاتر، دو بایستی عملیات‌های عملیاتی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا