در خیابان از من النگوی طلا می‌خواستند!/ «تانیا»؛ شخصیتی که مخاطبان «نون خ» را غافلگیر می‌‌کند

ساناز سماواتی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

در خیابان از من النگوی طلا می‌خواستند!  «تانیا»؛ شخصیتی که مخاطبان «نون خ» را غافلگیر می‌‌کند

بازیگر سریال «نون خ ۵» از حضور خود در این مجموعه تلویزیونی و شیوه کارگردانی سعید آقاخانی گفت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فصل پنجم سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی از پانزدهم فروردین ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفته است.

سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال،پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، آتنا مهیاری ، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و … بازیگران سریال هستند.

ساناز سماواتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این فصل از مجموعه «نون خ» به گروه بازیگران این سریال اضافه شده است. سماواتی از قسمت چهارم این فصل از «نون خ» وارد این داستان شده و نقش خانمی مُسن، ثروتمند و تنها به نام «تانیا» را بازی می‌کند.

سماواتی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره حضور در این مجموعه تلویزیونی گفت: پیش از این تجربه همکاری با سعید آقاخانی را نداشتم. البته سال‌ها پیش و در فیلم سینمایی «کلید ازدواج» به کارگردانی داود موثقی با ایشان همبازی بودم، اما فرصتی برای همکاری پیش نیامد. زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد با توجه به سوابق آقای آقاخانی و البته حضور تهیه‌کننده خوش‌نام و کاربلدی مثل آقای فرجی با علاقه پذیرفتم. ازاواخر پاییز به گروه تولید سریال پیوستم و دو ماه در تهران و چابهار درگیر این کار بودم.

 ویژگی‌های یک شخصیت چالش برانگیز

وی درباره ویژگی‌های شخصیتی که نقشش را ایفا می‌کند نیز عنوان کرد: با توجه به این که در قسمت‌های پایانی اتفاقاتی با محوریت این خانم سالمند می‌افتد، نمی‌توانم زیاد به جزئیات نقش اشاره کنم. با این حال باید بگویم ایفای نقش یک زن مسن که دچار محدودیت حرکتی است، آن هم در یک اثر طنز برایم یک چالش و فرصت ویژه بود بود؛ به ویژه این که معمولاً نقش‌هایی که من در سینما و تلویزیون داشتم اغلب خانم‌های جوان یا میانسال با دایره حرکتی و کلامی بالا و شخصیت‌های برونگرا بودند.

 سماواتی تصریح کرد: چنین تفاوت‌‎هایی برای بازیگر لذتبخش است و مرا هم برای پذیرفتن این نقش بیشتر وسوسه می‌کرد.

بازیگر سریال «نون خ» گفت: از مخاطبان دعوت میکنم که حتماً سریال را تا پایان ببینند چراکه رابطه این شخصیت با سایر شخصیت‌های سریال در قسمت‌های پایانی روند جذاب و غیرمنتظره‌ای پیدا میکند که آنها را غافلگیر خواهد کرد.
 

وقتی در خیابان از خانم بازیگر النگوی طلا خواستند!

سماواتی افزود: بااین که فقط سه قسمت از حضور من در این سریال گذشته، اما خدا را شکر بازخورد‌های خوبی را در بین مردم شاهد بودم. در صبح روز بعد از پخش قسمت اول، وقتی به پمپ بنزین رفته بودم، آقایی که متصدی پمپ بنزین بود با خنده به من گفت خان سماواتی از آن النگو‌های طلا به ما نمی‌دهید؟! برای چند لحظه گیج شده بودم و بعد فهیدم که منظورش همان بریز و بپاش و النگو‌هایی است که شخصیت «تانیا» در سریال داشت. در این چند روز این اظهارلطف‌ها و اشاره به ماجرای این سریال آن هم به فاصل‌های کوتاه، چندمرتبه دیگر هم اتفاق افتاد و نشان می‌دهد که «نون خ» مخاطبان گسترده‌ای دارد که حتی حضور در یک قسمت هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

 حلقه‌های یک زنجیره موفق

وی درباره تجربه همکاری با سعید آقاخانی و گروه تولید «نون خ» نیز گفت: پس از ۳۲ سال تجربه بازیگری، باید
بگویم خروجی یک اثر هنری و کیفیت حضور یک بازیگر در آن نتیجه تلاش و همکاری همه اعضای یک گروه است که مثل حلقه‌های زنجیر به هم وصل هستند.

سماواتی اظهار کرد: همه عوامل از نویسنده، صدابردار، فیلمبردار، تدوینگر و تصویربردار و تدارکات و… دست به دست هم میدهند تا بازیگر بتواند نقش خودش را در جلوی دوربین بهخوبی ایفا کند. این اتفاقی بود که در «نون خ» رقم خورده بود و با یک گروه حرف‌های رو به رو بودیم که برایم بسیار ارزشمند بود. همینکه «نون خ» با یک گروه نسبتاً ثابت به فصل پنجم رسیده و همچنان اثری باکیفیت است، نشان می‌دهد که با یک ساختار حرف‌های مواجه هستیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: آقای آقاخانی کارگردانی نکته‌سنج و حساس است که در زمان تصویربرداری به نکات ریز، اما تاثیرگذار توجه دارد. از آنجایی که خودش هم بازیگر است، صرفاً از جایگاه کارگردان با بازیگران ارتباط ندارد و در بازیگرفتن از بازیگران با آنها تعامل خوبی دارد. احساس می‌کنم خودش با تک‌تک این شخصیت‌ها زندگی کرده و بنابراین می‌تواند به خوبی آنها را هدایت کند.

سماواتی گفت: وقتی درباره این شخصیت و سن و سالش صحبت کردیم، در ذهنم بود که کمی صداسازی داشته باشم و صدایش پیر بشود، اما آقای آقاخانی مخالفت کرد. نوع نگاهش به این شخصیت این بود که با صدای طبیعی خودم باشد. الان که نتیجه کار را می‌بینم، به درستی این تصمیم و دقت و درایتی که در آن نهفته بود پی می‌برم.

بازی در «نون خ» و پوشیدن لباس زنان بلوچ

وی افزود: سریال «نون خ» در فصول قبلی خود بحث احترام به اقوام و ترویج فرهنگ غنی و پربار قوم کرد را محور قرارداده بود. در این فصل هم نگاه ویژه‌ای به تنوع اقوام و فرهنگ‌های کشور عزیزمان ایران شده است. البته که پرداختن به این موضوع با لایه‌هایی از طنز نیز همراه بود. آقای آقاخانی این ظرفیت‌ها وزیبایی‌های فرهنگی سایر اقوام از جمله غذاها، پوشاک، سوغات و آداب و رسوم را در این فصل از «نون خ» معرفی کردند که برای من بسیار جذاب بود.

سماواتی گفت: من عادت دارم وقتی برای حضور در یک کار به شهر و استان دیگری می‌روم، در زمان حضور در آن شهر لباس محلی آن منطقه را بپوشم. زنان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان هم لباس‌های بسیار زیبا با رنگ‌های شاد و هنر سوزن‌دوزی دارند که در زمان‌هایی که سر فیلمبرداری نبودم، آنها را می‌پوشیدم و به سطح شهر می‌رفتم و برایم بسیار جذاب و لذت بخش بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این که بخش عمده داستان فصل پنجم سریال «نون خ» در استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار می‌گذرد افزود: من قبلاً هم به این استان رفته بودم. باید بگویم عزیزان بلوچ ساکن این منطقه مردمی مهربان، خونگرم و زحمت‌کش هستند که در مهمان‌نوازی کم‌نظیرند. در این سفر هم به جز آنلاین و گشاده‌رویی از این مردم نازنین چیزی ندیدم.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر، سواحل چابهار مناظر بسیر زیبایی دارد که بخشی از آن را در قسمت‌های بعدی «نون خ» هم خواهیم دید؛ شاید اگر به صورت جداگانه این تصاویر را به مردم نشان بدهیم باور نکنند که چنین نقاط زیبایی در کشور خودمان هم وجود دارد. البته این عزیزان کمبود‌های زیادی هم از حیث آب شرب، امکانات پزشکی، سوخت، بیکاری و… دارند که امیدوارم همین سریال زمینه‌ای برای توجه بیشتر مسئولان به این مردم مظلوم و مهربان باشد.

خروج از نسخه موبایل