در هم کوبیدن کلیشه‌ها – گزارشگر یک

12 اردیبهشت سالروز تولد مریم میرزاخانی و روزی است که انجمن ریاضی در سراسر جهان آن را به عنوان روز زن برای ریاضیات معرفی کرده است. مریم میرزاخانی نخستین زنی بود که برنده جایزه فیلدز شد که در سال 2017 در 40 سالگی درگذشت.

به گزارش گزارشگر یک با این حال ، برخی فکر می کنند که مطالعه ریاضیات برای دختران مناسب نیست و برای توجیه عقاید خود ، تفاوت های بیولوژیکی بین زن و مرد ایجاد می کند. آنها معمولاً در ادعاهای خود به جوایز علوم جهانی مراجعه می کنند. در سن کمتر از 200 سال ، در طول تاریخ ، بسیاری از زنان با کلیشه ای برای رد اظهارات که توانایی زنان را در انجام ریاضیات رد می کرد ، تلاش کردند.

وجود زنان در ریاضیات قدمتی طولانی دارد. از ریاضی دان یونانی ، هیپاتیا ، که حدود 1500 سال پیش زندگی می کرده است ، گرفته تا ایدا لاولیس ، ریاضیدان و برنامه نویس انگلیسی قرن نوزدهم. زنان ایرانی نیز قرنهاست که در دنیای ریاضی دست در دست دارند. از نسخ خطی ریاضیدان قرن هفتم هجری نیشابوری گرفته تا فریده فیروزبخت ، معروف به فرضیه خود در تئوری اعداد. اما شاید نام برخی از ریاضیدانان زن ایرانی در جهان به اندازه “مریم میرزاخانی” ذکر نشده باشد.

مریم میرزاخانی در سال 1977 در ایران متولد شد و برای دومین سال اجرا در المپیاد جهانی ریاضی موفق به کسب یک مدال طلا شد. وی دارای مدرک لیسانس ریاضیات از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای دانشگاه هاروارد است. او مدال سال 2014 را بدست آورد و اولین زنی شد که موفق به کسب مدال شد.

بانک اطلاعاتی کالچر داستانهایی درباره علایق ریاضی میرزاخانی می گوید. بسیاری از معلمان و دوستان نقش مهمی در جاده ریاضی داشتند. وی در طی سال در کنکور ریاضی دبیرستان نمره عجیبی کسب کرد زیرا معلم به مهارت های ریاضی خود اعتقادی نداشت. مریم بسیار دلسرد شد ، و این باعث شد که او مطالعه کند که آیا ریاضیات واقعاً می تواند به احساسات و تلاش های او پاسخ دهد. خوشبختانه معلم ریاضی بعدی مریم او را تشویق کرد. در همان مدرسه مریم از رویای بهشتی آگاه شد و این آشنایی علاقه به ریاضیات را بالا برد. بررسی های بعدی مریم میرزاخانی و بهشتی ، ریاضیدانان مشهور جهان است.

دکتر زهرا گویا ، استاد ریاضیات در دانشگاه شهید بهشتی ، درباره مریم میرزاخانی می گوید: “مریم میرزاخانی فقط یک نمایش وحشتناک و حماسی نبود. نسل بعدی در سرزمین ایران حاصلخیز است ، زیرا فرهنگ غنی آن علوم را بدون مرز ، از جمله مرزهای جنسیتی دنبال می کند.” عدم رعایت اخلاق علمی تشخیص داده نمی شود.

شاید هوش غنی میرزا کانی در ریاضیات باعث شهرت وی نشده باشد. خصوصیات شخصیتی مریم میرزا کانی او را از دیگران جدا می کند. همکارانش در مریم میرزاخانی درباره او گفتند:

این ریاضیدان مشهور ایرانی تنها به ریاضیات علاقه ای نداشت. در چند مصاحبه ، مریم میرزاخانی اظهار داشت که نمی خواهد ریاضیدان شود ، علاقه زیادی به خواندن کتاب و داستان نوشتن در کودکی نشان داد و فکر کرد که روزی نویسنده خواهد شد ، اما در ادبیات با مشکلات ناامید کننده ای روبرو است. این راهنما سرانجام اشتیاق به ریاضیات پیدا کرد و خود را بهترین دانست.

دکتر امیر ظفری ، استاد ریاضیات در دانشگاه صنعتی شریف می گوید: تخیل مریم علاوه بر هوش نمونه و صبر مثال زدنی ، باعث موفقیت وی شد. زیرا دانش محدود است و تخیل نامحدود است.

خاطرات مریم میرزاخانی زنده است

آکادمی ملی علوم هر ساله با کمک ها و پیشرفتهای برجسته در ریاضیات ، مریم میرزاخانی را به خاطر تلاشها و دستاوردهای خود جایزه می دهد. زنان سازمان ملل همچنین میرزا كانی را از میان هفت زن تغییر جهان معرفی كردند. او فکر می کند تحقیقات شگفت انگیز میرزاخانی در مورد علم ، راه را برای بسیاری از ریاضیدانان زن در سراسر جهان باز کرده است.

در ایران ، خانواده مریم میرزاخانی از ایجاد یک بنیاد خیرخواهانه در رویدادی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد خبر دادند.

به گفته دکتر علیناقی مشایخی ، استاد دانشگاه صنعتی شریف ، بنیاد خیریه مریم میرزاخانی برای شناسایی استعدادها ، مواد و پشتیبانی معنوی و ایجاد بستر رشد و پیشرفت نخبگان ایجاد می شود.

به تازگی ، مستندی با عنوان “راز سطح” در مورد زندگی و کار مریم میرزاخانی به کارگردانی جورج سزیسری ساخته شد. به گزارش انجمن ریاضی ، دکتر سیاوش شاهشاهانی ، دکتر امید علی کرم زاده ، دکتر علی رجالی ، دکتر یحیی تابش ، دکتر وفا ، دکتر عبادالله محمودیان ، دکتر رویا بهشتی ، سرپرست “کورتیس مکمل” میرزاخانی همسرش “یان وندرک” مشکل چوپان جادویی با حلقه های ریاضیدانان مشهور جهان با مریم میرزاخانی ، “الکس پوست” و دکتر محمدی ، دکتر امید نقشیه ارجمند ، بسیاری از همکاران مریم در دانشگاه شمید ، معلمان و دوستان مریم در دبیرستان فرزانگان تهران مصاحبه شد و مشکل را حل کرد. است

میرزا کانی در سال 2017 در سن 40 سالگی در اثر بیماری سرطان درگذشت ، اما پایان زندگی او پایان راهی نیست که وی در علم گذاشت و از او الهام نخواهد گرفت.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل