پایان دوران خوراکی ارزان – گزارشگر یک

براساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم در گروه کالایی “غذا و آشامیدنی” ، از 53 قلم این گروه 47 مورد تورم بالاتر از تورم 46.1 درصدی در اردیبهشت ماه سال جاری داشتند. جدول مصرف بسیاری از افراد گران شده و درآمد بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش گزارشگر یک ، روزنامه “اعتماد” افزود: “به ویژه برای افرادی که درآمد متوسط ​​و پایدار دارند ، افزایش قیمت مواد غذایی می تواند مصرف را کاهش دهد و یا مقداری مواد غذایی را از سبد خارج کند.”

بر اساس آمار مرکز آمار ، هویج ، روغن و مرغ بالاترین نرخ تورم را به ترتیب با 173.7 ، 141.5 و 124.1 درصد داشتند. براساس گزارش “میانگین قیمت غذاهای منتخب در مناطق شهری کشور” ، قیمت یک سبد غذایی خاص برای یک خانواده چهار نفره شامل “10 کیلوگرم برنج ، 1 کیلوگرم گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات ، حبوبات ، سیب زمینی ، پیاز ، خیار. “، گوجه فرنگی” “رب گوجه فرنگی ، چای ، شکر ، شکر و روغن” در اردیبهشت ماه سال جاری 1 میلیون تومان بود و در مه 1999 این سبد را به قیمت 71 هزار تومان خریداری کرد. ماه گذشته ، حدود 32٪ از درآمد دستمزد صرف مواد غذایی شد.

آنچه در ماه مه اتفاق افتاد

در اوایل ماه ژوئن ، براساس مرکز آمار ، نرخ تورم ماهانه ، سالانه و نقطه ای در ماه مه سال جاری به ترتیب 0.7٪ ، 41٪ و 46.9٪ بوده است ، بدون احتساب تورم سالانه. با این حال ، تورم سالانه برای دو گروه “غذا و نوشیدنی” و “غیر غذایی و خدمات” به ترتیب به 7/47 و 8/37 درصد رسید. البته با وجود افزایش قیمت کالاهایی مانند مرغ ، تخم مرغ ، گوشت و غیره با این حال ، به خصوص برای مواد غذایی ، در صورت ادامه روند فعلی ، افراد بیشتری می توانند در معرض مشکلات جسمی قرار بگیرند و این افزایش قیمت ها سخت ترین آسیب برای خانواده های کم درآمد است. براساس گزارش “شاخص ملی قیمت مصرف کننده توسط دهک هزینه” توسط مرکز آمار ، سهم اولین دهک از شاخص کل قیمت در ماه مه 50.2٪ و سهم دهک 47.1٪ بوده است. . از سوی دیگر ، غذا و نوشیدنی دهک اول 63.6٪ و دهک دهم 58.9٪ بود. این بدان معناست که دهک های پایین تر با درآمد کمتر غذای مورد نیاز خود را با قیمت بالاتری خریداری می کنند. تورم درجه یک و دهم برای کالاهای غیر غذایی و خدمات به ترتیب 36.8٪ و 44.3٪ است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم ضریب اهمیت کالاهای موجود در سبد مصرف کننده در خانه است. ضرایب اهمیت غذایی برای دهک های 1 و 10 در ماه مه به ترتیب 44.3٪ و 17.22٪ بود. این اعداد نشان می دهد سیاست های تنظیم یا تثبیت قیمت این گروه از کالاها اگر قیمت آنها بالاتر از دهک اول نباشد ، عملاً بی فایده است و این دهک ها می توانند مشکلات جدی در تأمین نیازهای غذایی ایجاد کنند.

کدام کالاها قیمت خود را تغییر داده اند؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ، قیمت روغن ، مرغ و هویج بیشترین سهم از افزایش قیمت کالاها را در ماه مه در مقایسه با مه 1999 به خود اختصاص داده است. حتی اگر استفاده از هویج به این خوبی نباشد ، افزایش 134.1٪ و 141.5٪ قیمت مرغ و روغن به ترتیب نشان می دهد که جداول گوشت فقط مرغ در معرض خطر هستند. کاهش وجود دارد. از سوی دیگر ، مرغ و تخم مرغ در ماه مه 5.5 و 11 درصد نسبت به آوریل امسال کاهش یافته است. در گروه میوه ، خربزه و هندوانه با 3/38 و 6/29 درصد بیشترین کاهش را داشتند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل