در آسمان‌ها چه خبر است؟

سقوط و سانحه هوایی آن هم در آخرین روزهای سال میلادی در یک روز سه مورد و در سه نقطه جهان آن‌قدرها جذاب و مهم هست که خیلی‌ها را قلقلک می‌دهد بروند دنبال سر رشته و یا نخ تسبیحی که بشود آن را از سوراخ حوادث هوایی مختلف امسال رد کرده، برایش پشت‌پرده‌بافی و داستان‌سرایی کنند.

به گزارش گزارشگر یک، به نقل از قدس، لازم نیست حتماً اهل تئوری «توهم توطئه» یا توطئه توهم باشید؛ حتی لازم نیست مثلاً روزنامه‌نگار بوده و لَنگ سوژه‌ای برای نوشتن باشید! سقوط و سانحه هوایی آن هم در آخرین روزهای سال میلادی در یک روز سه مورد و در سه نقطه جهان آن‌قدرها جذاب و مهم هست که خیلی‌ها را قلقلک می‌دهد بروند دنبال سر رشته و یا نخ تسبیحی که بشود آن را از سوراخ حوادث هوایی مختلف امسال رد کرده، برایش پشت‌پرده‌بافی و داستان‌سرایی کنند.

روز بد
صبح، حالا نه چندان اول وقت، چشمت را با خبر ناراحت‌کننده سانحه هوایی در کره جنوبی به روی اخبار جهان باز می‌کنی. یک خبرگزاری کره‌ای گزارش داده هواپیمای متعلق به خطوط هوایی جِجو با ۱۸۱ سرنشین، موقع فرود، از باند فرودگاه بین‌المللی «موئان» خارج و پس از برخورد با حصار بتنی اطراف باند منفجر شد. اول خبر رسید که بیست و چند نفر کشته شده‌اند. خبرهای تکمیلی آمار فوت شده‌ها را به ۸۰ نفر رساند تا خبرهای تکمیلی‌تر اعلام کنند ۱۷۹سرنشین در این حادثه جان باختند و تنها دو نفری که زنده مانده‌ و به بیمارستان منتقل شده‌اند از خدمه پرواز هستند. به دنبال این حادثه در کره جنوبی ۶ روز عزای عمومی اعلام شده است.
کارشناسان اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد این حادثه به دلیل نقص فنی و باز نشدن چرخ‌های جلو هواپیما رخ داده است.
هواپیمای منفجر شده، بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ و در حال بازگشت از شهر بانکوک تایلند به فرودگاه شهر موئان در حدود ۲۹۰ کیلومتری جنوب سئول بوده است. کره‌ای‌ها که آمارهای جهانی می‌گوید ازجمله کشورهای حادثه‌خیز در این زمینه هستند گفته‌اند این یکی از بدترین فاجعه‌های هوایی تاریخ کره جنوبی محسوب می‌شود.
کمتر از سه ساعت بعد «اسپوتنیک» خبر می‌دهد یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی «کانادا ایر» پس از شکسته شدن ارابه فرود، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه «هالیفاکس» شده است. فرود اضطراری در واقع همان فرود سخت است که اگرچه ممکن است کسی در آن جان نبازد ولی یقیناً خیلی‌ها را جان‌به‌لب می‌کند!
این هواپیما پس از فرود اضطراری، چند صد متری روی باند فرودگاه سُر خورده و بعد هرجور بوده متوقف شد و خوشبختانه خبری از کشته یا مصدوم شدن و جان‌به‌لب شدن مسافران منتشر نشد تا ظهر نشده، کاممان بیشتر از همان ۱۷۹ کشته پرواز کره‌ای تلخ نشود. تاکنون هیچ قربانی یا مصدومی در ارتباط با این سانحه گزارش نشده است.

چه تضمینی وجود دارد؟
هنوز به ساعت ۲ ظهر نرسیده و دو خبر قبلی را هضم نکرده‌اید که خبر سوم از راه می‌رسد: «یک فروند بوئینگ ۷۳۷ که از مبدأ اسلو در نروژ به آمستردام می‌رفت اندکی پس از برخاستن دچار نقص هیدرولیکی شد. این هواپیما ناچار به سمت فرودگاه «سندفیورد، تورپ» تغییر مسیر داد. این فرودگاه در فاصله حدود ۱۱۰ کیلومتری جنوب اسلو قرار دارد.
خوشبختانه و به گفته مقام‌های نروژی، هواپیمای مذکور بدون حادثه در فرودگاه سندفیورد فرود آمد اما در لحظات آخر کنترل خود را از دست داد و پس از خروج از باند، در چمنزار نزدیکی باند متوقف شد.
دست بر قضا این هواپیما هم ۱۸۲ سرنشین داشت که بازهم خوشبختانه هیچ‌کدام از سرنشینان و خدمه آن آسیب ندیدند.
«تا سه نشه، بازی نشه» فقط ضرب‌المثل دم‌دستی ما ایرانی‌ها برای حوادث و اتفاق‌های پی در پی نیست. نام یک فیلم جنایی معروف انگلیسی هم هست. بنابراین چه ایرانی باشید و چه انگلیسی، ممکن است همین حکایت «تا سه نشه، بازی نشه» سبب شود به فکر پیدا کردن نخ تسبیحی بیفتید که اول مطلب گفتیم. ضمن اینکه اگر چند روز گذشته را هم در نظر بگیرید، موارد سقوط و سانحه از سه مورد گذشته و به چهار هم رسیده است. 
منظور هواپیمای مسافربری «امبرائر۱۹۰» متعلق به خطوط هوایی جمهوری آذربایجان است که پنج روز پیش در مسیر باکو به گروزنی، در نزدیکی شهر آکتائو در قزاقستان سقوط کرد. این هواپیما در زمان حادثه ۶۷ سرنشین شامل ۶۲ مسافر داشت. براساس آخرین گزارش‌ها، ۳۸ نفر شامل هفت شهروند روس در این سانحه کشته شدند و ۲۹ نفر نجات پیدا کردند. این مورد البته اصلاً حادثه نبود و اخبار بعدی حکایت از این داشت که توسط پدافند هوایی روس‌ها مورد هدف قرار گرفته است. بنابراین خیلی‌ها بهانه و پیش‌زمینه ذهنی مناسبی داشتند تا از خودشان بپرسند وقتی سقوط چند روز پیش کار قضا و قدر و نقص فنی و… نبود، چرا امکان ندارد سه سقوط و حادثه در یک روز هم کار قضا و قدر نباشد؟

دعا بفرمایید
خب… الان می‌شود مناسب با حال و هوای سقوطبار این روزها، ما هم سیاهه‌ای از سقوط‌ها یا ساقط شدن‌های سال‌های پیش را بگذاریم پیش رویتان. مثلاً مثل یکی دوتا خبرگزاری داخلی که تا دیدند خبر هواپیمای کره‌ای و مرگ ۱۷۹ سرنشینش، تنور سوانح هوایی را داغ کرد، نانشان را چسبانده و نوشتند: «قصه تلخ سقوط هواپیماها» و توی مطلب هم از ماجرای چند روز پیش هواپیمای آذربایجانی تا هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری لیبیایی در سال ۱۹۷۳توسط اسرائیل، هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کره‌ای توسط شوروی در سال۱۹۸۳، فاجعه سرنگونی ایرباس ایرانی توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس، ساقط کردن هواپیمای مسافربری روس‌ها توسط اوکراین در سال۲۰۰۱، هدف قرار گرفتن اشتباهی هواپیمای اوکراینی در کشور خودمان و… را مرور کردند تا هم داغ و غم خواننده‌ها را تازه و زنده کرده و هم به حوادث سه‌گانه روز گذشته واکنش مثبت نشان داده باشند!
با این همه ما فکر می‌کنیم درباره سقوط‌های اخیر چیزی جز اخبار معمولی را نمی‌توان نوشت و تلاش برای ربط دادن این حوادث که متخصصان آن را طبیعی و ممکن قلمداد می‌کنند، فقط می‌تواند داستان‌سرایی بیهوده، قلم‌فرسایی و قصه‌سازی الکی باشد. برای پاسخ دادن به نیازهای مخاطبان و ذائقه داستان‌دوست آن‌ها باید سراغ سوژه‌های بهتر و ارزشمندتر رفت. این نکته هم ناگفته نماند که آمار و ارقام سازمان‌های جهانی پیش از این، سال۲۰۲۳ را ایمن‌ترین سال از حیث حوادث و سوانح هوایی ذکر کرده بودند چون تنها حادثه هوایی در حوزه مسافربری که تلفات داشت، سقوط یک هواپیمای نپالی با ۷۲ کشته بود و در۲۹ حادثه دیگر در سال۲۰۲۳ هیچ‌کس کشته نشده بود.
خلاصه اینکه سال۲۰۲۴ هم می‌توانست با آمار کشته‌های کمتری در این زمینه به آخر برسد و فقط قضا و قدر سبب شد ۱۷۹ نفر به آماری که بعداً اعلام خواهد شد، اضافه شود. شما هم دعا کنید طی امروز و آخرین روز سال۲۰۲۴ این آمار خدای ناکرده دستخوش تغییر نشود.

*بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها در گزارشگر یک به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان می‌باشد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل