علائم حیاتی در برجام – گزارشگر یک

رفع تحریم تسلیحاتی در جمهوری اسلامی ایران باید در قالب “بوریام” تحلیل شود. این امر علی رغم ضربه سنگینی که به بدن برجام توسط ایالات متحده وارد شد ؛ هنوز علائم قابل توجهی در این قرارداد وجود دارد.

ایالات متحده تلاش کرد حضور سیاسی شورای امنیت سازمان ملل را کاملاً نابود کند و کشورهای اروپایی منفعلانه و بی تفاوت به توافق نامه ای که به نظر می رسید در کما است پاسخ دادند. در این میان جمهوری اسلامی تلاش کرد برجام را فقط برای اثبات ادعاهای قانونی حفظ کند.

برجامی که با پایان تحریم تسلیحاتی ایران به نوعی بیمار بود ، نشان داد که هنوز می تواند کار کند و این اتفاق زمانی رخ داد که کمتر از سه هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده بود و احتمالاً. با آمدن “جو بایدن” دولت ایالات متحده به برجام بازگشت.

انتخاب مجدد دونالد ترامپ و ماندن در قدرت ممکن است پیامی ارسال کند که علائم برجستگی ضعف برجام کاملاً برطرف شده و دولت ترامپ برجام را برای همیشه نابود خواهد کرد.

تحمل مجازات در خانه آسان تر بود ، اما در این شرایط تحریم شده ، برخی از مردم از رانت و کارتل سیاسی بهره مند می شوند و برخی دیگر واقعاً با مشکلی روبرو نیستند. فشار تحریم ها بیشتر برای مردم عادی است.

علی رغم تحریم ها و شرایط وحشتناک اقتصادی در دوران دفاع جنسی ، ما هر زمان که سیاست خارجی پیروز می شود شاهد جشن مردم هستیم. اما امروز در حالی که برخی مسئولان از اصول اصلی انقلاب دور می شوند ، تا پایان تحریم تسلیحاتی شاهد نوعی بی تفاوتی در بین مردم هستند.

ما امیدواریم که مسئولان دولتی روزی بازنشسته شوند و درک کنند که چه درد و مشکلاتی برای مردم با جامعه ایجاد شده است. حتی اگر دولت امروز کارهای درستی برای مردم خود انجام دهد ، دیگر این اقدامات مثبت در جامعه دیده نمی شود زیرا فضای اجاره به بسیاری از بخش ها نفوذ کرده است.

جای تأسف است که مشکلات اقتصادی باعث می شود برخی افراد موضوع لغو تحریم های اقتصادی را به سخره بگیرند و در واقع به توفیقی که دولت آن را دستاورد می داند توجه نکنند.

* نمایندگان مجلس و تحلیلگران حوزه دیپلماسی

27219

خروج از نسخه موبایل