سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری گزارشگر یک، درباره برنامه و اقدامات معاونت پرورشی درخصوص سلامت روان دانش آموزان در مدارس اظهار داشت: در این راستا اقداماتی از جمله خدمات در نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در محورهای آموزشهای ارتقایی، شناسایی غربالگری، مصاحبه تشخیصی برای دانش آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره بر اساس نتایج غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع و درمان و حمایتهای اجتماعی، مدیریت فوریتهای روانی- اجتماعی از طریق فعال سازی کارگروه مدیریت فوریتهای روانی – اجتماعی در سطح مدرسه، منطقه، استان، کشور و تیم تخصصی مداخله در فوریتهای روانی – اجتماعی در سطح مناطق جهت ارائه خدمات روانشناختی به دانشآموزان و اولیای آنها در مواقع بحران ارائه می شود.
وی افزود: همچنین فعالسازی کارگروه مدیریت فوریتهای روانی – اجتماعی و ارائه خدمات به دانش آموز دارای فوریتهای روانی -اجتماعی، برنامه دانش آموزمحور همیار مشاور در مدارس متوسطه اول و دوم از طریق بهرهگیری از ظرفیت و رویکرد همسالان جهت توسعه کمی و کیفی اجرای برنامههای حوزه راهنمایی و مشاوره در مدارس از دیگر برنامه های ما به شمار می رود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی عنوان کرد: به دنبال گسترش ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس فاقد مشاور با بهره گیری از ظرفیت اجرای طرح رابطان مشاوره در مدارس برای خدمات مشاورهای مختصر برنامه ملی نماد به دانش آموزان هستیم، همچنین نقش نیروهای جهادی و والدین پیشگام را با همکاری اداره انجمن اولیاء و مربیان برای استفاده از ظرفیتهای مردمی و نیروهای جهادی در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان و والدین ایجاد کردیم.
ابراهیمی گفت: در راستای سلامت روان دانش آموزان خدمات تخصصی از طریق خط تلفنی مشاوره دانش آموزی (خط ملی نماد ۱۵۷۰) در مراکز مشاوره وخدمات روان شناختی استانی ارائه می شود، همچنین رویدادهای ترویجی و فرهنگی برای ارتقاء سواد و بهداشت روان سلامت روان در استانها (هفته بهداشت روان) برگزار می شود و از ظرفیت شبکه شاد برای توانمندسازی دانش آموزان و مشاوران، رابطان مشاوره و تولید محتوای آموزشی برای تمامی کانالها استفاده خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی درباره سلامت روان معلمان بیان کرد: در حال حاضر دورههای توانمندسازی روانی – اجتماعی برای معلمان و کارکنان برگزار میشود تا ضمن ارتقای سلامت روان آنها، طریقه مواجهه مناسب با چالشهای روانی – اجتماعی دانش آموزان را آموزش ببینند و تعامل مناسبی با دانش آموزان برقرار کنند.
وی افزود: غربالگری روانشناختی و آسیبهای اجتماعی انجام شده است و دانش آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره از طریق مشاوران مدارس و همچنین مراکز مشاوره خدمات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.
وی عنوان کرد: هم اکنون ۱۳ هزار و ۵۰ نفر نیروی مشاور در مدارس و مراکز مشاوره مشغول فعالیت هستند. مطابق سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش باید تعداد ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر مشاور برای پوشش دادن تمامی مدارس کشور وجود داشته باشد که در این زمینه به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم.
انتهای پیام/