عمومی

سفیر فرانسه در تهران: ما پلیس بد نبودیم!

روابط ایران و فرانسه طی سالهای اخیر همواره دچار فراز و نشیب های جدی بوده است. هنگامی که ترامپ به طور غیرقانونی از توافق هسته ای خارج شد ، مارك لانگ به حمایت خود از برجام ، انتظارات سختگیرانه ایران از توافق هسته ای ، روابط اقتصادی گسترده ، حضور تعدادی از شركت های برجسته فرانسوی و خروج فوری از ایران ادامه داده بود روابط فرانسه مهم و استثنایی است.

به گزارش گزارشگر یک ، روزنامه “کار و کارگر” نوشت: به همین منظور از سفیر فرانسه در تهران دیدار کردیم. وی در یک مصاحبه کوتاه گفت که وی نقش فرانسه به عنوان “پلیس بد” را در مذاکرات منتهی به شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 نمی پذیرد و معتقد است که سیاست پاریس در خاورمیانه روابط دوجانبه با تهران را تضعیف نمی کند. . ادامه نداد

البته وی انتظار سوالات چالش برانگیزی در زمینه روابط دو جانبه بین تهران و پاریس را نداشت ، به اصطلاح تعجب آور بود ، اما ما همچنان سعی کردیم مصاحبه هایی انجام دهیم.

محور اصلی گفتگو با فیلیپ تیبو ، سفیر فرانسه در ایران ، مربوط به هفته گذشته و مذاکرات هسته ای فعلی در وین بین ایران و 1 + 5 ، روابط دو جانبه تهران و پاریس و حاشیه آن است. مروری بر تنش های اخیر بین اتحادیه اروپا و انگلیس ، همراه با موضوعات مربوط به اولین انقلابی که به مخاطبان محترم ارائه می شود و نقش کارگران و اتحادیه های کارگری.

تحلیل شما از گفتگوهایی که سه شنبه گذشته در وین آغاز و تا جمعه ادامه داشت چیست؟ به ویژه ، در مذاکرات ، نمایندگان ایران عباس عراقچی و انریکه مورا مذاکرات را سازنده اعلام کردند.

مذاکرات در وین ادامه گفتگوهایی است که سالها پیش آغاز شده است و امروز ما دوباره در یک روحیه جدی قرار گرفته ایم. نمایندگان ترویکا اروپا به همراه نمایندگانی از چین و روسیه در تلاشند تا با نمایندگان ایران و ایالات متحده به ثمر بنشینند و به طور کامل به تعهدات هسته ای خود برگردند و فرانسه در این زمینه ثمری نخواهد داشت. اروپا و فرانسه سالها بارها از شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کرده اند که حتی پس از خروج آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ از توافق هسته ای جان سالم به در برد.

آیا امیدوارید که ایالات متحده قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران به برجام بازگردد تا مذاکرات هسته ای بتواند سازوکارهای اصلی را دوباره کشف کند؟

همانطور که گفتم ، مذاکرات فعلی وین نتیجه سالها تلاش همه احزاب سیاسی باقی مانده در شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس جمهور مارک لانگ بارها از این توافق حمایت کرده است. متأسفانه مارک لانگ طرحی را برای حفظ نظمی ارائه داد که فعالان ایرانی و آمریکایی نتوانستند آن را اجرا کنند ، اما فرانسه تمام تلاش خود را برای برقراری نظم انجام داد و ما حتی ظریفرا را به اجلاس جی 7 ، بلندترین قله ایران دعوت کردیم. -تنش آمریکایی. ما پنجره مذاکره را باز نگه می داریم و خوشبختانه هنوز پنجره مذاکره را نبسته ایم. همین روند در حال حاضر در جریان است و هدف این است که شاهد تجدید حیات کامل تجارت هسته ای قبل از انتخابات ایران باشیم.

برخی از ایران فکر می کنند فرانسه بیش از آنکه بخواهد نقش مثبتی در برجام داشته باشد ، می خواهد نگاه کند. به عنوان مثال ، از سال 2013 تا 2015 ، فابیوس ، وزیر امور خارجه دولت دولت دولت دولت اولاند ، سعی کرد فرانسه را در مذاکرات برجام به یک پلیس بد تبدیل کند ، اما لادریان و آقای دولت ماکرون با حمایت از برجام فرانسه را به کشور مهمی برای حفظ پیمان هسته ای تبدیل کرد ، در حالی که مارک لانگ تنش را در برنامه های عربستان سعودی برای شرکت در مذاکرات برجام افزایش داد و رئیس جمهور لوهانی گفت که برجام خود او است و اگر این کار را انجام دهد سریع واکنش نشان می دهد نمی خواهم. به کار خود ادامه دهید! تحلیل شما از این دیدگاه چیست؟

نه ما با این نظر مخالف هستیم. می خواهم یادآوری کنم که امضای توافق هسته ای بین ایران و شش کشور برجام در سال 2015 با توافق همه امضا کنندگان ، از جمله ایران انجام شده است. از آن زمان ، جای تعجب نیست که با ایران بر سر مسئله موشک های بالستیک و نقش ایران در خاورمیانه اختلاف نظر وجود داشته باشد ، اما درخواست رئیس جمهور مارک لانگ برای مذاکره در مورد مذاکرات خاورمیانه با عربستان سعودی طبیعی است. هیچ ارتباطی با مذاکرات برجام ندارد و شما نباید این دو را اشتباه بگیرید. همچنین لازم به ذکر است که دفاع محکم مارک لانگ در برابر ترامپ در شورای امنیت در برابر بور جام بسیار جدی بود و حادثه هسته ای شورای امنیت ایران که ترامپ به شدت ادعا کرد ، به شورای امنیت ارجاع نشده است. در سال 2016 فرانسه یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی ایران بود و در این مدت همچنین باید بدانید که فروش هواپیماهای ایرباس و ETR به ایران برقرار شد و صدها شرکت بزرگ و کوچک فرانسوی در ایران وجود داشتند. .

با این حال ، آقای مارک لانگ از عربستان سعودی خواست تا به کشور مذاکره کننده شورای امنیت سازمان ملل بپیوندد و رئیس جمهور روهانی پاسخ بسیار تندی داد!

نه نخست وزیر مارک لانگ در مورد مشارکت عربستان در مذاکرات توضیحی نداد ، اما از عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا در گفتگوهای منطقه ای با ایران شرکت کنند. عربستان سعودی از بدو تاسیس تاکنون عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد نبوده است.

شما مخاطبان را برای قضاوت درمورد پاسخ های خود رها می کنید ، اما در مورد لبنان چه می کنید؟ چرا آقای مارک لانگ از ایران به عنوان یک کشور برای جلوگیری از تشکیل دولت فراگیر استفاده کرد؟ اساساً ترکیب دولت لبنان چه ارتباطی با ایران دارد؟

فرانسه همیشه خواهان یک دولت فراگیر و مرکزی در لبنان بوده است و رئیس جمهور مارک لانگ تاکنون دو بار به دیدار همه گروه ها از جمله حزب الله رفته است ، اما برخی از گروه ها و جریان های سیاسی در لبنان اجازه یک دولت قابل اعتماد را نمی دهند. وحدت کشوری که باید در لبنان شکل بگیرد.

سفیر ، آیا می توانم شما را با نام صدا کنم؟

آره.

فیلیپ ، به عنوان سفیر فرانسه در تهران ، من هیچ سوالی در مورد حزب الله یا گروه دیگری در لبنان ندارم و به موضوعاتی که مربوط به دولت ایران و منافع آن نیست علاقه ای ندارم. هدف من از طرح این س questionال این است که چرا فرانسه ، شریک مذاکره کننده هسته ای ایران ، که رابطه طولانی با کشور ما دارد ، اغلب در تلاش است تا موقعیت خود را در خاورمیانه به این ترتیب متشنج افزایش دهد. تهران؟

من شما را نمی بینم وزرای خارجه ایران و فرانسه ، لودریان و ظریف در تبادل و گفتگو مداوم هستند و روسای جمهور مکرون و روحانی رابطه بسیار خوبی با یکدیگر دارند و در موضوعات مختلف دیدارهای حضوری دارند. ، تلفنهای خاصی وجود دارد ، به عنوان مثال جلسات یا گفتگوها در نیویورک. فرانسه خواهان ثبات در خاورمیانه است و سعی دارد با همه کشورها از جمله ایران مذاکره کند.

برگردیم به حضور ناگهانی آقای ظریف در اجلاس G7. تا آنجا که من می دانم آقای مارک لانگ از قوانین مراسم ریاست جمهوری فرانسه پیروی نکرده و شخصاً با آقای لودریان به منزل آقای ظریف رفته است. با توجه به حضور همزمان ترامپ و جان بولتون در محل اقامت هیئت ایرانی ، آیا در مورد این دیدار حرفی برای گفتن دارید؟

تعجب آور نبود که ظریف ناگهان به اجلاس G7 رسیده بود و رئیس جمهور مارک لانگ قبلاً او را دعوت کرده و حتی در این باره به او اطلاع داده بود. اگر منظور شما اطلاعات گسترده ای است ، شاید اینگونه نباشد. طرح آتش بس اقتصادی مارک لانگ نیز به رئیس جمهور نیویورک لوهانی اعلام شد و گفتگوها با ظریف نیز در همین راستا انجام شد. البته این گفتگو مربوط به دو سال پیش است و هنوز چیزی برای گفتن نیست. اما به نظر می رسد شما خیلی از مذاکرات بی توجه نیستید!

شما اشاره کردید که شرکتهای فرانسوی و بزرگ زیادی در ایران وجود دارند که در سال 2016 اتفاق افتادند و اکنون طبق آمار تعرفه ایران ، سال گذشته شرکتهای غیراروپایی به غیر از شرکتهای آلمانی حاضر به تجارت با ایران نبودند. همین محدودیت های تحریم در مورد شرکت های آلمانی اعمال نمی شود؟ پس چرا آنها هنوز با ایران در تماس هستند؟

اکثر شرکتهای اروپایی شرکتهای خصوصی هستند. آنها خودشان تصمیم می گیرند که آیا می توانند در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند یا خیر؟ نمی توان به یک شرکت فرانسوی سفارش داد که با یک شرکت ایرانی رابطه برقرار کند. در ضمن ، آیا شرکتهای ایرانی باید تمایل به تجارت با شرکتهای اروپایی و فرانسوی داشته باشند؟

فعالان تهرانی معتقدند با توجه به همان دیدگاه های سیاستمداران اروپایی ، سیاست اقتصادی ایران باید به سمت شرق بیشتر حرکت کند ، مانند توافق 25 ساله تهران و پکن! تحلیل شما در این زمینه چیست؟

کشورها می توانند طبق معیارهای تعریف شده خود سیاست های اقتصادی را طراحی کنند و بر این اساس شرکت های ایرانی می توانند با شرکت های چینی ارتباط برقرار کنند ، اما تا آنجا که من می دانم ، تبادل نظر بین شرکت های ایرانی و فرانسوی هنوز در بخشهای مختلف اقتصادی وجود دارد.

در حال حاضر رابطه فرهنگی ایران و فرانسه چگونه است؟

با وجود پیچیدگی همه گیر کویت ، روابط فرهنگی دو کشور همچنان فعال است. بورسیه های تحصیلی به دانشجویان و محققان اعطا می شد و برنامه علمی جندی شاپور با هدف تسهیل همکاری در تحقیقات انجام شد. در زمینه بورسیه های دکترا نیز در چارچوب اجماع بین دانشگاه های فرانسه و دانشگاه های ایران ترافیک وجود دارد. در این میان استادان و دانشجویان دکتری ایرانی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتند.

چرا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چنان پیچیده است که آقای لودریان او را به سرقت انگلیس در پرونده واکسن آسترازنکا متهم کرد؟ چرا انتخاب در اروپا اینقدر پیچیده است؟

آقای. شما باید این سوال را از راب مکایر بپرسید (با خنده). این انگلیس بود که از اروپا خارج شد و برای همه مردم خود رفراندومی به نام Brexit طراحی کرد. اروپا نمی خواست انگلیس از اتحادیه اخراج شود.

اما آیا مانند زلزله ناقص و لرزان ، آیا خروج انگلیس نمی تواند منجر به عقب نشینی احزاب راستگرای کشورهای اروپایی در اتحادیه شود؟

نه همزمان همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع موجود بودند. بین احزاب راست و چپ برای حفظ ائتلاف در کشورهای اروپایی اختلاف نظر وجود داشت ، اما برعکس ، اختلاف زیادی بین محافظه کار و حزب کارگر و سایر احزاب انگلیس در مورد باقی ماندن یا عدم وجود آنها وجود داشت. در اتحادیه اروپا است. و هنوز هم آنجاست. در هر صورت ، انگلیس انتخاب کرد و اتحادیه را ترک کرد ، اما باید به توافق نامه ای که پذیرفته است پایبند باشد.

روزنامه کاروکارگر ، فیلیپ ، مجله طرفدار کار ایران است و مانند هر مجله کارگری دیگر در جهان ، طبیعتاً دارای ادبیات چپ است. برای من ، اولین انقلاب مردم فرانسه نوستالژی قیام کارگران علیه ظلم و تبعیض طبقه سرمایه دار است. نظر شما در مورد آن انقلاب چیست؟

من کاملاً قبول ندارم که اولین انقلاب مردم فرانسه از ویژگی سوسیالیستی برخوردار بود ، اما فکر می کنم این یک انقلاب بورژوازی بود. برداشت شما احتمالاً به زمانی برمی گردد که اتحادیه های کارگری در فرانسه ظهور کردند و سر و صدای زیادی در مورد شخصیت سوسیالیستی انقلاب اول ایجاد کردند. البته بعداً احزاب سوسیالیست نیز اضافه شدند. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، حزب کمونیست نیز از فرانسه ناپدید شد ، اما حزب سوسیالیست همچنان فعال است. البته سیاست اقتصادی فرانسه اکنون از یک صنعت به سمت خدماتی دیگر پیش می رود و در بسیاری از ادارات و شرکت ها نمایندگان کارمندان لزوماً عضو نیستند بلکه برای بهبود شرایط انتخاب می شوند و در بسیاری از شرکت ها انتصاب اینگونه نمایندگان اجباری است. در حقیقت ، اتحادیه های کارگری در فرانسه دیگر به اندازه آن سال گسترده نبودند ، زیرا تعداد داوطلبان به شدت کاهش یافته بود.

وقتی به دانشگاه آلن دلون آمدیم که فرانسه کشوری سوسیالیستی است که من نمی توانم زندگی کنم ، خندیدیم و گفتیم. “شما زندگی نمی کنید ، اما ما زندگی می کنیم.” آیا فکر نمی کنید جای تأسف است که فرانسه امروز در حال تبدیل شدن به یک کشور لیبرال و طرفدار سرمایه داری مانند آمریکا است؟

آلن دلون قطعاً بازیگر بزرگی است ، اما به هیچ وجه یک متخصص و نظریه پرداز بزرگ در زمینه های مسائل کارگری و سوسیالیسم نیست. همانطور که قبلاً اشاره شد ، نگرش فرانسه به اقتصاد از صنعت به خدمت در حال تغییر است. البته این بدان معنا نیست که شما لیبرال و طرفدار تفکر سرمایه داری هستید. زیرا احزاب چپ و سوسیالیست ها در فرانسه و در سیاست و اقتصاد به فعالیت خود ادامه می دهند.

ایران و فرانسه هر دو عضو سازمان بین المللی کار (ILO) هستند ، آیا این دو کشور از نظر مسائل کارگری و روابط کارگری با یکدیگر مرتبط هستند؟

همانطور که می دانید ILO پس از جنگ جهانی اول ایجاد شد و اشاره کرد که هم ایران و هم فرانسه عضو آن هستند. بله ، نمایندگانی از ایران و فرانسه مانند سایر اعضای سازمان بین المللی کار در مورد موضوعاتی مانند تأمین اجتماعی ، خدمات رفاهی و دستمزد کارگران تبادل نظر می کنند.

به عنوان س aال آخر ، آیا در زمینه تولید واکسن کرونا همکاری بین ایران و فرانسه وجود دارد؟

فرانسه هنوز در مورد واکسن ویروس کرونا تصمیم نگرفته است و مقامات ایرانی می گویند نیازی به واکسن ساخته شده در انگلیس ، فرانسه یا ایالات متحده نیست. البته ، انستیتوی پاستور ایران با چندین کشور در حال تولید واکسن ویروس کرونا است ، اما این باید در مورد فرانسه مشخص باشد. علاوه بر این ، انستیتو پاستور ایران در زمینه های دیگر با انستیتو پاستور فرانسه همکاری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا