چشمه های اطراف تبریز

این در حالی است که استان آذربایجان شرقی با رشته کوه های سرسبز وسیع خود دارای آبگرم های متنوعی است که هر کدام با املاح و مواد معدنی مفید مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید در مورد جاهای دیدنی تبریز بیشتر بدانید، از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

چشمه آب گرم لیقوان

یکی از چشمه های آبگرم اطراف تبریز لیقوان نام دارد که بسیار معروف است. این آبنما در کنار جاده قرار دارد. تبریز-اسپرخان-اسپیدخانه-لیقوان و دسترسی به آن آسان است.. چشمه آبگرم لیقوان از شکاف بین سنگ های آذرین آتشفشان سهند بیرون می آید و حاوی مواد معدنی است که بدن را تغذیه می کند. حوض مصنوعی در اطراف آن ساخته شده است. دهانه خروجی آبنما حدود 6 متر عمق دارد و دور تا دور آن را دیوار بلندی احاطه کرده است. دمای آب در چشمه لیکوان حدود 32 درجه است و می توانید بدون احساس ناراحتی در آن غوطه ور شوید.

باغ آبگرم بهاری

از دیگر چشمه های آب گرم اطراف تبریز می توان به گورج در غرب روستایی به همین نام اشاره کرد. این فنر به صورت منحنی از زمین خارج می شود که می توان گفت ناشی از وجود شکستگی های نزدیک است. آب چشمه تنگه بیشتر برای تولیدات کشاورزی استفاده می شود. آب این منبع حاوی سولفات است و دمای آن حدود 22 درجه سانتیگراد تخمین زده می شود.

چشمه آب معدنی کندوان

در نزدیکی شهر زیبای تبریز و در 20 کیلومتری شهر اسکو، چشمه ای به نام کنداوون وجود دارد که از صخره های کوه سهند سرچشمه می گیرد. آب این چشمه خوب و قابل شرب است. چشمه کندوان در خط آب کربنات کلسیم قرار دارد و به چشمه‌ای سرد با دمای ۱۰ درجه معروف است.

منبع تاپ تاپان

منبع دیگر اطراف تبریز تاپ تاپان نام دارد که در 5 کیلومتری آذرشهر در مسیر جاده تبریز به مراغه قرار دارد. آب چشمه در یک مخزن عظیم جمع آوری می شد که مورد استفاده مردم محلی قرار می گرفت. چشمه تاپ تاپان در دسته آب سرد آهن کربنات کلسیم و کربنات منیزیم برای کنترل هموگلوبین خون و دستگاه گوارش مفید است. همچنین برای رشد و تغذیه بدن بسیار مفید است و هر ساله گردشگران زیادی را برای بهبود عملکرد بدن جذب می کند.

چشمه آب گرم بستان آباد

مجتمع آب درمانی بوستون آباد که در سه راه تبریز – تغران – سراب واقع شده است، آن را در رده آبهای کلروبی کربنات کلسیم قرار داد که دارای خواص درمانی فراوانی هستند. دمای آب چشمه بوستون آباد بیش از 41 درجه سانتیگراد تخمین زده می شود و می توان به جنوب خروجی از بوستون آباد به سمت سراب رسید. امروزه در مجاورت این سرچشمه مجتمع آب درمانی ایجاد شده که سالانه گردشگران زیادی برای چشیدن طعم آب طبیعی به آنجا می روند. آب چشمه بوستون آباد برای درمان اختلالات خواب، افسردگی، سکته مغزی، ناراحتی های عضلانی، سردرد، ناراحتی های گوارشی و ناراحتی های پوستی مفید است. به همین دلیل می توان آن را یکی از پرطرفدارترین نقاط گردشگری اطراف تبریز دانست. البته ناگفته نماند که برای استفاده از مجموعه آبگرم بستان آباد حتما باید به وسایل شنا شخصی مجهز باشید.

حمام آبگرم بهار

یکی دیگر از چشمه های آبگرم در نزدیکی تبریز و حمام، دمای آب حدود 55 درجه است، آب این چشمه از شکاف های سنگ های کوه ها سرچشمه می گیرد و می توان گفت که گسل های شمال غربی و جنوب غربی بر طبیعت آن تأثیر گذاشته است. . در خروجی آبنمای حمام، حوضی وجود دارد که با دیواری بسیار بزرگ احاطه شده و از آنجا آب از کانال های متعددی عبور می کند.

چشمه آبگرم قلعه کندی

این چشمه اگرچه از شهر تبریز دور است، اما یکی از پرطرفدارترین چشمه های استان آذربایجان شرقی است. آب چشمه بنتنگ کندی از سنگ های آذرین به دست می آید و دمای آن حدود 45 درجه است. این چشمه در محدوده آب کلرید سولفات قرار دارد و از نظر مواد معدنی ارزش زیادی دارد. چشمه های آب گرم قلعه کندی در شمال غربی چشمه همام قرار دارد و در مدت زمان کوتاهی می توان به آن رسید.

چالکون اسپا پاواساریس

یکی دیگر از چشمه های آب گرم نزدیک تبریز، شالقون است که در نزدیکی مشکین شهر قرار دارد. در کنار آن دو استخر طبیعی قرار دارد که به خوبی توسط آب چشمه شکل گرفته و منظره زیبایی را به وجود آورده است. دمای آب در چشمه شالقون 32 درجه است و محیطی عالی برای شنا و ریکاوری به حساب می آید.

وانکا حرارتی اردهال

چشمه اردهال یکی دیگر از چشمه های اطراف تبریز است که از آن شهر دور است. این سرچشمه در مسیر جاده سراب – حولیق – اردهال قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است. چشمه های آب گرم اردهال مانند سایر چشمه ها از آتشفشان ها سرچشمه می گیرند که آب آنها را گرم می کند. دمای آب در این چشمه حدود 35 درجه پیش بینی می شود که برای شنا و ایروبیک در آب ایده آل است.

چشمه آبگرم آبش احمد

این چشمه معروف در جاده کلیبر-آباش احمد قرار دارد و از صخره های آتشفشانی سرچشمه می گیرد. دمای آب در چشمه آباش احمد حدود 60 درجه تخمین زده می شود و امروزه یک مرکز آب درمانی و یک مجتمع گردشگری در اطراف آن ساخته شده است که مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد. این منطقه به دلیل وجود جنگل ارسباران و مناظر رویایی آن دوستداران زیادی دارد و به عنوان مکانی مناسب برای تجدید قوا شناخته می شود.

باز شدن چشمه

در جنوب غربی روستای گوشش در 14 کیلومتری شهر مراغه چشمه گوشش قرار دارد که یکی از معروف ترین چشمه های اطراف تبریز به شمار می رود. این چشمه در مجاورت چندین رودخانه قرار دارد و دمای آن 25 درجه سانتیگراد برآورد شده است. آب چشمه، آب گازدار حاوی کلسیم و منیزیم، گازدار با دی اکسید کربن و طعم نامطبوعی است. از خواص درمانی آب چشمه می توان به بهبود عملکرد معده، کبد، پانکراس و روده اشاره کرد. ناگفته نماند که در اطراف این چشمه چند چشمه دیگر هم وجود داشت که امروز خشک شده است.

چشمه های آب معدنی صوفیان

از دیگر چشمه های نزدیک تبریز در جاده مرند می توان به چشمه صوفیه اشاره کرد که حاوی مقادیر زیادی کلرید سدیم است. دمای آب در چشمه صوفیان 18 درجه سانتیگراد و حاوی مقادیر زیادی سولفات و کربنات است. این چشمه دور تا دور مناظر زیبایی دارد و می توانید یک روز سفر را به آن اختصاص دهید. برای آشنایی بیشتر از سایت گردشی تاپ دیدن فرمایید.

چشمه آبگرم گلبان

پس از عبور از روستای پامچی از مرند به روستاهای گلبان و گوش عقیل می رویم که یکی از معروف ترین چشمه های آبگرم در مجاورت تبریز وجود دارد. این منبع به گلبان معروف است و حاوی مقادیر زیادی سیلیکون و دی اکسید کربن است. آب چشمه گرچه زلال است اما طعم آن ترش است و برای آشامیدن مناسب نیست. همچنین دمای چشمه آبگرم گلبان حدود 22 درجه است و مکانی مناسب برای استراحت محسوب می شود.

سایر بازارهای اطراف تبریز

چشمه آبگرم گوی دار

چشمه آب معدنی عجب شیر

چشمه معدنی جلفا

دیش آبگرم ابراس

ادامه مطلب

و اسپا

استخر جدید

چشمه آب معدنی کارا پالچاک

خوب سو بهار

بهار شورشی

خروج از نسخه موبایل