شهرداری برای «جوانی جمعیت» پایتخت چه برنامه‌هایی دارد؟

مدیرکل سلامت شهرداری تهران برنامه‌های شهرداری تهران در خصوص افزایش جمعیت را تشریح کرد و گفت: ترویج خانواده ۴ فرزندی در تبلیغات شهری، بررسی تخفیف حمل و نقلی برای مادران دارای سه فرزند و ایجاد کمپین «فرزندان سرمایه‌های زندگی» از جمله برنامه‌های شهرداری برای «جوانی جمعیت» است.

حمید صاحب در گفت‌وگو با گزارشگر یک، در مورد برنامه‌های شهرداری تهران درباره «جوانی جمعیت» گفت: ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران در شهرداری تهران فعال و دبیرخانه این ستاد در اداره کل سلامت دایر شد و اولین اقدام در این زمینه، با کمیسیون‌های مرتبط شورا مذاکره کردیم که ردیف بودجه مستقل برای اهداف ستاد در نظر گرفتیم و همچنین از هفت سال قبل تاکنون مقررات و اقدامات این ستاد را بررسی و بازبینی کردیم.

برگزاری تنها یک جلسه ستاد مدیریت جمعیت تهران در ۷ سال

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ طی مصوبه‌ای شهرداری تهران ملزم به تأسیس ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران بوده؛ اما این ستاد فعالیت چندانی نداشته بگونه ای که در این چندسال تنها یک جلسه آنهم بدون هیچ مصوبه‌ای داشته است، تصریح کرد: مدیریت شهری جدید از آذرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران را فعال کرده و در این مدت جلساتی برگزار شد و متن پیش نویس بازبینی مصوبه ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران را تدوین کردیم که هنوز در مرحله گذراندن روال قانونی است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده که مسئله اصلی در عدم فرزندآوری بیش از آنکه مربوط به مسائل اقتصادی باشد، معطوف به مسائل فرهنگی است، افزود: ارزش‌ها و انگاره‌های ذهنی متاثر از فرهنگ غربی در حوزه فرزندآوری باید در مسیر اصل ایرانی – اسلامی قرار گیرد.

صاحب با تاکید بر اینکه در این مدت نسبت به شناسایی و افزایش ارتباط با سمن و گروه های فعال در زمینه افزایش جمعیت اقدام کردیم، گفت: همچیین در راستای این مهم با سازمانها و شرکتهای دخیل همچون اداره کل رفاه، اداره کل بانوان، سازمان تبلیغات اسلامی و…. در این امر  جلساتی را برگزار کردیم تا به هم فکری در این زمینه برسیم.

ترویج الگوی خانواده کامل در تبلیغات شهری

پیگیری اخذ دیوارنگاره یا بیلبورد ثابت برای تبلیغ فرزندآوری

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران ادامه داد: در این مدت سیاست‌های تبلیغات شهری را همسو با تشویق مردم برای افزایش جمعیت تدوین و به سازمان زیباسازی ابلاغ کردیم؛ بگونه‌ای که بر اساس این ابلاغیه، در راستای ترویج خانواده محوری و بازنمایی الگوی خانواده کامل یعنی خانواده ۴ فرزندی اقدامات خوبی انجام شده است و همچنین کمپین «فرزندان سرمایه های زندگی» را ایجاد کردیم که سال جاری به طور مداوم اکران خواهد شد.

صاحب با بیان اینکه در حال رایزنی هستیم تا بیلبوردهای ثابت یا دیوارنگاره برای بازنمایی خانواده و فرزندنگاری داشته باشیم، گفت: در مرحله پیش تولید، تهیه سرود کودکانه حداقل با حضور ۵۰۰۰ کودک تحت عنوان«منم میخوام داداش باشم… منم میخوام خواهر باشم»  هستیم.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به خانواده‌های دارای چند فرزند نیازمند رایزنی گسترده با دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف است، ادامه داد: اقدامات زیرساختی همچون شناسایی مادران دارای سه فرزند برای ارائه تخفیف‌های استفاده از حمل و نقل عمومی در حال انجام است اما انجام اقدامات بیشتر برای اینگونه خانواده‌ها در حوزه‌های غیر از فرهنگ در دستور کار قرار دارد؛ اما هنوز نهایی نشده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل