خشکسالی بر شمال گلستان سایه انداخت/ پروژه‌های احیاء در دستور کار

گزارشگر یک/گلستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اثرات منفی خشکسالی بر شمال استان، گفت: با خشکسالی و کاهش بارش‌ها پوشش مرتعی شمال گلستان بسیار ضعیف شده است.

حمید سلامتی امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در جنوب گلستان از شهرستان بندرگز تا گلیداغ که خط‌الرأس جنوبی استان ما است جنگل‌های انبوه وجود دارند که در محدوده این جنگل‌ها، بحث رویش زایش و تجدید حیات برقرار شده و وضعیت مطلوب است.

وی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی طرح‌های جنگلداری، مدیریت ما در جنگل بیشتر در حوزه حفاظت، توسعه و احیاء است، افزود: شمال استان گلستان با توجه به کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر به ویژه کاهش ۳۸ درصدی بارندگی در سال گذشته از لحاظ منابع طبیعی وضعیت خوبی ندارد و پوشش مرتعی این نقطه از استان بسیار ضعیف شده لذا باید پروژه‌های احیاء و بیابان‌زدایی در شمال استان در دستور کار ما قرار بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان متذکر شد: با حمایت استاندار گلستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات ملی خوبی برای اجرای پروژه‌های احیاء و بیابان زدایی در شمال گلستان اختصاص یابد، به طور قطع با ایجاد پوشش، خدمات و صدمات به دامداران و حتی ریزگرد کنترل و مدیریت می‌شود.

سلامتی با اشاره به اینکه پس از سال ۹۶ که طرح‌های جنگلداری تعطیل شده مدیریت جنگل‌های ما مقداری بی‌برنامه بوده است، تصریح کرد: با روی کار آمدن رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح‌های جایگزین در دست اجرا است و امیدوارم با توجه به استعداد عرصه‌های جنگلی برنامه‌ریزی مناسب را برای اصلاح، احیاء و بهره‌برداری اصولی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور توجه ویژه‌ای به بخش جنگل دارند و با تعطیلی طرح‌های جنگل‌داری، طرح توسعه پایدار جنگل در جنگل‌های هیرکانی کلید خورده که جایگزین طرح‌های جنگلداری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از وجود ۱۷ پارک جنگلی به مساحت هفت هزار و ۶۰۰ هکتار در استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اینکه پارک‌های جنگلی مطلوب مردم و گردشگران باشد باید میلیاردها تومان اعتبار دولتی داشته باشیم تا انتظارات مردم را به نحو مطلوب برآورده کنیم اما با توجه به محدودیت اعتباری امکان ساماندهی همه پارک‌های جنگلی استان با اعتبارات دولتی میسر نیست لذا بخشی از خدمات آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل