گزارشگر یک/اصفهان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با اعلام اینکه یکی از دلایل کاهش کیفیت راهها کمبود اعتبارات است، گفت: این راهها هنگام ساخت به دولایه و برخی محورها به سه لایه آسفالت نیاز دارند، وقتی تعداد لایه به یک عدد کاهش پیدا میکند، قطعا این محور با یک لایه آسفالت برای حمل و نقل باری مناسب نیست، اما تردد متعدد ماشینهای سنگین در این محورها موجب ترک خوردگی آسفالتها خواهد شد.
فرزاد دادخواه، امروز (پنجشنبه، ۷ اردیبهشتماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل با بیان اینکه در راههای روستایی استان به علت وجود مناطق مختلف گردشگری و حمل و نقل باری تردد بیشتری نسبت به کشور وجود دارد، اظهار کرد: در راههای استان به عنوان چهارراه ترافیکی با ۹ استان همسایه هستیم، محورهای اصلی به دستگاه ترددشمار مجهز هستند و به غیر از ایام نوروز روزانه یک میلیون و ۲۰۰ تردد ثبت میشود.
با تاکید بر اینکه بیش از هزار معدن در استان فعال هستند، افزود: در این راستا حجم بار زیادی در محورها جا به جا میشود، همچنین به علت عدم رعایت حجم بار مناسب خسارت زیادی به روکش آسفالها وارد خواهد شد، اما این اضافه تناژ بارها زمانی اتفاق میافتد که بارنامه صادر نمیشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهانبا اعلام اینکه ۵۴ میلیون تن بار در سال در استان جا به جا میشود، گفت: حدود هزار کیلومتر خرابی شدید در راههای شریانی و فرعی روستایی به علت عمر بالای ۲۵ سال داریم. امسال بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان قرار داد در دست مناقصه داریم، امیدواریم تا پایان فصل کاری، ترمیم مناسبی در سطح محورها ایجاد کنیم تا حوادث و خسارات در سطح جادهها کم شود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در محورهای استان سفر کردهاند که جز شاخصههای استان در کشور است. تکمیل و احداث راههای روستایی و فرعی موجب میشود تا افرادی که قصد دارند در این محورها تردد کنند، وارد شریانهای اصلی نشوند و به همراه آن تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.
دادخواه در خصوص اقدامات انجام شده جهت بهبود ایمنی راههای استان، توضیح داد: در زمینه ارتقا ایمنی راهها، به نصب حفاظ بتنی در برخی محورهای چهارخطه پر تردد مانند آزادراه معلم، اصفهان – بهارستان، محور کاشان – نطنز – اردستان و ورودی اصفهان از سمت سگزی اقدام شده است، این حفاظهای بتنی یا نیوجرسیهای مفصلی موجب کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات خواهد شد.
وی با بیان اینکه اداره کل راهداری با محدودیت منابع مالی رو به رو است و هر کیلومتر ترمیم حدود دو تا ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد، تصریح کرد: حضور ۲۱ روزه پرسنل راهداری در نوروز ۱۴۰۲ در راهها موجب کاهش تلفات و تصادفها در جادهها شد، مطابق با گزارشی که پلیس اعلام کرده در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش تصادف داشتیم اما از این آمار رضایت نداریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان، چشمگیر نبودن کاهش تلفات را به علت افزایش سالانه رانندگان و تعداد خودروها دانست و توضیح داد: تمام تلاش و اقدامات راهداری به منظور کاهش تلفات و تصادفها انجام خواهد شد، اما با این وجود کاهش تلفات نسبت به سال قبل بین یک تا پنج درصد است.
وی با بیان اینکه احداث راه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است، بیان کرد: یکی از دلایل کاهش کیفیت راهها کمبود اعتبارات است، این راهها هنگام ساخت به دولایه و برخی محورها به سه لایه آسفالت نیاز دارند، وقتی تعداد لایه به یک عدد کاهش پیدا میکند، قطعا این محور با یک لایه آسفالت برای حمل و نقل باری مناسب نیست، اما تردد متعدد ماشینهای سنگین در این محورها موجب ترک خوردگی آسفالتها خواهد شد.
دادخواه با اعلام اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان قرار داد برای محور اصفهان – مبارکه منعقد شد، افزود: محورهای اصفهان – بهارستان – مبارکه، پلیس راه به شهرضا، شهرضا – سمیرم، مبارکه – بروجن (خرابی شدید)، ابتدای حوزه یعنی از بویین میاندشت به طبس، کریدوری کاشان – اردکان و اردکان – چوپانان، سه راهی پلیس راه جندق به سمت جندق – معلمان و کمربندی خمینی شهر از محورهای اولویتدار استان هستند که برای آنها ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.
وی در مورد آبگرفتگی ورودی بهارستان پس از بارشهای شدید، تصریح کرد: آن زمان ۱۱۶ میلیمتر بارندگی در دو روز متوالی در اصفهان رخ داد که تمامی روان آبهای سپاهانشهر و مناطق اطراف به سمت این محل جاری شد، با این وجود طی تلاشهای همکاران این مشکل رفع شد، اما اکنون در این راستا دو لوله ۱۴۰۰ زیر جاده نصب و ۴۰۰ متر کانالکنی انجام شده است، همچنین لکهگیری و ترمیم روکش آسفالت این نقطه هم بعد از تعطیلات نوروز انجام شد.
انتهای پیام