شکلات تلخ و ارتباط آن با کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده اند که شکلات تیره می تواند با کاهش میل به مواد غذایی و افزایش سیری ، از کاهش وزن حمایت کند.

به گزارش گزارشگر یک Asr-e چیست Healthline می گوید: “به لطف ترکیبات مفید موجود در شکلات تیره ، مانند پلی فنول ها ، فلاونول ها و کاتچین ها ، این محصول اغلب به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شود.” شکلات تلخ با برخی از مزایای سلامتی ، از جمله بهبود سلامت قلب ، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز مرتبط است.

اما آیا شکلات تیره می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟ بیایید نگاهی دقیق تر به این موضوع بیندازیم.

مزایای بالقوه

هنگامی که صحبت از کاهش وزن می شود ، شکلات تیره می تواند تعدادی از مزایای بالقوه را ارائه دهد.

حساسیت به انسولین را بهبود بخشید

برخی مطالعات نشان داده اند که شکلات تیره ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند ، هورمونی که قند را از جریان خون به سلولهای بدن می رساند و می تواند از آن برای انرژی استفاده کند.

این می تواند به پایین آمدن انسولین خون ، که می تواند با کاهش وزن و کاهش ذخیره چربی همراه باشد ، کمک کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما برخی مطالعات کوچک نشان داده اند که شکلات تیره ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

این می تواند به جلوگیری از افزایش شدید و افت سطح قند خون کمک کند ، که می تواند منجر به علائمی مانند افزایش گرسنگی شود.

کاهش گرسنگی و اشتها

برخی مطالعات نشان داده اند که شکلات تیره می تواند با کاهش میل به مواد غذایی و افزایش سیری ، از کاهش وزن حمایت کند.

در مطالعه 12 زن ، استنشاق و مصرف شکلات تیره به کاهش سطح گرلین کمک کرد ، هورمونی که باعث تحریک اشتها و گرسنگی می شود.

یک مطالعه دیگر از 16 شرکت کننده به بررسی اثرات خوردن شیر و شکلات تیره پرداخت و نشان داد افرادی که شکلات تیره می خورند گرسنگی و احساس سیری بیشتری را تجربه می کنند.

همچنین ، افرادی که شکلات تیره خورده اند ، در وعده غذایی بعدی خود 17٪ کالری کمتری نسبت به افرادی که شکلات شیر ​​می خورند ، مصرف کردند.

یک مطالعه دیگر روی 14 زن یائسه نشان داد که خوردن شکلات تیره باعث کاهش مصرف مواد غذایی بیشتر از شکلات سفید و شکلات شیر ​​می شود.

با این وجود ، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات شکلات تیره بر اشتها و جذب مواد غذایی در مقایسه با سایر غذاها مورد نیاز است.

روحیه را تقویت کنید

مطالعات متعددی نشان داده اند كه شکلات تیره می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان و خلق و خوی داشته باشد ، كه می تواند با ایجاد احساس بهتر احساس كاهش وزن به بهبود وزن كمك كند.

طبق مطالعه ای که بر روی 13.626 نفر انجام شده است ، افرادی که بیشتر شکلات تیره مصرف کرده اند ، 57٪ کمتر از افرادی که مرتباً شکلات تیره مصرف نمی کنند ، علائم افسردگی را تجربه می کنند.

در یک مطالعه دیگر ، خوردن 40 گرم شکلات تیره در روز به مدت دو هفته ، میزان استرس را در زنان شرکت کننده کاهش داده است.

در مطالعه دیگری که روی 72 بزرگسال انجام شد که به مدت 30 روز نوشیدن شکلات تیره بودند ، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند احساس راحتی و رضایت بیشتری داشتند.

با این حال ، تحقیقات بیشتری لازم است تا به نتیجه نهایی برسیم که شکلات تیره می تواند به اثرات تقویت خلق و خو و کاهش وزن کمک کند.

طرف منفی ممکن

شکلات تیره می تواند مزایای بالقوه ای برای کاهش وزن ایجاد کند ، اما اشکالاتی در نظر گرفته شده است.

ابتدا ، شکلات تیره از نظر چربی و کالری نسبتاً زیاد است.

در حقیقت ، 1 اونس (28 گرم) شکلات تیره حاوی 155 کالری و حدود 9 گرم چربی است.

بسته به مارک و نوع محصول ، یک وعده شکلات تیره ممکن است حاوی 1/2 یا 1/3 کالری شکلات معمولی باشد.

علاوه بر این ، برخی شکلات های تیره حاوی مقادیر زیادی قند هستند که می توانند برای سلامتی انسان مضر باشند.

علاوه بر افزایش کالری موجود در محصول ، افزودن قند می تواند منجر به شرایط مزمن سلامتی مانند بیماری کبد ، بیماری قلبی و دیابت شود.

بنابراین ، در حالی که رژیم کاهش وزن شما ممکن است شامل شکلات تیره باشد ، در شرایطی که از انواع مرغوب استفاده می کنید و زیاد غذا نخورید.

برای بهترین نتیجه ، 28 گرم شکلات تیره را در هر وعده میل کنید ، محصولاتی را انتخاب کنید که قند آنها کم باشد و حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد.

بستن کلمات

شکلات تلخ می تواند از طریق مکانیسم های مختلف از جمله بهبود حساسیت به انسولین ، کاهش گرسنگی و اشتها و بهبود خلق و خو به کاهش وزن کمک کند. با این حال باید در نظر داشت که شکلات تیره دارای کالری و چربی زیادی است و بسیاری از محصولات حاوی مقدار زیادی قند هستند.

به همین دلیل بهتر است محصولی باکیفیت را انتخاب کنید که حاوی شکر کم و حداقل 70٪ کاکائو باشد و در مصرف آن زیاده روی نکنید. شکلات تلخ می تواند بخشی از برنامه ریزی شده و سالم رژیم شما باشد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل