خرداد ۶۷ در شلمچه چه گذشت؟

عملیات بیت المقدس 7 در 12 ژوئن 1988 در منطقه عمومی شلمچه انجام شد. این عملیات را باید آخرین عملیات تهاجمی بزرگ کشورمان در دفاع مقدس دانست. یک ماه بعد ، ایران قطعنامه 598 را در 18 ژوئیه 1988 تصویب کرد و اندکی پس از اواسط ماه اوت آتش بس رسمی بین دو طرف امضا شد.

به گزارش گزارشگر یک ، روزنامه “جوان” “وضعیت ماه های منتهی به عملیات بیت المقدس 7” را بررسی می کند.

یک میلیون ارتش

پس از نفوذ رزمندگان اسلام به منطقه شلمچه در عملیات کربلای 5 و رسیدن آن به حومه بصره ، نیروهای فوق منطقه چندین مأموریت اصلی را برای جلوگیری از جنگ و جلوگیری از پیروزی ایران در دستور کار قرار دادند. اولین کار آنها تصویب توافق نامه 598 در جلسه شورای امنیت در ژوئیه 1988 بود. سپس توافق نامه ناشناخته فروش تسلیحات مدرن به عراق را افزایش داد و به نیروهای استراتژیک این کشور مانند نیروی هوایی و زره پوش قدرت عظیمی داد. به لطف حمایت بی دریغ نیروهای محلی و فوق منطقه ای ، عراق توانسته است تعداد نیروهای مسلح خود را افزایش دهد و تعداد افراد آماده خدمت را به حدود 1 میلیون نفر برساند. این میلیونها نیرو بودند که پس از پایان جنگ با ایران ، کویت را مورد حمله و اشغال قرار دادند. سپس ، ایالات متحده به همراه 20 کشور دیگر برای بیرون راندن این ارتش عظیم ، یک کارزار گسترده را در خاورمیانه آغاز کردند.

قطعه سنگین سال 67

پس از اینکه عراق توانست از سال 1988 نیروهای مسلح خود را بازسازی و گسترش دهد ، نیروهای عراقی در شبه جزیره اشغالی پو در حالی که بسیاری از واحدها و لشکرها در کشور ما در عملیات بالفاظیر 10 شرکت داشتند ، مجردهای بزرگ و سنگینی را اجرا کردند. نیروهای ایرانی ظرف 36 ساعت این شبه جزیره مهم و استراتژیک را به عراق بازگردانند.

بعد از فاو ، نوبت شلمچه بود که ایرانیان در زمستان سال 65 منطقه عراق را در این دشت تصرف کردند. شلمچه یکی از حساس ترین نقاط جبهه استراتژیک جنوب بود که شاهد نبردهای خونین دو طرف پس از عملیات بیت المقدس و فتح کرام شار بود. به دلیل نزدیکی خرمشهر و بصره به مرز شلمچه ، این منطقه برای هر دو طرف بسیار مورد تأکید و اهمیت قرار داشت. پس از حمله ایران به عراق در جریان عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه ، عراق مدتهاست که تلاش می کند این منطقه حساس را بازپس بگیرد ، اما پس از حدود دو ماه تلاش و بدون نتیجه قطعی ، آنها تا بهار کربلای 5 را تصرف کردند. 66 تثبیت شد. با این حال ، در بهار 1967 ، و به ویژه در ژوئن سال جاری ، عراق اعلام کرد که مقصد بعدی نیروهای مسلح خود بازپس گیری شلمچه است. بنابراین ، در روز 4 Cordad ، من حمله گسترده ای به شلمچه کردم و موفق شدم آنها را در عرض 8 ساعت بازگردانم!

عملیات 7 بیت المقدس

به دلیل حساسیت منطقه شلمچه ، ایران تصمیم گرفته است به سرعت برنامه ریزی و عملیات گسترده ای را برای بازپس گیری یک دارایی مهم از شلمچه انجام دهد. این عملیات گسترده “بیت المقدس 7” نام داشت که باید در گرمای طاقت فرسای جنوب انجام می شد. عملیات بیت المقدس 7 در کمتر از 20 روز پس از حمله دشمن در 12 ژوئن 1988 در منطقه شلمچه انجام شد. این عملیات در ابتدا موفقیت آمیز بود و نیروهای ایرانی به سرعت وارد خاک عراق شدند ، اما عمق منطقه عملیاتی ، ارسال مهمات و لوازم را با مشکل روبرو کرد و به دلیل تقویت سریع یگان های زرهی و غیر قابل تحمل دشمن ، ادامه یافت. گرمای هوا دلیل آن بود ، اما بدون موفقیت. بدین ترتیب رزمندگان در حال پیشروی به دریاچه فیش پس از انهدام تعداد قابل توجهی از تانک های دشمن مجبور به عقب نشینی شدند و این عملیات که آخرین عملیات ضد تهاجمی کشورمان بر روی دیواره های قلعه بود ، بدون نتیجه به پایان رسید.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل