لرستان مستحق داشتن دانشکده منابع طبیعی در تراز بین‌المللی است

گزارشگر یک/لرستان رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: استان با داشتن ۷۷ درصد اراضی طبیعی، منابع آبی و خاکی با کیفیت، مستحق داشتن دانشکده‌ منابع طبیعی در تراز بین‌المللی است.

دکتر علی حقی‌زاده در گفت‌وگو با گزارشگر یک در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای برای دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان اظهار کرد: در گام اول برای احداث ساختمان جدید و تجهیز دانشکده منابع طبیعی در سایت جدید دانشگاه لرستان نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه لرستان با داشتن ۷۷ درصد اراضی طبیعی، منابع آبی و خاکی با کیفیت، مستحق داشتن دانشکده‌ای در تراز بین‌المللی است، تصریح کرد: دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان با داشتن اساتید نخبه باید دارای آزمایشگاهای مجهز و دهکده‌های تحقیقاتی متنوع باشد.

ضرورت تامین اعتبار ایجاد دانشکده منابع‌طبیعی در تراز بین‌المللی در سفر رئیس جمهور به لرستان

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست در توسعه استان شایسته است وزیر علوم و مدیریت ارشد لرستان نگاه ویژه‌ای برای تامین اعتبار ایجاد دانشکده منابع طبیعی در تراز بین‌المللی در در دور دوم سفر رئیس جمهور داشته باشند و انتظار می‌رود رسانه‌های فکور لرستانی این مطالبه به حق را تبدیل به یک جریان رسانه‌ای قدرتمند کنند.

حقی‌زاده با اشاره به اینکه در استان‌های پیشرو در کنار توسعه صنعتی و کشاورزی به حفظ منابع‌طبیعی(پوشش گیاهی، آب و خاک) جهت گردشگری‌های مختلف و توسعه شیلات و محیط‌زیست و انجام پروژه متعدد آبخیزداری و جنگلداری به صورت ویژه پرداخته می‌شود، اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی گسترده و تخریب منابع‌طبیعی و میزان فرسایش چندین برابر میانگین کشوری در استان این موضوع را در ذهن تداعی می‌کند که دانشگاه و پژوهش‌های میدانی، پهبادی، آزمایشگاهی و مدلسازی‌های مربوطه باید به کمک بخش اجرا بیایند.

این عضو انجمن آبخیزداری ایران از انجام پژوهش‌های مختلف آبخیزداری، جنگلداری و محیط‌زیست در دانشگاه لرستان خبر داد و تاکید کرد: این امر می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی با کمک اساتید دانشگاه در جذب اعتبارات ملی در این بخش همت بگمارند.

شیلات لرستان نیاز به حمایت علمی، ترویجی و پژوهشی دانشگاه دارد

وی با تاکید براینکه صنعت شیلات لرستان برای توسعه و جهش، نیاز به حمایت علمی، ترویجی و پژوهشی دانشگاه دارد، خاطرنشان کرد: حفاظت از تنوع زیستی بی‌نظیر استان در گونه‌های جنگلی، مرتعی، آبزیان و حیات‌وحش می‌طلبد که دانشگاه لرستان در خدمت حفظ این ذخایر گرانبها قرار گیرید.

این عضو انجمن علوم و مهندسی منابع آب ایران با اشاره به اینکه گاهی اوقات پرسیده می‌شود چرا در لرستان مکررا به رخداد خشکسالی و سیل روبرو هستیم، بیان کرد: اگر به مبحث آبخیزداری در سرشاخه‌ها ی رودخانه بزرگ اهمیت داده می‌شد امروز کمتر شاهد پدیده سیل در پایین دست و در مناطق شهری و روستایی بودیم به عنوان مثال شایسته است اقدامات مهندسی انجام گرفته شده توسط آبخیزداری استان با اعتبارات که موجب کاهش خسارات سیل شده است را به مردم نشان داد.

حقی زاده خاطرنشان کرد: باید دانشگاه با توجیهات علمی زمینه‌ساز جذب اعتبارات در بخش آبخیزداری شود.

ایجاد چندین پژوهشکده تحقیقاتی در دانشگاه لرستان

وی گفت: در نظر داریم با حمایت وزیر علوم و رئیس دانشگاه لرستان چندین پژوهشکده تحقیقاتی با موضوع منابع طبیعی و محیط زیست و شیلات ایجاد کنیم.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان یادآور شد: امید می‌رود با حمایت متولیان و مسئولین  امردانشکده نوپای منابع طبیعی دانشگاه لرستان با داشتن مجموعه نخبگانی  و با تخصص‌های مختلف بتواند زمینه‌ساز تحول و توسعه در استان شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل