ثبت دو رویداد ایرانی در یونسکو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر یک،

مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: بزرگداشت شیخ کارگانی و دیدار شمس و مولانا از سوی یونسکو به فهرست مراسم اضافه شد.
حجت‌الله ایوبی با اشاره به نشست روز پنج‌شنبه یونسکو گفت: از پرونده‌هایی که مدت‌ها پیش برای پانزدهمین و هشتصدمین سالگرد ولادت شیخ حسن قراقانی تهیه کرده‌ام خوشحالم و افتخار می‌کنم و شمس تبریزی و مولانا در سال ۲۰۲۲ با هم دیدار می‌کنند. قرار است بین سال 2023 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.
وی گفت: این رویداد بزرگ بدون مشکل پیش رفت و در جلسه روز پنجشنبه در پاریس، پرونده جمهوری اسلامی ایران بدون اعتراض مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
خوشبختانه یادآور می شویم که یکصد و پنجاهمین سالگرد ولادت شیخ حسن کاراگانی، شخصیت کم نظیر ادبیات، فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی و دیدار شمس بریج و مولانا در فهرست افتخارات یونسکو قرار گرفته است.
مدیرکل کمیته ملی یونسکو-ایران تاکید کرد: هوشمندانه بود که به جای تولد و مرگ مولانا، یک رویداد تاریخی (دیدار شمس و مولانا) را رقم زدیم. امروز هم درباره شاگردان و اهدافمان، شمس و مولانا صحبت کردیم.
ایوبی ادامه می دهد: همه از ایران و شاهرود، به ویژه تبریزی ها، زادگاه خود، شهر خوی به عنوان مقر دربار شمس تبریز، جشن می گیرند.
وی توضیح داد: دو سال توانستیم با نام این دو شخصیت در کشورهای مختلف صحبت کنیم و دنیا به این دو شخصیت توجه ویژه ای داشت و دنیا توجه کرد که این دو شخصیت چه ویژگی هایی دارند.
وی گفت: این موفقیت بزرگ را تبریک می گویم و از همه همکارانم که این پرونده را مطرح کردند، موانع را پشت سر گذاشتند و در نهایت آن را تایید کردند، تشکر می کنم.

خروج از نسخه موبایل