موتور ۶ سیلندر ۴۰۰۰ سی‌سی ایرانی رونمایی شد

پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف، امروز میزبان «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی بود. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی که با همکاری اعضای هیئت‌علمی و برخی از محققان ایرانی مقیم خارج شکل گرفته است، پس از ۴ سال تحقیق‌وتوسعه به دانش فنی ساخت موتور ۶ سیلندر با ظرفیت ۴۰۰۰ سی‌سی بنزینی خورجینی دست یافته است.

جزئیات پروژه

به گزارش گزارشگر یک و به نقل از آنلاین، در این پروژه ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاوردهای ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهان موردمطالعه و بررسی قرار گرفت و درنهایت موتور مبنای ۴ هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی‌سازی انتخاب و پس از چهارسال پژوهش و تحقیق، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست یابند و ۱۰ بخش اصلی موتور را با موفقیت کامل مهندسی‌معکوس کنند. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناورپروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرومتر،
  • شبیه‌سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی،
  • طراحی ساخت محور بلوک موتور،
  • ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور،
  • ساخت میل‌لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال،
  • ساخت میل‌بادامک موتور خورجینی
  • ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی

سخنان معاون رئیس‌جمهور

موتور ۶ سیلندر ۴۰۰۰ سی‌سی ایرانی رونمایی شد

به گزارش گزارشگر یک و به نقل از گزارشگر یک، دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی در جمع خبرنگاران گفت: «قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند».

وی با بیان اینکه این نوع موتورها همچنین کاربردهایی تفریحی مانند خودروهای آف‌رود نیز دارند، اظهار کرد: «این نوع موتورها یک نیاز کاملاً راهبردی است و کشور نیز در طی چند سال گذشته به آن موضوع رسید که نیازمند دستیابی به دانش فنی این نوع موتورها است».

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که با حضور چندین نفر از اعضای هیئت‌علمی و نزدیک به ۴۰ نفر از بهترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و محققان کشور تشکیل شده بود و در طی ۳ تا ۴ سال گذشته با ترسیم برنامه مطالعاتی عمیق، اقدام به کسب فناوری‌های موتورهای ۶ سیلندر خورجینی ۴ لیتری دنیا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این شرکت دانش‌بنیان امروز توانست نمونه مهندسی‌معکوس‌شده این موتور را با استانداردهای بالا تولید و رونمایی کند.

وی با تأکید بر اینکه رونمایی از این دستاورد، اثبات فناوری‌های موتور خورجینی ۶ سیلندر حجم بالا است، اظهار کرد: دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم این جریان علمی قوی که از سوی محققان این شرکت ایجاد شده است، توسعه یابد و به‌زودی شاهد تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به‌دست‌آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است چون این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها است. به‌طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد.

دهقانی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی از این طرح گفت: ما به‌عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. ولی یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند تا دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

نگاهی به پژوهشکده شهید رضایی

شایان ذکر است انجام پژوهش‌های کاربردی ـ توسعه‌ای، تجاری‌سازی ایده‌های نو و پژوهش‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالا، انجام فعالیت‌های ترویجی به‌منظور اعتلای نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور در بستر مناسب ارتباطی صنعت و دانشگاه و با بهره‌گیری از ساختارهای چابک و پویا از مأموریت‌های این پژوهشکده است. ازاین‌رو این مرکز تحقیقاتی چشم‌انداز خود را «تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین مراکز پیشرو در تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالای کشور» تعریف کرده است.

«گیربکس مغناطیسی»، «طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی اسکوتر آویتا» با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، «آب‌شیرین‌کن خورشیدی» و «رونمایی از محصول فناورانه نرم‌افزار ابرسازه» از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده به شمار می‌رود.

۵۴۵۴

خروج از نسخه موبایل