عمومی

سازه معیوب همسایه، تاب‌آوری قلابی و زلزله حقیقی تهران

این کلیپ ساختمانی بیشتر مورد توجه مهندسان به ویژه جوانان داخلی قرار گرفته و بیش از صد بار برای من ارسال شده است.
در این کلیپ ، به نظر می رسد مهندس در حال بازدید از جوشکاری سخت کننده های طولی در یک ساختمان در حال ساخت است. این امر وضعیت نامناسب اتصال صفحات و مهره ها و نحوه نصب ورق های جوش داده شده و تقویت شده از سازه های مجاور را پیدا می کند.
سپس با نشان دادن پیچ های گشاد ، مهره های نامناسب و درزهای درز ، وضعیت اسفبار این سازه گران قیمت ساختمان را نشان می دهد. اینجا

البته بسیاری از سازه های ساخته شده و در دست ساخت در این کشور و در تهران شرایط مشابهی دارند. برخی ممکن است کم و بیش باشند ، اما تعداد کمی از سازه ها مطابق با تمام استانداردهای طراحی و ساخت با دوام هستند.

تماشای این فیلم و خود یک هشدار واقعی برای مقامات ایالتی و دولت های محلی در هنگام زلزله خواهد بود. من بارها گفته و نوشته ام ، خصوصاً اینکه مسئولان شهری نباید در مورد مقاومت شهر صحبت کنند! متأسفانه انعطاف پذیری دانشگاهها و م institutionsسسات تحقیقاتی کشور امروز بیشتر معطوف به استانداردهای معماری ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و این موضوعات است ، بنابراین من هنوز هم در حال کار بر روی ترمیم براساس پارامترهای لرزه ای کشور هستم ، اما دیده ام آن را در جهان!
البته ممکن است این مرکز بر این نوع تحقیقات ناشناس تحت عنوان دکتر مهندسی زلزله تسلط داشته باشد. در نظر گرفتن شکنندگی سازه هایی مانند ستون کوتاه ، ضربه و غیره در مطالعات انعطاف پذیری کار سختی است و همه از روی تعصب نیستند.
به عنوان مثال ، اساتید زمین شناسی یا اساتید معماری نمی توانند این عوامل ساختاری را در مشخصات رفتاری سازه های شهری در هنگام زلزله بگنجانند. بنابراین متأسفانه آنچه در کشور با این نوع مطالعه در دسترس است همان پارامترهایی است که ارتباط زیادی با زمین لرزه ندارند.

بنابراین امیدوارم که دیگر مسئولان شهری و ایالتی گول این ادبیات جذاب را نخورند. زیرا مقاومت شهرهای بزرگ و خوش ساخت ما در زمین لرزه نهفته است! به همان اندازه که این کلیپ نشان می دهد! یعنی تقریباً صفر!
این نویسندگان نگرانند که اخیراً مد و تحقیق با عنوان انعطاف پذیری در برخی از مراکز علمی کشور تولید شده است و برخی از مقامات از آن در سخنرانی ها و تصمیم گیری ها برای ایجاد فاجعه استفاده می کنند! بارها و بارها شنیده ایم که برخی از مسئولان عزیز شهرستانی در مورد مقاومت 5٪ تهران صحبت می کنند. امیدوارم با توجه به کلیپ فوق بالا ، دوباره این اتفاق نیفتد.

اگر کسی فکر کند که شهرش مقاوم است ، می تواند از تلاش خود بکاهد یا با ملاحظاتی که برای شهر تهران کشنده است ، سازگار شود!
شکنندگی تهران باید ملاک تصمیم گیری باشد ، نه مقاومت! سیل آن محققان خارجی و در نتیجه محققان جوانی که به مقاومت در جهان روی آورده اند به این دلیل است که ضعف های ساختاری به طور دقیق و فنی ارزیابی نمی شوند. بنابراین ، ما در کشور خود باید آسیب پذیری را شناسایی کنیم ، نه تاب آوری اجتماعی. متأسفانه ما باید از آن به عنوان معیاری برای اقدامات خود در تصمیم زلزله تهران استفاده کنیم!
توصیه می کنیم برای در نظر گرفتن عوامل کیفی آسیب پذیری و تهیه نقشه های مدیریت بحران یاسوج و گچساران به دو نقشه زیر توجه کنید! برای تکمیل این مورد شما باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید و در نظر بگیرید. این مقاله برنده جایزه محققان جوان در چهاردهمین کنفرانس جهانی مهندسی زلزله در پکن ، چین شد.

شکل 1-نام مقاله چهاردهمین کنفرانس جهانی مهندسی زلزله

سازه های معیوب همسایه تهران ، انعطاف پذیری ساختگی و زمین لرزه های واقعی

شکل 2- آسیب پذیری ساختاری شهر گچسارات

سازه های معیوب همسایه تهران ، انعطاف پذیری ساختگی و زمین لرزه های واقعی

شکل 3 نقشه مدیریت بحران گچساران

سازه های معیوب همسایه تهران ، انعطاف پذیری ساختگی و زمین لرزه های واقعی

اکنون مشاوره ای برای مهندسان عزیزی که با افتخار در مورد جوشکاری اسکلت های خود در کلیپ صحبت کرده و مشکلات همسایگان خود را مسخره می کردند ، جوشکاری اسکلت ها نیز پر از مشکل بود! من می دانم که سه روش برای ایجاد این ارتباط در جهان وجود دارد.
انواع مشترک اتصالات برای تقویت به روش های زیر تقسیم می شوند:

1- اتصال-همپوشانی

2- اتصال جفت مکانیکی

3- مجبور به جوشکاری فشار گاز (جوشکاری فشار گاز میله های تقویت کننده) ،

به طور کلی ، من هرگز در کلاس اجازه نمی دهم که یک آرماتور به یک اسکلت جوش داده شود. در شرایط بسیار خاص ، میله های تقویت کننده کنار هم قرار می گیرند و تحت شرایط خاص متصل نمی شوند ، فقط در هنگام تقویت یک ساختار موجود ، نه یک ساختار جدید!
چه تقویت شده با آلیاژ کم و چه کربن بالا. من از برخی مقررات آگاه هستم که تقویت کربن کم را انجام می دهد ، ماده 9 قانون ملی ساختمان ، اما من همیشه آن را ممنوع می کنم.
لازم است از این روش در ساخت و ساز در کشور اجتناب شود ، زیرا تهیه چنین شرایط محیطی در هنگام جوشکاری با درجه حرارت بالا عملا غیرممکن است ، از آنجا که مگر اینکه دما پایین باشد ، مکان شکننده است و با اولین ضربه می شکند. همان اورلپ ، گران نیست؟ به جای جوشکاری میلگرد ، از اتصال دهنده برای اتصال میلگرد استفاده کنید.

در مورد چگونگی استفاده از آنها و تغییر آسیب پذیری ها (این اعتراض جزئی است که برای استفاده در جهان در منابع علمی به آنها ابراز شده است ؛ خدا را شکر برای تحقیقات گسترده در م Instituteسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله کشور برای ساخت این موضوع. ساختار را کاملاً ثابت کرد) من مطالعه ای انجام دادم که در مقاله زیر می توان آن را در کنفرانس توکیو ژاپن خواند. زمین و آسمان تفاوت مقاومت هستند!

شکل 4 نام مقاله مهندسی در کنفرانس توکیو ، ژاپن

سازه های معیوب همسایه تهران ، انعطاف پذیری ساختگی و زمین لرزه های واقعی

روش سوم ، جعل ، تحت هیچ شرایطی برای مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود. به این دلیل که تقریباً همیشه شرایط لازم برای خمیر مفصل فراهم نیست. با تشکر از مهندس جوان در این فیلم ، مشکلات زیادی در ساختار ساختمان وجود دارد! در عکس به نظر می رسد که مهاربندها به میلگرد جوش داده شده اند. به عبارت دیگر ، هیچ بریس وجود ندارد. بار ویلا!
شما یک نقص دیگر را فاش کردید خداوند عیوب شما را آشکار کرده است! انشاlahالله خیلی دیر نیست و شما در مرحله اسکلت هستید. آسیب پذیری تجمعی سازه های تخریب کننده شهرها در زلزله را برطرف کنید!

* استاد نمونه مهندسی سازه ، لرزه نگاری و مدیریت بحران ، و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا