راه‌حل پایان مناقشه قره‌باغ – گزارشگر یک

رهبر عالی انقلاب با بیان این سخنان ، با تأکید بر اینکه این یک واقعه وحشتناک است و تهدیدی برای امنیت منطقه است ، گفت: “این درگیری نظامی باید در اسرع وقت پایان یابد.” البته تمام مناطق جمهوری آذربایجان اشغال شده توسط ارمنستان باید آزاد شوند و به آذربایجان بازگردانده شوند. ” وی با تأکید افزود: قطعاً تصمیم گیری می شود.

بیانیه آیت الله خامنه ای در مورد مناقشه قره باغ از رویکرد وی در پیگیری عدالت ناشی می شود و مبتنی بر اصول شناخته شده بین المللی است. امروزه ، در مفاهیم مربوط به حقوق بین الملل ، حمایت از تمامیت ارضی یک کشور یک اصل پذیرفته شده و تخلف ناپذیر است. در بیانیه رهبر معظم انقلاب همچنین بر حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و آزادسازی سرزمین های اشغال شده توسط ارمنستان تأکید شده است. اظهارات وی در مورد انطباق مرزی هر دو طرف به معنای احترام به تمامیت ارضی کشورهای اطراف است. اشغال سرزمین های مستقل امروز مجاز نیست و کشوری که این سرزمین را اشغال می کند حق دارد برای آزادسازی سرزمین اشغالی بجنگد. در دوران دفاع جنسی که خاک ایران اشغال شد ، ما همچنین حق داشتیم که برای از بین بردن اشغال جنگ کنیم و به همین دلیل ما این حق را به جمهوری آذربایجان نیز می دهیم.

رهبر معظم انقلاب دیدگاه اصولی داشتند و تأكید كردند كه جمهوری آذربایجان باید بر اساس احترام به حقوق افراد معدودی ، امنیت ارامنه را حفظ كند. ارمنیان قره باغ از مفهوم حقوقی “تعیین سرنوشت” برای توجیه استقلال از جمهوری آذربایجان استفاده می کنند ، در حالی که “حق تعیین سرنوشت” در قوانین شناخته شده بین المللی معیار سنجش تمامیت ارضی دولت است ، یعنی احترام به ملت های حاکم و اقلیت. به معنای. تمامیت ملی و ارضی کشور باید حقوق خود را مطالبه کند. البته در مناقشه قره باغ ، دولت آذربایجان باید حقوق ارامنه قره باغ را که در چارچوب حاکمیت دولت بخشی از مردم آذربایجان هستند ، تأمین کند.

همچنین تأکید بر هشدار رهبر معظم انقلاب در مورد وجود تروریستهای تک پیری در منطقه جنگی قره باغ و رفتار با تروریستها در جمهوری اسلامی در صورت نقض مرز ایران ، موضعی صحیح ، قاطع و استراتژیک است. متأسفانه ، در پرونده جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، یکی از کشورهای منطقه به تشویق تکفیری ها برای وجود در منطقه جنگ متهم شد. این یک اتفاق بسیار ناخوشایند است و این رد می شود ، اما شواهد نشان می دهد که تکفیری ها ویدیویی را منتشر کرده اند که در این منطقه وجود دارد و حتی در منطقه جنگی فضای مجازی وجود دارد. وجود تروریسم در همه جا اضطراب و ترس ایجاد کرده و می کند و اگر افرادی که به تکپیری ها کمک می کنند پس از اخراج از سوریه و عراق در مرزهای ایران مستقر شده اند ، قطعاً اشتباه خواهند کرد. کشورهای درگیر در این جنگ باید هشدارهای رهبران انقلابی را جدی بگیرند و اگر مرتکب این اشتباهات شده اند ، به دنبال اصلاح هستند.

ما در آینده امیدواریم که مبانی بیان شده توسط رهبر انقلاب اسلامی به عنوان فصل الخطاب با موضوع رنو-قره باغ ، توسط مقامات دولتی و روسای دیپلماسی عمومی و رسانه ها تبیین و مورد توجه قرار گیرد. همانطور که وی گفت ، جنگ وحشتناک است و ما امیدواریم که این جنگ در اسرع وقت به صلح عادلانه منجر شود و امنیت در مرز شمالی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.
* منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی سید علی خامنه ای. ۱۳ آبان ۱۳۹۹

خروج از نسخه موبایل