لب کارون… چه خشک، چه تاول، چه تشنه…

گزارشگر یک / کوزسان پر آب ترین ، بزرگترین و طولانی ترین رودخانه ایران. یک تعبیر از رودخانه کارون وجود دارد ، که طی سالها آنقدر مرطوب و خشک شده است که شما از گذشته خبری ندارید ، پس این تفاسیر می تواند کمی نامنظم باشد.

به گزارش گزارشگر یک ، رودخانه کارون به طول حدود 950 کیلومتر از زردکوه در استان های چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرد و از مرکز خوزستان به خلیج فارس می رود ، اما شاید از طریق شهر اهواز بیشتر به چشم بیاید. مکان متفاوت مکانی که شهر را به دو قسمت تقسیم می کند ، 10 پل عبور می کند ، البته “لبهای کارون ، چه گل بارانی” کجاست.

طی سالها ، خشکسالی کارونه را درنوردید و شایعات مربوط به حرکت آب به فلات مرکزی افزایش یافته است. مثل اینکه دارد می میرد. اگر ممکن است ، کف کارون را سیمان و کاشی بریزید ، چند ماهی به آن اضافه کنید و نمی توانید بگویید این هم از کارون است. خوشحال باش.

با همه سردرگمی ها ، اوضاع رودخانه کارون به جایی رسیده است که اهواز از وسط راه می روند ، تجهیزات سنگین در بستر حفر می کنند ، کشاورزان کف زمین را می کارند و البته قایق در این بین گرفتار می شود. گل و لای؛ عجیب نیست اگر چند بار دیگر به بزرگراه بروند. بالاخره هیچکدام از طول و عرض خوبی برخوردار نیستند!

با سالهای اخیر شرایط نامساعد بارندگی و کاهش 44 درصدی بارندگی در حوضه کارون بزرگ نسبت به سال متوسط ​​، شرایط کارون بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. این که آب از قسمت بالای کارون حرکت نمی کند و به رگهای خشک کارون آبی نمی رسد ، اوضاع را دو چندان می کند.

این روزها رودخانه کارون خشک و ناخوشایندتر از همیشه است. بوی زمین خشک و شیب دار ، بالا آمدن نی های زرد ، زباله های زیاد و افزایش فاضلاب ؛ هنوز مشخص نیست که آسمان چه نوع آرزوهایی برای کارونه دارد.

رودخانه کارون در قسمت اهواز

در بخش اهواز ، انتشارات فعلی کارون کمتر از یک چهارم شرایط طبیعی آن است.

محمد درویش ، رئیس انستیتوی بهداشت اجتماعی و محیط زیست یونسکو ، مدیر محیط زیست ، وی در مصاحبه با گزارشگر یک در مورد وضعیت رودخانه کارون گفت: “متوسط ​​بارندگی در حوضه کارون وجورگ طی سالهای جاری حدود 40 تا 44٪ کاهش یافته است که منجر به کاهش میانگین انتشار گازهای گلخانه ای شده است. رودخانه کارون. متوسط ​​بلند مدت. “

او افزود: در زمان طغیان آوریل 1998 ، در تقاطع پل سفید در اهواز ، میزان انتشار رودخانه کارون بیش از 3000 متر مکعب در ثانیه بود و جریان آب فعلی کارون حدود 210 متر مکعب است. در هر ثانیه و کف پهن این رودخانه باعث عبور این مقدار آب از فضای کارون و باریک شدن آن می شود.

فعالان محیط زیست با بیان اینکه کارون هنوز پر آب ترین رودخانه ایران است ، افزود: این رود همچنان پرآب ترین رودخانه ایران و حتی پرآب ترین رودخانه ایران با 210 متر مکعب در ثانیه است. البته ، اگر در حوضه بزرگ کارون تحقیق کنید و حرکات سد و آب اجرا نشده است ، کارون فرض می کند که تحت همان شرایط خشکسالی و کم بارشی ، باید در حدود 800 متر مکعب در ثانیه آب در منطقه اهواز عبور کنید.

درویش گفت: کل سد سازی ، پروژه های انتقال آب و بارگیری در قسمت بالای خوزستان در استان چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد انجام شد ، میزان تولید گازهای گلخانه ای کارون در منطقه اهواز به کمتر از یک چهارم رسیده است. شرایط طبیعی

“اگر دبی کمتر از 150 متر مکعب در ثانیه باشد ، با یک فاجعه بزرگ روبرو خواهد شد ، زیرا در شرایط مد ، آب نمک خلیج فارس می تواند وارد جنگل های کوزستان شود و بسیاری از زمین های کشاورزی را از بین ببرد.” . “تحت هیچ شرایطی مدیر منابع آب خوزستان اجازه نمی دهد جریان آب رودخانه کارون کمتر از 150 متر مکعب در ثانیه باشد.

به گزارش گزارشگر یک ، علاوه بر خشکسالی و بارندگی کم در سال جاری ، میزان رسوب وارد شده به رودخانه کارون در اثر طغیان آوریل 1998 بی سابقه بود. تجمع این رسوبات باعث ایجاد جزایر بزرگ و کوچک در کف رودخانه کارون شده است. جزیره ای که در آنجا لایروبی غیرممکن است زیرا آب آن بسیار کم است.

البته عدم لایروبی در طول سالها یا لایروبی جزئی که در برخی مناطق کارون انجام می شود ، نیز دلیل رشد هر روزه جزایر جدید در رودخانه است.

رودخانه کارون در قسمت اهواز

سازه های مختلف در کارونه ، یکی از مهمترین عناصر رسوب رودخانه

عبدالله سردسته ، مدیر لایروبی و اجرای طرح مدیریت رودخانه ، سازمان آب و برق خوزستان وی در گفت وگو با گزارشگر یک در خصوص لایروبی رودخانه اظهار داشت: در یک سال گذشته حدود 963 هزار متر مکعب لایروبی بر روی رودخانه کارون انجام شده است. ما با عمق عملکرد دستگاه کاتتر و عمق منتشر شده توسط اداره مهندسی رودخانه لوازم خانگی آب و برق ، در حال انجام لایروبی در رودخانه کارون هستیم ، حدود 60 متر عرض.

وی گفت: وجود سازه های دیگر در رودخانه کارون یکی از مهمترین عوامل رسوبگذاری (رسوبگذاری) در این رودخانه است. رژیم و قدرت جریان رودخانه کارون و وجود سازه های دیگر بر روی آن به شرح زیر است. رسوبات در این رودخانه دوباره رخ می دهد به طوری که تمام لایروبی ها در کارون انجام می شود و مقاومت رسوبات همیشه زیاد است.

رودخانه کارون در قسمت اهواز

آزاد کردن آب بیشتر از کارون غیرممکن است.

فراز ربیعی ، معاون تحقیقات اساسی و برنامه ریزی جامع آب لوازم خانگی آب و برقی ، خوزستان وی در مصاحبه با گزارشگر یک گفت 58 درصد مخازن سد در استان خوزستان خالی است. “امسال یکی از خشک ترین و خشک ترین دوره آماری است ، بنابراین انتشار رودخانه کارون کم نخواهد شد. این همانند سال قبل است ، بنابراین برف می بارد.

او افزود: با توجه به شرایط خشکسالی ، طرح تخلیه رودخانه کارون برای قطعه اهواز اجازه می دهد تا حدود 200 متر مکعب آب در ثانیه از این رودخانه عبور کند و جریان فعلی رودخانه کارون برای بخش اهواز همان است.

وزیر تحقیقات اساسی و برنامه ریزی جامع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: وضعیت کنونی خوزستان خشکسالی است و نمی توان آب بیشتری از رودخانه کارون خارج کرد.

ربیعی با بیان اینکه هیچ بارندگی م toثری برای بهبود ذخایر آب خوزستان در زمستان و بهار وجود ندارد ، اظهار داشت: وضعیت فعلی مطابق برنامه است و اگر همه مصرف کنندگان به این طرح متعهد باشند ، وضعیت فعلی دبی کارون است.

او افزود: “برداشت غیرقانونی در بالادست ، قطعاً میزان انتشار رودخانه کارون در بخش اهواز را کاهش می دهد ، زیرا اگر کارون تعهدی در قبال برنامه برداشت آب نداشته باشد ، کارون می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

رودخانه کارون در قسمت اهواز

در شرایط فعلی نمی توان کارون را رودخانه خواند.

“همانطور که از کارون عبور می کنم ، ویرانی کارونه مرا نابود می کند”؛ این را شهروندی که در وسط رودخانه قدم می زد گفت.

چشم انداز رودخانه هایی مانند کارونه می تواند شهرها را زیبا کند و احساس خوبی در مردم ایجاد کند. البته رودخانه پرآب این روزها به جاده ای خاکی برای پیاده روی مردم تبدیل شده است و طعم خشک تر کاراکتر آواز نیست. اگر کارونه نبود ، اگر قلب در این کشور خونریزی می کرد ، بهتر بود.

ابراهیم نو شادی ، شهردار اباز وی در گفت وگو با گزارشگر یک ، در این باره گفت: شهری که رودخانه ها از آن عبور می کنند ، همه زیبایی ها همان رودخانه است و رودخانه ها می توانند شرایط بسیار ویژه ای را برای یک شهر ایجاد کنند. کارون از طریق اهواز نیز یک فرصت طلایی است ، اما به هیچ وجه نمی توانستم از این فرصت خدادادی در اهواز استفاده کنم.

وی به دلیل ناهماهنگی بین ارگان های مسئول ، وجود قوانین و مقررات مختلف و عدم مدیریت در سطح شهر ، نتوانست از ظرفیت طلایی رودخانه کارون در اهواز استفاده کند. مشکلات مربوط به حرکت آب و تخلیه فاضلاب در کارون نیز مشکلات زیادی را برای این رودخانه ایجاد کرده است.

نوشادی گفت: نامگذاری رودخانه کارون در شرایط فعلی غیرممکن است. رودخانه با آب معنا پیدا می کند و اگر رودخانه ای بدون آب باشد معنی و زیبایی خود را از دست می دهد. اینکه جریان رودخانه کم است ، بوی فاضلاب اطراف کارون بسیار شدید است و اینکه رودخانه ای پر از فاضلاب در شهر است ، اصلاً خوشحال کننده نیست.

رودخانه کارون در قسمت اهواز

با ادامه خشکسالی در خوزستان ، کارون قطعاً خشک خواهد شد.

دکتر مهدی قمشی ، استاد آب ، دانشگاه شهید چمران اهواز وی در مصاحبه با گزارشگر یک درباره خشک شدن رودخانه کارون گفت: “حتی در اوایل سال گذشته باران طبیعی بود ، اما مشکلات تأمین انرژی در زمستان باعث آبرسانی به سد کوزستان شد و در آوریل سال بعد باران بارید. امید.

وی افزود: متاسفانه سال آینده باران طبیعی نبود و باران هم ن بارید ، بنابراین سدها در كوزستان ظرفیت خالی زیادی دارند و به نظر می رسد وضعیت رودخانه هایی مانند كارون از این طریق خشك است.

دانشکده گروه آبفای دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: به دلیل محدودیت منابع آب موجود ، مصرف آب در بالادست اهواز بسیار زیاد است و طبق جیره های پیش بینی شده ، رهاسازی آب بسیار محدود است و همه این مشکلات در Together بوجود می آیند. این وضعیت کنونی رودخانه کارون در اهواز را ایجاد کرد.

او افزود: “پیش بینی آب و هوا سال آینده یک سال خشک را پیش بینی می کند ، و تحت این شرایط ، جیره بندی آب ادامه خواهد داشت و مقامات با دقت زیادی آب را به بخشهای اصلی که از آب استفاده می کنند ، رها می کنند: آب آشامیدنی ، آب کشاورزی و آب صنعتی.” ، مشکلی در سال آینده وجود ندارد.

قمشی گفت: “اگر روند خشکسالی در خوزستان ادامه یابد ، رودخانه کارون خشک تر از اکنون است و این یک هشدار است.”

وی افزود: “سیگنال های دریافتی از پیش بینی هواشناسی نشان می دهد که سال آینده از نظر بارندگی طبیعی نخواهد بود و این مشکل مطمئناً تأثیر جدی بر وضعیت کارون خواهد داشت.”

دانشکده گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت که پروژه انتقال آب در بالا و سرشاخه های رودخانه کارون است. “همه این پروژه ها در حوضه آبخیز با پایدارترین منبع آب کارون قرار دارند.” وقتی این پروژه ها در بالادست قرار دارند ، یعنی آب از قسمت های دیگر این شاخه های فرعی ، بقیه آب به کارون در خوزستان و اهواز تأمین می شود .

او افزود: هر ساله حدود 1.3 میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های کارون و دز جابجا می شود و باقیمانده آب به حوضه کارون می رسد. البته به دلیل افزایش مصرف آب در حوضه کارون مانند استانهای لرستان ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، کمبود آب رودخانه کارون در استان خوزستان حدود 4 میلیارد متر مکعب در روز بود. در مقایسه با تاریخ تاریخی کارونه.

“در مقایسه با تاریخچه تاریخی کارون ، سالانه 4 میلیارد متر مکعب آب کمتر به این رودخانه می ریزد و شرایط را برای فرود کارون در آواز ایجاد می کند و وضعیت همان خواهد بود که اکنون در آواز دیده می شود.”

رودخانه کارون در قسمت اهواز

“کارون زندگی اهواز است. جان ما را نگیر.” این را مردی در شهر گفت. چند کلمه حساب و البته جمله ای که بدترین روز را می گوید.

شاید باید منتظر روزهای تشنه کارونه باشیم و تصور کنیم این رودخانه بزرگ خشک تر از همیشه شود. با این حال ، وضعیت فعلی کارونه مانند ماهی تازه صید شده از ته قایق لنگ و در حال مرگ است.

گزارش: خبرنگار شایان حاجی نجف-گزارشگر یک خوزستان

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل