فرق قهوه جوش موکا و اسپرسو

بدون شک تفاوت موکا و اسپرسو به عنوان یکی از چالش های علاقمندان به نوشیدنی های بر پایه قهوه شناخته می شود. همانطور که مشهود است، دو نوع از محبوب ترین نوع نوشیدنی های بر پایه قهوه، اسپرسو و موکا هستند.

بنابراین در ادامه مطالب به بررسی کامل تفاوت های بارز این دو نوع نوشیدنی محبوب و لذیذ، از جمله نحوه سرو، طرز تهیه و ترکیبات آنها خواهیم پرداخت.

اصلی ترین درباره تفاوت موکا و اسپرسو چیست؟

اینفوگرافی تفاوت موکا و اسپرسو

اصلی ترین فرق موکا و اسپرسو را می توان در نحوه سرو و آماده سازی آن ها دانست. اسپرسو نوشیدنی بسیار قوی و متراکم است. برای تهیه این نوشیدنی باید مقداری آب را با فشار بسیار بالا از دانه قهوه های آسیاب شده عبور داد.

در مقابل برای تهیه موکا می بایست یک فنجان اسپرسو را با مقداری شیر گرم و شکلات ترکیب کرد. پس از انجام ترکیب مذکور، نتیجه نهایی یک نوشیدنی با قوام کرمی و طعم شکلات است. البته می بایست اشاره کرد که در برخی موارد برای ایجاد تنوع، سیروپ های طعم دار جایگزین شکلات می شوند.

معرفی کامل نوشیدنی اسپرسو

، نوعی قهوه ترش و با کافئین بسیار بالا است. تهیه این نوشیدنی در کوتاه ترین زمان ممکن و با تحت فشار قرار دادن قهوه های رست و آسیاب شده انجام می شود.

در روند نیاز به استفاده از ماشین های است. در فرآیند آماده سازی این نوشیدنی محبوب، آب با فشار بالا از قهوه های آسیاب شده عبور می کند و در کمترین زمان قهوه اسپرسو غلیظ آماده می شود. مزه تلخ و قوی اسپرسو باعث شده است که به عنوان پایه‌ای برای سایر نوشیدنی‌های قهوه مانند: و مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه سرو نوشیدنی اسپرسو چگونه است؟

اصلی ترین تفاوت موکا و اسپرسو در نحوه سرو آن ها است. برای تهیه و سرو اسپرسو می بایست از 7 گرم قهوه آسیاب شده و 30 میلی متر آب استفاده کرد. .

اسپرسو در فنجان های بسیار کوچک به همراه یک شکلات تلخ و مقداری آب سرو می شود. در بسیاری از موارد افراد تمایل به تحمل تلخی این نوشیدنی را ندارند، به همین علت مقداری خامه یا شکر به اسپرسو اضافه می کنند.

معرفی نوشیدنی محبوب موکا

یکی دیگر از محبوب ترین نوشیدنی های بر پایه قهوه، است. موکا از ترکیب مقداری اسپرسو، شیر و تهیه می شود. روند تهیه این نوشیدنی محبوب به نسبت اسپرسو نیازمند صرف زمان بیشتری است.

در فرآیند ، ابتدا مقداری اسپرسو را آماده می کنند. سپس برای ایجاد تنوع در طعم این نوشیدنی، مقداری شیر و شکلات به نوشیدنی اسپرسو اضافه خواهند کرد. نتیجه انجام این ترکیب منحصر به فرد، یک نوشیدنی کافئین دار با قوامی کرمی است، البته موکا بر خلاف اسپرسو طعمی شیرین و شکلاتی دارد.

چگونگی سرو و ارائه قهوه موکا

موکا در لیوان های بزرگ سرو می شود. در برخی از موارد با توجه به سلیقه متقاضی، باریستا این نوشیدنی را به صورت سرد و به همراه مقداری یخ سرو می کند.

با این حال در بیشتر موارد موکا به صورت گرم سرو می شود. همچنین همانطور که اشاره شد، برای ایجاد تنوع در طعم این نوشیدنی، سیروپ های متفاوتی به ترکیب پایه اضافه می کنند.

مقایسه موکا و اسپرسو از جهت طعم و عطر

همانطور که اشاره شد، موکا و اسپرسو تفاوت مشهودی در طعم و عطر دارند. موکا دارای طعمی شیرین و شکلاتی است. ترکیبات استفاده شده برای تهیه موکا موجب شده است که این نوشیدنی دارای عطری مطبوع و دلپذیر باشد.

در مقابل اسپرسو به علت فشردگی بیش از حد قهوه و عبور کوتاه مدت آب از آن دارای طعمی تلخ و بسیار قوی  است. همچنین بر روی سطح نوشیدنی اسپرسو، مقداری کرم قرار می گیرد. عطر این نوشیدنی کافئین دار نیز تلخ و ترش است.

مقایسه میزان کافئین موکا و اسپرسو

بی شک اسپرسو از مقدار کافئین بسیار بیشتری به نسبت موکا برخوردار است. مدت زمان محدود تماس اسپرسو با آب، موجب افزایش کافئین در این نوشیدنی می شود.

با در نظر داشتن ترکیباتی که برای تهیه موکا مورد استفاده قرار می گیرد، دور از انتظار نیست که این نوشیدنی مقدار کافئین بیشتری را آزاد کند. به صورت دقیق تر می توان گفت: مقدار کافئین موجود در یک فنجان اسپرسو، 30 تا 65 میلی گرم است.

البته نکته حائز اهمیت این است که برای تهیه موکا به صورت متغیر از اسپرسو استفاده می شود. بنابراین می توان در نظر داشت که مقدار کافئین موجود در نوشیدنی موکا، بین 65 تا 156 میلی گرم است.

بررسی تفاوت دانه های قهوه اسپرسو و موکا

دانه قهوه های مخصوص اسپرسو، بسیار ریز آسیاب می شوند. عطر دانه قهوه های اسپرسو بسیار زیاد است. به هنگام رست و آسیاب کردن دانه قهوه های مخصوص اسپرسو، فشار زیادی بر دانه تحمیل می شود. فشردگی بیش از حد قهوه اسپرسو، عامل کاهش دهنده کافئین است.

البته باید اشاره کرد که دانه های موکا به مدت طولانی تری برشته می شوند. با این حال میزان موجود در دانه های موکا بیشتر از دانه های اسپرسو است.

مقدار کافئین موجود در دانه قهوه های مخصوص موکا، به هنگام روند تهیه و سرو این نوشیدنی از بین می روند.

مقایسه ارزش غذایی موکا و اسپرسو

با در نظر داشتن روند تهیه و مواد افزودنی هر دو نوع نوشیدنی مذکور، دور از انتظار نیست که میزان ارزش غذایی نیز به عنوان تفاوت موکا و اسپرسو محسوب شود. یک فنجان اسپرسو، دارای 21 کالری و مقدار 4 گرم کربوهیدرات است. همچنین مقدار چربی موجود در نوشیدنی اسپرسو 4/0 گرم و پروتئین آن 3/0 گرم تخمین زده می شود.

در مقابل نوشیدنی موکا دارای 48 میلی گرم کلسترول، 1/1 گرم فیبر رژیمی و 3 میکروگرم ویتامین وجود دارد. به همین علت مقدار کالری موجود در موکا بیشتر از کالری موجود در اسپرسو است.

خلاصه مطالب

در این مطلب به بررسی تفاوت لاگین کنید، دیدگاه بگذارید، کد تخفیف دریافت کنید!

این ابزار دارای سه بخش اصلی است:

مخزن پایینی مخزن آب، مخزن میانی پودر قهوه و در مخزن بالایی، نهایی تشکیل می‌شود. آب و پودر اسپرسو را در مخزن های اختصاصی خود ریخته و موکاپات یا دستگاه موکا روی شعله قرار دهید. آب موجود در مخزن پایین، بخار می شود و به قسمت میانی نفوذ می کند و از میان پودرهای اسپرسو می‌گذرد و نوشیدنی نهایی در مخزن بالایی تشکیل می‌شود.

جنس بدنه موکا اکسپرس‌ها، معمولا آلومینیمی است و سوپاپی بر دیواره مخزن آب وجود دارد که از بدنه بیرونی نیز مشاهده می‌شود. معمولا موکا اکسپرس‌ها با شعله گاز کار می کنند اما نمونه های برقی آن هم وجود دارد. در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود است. در تصویر زیر می‌توانید برخی از انواع موکا را مشاهده نمایید.

موکا اکسپرس در طرح ها و رنگ های مختلف

یک تا چند شات، ظرفیت موکا اکسپرس ها است، متناسب با نیازتان موکاپات تان را تهیه نمایید.

به نظر می‌رسد بهترین مدل این ابزار جنس آلمینیومی باید داشته باشد، به همراه دسته پلاستیکی و بهتر است بخش زیرین آن چند وجهی باشد. قهوه های تهیه شده با موکاپات، غلظت نسبتا بالایی دارند، و یا کفِ روی قهوه بسیار کمی روی آن قرار می‌گیرد. آن اسپرسویی که با تهیه می‌شود، دارای کرما بیشتر و زیباتری نسبت به اسپرسو با موکا است. شیوه کار اسپرسو ساز و قهوه جوش موکا همان عبور آب نزدیک به نقطه جوش از پودر قهوه است اما در اسپرسوساز کیفیت اسپرسو نهایی بالاتر است. همچنین فشار هوایی که از قهوه عبور می‌کند در موکاپات بسیار کمتر از اسپرسوساز است، البته این نکته را فراموش نکنید اصلا قهوه قهوه ساز موکا اسپرسو نیست! و انتظار گرفتن قهوه‌ای مانند اسپرسو دستگاه اسپرسوساز را به هیچ وجه نمی‌توان از یک موکاپات داشت!

منبع:

موکا و اسپرسو پرداخته شد. اسپرسو به عنوان نوشیدنی پایه برای تهیه موکا و بسیاری از نوشیدنی های موجود در کافه محسوب می شود. با این حال می بایست در نظر داشت که این دو نوع نوشیدنی بسیار محبوب در انواع زمینه های طعم، مقدار کالری، نحوه آماده سازی و عطر دارای تفاوت های بسیار مشهودی هستند.

فروشگاه دکتر بیز ارائه دهنده انواع محصولات دکتر بیز ارگانیک و طبیعی است که در تولید آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است لیست تمام محصولات دکتر بیز و خرید مستقیم از شرکت بدون واسطه را می توانید در همین جا تجربه کنید جهت خريد قهوه گانودرما دكتر بيز کلیک کنید

جهت قیمت و خرید قهوه فوری سوپریم دکتر بیز مستقیم از شرکت دکتر بیز تهیه نمایید
قهوه موکا دکتر بیز قیمت خیلی زیادی ندارد و اگر قیمت خرید قهوه گانودرما موکا دکتر بیز را از سایت ما بخواهید که دیگر کمتر هم می شود

 

خروج از نسخه موبایل