ریزش مو شدید دارم آیا خطرناک است؟

ریزش مو مشکل بزرگی نیست که قابل درمان نباشد، البته برای درمان مناسب ابتدا باید دقیقا علت ریزش مو را بدانید. ریزش مو تا حدودی طبیعی است. کافی است دست خود را در موهای خود قرار دهید و با فشار کم دسته مو را بکشید. همیشه مقداری مو روی دستان شما باقی می ماند.

 

طبق مطالعات علمی، ریزش 80 تا 100 مو در روز طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. ریزش روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر شما در ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شود.

 

ریزش مو یک مشکل شایع در مردان است و معمولا از میانسالی شروع می شود، اما در خانم هایی که سن بالایی دارند و منتظر بازنشستگی هستند نیز دیده می شود، ریزش مو طبیعی است. اما وقتی جوان هستید و به دنبال نام هستید، ریزش مو می تواند برای شما نگران کننده باشد.

 

ریزش موی زنان چیست؟

 

ریزش مو در زنان اغلب زمانی تشخیص داده می شود که فرد به طور غیرمنتظره حجم زیادی از مو را از دست بدهد. البته همه ما روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم. ریزش مو بخشی از چرخه رشد طبیعی مو است. موهای قدیمی می ریزند تا جا برای موهای جدید باز شود. زمانی که تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم بخورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می شویم. ریزش بیش از حد مو در علم پزشکی آلوپسی یا طاسی نامیده می شود.

 

چرخه رشد موهای بدن و پوست سر به طور طبیعی شامل سه مرحله است:

 

فاز آناژن (مرحله رشد) این مرحله بین 2 تا 8 سال طول می کشد. به طور طبیعی 85 تا 90 درصد موهای سر ما در این مرحله است.

 

– فاز کاتاژن (مرحله انتقال): این مرحله 2-3 هفته طول می کشد و فولیکول ها تجزیه می شوند.

 

– فاز تلوژن (مرحله استراحت): این مرحله ۲ تا ۴ ماه طول می کشد و در پایان موها می ریزند.

 

ریزش مو در زنان چقدر شایع است؟

 

بسیاری از ما فکر می کنیم که طاسی و ریزش مو فقط مختص آقایان است. البته اینطور نیست. حدود نیمی از زنان در طول زندگی خود ریزش موی قابل توجهی را تجربه می کنند. شایع ترین علت ریزش مو در زنان، ریزش موی الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک است که تقریباً 30 درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

مشکلات ریزش مو در زنان

 

علل ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است. برای سهولت استفاده، آنها را به 4 دسته تقسیم می کنیم: آلوپسی، سبک زندگی، علل بالینی و تغییرات هورمونی. این عوامل که باعث ریزش مو در خانم ها می شوند را می توان به تنهایی یا با هم مشاهده کرد. از آنجایی که ریزش مو می تواند باعث بیماری های جدی شود، توصیه می کنیم در صورت داشتن این مشکل با پزشک خود تماس بگیرید و اطلاع دهید که ریزش مو شدید دارم تا بهترین راهنمایی ها و روش های درمان را در اختیارتان قرار دهند.

 

  1. 1. آلوپسی

 

آلوپسی یا طاسی نوعی از ریزش مو است که مسری نیست و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دلایل ژنتیکی گرفته تا بستن موها یا هر چیزی که سیستم ایمنی شما را بیش از حد تحریک کند.

 

آلوپسی آندروژنیک

 

ریزش موی الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک شایع ترین علت ریزش مو در زنان است، چه ژنتیکی و چه ارثی. یعنی اگر فردی در خانواده شما مبتلا به آلوپسی آندروژنیک باشد، احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است.

 

ریزش 100 تار مو در روز طبیعی است

 

ریزش مو در همه افراد شایع است و در مجموع 50 تا 100 تار مو در روز ریزش می شود. یعنی میزان موهای ریخته به اندازه ای نیست که شما را شگفت زده کند، جای نگرانی نیست. اما اگر هر بار که موهایتان را لمس می کنید، یک تکه مو می ریزد، اگر موهایتان نازک یا نازک است، یا اگر پوست سرتان مشخص است، باید اقداماتی را برای درمان ریزش مو انجام دهید. قبل از اینکه حجم موهایتان خیلی کم شود، پوست سرتان ظاهر می شود، زیرا بعد از آن درمان بسیار سخت و زمان بر است، پس بهتر است به فکر راه حل باشید.

 

عوامل مهم ریزش مو در جوانی

 

اما دلایل اصلی ریزش مو در جوانان عبارتند از:

 

1- مشکلات هورمونی، علل شایع در زنان

 

زنان بیشتر از مردان دچار بارداری، قاعدگی، استفاده از داروهای ضد بارداری، یائسگی و غیره می شوند. بیشتر مستعد تغییرات هورمونی هستند، ریزش مو به دلیل مشکلات هورمونی در آنها بیشتر است. البته ریزش مو برای خانم ها در برخی از این شرایط کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. به عنوان مثال اگر در دوران بارداری یا مدتی پس از زایمان ریزش مو داشته باشید، جای نگرانی نیست، اما اگر بعد از تولد نوزاد این مشکل برای مدت طولانی ادامه داشت، باید برای رفع مشکل به پزشک مراجعه کنید.

 

2- استرس عامل اصلی ریزش مو در جوانان است

 

ریزش موی ناشی از استرس در هیچ سنی و در هر شرایط جسمی، مردان، زنان یا سن را نمی شناسد، اگر استرس زیادی داشته باشید، دچار ریزش مو می شوید. زمانی که استرس زیادی دارید، بدن شما هورمون‌های مختلفی را برای عادی‌سازی وضعیت ترشح می‌کند که تعادل هورمونی بدن شما را از بین می‌برد.

 

اگر برای مدت طولانی در یک موقعیت استرس زا هستید یا دائماً در آن هستید، مو شروع به رقصیدن می کند و می ریزد. البته این مشکل معمولاً پس از عادی شدن شرایط برطرف می شود، اما برای جوانانی که دائماً تحت استرس شرایط مدرسه، کار و خانواده هستند، می تواند ادامه یابد.

 

3- رژیم های تکانشی، عاملی برای طاسی زودرس

 

غذایی که می خورید منبع اصلی ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز برای رشد و استحکام مو است. اگر قصد کاهش وزن یا افزایش وزن دارید، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصصان شما را در مصرف غذاهای مناسب و مفید برای بدن راهنمایی می کنند تا به اندامی که می خواهید برسید. اگر مدام از یک رژیم غذایی دردناک و بی فایده پیروی می کنید، باید پیش از میانسالی انتظار ریزش موهای خود را داشته باشید. بنابراین بهتر است به همان اندازه که به آب کردن چربی فکر می کنید به حفظ مو روی سر نیز فکر کنید.

 

4- سیگار و قلیان دشمن دماغ و پوست و موی شماست

 

بهتر است بین سرگرمی های ناسالم، دوستان اشتباه و موهایتان یکی را انتخاب کنید! اگر هر روز صبح تعداد موهای برس خود را بشمارید، سیگار و قلیان را بخراشید. زیرا در صورت ادامه مصرف نیکوتین، قطعاً خیلی زودتر از آنچه فکر می کنید به برس نیاز نخواهید داشت.

 

5- ارث خانوادگی، مشکلی که نمی توان از آن فرار کرد

 

قبل از اینکه برای حل مشکل ریزش مو در سنین پایین به پزشک مراجعه کنید، نگاه دقیق تری به اطرافیان خود بیندازید. اگر پدر، خواهر و برادر، عموها یا عموهای شما دچار ریزش مو شده اند یا کاملاً طاس هستند، به احتمال زیاد خودتان علت این مشکل را خواهید یافت. البته این بدان معنا نیست که اگر در خانواده خود ژن طاسی را داشته باشید حتماً طاسی خواهید شد، اما معمولا یکی از دلایل ریزش مو در سنین پایین داشتن ژن طاسی است.

 

6- مراقبت ناکافی از مو یک فاجعه است

 

ریزش مو در نوجوانان اغلب یک فاجعه است. اگر می خواهید حداقل تا میانسالی موهای پرپشتی داشته باشید، باید به درستی از آن مراقبت کنید. استفاده از شامپوی نامناسب، تغییر مکرر شامپو، شستشوی نامناسب، شانه زدن نامناسب و مداوم – این به موهای شما آسیب می رساند. اگر از موهای خود مراقبت نکنید، با مشکلات بزرگتری نسبت به ریزش مو مانند شوره سر مواجه خواهید شد.

 

به یاد داشته باشید که مراقبت نادرست از مو تنها به معنای شستشوی نادرست مو نیست. اگر به طور مرتب از رنگ یا سفید کننده شیمیایی استفاده می کنید، با موهای خیس می خوابید، هر روز صبح موهای خود را با سشوار خشک می کنید یا موهای خود را صاف می کنید، یا زمانی که آنها را می بندید موهای خود را خیلی محکم می کشید، ممکن است در سنین پایین دچار ریزش مو شوید. به یاد داشته باشید که فقط شما می توانید این مشکل را حل کنید و هیچ کس دیگری نمی تواند شما را مجبور به مراقبت از موهایتان کند.

 

7- مصرف مواد مخدر مشکلی اجتناب ناپذیر است

 

متاسفانه اکثر داروهایی که در درمان بیماری های مختلف استفاده می شوند باعث ریزش مو می شوند. این درمان ها شامل داروهای شیمی درمانی، داروهای فشار خون و داروهای ضد افسردگی است. در چنین شرایطی چاره ای جز حل این مشکل ندارید. زیرا نمی توان سلامتی را با زیبایی معاوضه کرد.

 

8- بیماری، دشمن درونی و پنهان

 

در بسیاری از موارد یکی از دلایل ریزش مو در دوران کودکی وجود بیماری است که شما از آن بی اطلاع هستید. به عنوان مثال تیروئید، کم خونی، مشکلات دستگاه گوارش، قارچ پوست و غیره. دلایل پنهان ریزش مو باشد در صورت ریزش غیر طبیعی مو یا افزایش ناگهانی آن به پزشک مراجعه کنید تا از نظر این بیماری ها آزمایش شود. البته نیازی به کتمان بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند وجود ندارد. در بسیاری از موارد، بیماری های خودایمنی مانند لوپوس یا سایر بیماری ها مانند دیابت، کبد چرب می توانند باعث ریزش مو در جوانان شوند.

 

9- مشکلات عصبی، علل ریشه ای

 

در برخی موارد، شوک عصبی می تواند روند ریزش مو را آغاز کند. این ضربه می تواند یک شوک بسیار بزرگ مانند درد مرگ یکی از عزیزان باشد یا می تواند ناشی از استرس زیاد باشد. به طور عمده مشکلات عصبی که منجر به افسردگی یا بی خوابی در فرد می شود با ریزش مو مرتبط است. دانستن اینکه ریزش مو در اثر این مشکلات موقتی است و پس از رفع مشکل، موها به حالت طبیعی خود باز می گردند. اما اگر مشکل عصبی بیشتر طول بکشد، ممکن است موهای شما شبیه روز اول نباشد.

 

10- استفاده زیاد از نرم کننده های مو، زیبایی موقت و ریزش دائمی

 

یکی از شایع ترین علل ریزش مو در دوران بلوغ استفاده مداوم از ژل، ماسک و روغن مو است. این چیزها تقریبا موهای شما را برای حالت دادن به آن از بین می برند. مواد تشکیل دهنده این مواد بیشتر شیمیایی هستند و برای فولیکول و ریشه مو مناسب نیستند. مشکل استفاده از این محصول زمانی تشدید می شود که بدون برداشتن آن از روی موهای خود به رختخواب می روید و صبح روز بعد دوباره از آن استفاده می کنید. در این صورت باید در جوانی با موهای زیبای خود فاتحه بخوانید.

 

گزینه های درمانی برای درمان ریزش مو

 

درمان دارویی خوراکی

 

یکی از درمان های ریزش مو در مردان و زنان استفاده از داروهای شیمیایی است. این داروهای خوراکی عبارتند از ماینوکسیدیل، کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، فیناستراید، آنتی آندروژن ها و کورتیکواستروئیدها. این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود و باید طبق دستور پزشک در زمان های تعیین شده مصرف شود.

 

درمان با داروهای موضعی

 

در بسیاری از موارد مصرف داروهای خوراکی به تنهایی به درمان ریزش مو کمکی نمی کند. بنابراین، پزشک داروهای موضعی را تجویز می کند که برای درمان ریزش مو بسیار مفید است. یکی از مهم ترین داروهای موضعی مورد استفاده برای درمان ریزش مو، ماینوکسیدیل است. استفاده از ماینوکسیدیل خوراکی نیز باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو می شود.

 

مزوتراپی مو

 

مزوتراپی مو یکی از کم تهاجمی ترین روش های مراقبت از مو است. در این روش ابتدا پزشک مخلوطی از چند ماده مورد نیاز برای رشد مو را به پوست سر تزریق می کند. این ترکیب از عصاره های گیاهی، ویتامین ها، آنزیم ها و هورمون های لازم برای رشد مو تشکیل شده است و می تواند کمک زیادی به درمان ریزش مو کند.

 

خروج از نسخه موبایل