در شرایط گل و بلبل، جشنواره برگزار نمی‌کنیم

در نشست خبری جشنواره نمایش عروسکی عنوان شد که با وجود تحولات منطقه، گروه‌های بین‌الملل طبق توافقات انجام شده در جشنواره حضور پیدا می‌کنند اما به هر حال در شرایط گل و بلبل، جشنواره، برگزار نمی‌کنیم.

به گزارش گزارشگر یک، نشست خبری بیستمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، صبح امروز، یکشنبه ۱۸ آذر ماه در حالی برگزار شد که طی آن اعلام شد که این جشنواره در شرایط خاصی برگزار می‌شود. در این نشست پوستر این دوره از جشنواره با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل هنرهای نمایشی رونمایی شد و نادره رضایی (معاون هنری) طی سخنانی تاکید کرد که دولت باید نقش سیاست‌گذار و حامی را بر عهده بگیرد و برگزاری اموری مانند جشنواره‌ها را برون‌سپاری کند.

در آغاز این نشست که در سالن جلسات معاونت هنری برگزار شد، حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی با ابراز خرسندی از روند برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک افزود: با وجود اتفاقاتی که ناخواسته دچار آن شدیم، این جشنواره طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کار خود را پیش برده است.

وی ادامه داد: این دوره جشنواره چند مولفه دارد؛ یکی از نکات قابل بحث در این دوره، نگاه نوآورانه به جشنواره است که از سوی دبیر و دبیرخانه­ دنبال شده است.

او از اضافه شدن دو بخش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای و اختراعات، به عنوان دیگر اتفاقات قابل تامل در این دوره از جشنواره یاد کرد و این تغییرات را برآمده از نگاه نو به جشنواره دانست که در جهت استفاده از ظرفیت‌هایی خارج از اداره کل هنرهای نمایشی اضافه شده‌اند.

نیلی با اشاره به آغاز به کار بخش‌ کارگاه‌های آموزشی در این دوره از جشنواره ادامه داد: نگاه ویژه به کارگاه‌های آموزشی، سبب شد برنامه‌های جشنواره دو ماه پیش از برگزاری آن آغاز شود.

مدیر کل هنرهای نمایشی، یکی از مشکلات این دوره از جشنواره را بودجه دانست و توضیح داد: با وجود این مشکل، دوستان، غیرت‌مندانه جشنواره را به اینجا رساندند و امیدوارم سال‌های آینده هم بتوانیم از حضور آقای سلطان احمد ـ دبیر بیستمین جشنواره نمایش عروسکی ـ بهره‌مند شویم.

سپس امیر سلطان احمدی، دبیر این دوره جشنواره با یادآوری اینکه جشنواره عروسکی نخستین جشنواره بین‌المللی در تئاتر است، افزود: این جشنواره همواره برای هنرمندان عروسکی مرکز ثقلی بوده است.  

او با اشاره به مشخص کردن اهداف جشنواره ادامه داد: از آنجاکه خود به عنوان کارگردان در دوره‌های گوناگون این جشنواره حضور داشته‌ام، دوست داشتم شرایط به گونه‌ای باشد که گروه‌های شرکت‌کننده، فرصت کافی برای آماده‌سازی آثار خود داشته باشند.

سلطان احمدی با تشریح برخی از اهداف جشنواره که در فراخوان آن درج شده، ادامه داد: از آنجاکه دغدغه معاش بچه‌های عروسکی را دارم، بخش ۱۰۰ ثانیه‌ای را برای نسل جوان که از کودکی با موبایل بزرگ شده‌اند، فراهم آورده‌ایم تا یاد بگیرند اگر پلتفرمی برای ساخت کار سراغ‌شان نیامد، زمینه‌های دیگری برای ارائه کارهای خود دارند. قرار است در این بخش ۳۰ اثر در کوشک هنر باغ کتاب ارائه شود.

او ادامه داد: نمایش عروسکی در حوزه تبلیغات و سرگرمی می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد و باید متوجه‌ این ظرفیت‌ها باشیم همانند تجربه «کلاه قرمزی» و نیز «جناب خان» که نشانگر اقبال عمومی به شخصیت‌های عروسکی است.

سلطان احمدی مهم‌ترین هدف خود را ایجاد زمینه برای اشتغال جوانان از راه نمایش عروسکی برشمرد.

در همین زمینه، نیلی هم به نقش عروسک در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: جشنواره عروسکی می‌تواند دروازه‌ای برای شناسایی استعدادهای این حوزه باشد و متولیان این رشته با رصد آن، زمینه را برای تولید عروسکی فراهم کنند.

در ادامه، سلطان احمدی با اشاره به حضور مریم سعادت که در این نشست حضور داشت، گفت: اگر افرادی مانند خانم سعادت در کشور ما پرتعدادتر بودند، آنچنان دغدغه اشتغال جوانان را نداشتم، چراکه ایشان همواره زمینه‌ای فراهم کرد تا امثال من و محمد بحرانی وارد فضای حرفه‌ای کار بشویم.

او درباره برگزاری برنامه «بابیستا» در این دوره از جشنواره توضیح داد: ما به این فکر کردیم که شاید خوب باشد محصولی به عنوان تاک‌شو تولید کنیم تا کمک حال جشنواره باشد و هدف اصلی‌مان این بود که حس می‌کردیم جای یک برنامه گفتگومحور عروسکی در تلویزیون خالی است. فعلا ۸ قسمت تولید شده و هنوز پلتفرم پخش آن مشخص نشده و در حال رایزنی هستیم.

سپس سولماز عسگری، دبیر اجرایی جشنواره با تشریح آمار آثار متقاضی شرکت در بخش‌های گوناگون آن و اعلام آمار نهایی آثار شرکت‌کننده درباره بخش بین‌الملل افزود: دو کار از روسیه، یک کار از فرانسه و یک کار از قزاقستان داریم.

سلطان احمدی درباره کم تعداد بودن آثار بخش بین‌الملل توضیح داد: گاهی می‌توان برخی از هزینه‌ها را به نفع کیفیت، کاهش داد. اگر نگاه کیفی نداشتیم، می‌شد دو کار هم از ایتالیا با هزینه نه چندان بالایی داشته باشیم ولی چیزی به جشنواره ما اضافه نمی‌کردند و ترجیح دادیم به جای کمیت‌گرایی، کیفیت را مد نظر قرار بدهیم.

نیلی هم در این زمینه گفت: دغدغه من از ابتدای جشنواره کار باکیفیت بود. ضمن اینکه این اتفاقات اخیر نیفتاده بود. در یک فضای گل و بلبل جشنواره برگزار نمی‌کنیم. ضمن اینکه بحث بودجه هم مطرح است و یکسری محدودیت‌ها داشتیم. بر اساس بودجه‌مان سعی کردیم بهترین کارها را انتخاب کنیم.  

مژگان وکیلی، مدیر بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی هم در این زمینه توضیح داد: با توجه به اهداف دبیر و نظرات کلی، در بخش بین‌الملل، کیفیت کارها  مد نظر بود و نه کمیت. پیش‌بینی ۱۲ کار را در این بخش داشتیم. ولی تعداد آثار بین‌الملل، الزاما نمی‌تواند رنکینگ جشنواره را بالا ببرد. بخصوص که محدودیت بودجه را هم داشتیم.

او در پاسخ به اینکه تحولات منطقه تاثیری در تصمیم گروه‌های خارجی برای شرکت در جشنواره نخواهد گذاشت؟ گفت: تا به امروز حضور این گروه‌ها قطعی بوده است.  

در بخش بعدی نشست، مریم سعادت به عنوان یکی از هنرمندان باسابقه نمایش عروسکی طی سخنانی گفت: امسال یکی از بهترین دوره‌های جشنواره را داریم به دلیل حضور امیر سلطان احمدی که بسیار سالم و صادق است. به این جشنواره خیلی امیدوارم. شاید کاری در آن اجرا نشود که اتفاق بزرگی قلمداد شود ولی جشنواره بهترین زمینه را برای آشنایی مردم با نمایش عروسکی فراهم می‌کند. بخصوص نمایش عروسکی بزرگسال که همچنان ناشناخته است.  

در ادامه، سلطان احمدی درباره اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره توضیح داد: از اول هدف ما حمایت از آثار شرکت‌کننده بود و اگر آثار باکیفیتی به جشنواره برسد، حتما می‌توانند جایی برای اجرای عمومی بیابند همچنانکه در دوره پیش برخی از آثار جشنواره اجرا شدند.  

آرش مصطفایی، قائم مقام دبیر جشنواره نیز عنوان کرد که از دوره گذشته ۱۸ نمایش اجرای عمومی شدند و نمایشی مانند «مثلث» همچنان در حال اجراست. بعد از این جشنواره هم برای اجرای عمومی آثار، دو سال فرصت هست. ضمن اینکه در این زمینه  مشغول رایزنی با کانون پرورش فکری هم هستیم.

سپس نیلی درباره اجراهای فضای باز در اراضی عباس‌آباد و اینکه چرا این اجراها در فضای باز تئاتر شهر انجام نمی‌شود، گفت: یکی از دغدغه‌های ما بحث حریم مجموعه بوده و هست‌ با توجه به اینکه حرکتی صورت گرفته و یکسری ساخت و سازها آغاز شده، فارغ از اینکه چه نظری درباره آن داشته باشیم، کمی باید مداقه کرد.  

او با قدردانی از همراهی مسئولان اراضی عباس آباد ادامه داد: با توجه به ساخت و سازهای تئاتر شهر، بهترین گزینه جایگزین، عباس‌آباد بود.

در ادامه سلطان احمدی درباره معرفی داوران توضیح داد: تصمیم دادیم برای کاهش حاشیه‌ها داوران را در کمترین زمان تا برگزاری جشنواره معرفی کنیم.  

او درباره بودجه جشنواره نیز گفت: تا امروز ۷۵ درصد کمک هزینه‌ گروه‌های شرکت‌کننده واریز شده است.

نیلی در پاسخ به پرسشی درباره رقم بودجه این دوره از جشنواره گفت: برآورد ما ۱۵ میلیارد تومان بوده است و البته مسئولان اراضی عباس‌آباد هم در تامین هزینه‌ها کمک کرده‌اند.   

وی ادامه داد: کمی درگیر بودجه بودیم ولی با حمایت معاونت هنری، روند آن سریع‌تر شد. فعلا تعهدات خود را انجام داده‌ایم و امیدواریم تا پایان جشنواره شرمنده گروه‌ها نشویم.

در ادامه، عسگری درباره مشارکت آموزش و پرورش با این جشنواره توضیح داد: برای حمایت از جشنواره، نشستی با آموزش و پرورش داشتیم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

در بخش پایانی نشست، پوستر جشنواره که توسط رفعت هاشمی سی‌سخت طراحی شده، با حضور نادره رضایی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

رضایی که در بخش پایانی نشست به جلسه ملحق شد، طی سخنانی گفت: همواره تاکید کرده‌ام علیرغم همه تلاش‌های انجام‌شده، معاونت هنری به معاونت جشنواره‌ها تبدیل شده است. البته که دستاوردهای بسیاری داشته‌ایم و جشنواره‌ها هم قطعا اهمیت خاصی دارند ولی نکته این است که ما نهاد سیاستمدار و برنامه‌ریز، حامی و هادی هستیم. بنابراین ورود ما به بخش اجرایی ما را از محور اصلی‌مان دور می‌کند.  ‌هر چند اهمیت جشنواره‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

او ادامه داد: برای جشنواره‌های امسال که از قبل برنامه‌ریزی شده بود ولی از ما بخواهید که سال آینده در مشورت با بزرگان این حوزه، بکوشیم امور را واگذار کنیم و برون‌سپاری را از ما مطالبه کنید.

او با تاکید بر ضرورت پیوستگی جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: آنچه در جشنواره‌ها اهمیت دارد، پیوستار جشنواره‌ها و اتصال هر جشنواره به دوره بعدی آن، داشتن دبیرخانه دایمی و … است و حال باید دید که چقدر در این دوره از هادی حجازی فر به عنوان دبیر دوره پیشین و شوراهای قبلی کمک گرفته‌ایم. پیوستار اینها کجاست. در هر دوره جشنواره، زحمات بسیاری کشیده و خون دل‌هایی خورده می‌شود و اینها نباید رها شود و قبل از شروع از تجربیات جدید باید از تجربیات قبلی کمک بگیریم.

رضایی، از اقتصاد به عنوان دیگر نکته مهم دربرگزاری جشنواره‌ها یاد کرد و توضیح داد: اگر کل بودجه معاونت هنری محقق شود با همه جشنواره‌هایی که داریم، کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب است. بنابراین حتما باید از بخش خصوصی و مجموعه‌های مرتبط یاری بگیریم. از دبیران جشنواره‌ها هم می‌خواهیم در مشارکت گرفتن از بخش خصوصی تلاش کنند.

او با اشاره به شتابزدگی در برگزاری جشنواره‌ها و اتفاقات غیرمنتظره‌ای که بعضا در جشنواره‌های هنری رخ می‌دهد، گفت: اینها سبب کناره‌گیری اسپانسرها می‌شود. به همین دلیل ناچار می‌شویم جشنواره‌ها را با همان رقم مشخص‌شده در مرکز هنرهای نمایشی برگزار کنیم.

معاون هنری با تاکید بر ضرورت تجمیع بودجه در حوزه‌هایی مانند کودک افزود: می‌توانیم در حوزه کودک و نوجوان تجمیع بودجه داشته باشیم و از مجموعه‌های مرتبط یاری بگیریم. باید این فرهنگ را جا بیندازیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشایی کند و حتما باید بخش خصوصی را به کمک بطلبیم. بخصوص در شرایط فعلی.

رضایی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: نکته آخر ادامه جریان جشنواره‌هاست. آیا یک جشنواره با مراسم اختتامیه تمام می‌شود. در نمایش عروسکی، فقط دغدغه سالن ثابت را که نداریم بلکه‌ باید به روش‌های جدید، پلتفرم‌ها و فضاهای تازه برای درآمدزایی فکر کنیم و در این زمینه مخاطب من، بیشتر خودم و مدیران هستند که بیشتر از قبل برون‌سپاری کنیم و از کار اجرایی دور شویم و به سیاست‌گذاری بپردازیم.  

او با تاکید بر ضرورت حضور نمایندگان نسل جدید در تصمیم‌گیری‌ها افزود: کاش نماینده‌ای از نسل‌های کودک و نوجوان هم در جلسات ما باشند. آنان نسل جدید و عجیب و باهوشی هستند. شاید با دیدن نسل جدید هم آنان را همراه کنیم و هم بهتر بتوانیم امور را اداره کنیم.

در بخش پایانی نشست، پوستر جشنواره رونمایی شد.

بیستمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک ۲۶ اذر تا سوم دی ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل