یک شرکت فناوری نانو شیشه ای مقاوم در برابر بخار برای استفاده در هواپیماهای داخلی تولید کرده است.
به گزارش گزارشگر یک ، پنجره های هواپیما در قسمت کابین خلبان و کابین به دلیل طراحی پیچیده و پوشش نانومتری تنها در پنج کشور جهان تولید می شوند. با توجه به ارتفاع پرواز (تقریباً 35000 پا) و فشار کم هوا در این ارتفاع نسبت به زمین ، ساختار هواپیما باید طوری طراحی و مهندسی شود که فشار کافی انسان را در طول پرواز به کابین خلبان وارد کند. این می تواند باعث تفاوت فشار هوا در داخل و خارج هواپیما شود ، که همچنین می تواند باعث تجزیه اجزاء شود.
شیشه همچنین باید به گونه ای ساخته شود که بتواند فشار را تحمل کند ، در ارتفاعات بالا پرواز کند و حتی در دمای زیر صفر شکسته یا شکسته نشود.
از آنجا که شیشه جلو یا کابین خلبان باید فشار بیشتری را تحمل کند ، پنجره کابین خلبان از سه تا پنج لایه شیشه ، اکریلیک ، کربن ، پلاستیک و سایر مواد ساخته شده است. چنین شیشه ای ساختاری شبیه به شیشه های چند لایه و چند لایه دارد و ممکن است فقط در اثر برخورد با یک جسم خارجی (به عنوان مثال پرنده) بدون شکستن شکسته شود. شفافیت شیشه و خنثی سازی نور خورشید از دیگر تفاوت های شیشه جلو و پنجره های جانبی است.
یکی دیگر از ویژگی های مهم شیشه کابین خلبان این است که بخار آب روی سطح ایجاد نمی کند ، زیرا دید خلبان را کاهش می دهد و می تواند خطری ایجاد کند. بر این اساس ، یکی از شرکت های فناوری توانست شیشه هواپیما با روکش نانومتری تولید کند که از تشکیل بخار جلوگیری می کند.
هواپیماهای C130 ، بوئینگ 707 ، Fokker 50 ، Fokker 27 و Fokker 100 از جمله هواپیماهایی هستند که از محصولات نانو این شرکت استفاده می کنند و در حال حاضر محققان در حال ساخت نانو شیشه برای استفاده در هواپیماهای ایرباس هستند.
طبق اطلاعات موجود در دسترس عموم ، شرکتهای هواپیمایی کارون ، آسمان ، ایران ایر ، قشم ، ایرو وارش و پویا در حال حاضر از محصولات این شرکت استفاده می کنند.
انتهای پیام