مشخصات فنی هایما s7 پلاس توربوشارژ اتوماتیک

هایما S7 در ابتدا با مدل 2 لیتری تنفس طبیعی عرضه شد که توانایی پایین موتور در مقابل رقبا باعث شد تا ایران خودرو به سرعت نسخه هایما S7 توربوشارژ را جایگزین کند. هایما S7 توربوشارژ به موتور 1.8 لیتری مجهز شده بود که توانایی حرکتی بهتری داشت و از نظر ظاهر کمی فیس لیفت شده بود. اما در نهایت با بازگشت تحریم ها، تولید هایما برای چند سالی متوقف شد تا اینکه در سال 1400 مجدد ایران خودرو تولید هایما را از سر گرفت اما این بار هایما S7 پلاس به بازار عرضه شد. خودرویی که از نظر پیشرانه کاملاً مشابه هایما S7 توربوشارژ است و به همان موتور 1.8 لیتری توربوشارژ مجهز است و تنها تفاوت آن چند آپشن در داخل خودرو است.

در کابین خودرو خوشبختانه حجم تغییرات نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت بیشتر است و مهمترین تغییر را نیز باید در بزرگتر شدن ابعاد مانیتور مرکزی خودرو جستجو کرد که حالا چیدمانی عمودی دارد و به همین دلیل هم چند کلید و دکمه سنتی فیزیکی حالا جای خود را به کلید های لمسی داده اند. متریال درون کابین کیفیت نسبتا مناسبی با توجه به رنج قیمتی دارد و در مقایسه با خودروهای ارزان قیمت تر داخلی و چینی احساس نسبتا خوبی را به سرنشینان منتقل می کند هرچند که به هرحال باید به تاکید کرد که با پلاستیک خشک طرف هستید و برخلاف خودرویی مانند تیگو ۷ اثری از پوشش چرمی بر روی سطح فوقانی داشبورد دیده نمی شود.

داخل هایما S7 پلاس

استفاده از قطعات داخلی پلاستیکی سبب شده بود تا برخی از مالکین از سرو صدای زیاد کابین در زمان حرکت بر روی مسیرهای ناهموار گلایه مند باشند که مشخص نیست این عیب در نسخه پلاس هایما توربو مرتفع شده است یا خیر.
مساله دیگر می تواند کمبود فضایی پا برای سرنشینان عقب باشد که متاسفانه در نسخه جدید هم به قوت خود باقیست هرچند که احتمالا این مساله برای خانواده های جوان یا مسافرت های کوتاه چندان مشکل ساز نباشد. هرچند لازم به تاکید است که قابلیت تنظیم زاویه پشتی صندلی های عقب وجود دارد که ویژگی ای خاص و جالب در میان خودروهای همرده محسوب می شود.
روکش چرمی صندلی ها نیز اینبار با رنگ مشکی و دوخت قرمز انتخاب شده اند و دیگر خبری از ترکیب رنگی نه چندان جذاب مشکی و نارنجی قبلی٬‌ نیست. همچنین فضای درونی کابین و محفظه بار برای یک مسافرت خانوادگی نسبتا مناسب به نظر می رسد.

هایما S7 پلاس را باید یک کراس اوور خوش استیل قلمداد کرد که برخلاف سایر مدل های موجود در بازار چندان از طراحی نرم و منحنی شکلی برخوردار نیست و تلاش کرده تا در بعضی از قسمت ها از اروپایی ها کپی کند، به خصوص در نمای عقب و فرم خاص چراغ های عقب که تاحدی می تواند هایما S7 را یادآور المان های شاخص طراحی بی ام و قلمداد کرد. این مورد به خصوص در شب هنگام و تاریکی هوا بیشتر نمود پیدا می کند و بعید نیست که از فاصله دور هایما S7 را با خودروهای بی ام و اشتباه بگیرید. البته فرم چراغ های عقب هایما S7 پلاس بیشتر از آنکه به کراس اوورهای بی ام و شبیه باشد، به طراحی چراغ های نسل قدیمی بی ام و سری هفت شباهت دارد.

هایما S7 پلاس

تفاوت ظاهری هایما S7 پلاس و معمولی بسیار اندک است و بعید است افراد عادی در خیابان متوجه تفاوت ظاهری این دو خودرو شوند. تنها المان جدید در ظاهر بیرونی S7 پلاس، آینه‌های کناری اند که از نوع قدیمی به فرم آینه‌های هایما S5 تغییر فرم داده اند. این آینه‌ها نسبت به آینه‌های قبلی، آیرودینامیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. تغییر ظاهری بعدی که البته چندان هم به نظر نمی‌آید، نصب گل پخش کن بر روی گلگیرهای جلو و عقب است. در کنار این دو تغییر نه چندان مهیج، یک لوگو پلاس نیز بر روی درب صندوق عقب اضافه شده است.
هایما S7 پلاس در نمای جلو از طراحی نسبتا ساده و هماهنگی برخوردار است و برخلاف کراس اوورهای جدید چری و جک، خبری از چراغ های باریک و جلوپنجره عظیم الجثه ای که مد طراحی مدلهای 2020 به بعد محسوب می شود نیز خبری نیست. از این رو شاید طراحی ظاهری هایما S7 به شکل قابل توجهی عامه پسند و البته کمی قدیمی جلوه کند که در مقایسه با سایر کراس اوورهای بازار از ماندگاری بیشتری برخوردار است.
در نمای جانبی گلگیرها کاملا برجسته و متورم طراحی شده اند و این قضیه در ترکیب با خطوط مستحکم کناری و حالت نسبتاً جعبه ای ستون ها حس و حال روبرو شدن با یک شاسی بلند واقعی را در ذهن انسان تداعی میکند. وجود روف ریل ها نیز در بلندتر دیده شدن و القای بیشتر اظاهرا این روزها پلاس سازی در حال تبدیل شدن به یک عادت در صنعت خودروسازی کشور است. پس از  فروش اقساطی خودرو  پلاس‌های وطنی اعم از رانا پلاس، دنا پلاس، کوییک پلاس، ساینا پلاس و … اکنون موج پلاس سازی به خودروهای مونتاژی رسیده و احتمالا باید شاهد حضور مجدد چینی‌ها با تغییرات اندک و پسوند پلاس در بازار باشیم. ایران خودرو که بازخوردهای مثبتی از این سیاست گرفته، در جدیدترین اقدام خود، به سراغ یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای چینی بازار رفته و از این پس قصد دارد که هایما S7 توربو را هم در قالب نسخه پلاس، روانه بازار کند.

هایما S7 پلاس که مدت‌ها بر سر عرضه آن، صحبت می‌شد، سرانجام در واپسین روزهای سال 99 در تعدادی بسیار محدود، پا به خیابان‌ها گذاشته است. به همین بهانه تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای کوتاه، به تغییرات ایجاد شده در این کراس اوور شرقی بپردازیم تا شما هم با این نوبرانه بازار، بیشتر آشنا شوید.

تغییرات ظاهری هایما S7 توربو پلاس

در ابتدا قرار بود که هایما S7 پلاس به شکل همان نسخه فیس لیفت رسمی که توسط کمپانی هایما در چین طراحی شده، به خط تولید ایران خودرو خراسان بیاید. اما در نهایت، مشخص شد که فعلا خبری از عرضه مدل فیس لیفت نیست و موقتا این خودرو با همان ظاهر قبلی به دست خریداران می‌رسد. از دید یک فرد عادی، هایما S7 پلاس در مقایسه با S7 توربو هیچ تفاوت ظاهری ندارد. به گونه‌ای که حتی در جزئی‌ترین بخش‌های بدنه همچون زه‌های کرومی و چراغ‌ها هم کوچک‌ترین تغییری به وجود نیامده است.

نمی‌دانیم این بی سخاوتی را بر گردن هایما باید انداخت یا شریک ایرانی آن! اما هرچه که هست، تغییرات ظاهری هایما S7 پلاس در قد و قامت پسوندی که به آن نسبت می‌دهند، نیست و شاید حداقل بهتر بود که ایران خودرو از این پسوند برای مدل فیس لیفت استفاده می‌کرد، نه صرفا یک نسخه به روز شده با کابینی جدید!

تنها المان جدید در ظاهر بیرونی S7 پلاس، آینه‌های کناری اند که از نوع قدیمی به فرم آینه‌های هایما S5، تغییر فرم داده اند. این آینه‌ها نسبت به آینه‌های قبلی، آیرودینامیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. تغییر ظاهری بعدی که البته چندان هم به نظر نمی‌آید، نصب گل پخش کن بر روی گلگیرهای جلو و عقب است.

یک لوگوی پلاس هم بر روی درب صندوق عقب خودرو اضافه شده تا تفاوت اسمی این مدل با مدل‌های قبلی را آشکار کند. با اینکه هنوز هم از جذابیت‌های چهره هایما S7 برای مشتریان ایرانی کاسته نشده و می‌توان گفت که هنوز طراحی این خودرو قدیمی نشده است، اما شایسته بود که به پاس احترام به مشتری، هم گام با اضافه شدن پسوند پلاس به نام خودرو، اصلاحاتی هم در جزئیات ظاهری همچون چراغ‌ها، جلو پنجره و رینگ‌ها، ترتیب داده شود.

تغییرات کابین

هر چقدر که در به روز رسانی ظاهر خارجی هایما S7 پلاس کم لطفی شده بود، در دیزاین کابین آن، تغییرات مثبتی را می‌توان مشاهده کرد. بخش‌هایی همچون دسته دنده، غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر دست نخورده باقی مانده اند. اما گویی کنسول مرکزی را کوبیده و از نو ساخته اند!

هر چند که فرم کلی آن و محل جانمایی دریچه‌های تهویه، ثابت مانده است، اما نمایشگر مولتی مدیا و پنل دکمه‌ها، تغییرات زیادی به خود می‌بینند. نمایشگر مرکزی همچون چری تیگو 5 که اصلی‌ترین رقیب این خودرو است، به شکل عمودی در آمده که به این شکل نمایشگر در اصطلاح، مانیتور تسلایی می‌گویند! کنترلرهای سیستم تهویه هم به فراخور بزرگ شدن نمایشگر، حذف شده اند و بنابراین کل تنظیمات سیستم تهویه، از داخل منوهای این نمایشگر در دسترس اند.

این امر هر چند از جنبه ظاهری قضیه، کابین خودرو را مدرن‌تر نشان می‌دهد، اما از لحاظ عملکردی، به ضرر راننده است. چرا که کار کردن با دکمه‌های لمسی هنگام رانندگی، مستلزم چشم برداشتن از جاده است که بسیار می‌تواند خطرناک باشد. البته هنوز چند دکمه فیزیکی در پایین نمایشگر به چشم می‌خورند که تعداد آنها کم است.

یک نوار مشکی پیانویی هم از این قسمت تا روی داشبورد امتداد یافته و جلوه لوکس‌تری به کابین می‌دهد. متناسب با این نوار، سایر قطعات تزئینی کابین نیز از طرح چوب سابق به همان طرح مشکی پیانویی، تغییر یافته اند.

خوش بختانه در هایما S7 پلاس دیگر اثری از آن روکش‌های چرمی مشکی و نارنجی نیست و تودوزی کابین به طور کامل به رنگ مشکی در آمده است. در عین حال برای حفظ تم اسپرت در کابین، حاشیه صندلی‌ها و رودری‌ها را با نخ قرمز دوخته اند که تضاد زیبایی با روکش‌های چرم مشکی برقرار می‌کند.

با در نظر گرفتن مجموع این تغییرات، می‌توان گفت که هایما S7 پلاس حداقل در تریم داخلی می‌تواند رضایت شما را از انتخاب این خودرو به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از مدل‌های قبلی، برآورده کند. لازم به ذکر است که با وجود تغییرات چشم گیر در کابین هایما S7 پلاس، هیچ آپشن رفاهی جدیدی به آن اضافه نشده و از این نظر تفاوتی با نسخه‌های معمولی موجود در بازار ندارد.

تغییرات فنی هایما توربو پلاس

هایما در بخش فنی هم ترجیح داده که تغییر خاصی در قوای محرک S7 پلاس، به وجود نیاورد. بر روی S7 پلاس، همچنان همان پیشرانه 1.8 لیتری توربو شارژ را می‌توان دید که 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز همان نمونه 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی هیوندای پاور تک است.

با این اوصاف، هیچ تغییر یا به روز رسانی فنی در هایما S7 پلاس به چشم نمی‌خورد. البته همین که هایما تصمیم به نصب گیربکس CVT یا دو کلاچه در این خودرو نگرفته است، جای شکر دارد! در این میان، نکته عجیب و تامل برانگیز، بهبود مصرف سوخت S7 پلاس نسبت به مدل‌های قبلی است که البته این ادعا از سوی شرکت ایران خودرو مطرح می‌شود. مونتاژ کننده وطنی مدعی است که هایما S7 پلاس نسبت به مدل‌های قدیمی، در هر 100 کیلومتر، 1.0 لیتر بنزین کمتری می‌سوزاند.

درباره صحت این ادعا، شک و شبهه بسیاری وجود دارد. چرا که هنوز هیچ تست عملی و میدانی از این خودرو گرفته نشده تا کاهش مصرف سوخت آن نسبت به مدل‌های قبلی از سوی رسانه‌ها، تایید شود. از طرفی، اگر تغییر فنی خاصی در موتور یا دیگر متعلقات فنی S7 پلاس به وجود آمده که منجر به کاهش مصرف آن شده، پس چرا ایران خودرویی‌ها به طور دقیق به تغییر ایجاد شده اشاره نمی‌کنند؟ ب

ه هر حال، اگر ادعای عرضه کننده وطنی درباره کاهش مصرف سوخت این کراس اوور حقیقت داشته باشد، باید این موضوع را به فال نیک بگیریم. چرا که 1.0 لیتر افت مصرف در سیکل ترکیبی، عددی قابل توجه است.

سوالات متداول کاربران درباره ماشین هایما S7 توربو پلاس

هایما S7 توربو پلاس چه تفاوتی با S7 توربو دارد؟

این خودرو بیشتر از لحاظ ظاهری کابین و آپشن های داخلی بهتر از S7 توربو است.

از لحاظ فنی هایما S7 توربو پلاس چه تفاوتی با S7 توربو دارد؟

ماشین هایما S7 توربو پلاس، پیشرانه 1.8 لیتری توربو شارژ را با 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد که در ورژن قبلی این خودرو هم همین سیستم به کار رفته بود. البته از لحاظ مصرف سوخت این خودرو 1 لیتر کمتر از نسخه قبل مصرف میکند.

قیمت هایما S7 توربو پلاس چقدر است؟

خودرو هایما توربو پلاس با قیمت 600 تا 800 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. قیمت کارخانه این خودرو 680 میلیون تومان است.

ین حس، بی تاثیر نیست.

 

خروج از نسخه موبایل