عمومی

وقتی پول زبان را تغییر می‌دهد

چرا تبلیغات در تهران و شهرهای بزرگ مملو از زبان های خارجی است؟

به گزارش گزارشگر یک ، این روزنامه کتک زدن او نوشت: “تبلیغات همیشه یکی از م mostثرترین ابزارها برای تسلط بر مصرف کنندگان بوده است و شاید تبلیغات شهری (تابلو اعلانات) را بتوان مهمترین شکل معرفی محصول در تجارت تبلیغات دانست. تبلیغات متعدد ، دیوارها و پایه های سیمانی و فلزی توجه را جلب می کند. ، هر شهروندی که از محل کار خود به خانه برمی گردد ، ناگزیر دارای حداقل دوج یا بیشتر تابلوهای تبلیغاتی است که ، هر چند برای مدت کوتاهی ، ناگزیر قلب او را به خود جلب کرده و در گوشه ای از حافظه او می نشیند. شاید بدترین چیز در مورد تابلوهای تبلیغاتی عادی این باشد که استفاده از کلمات ناآشنا غیرفارسی ، که به دلیل تکرار مکرر و حضور مداوم ، به چشم ها عادت کرده و به تدریج وارد فرهنگ زبانی مردم می شود. کسانی که آن را مهمترین میراث فرهنگی این سرزمین می دانند و نیاز به حفظ آن دارند ، خسته هستند و نگران حمله بی رویه این بسیاری از زبانهای خارجی ، که اکنون بیشتر از فارسی آشنا هستند ، و از آنها ، هستم.

قدمت مقاومت در برابر ورود زبانهای خارجی به فارسی به سالهای دور برمی گردد. در نتیجه ، مقررات اجرای قانون تصویب شد که استفاده از نام ها و اصطلاحات خارجی را ممنوع می کند. اما اینکه چرا این قانون تاکنون اجرا نشده و در بسیاری از موارد به وضوح نقض شده است ، سوالی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند. دو اتاق منتهی به گروه زیباسازی شهرداری و بخش رهبری فرهنگی.

بر اساس قانونی که در سال 1375 تصویب شد و مقررات اجرایی آن ، وزارت هند موظف به تشکیل کمیته سازش برای حفاظت از زبان فارسی شد. چندین سال از تشکیل این شورا می گذرد. در حالی که گروه زیباسازی بر همه چیزهایی که روی تابلو اعلانات نوشته شده نظارت می کند و معتقد است که وزارتخانه ها باید مسئولیت کامل را برعهده بگیرند ، ارشاد شکایت دارد که تیم زیباسازی با نظارت و نصب تابلوهای خلاف قوانین همکاری نکرده است.

سران دولتها و رهبری محلی را تغییر دهید ، مسئولیت کسانی را که نگران فرهنگ و زبان قومی هستند ، بر عهده بگیرید و با جلوگیری از عادی سازی استفاده و توجه جدی به رسیدگی به این موضوع ، کلمات فرهنگی بیشتری را نسبت به قبل از تلاش تقویت فارسی مطرح کنید.

تبلیغ کنندگان ابتدا باید به راهنمایی روی آورند.

برزین ضرغامی ، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: برای مراجعه و تأیید برنامه ها و مطالب این آژانس ، لطفاً به دفتر ارشاد فرهنگی و اسلامی استان تهران یا دفتر تبلیغات رهبری مراجعه کنید.

وی همچنین می افزاید: بخش رهبری فرهنگی طرح و محتوا را با توجه به چارچوبی که در قوانین و مقررات تعریف شده است بررسی می کند و سپس آن را تأیید یا رد می کند.

ضرغامی در ادامه تاکید می کند که مالکان ساختارهای تبلیغاتی شهر ، شهرداری های تهران هستند. این ساختارها سالانه بر اساس حراج باز به شرکت های تبلیغاتی واگذار می شود و عواید آن به حساب مالی مرکزی شهرداری واریز می شود. از آنجا که سازمان آنها پول ارائه می دهد ، هیچ بیلبوردی در حراج شرکت نمی کند و حق ندارد یک متر تولید کند.

با توجه به این توضیحات ، رئیس گروه زیباسازی تأکید می کند که مجوز از رهبری فرهنگی برای نصب یا نمایش تبلیغات مختلف لازم است. رهبری. آنها با اذعان به مسئولیت خود برای نظارت بر محتوای تبلیغاتی ، معتقدند که شهرداری ها با دستورالعمل ها همکاری نمی کنند و گاهی اوقات می توانند برخی قوانین را نادیده بگیرند.

سازنده قبلاً نامه را ثبت کرده است.

مرضیه محرابی ، معاون وزیر فرهنگ ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در مورد دلایلی که کالاهای ایرانی باید دارای نام خارجی و نام خارجی باشند ، موارد زیر را بیان کرد. مجوزهای بهداشتی ، تولید ، تأیید استانداردها ، شرکت های ثبت شده و علائم ، مراحل نهایی و تبلیغات را با راهنمایی انجام می دهند. بنابراین ، این تعیین قبلاً انجام شده بود ، با وجود قانون منع استفاده از زبان های خارجی ، از اجرای دستگاه غافل شد ، نام در این سبک و زمینه تأیید شد ، و سازنده نیز به همان شیوه کار می کرد. او در رهبری با این قوانین برخورد می کند.

محرابی ادامه داد: “به دلیل مشکلات موجود و تحت منوی رهبر معظم انقلاب در زمینه حفظ زبان فارسی ، کمیته هماهنگی حفاظت از پارلمان رهبری فعالیت خود را از دو سال پیش آغاز کرد. و زبانهای خارجی. کار ویژه در این زمینه I سعی کردم این مسئله را با ایجاد گروه حل کنم و تصمیم گرفتم تبلیغات نامحدود محصولات را تحت مجوز یک شرکت خارجی با همین نام و بسته بندی انجام دهم ، اما اگر تولید و توزیع محصول در کشور انجام شود ، کشور ، نام تجاری و تبلیغات باید به زبان فارسی باشد ، در صورت اختلاف نظر بین صاحب موسسه و دستگاه اجرایی در مورد نام خانوادگی فارسی نام ، دستگاه مجاز آکادمی می شود و در صورت درخواست نظرات خود را اعلام می کند. تا زمان اعلام ، قانون اعمال نمی شود.

آکادمی معیار نهایی برای تشخیص است.

وی گفت: “بد نیست که بیش از 200 درخواست در دو سال گذشته به آکادمی ارسال شده است ، اما اگر آکادمی با نام محصول مخالفت کند ، البته ما اجازه تبلیغات را نمی دهیم.”

مهرابی با ذکر استثناهایی مانند محصولات بهداشتی و افزایش تبلیغات در دوران تاج گذاری ، به راه حلی برای مشکل استفاده از نام های خارجی اشاره می کند و می گوید: شناسایی و بهداشت مواد غذایی و دارویی ، مجوزهای غذایی و دارویی که با نام های خارجی صادر می شوند تا 6 ژانویه 2010 بلامانع است و پس از آن نمی توان این اسامی را تبلیغ کرد.

اقتصاد را در اولویت قرار دهید

معاون وزیر فرهنگ و رسانه در وزارت امور داخله و ارتباطات اشاره می کند که بسیاری از تبلیغات با نام های خارجی که امروز در تابلوهای تبلیغاتی مشاهده می کنید ، قدیمی هستند. بدون اجازه. اینجاست که آژانس زیباسازی شهر تهران نقش مهمی ایفا می کند. متأسفانه همکاری لازم رد می شود و معیارها بیشتر مسائل اقتصادی است. البته شورای نگهبان با تبادل مکاتبه با وزیر کشور و وزارت بهداشت در خصوص عدم همکاری گروه زیباسازی موضوع را پیگیری می کند.

به گفته این مقام مسئول ، مهمترین نکته این است که در بسیاری از موارد در ساختمانهای شهر شناسنامه وجود ندارد ، بنابراین بارها از گروههای زیباسازی درخواست کرده ایم که شناسه ساختمانها را بررسی و اعلام کنند. متأسفانه در دو سال گذشته این سازمان همکاری نکرده است و تنها چیزی که مشاهده می شود ناظر است.

وی تأکید کرد که باید در نظر داشت که نهادی وجود ندارد که قانون را اجرا کند ، بلکه بیش از 20 نهاد ذیصلاح در این زمینه وجود دارد. یکی دو سال ، اما با وجود هماهنگی هماهنگی حفاظت از فارس ، دستور ویژه ای تنظیم شده است و باید اسامی در سیستم تخصیص تعیین شود و مطمئناً در آینده کمتر با این مشکلات روبرو خواهیم شد.

به گفته معتمدان ، رعایت مقررات قانونی و نظم تعیین شده به ما این امکان را می دهد که کمتر آثار واژه های خارجی را در تابلوهای تبلیغاتی شهر ببینیم ، در حالی که یک پروژه مشارکتی به عنوان متولی اجرایی یک سازمان زیباسازی برای تسریع این مراحل قانونی ضروری است. در دنیای تبلیغات اجتناب ناپذیر ، ساختارهای شهری به طور فزاینده ای با کلمات زیبا و معنی دار فارسی مزین شده اند.

تبلیغات شهری فرصتی عالی برای گسترش سلیقه های فرهنگی و هنری شهرنشینان است و باید از آن نهایت استفاده را ببرید. بسیاری از شهروندان به یاد خواهند آورد که چند سال پیش ، شهرداری تهران بیلبوردهای هنری را در تبلیغات سراسر شهر قرار داد. چنین ابتکاراتی هنوز می تواند در شهرها اجرا شود و برای کسانی که ساعت ها با درآمد سنگین شهرهای بزرگ از جمله تهران وقت می گذارند ، آثار هنری با ارزش ، هرچند کوتاه مدت ، نقاشی ، خوشنویسی یا “نقاشی ها و آثار به جا مانده در گنجینه شهر تاریخی ، تنش را برطرف می کند. “این کار باعث می شود که ما این قطعه را از نزدیک ببینیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا