هشدار اقتصاددانان درباره ادامه رانت پنهان با ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر یک،
مهدی رعنایی – مدیرکل بخش دولتی وزارت اقتصاد و دارایی امشب در برنامه تیتر یک گزارشگر یک فاش کرد که ارز ترجیحی اختلالات مختلفی را در تمام سطوح اقتصاد کشور ایجاد کرده است. از سال 1375 تا 1400 نرخ تورم عمومی 219 درصد بوده است، اما نرخ تورم اقلامی که از ارز ترجیحی استفاده می کنند بیشتر از نرخ تورم عمومی بوده و حدود 270 درصد بوده است. به عنوان مثال تورم گوشت 262 درصد و مرغ 282 درصد بوده است.

رعنایی گفت: ارز ترجیحی و نحوه تخصیص این ارزها هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده آسیب وارد می‌کند و بازار سیاه را تقویت می‌کند.

رئیس بخش دولتی وزارت راهبردی و دارایی گفت: شخصی گفته است که با ارز دلخواه ما تجار و تولیدکنندگان را مجرم و متهم کرده اند.

رعنایی تاکید کرد: یکی از تبعات ارز ترجیحی شکل گیری مبارزه با قاچاق بود.

وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: چندوجهی ریشه فساد است. آنها همچنین کالاهایی را با ارز دلخواه خود وارد می کردند و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دادند.

شقاقی گفت از سال 1376 که این سیاست شروع شد، چندین بار در این باره هشدار داده ام.

این کارشناس اقتصادی گفت: اکنون با این ارزهای ترجیحی و سیستم های چند سطحی، پنجک هفتم درآمد تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارد.

شقاقی گفت: ۴۲۰۰ تومان; 500000 میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و در اختیار 10000 نفر قرار داد. من فکر می کنم قوه قضائیه باید افرادی را که از این سیاست سوء استفاده کرده و از خائنان سود برده اند شناسایی، محاکمه و به آنها بازگرداند.

خروج از نسخه موبایل