اکران فیلم سینمایی خط فرضی در هفته آینده، بستری شدن شیرین یزادنبخش در بیمارستان، بررسی وضعیت تعزیه به عنوان میراث جهانی، گِله عموی فیتیلهای، حضور برد پیت در رقابتهای جایزه بزرگ فرمول یک، کشف مومیایی یک نوجوان و فاش شدن راز تابوتهای مُهر و مومشده گزدیه اخبار فرهنگی هنری روز سهشنبه ششم اردیبهشت ماه بود.
به گزارش گزارشگر یک، روز سهشنبه پنجم اردیبهشت ماه اعلام شد که فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیهکنندگی علی مصفا و با بازی سحر دولتشاهی و پژمان جمشیدی از هفته آینده اکران عمومی میشود. این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، تاکنون در بیش از ۲۵ فستیوال در دنیا از جمله تورنتو، لندن، سمینسی، گوآ، قطر، تایپه، استانبول، ویلادوکند، بیروت، مسکو… حضور داشته است.
همچنین شوراهای پروانه ساخت آثار سینمایی و غیرسینمایی با ۲ فیلمنامه سینمایی و ۳ فیلمنامه غیرسینمایی موافقت کردند. بر این اساس، فیلمنامههای سینمایی «جنگی بود جنگی نبود» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی اکبر ثقفی و نویسندگی فاطمه ثقفی و علی اکبر ثقفی و «آخرین فرمان» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی حجتاله سیفی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
این در حالی بود که بهاره حسینی منشی صحنه سینمای ایران که به دلیل عوارض سرطان مدتی در کما بود، روز سهشنبه درگذشت.
در ادامه هم خبر رسید که شیرین یزدانبخش بازیگر سینما به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری است. این هنرمند از اواخر هفته گذشته به دلیل سکته مغزی در بخش آیسییو بستری شد و از روز گذشته دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه به بخش عمومی منتقل شده است.
میراثی غریب پس از ۱۳ سال
شاید وقتی نام تعزیه به گوشتان بخورد، واقعه کربلا و امام حسین (ع) در ذهنتان تداعی شود، در حالیکه این نوع تعزیهخوانی فقط بخشی از این نمایش آیینی است. به جز آنچه که در تعزیه غریب مانده است و بسیاری از مرم از آن مطلع نیستند، خود این نمایش ایرانی هم که بیش از ۱۳ سال است در یونسکو ثبت جهانی شده است، مهجور مانده و وضعیت چندان خوبی ندارد.
وضعیت امروز «تعزیه» در ایران بهانهای شد تا با عظیم موسوی، که خود را تهیهکننده پرونده جهانی «تعزیه» و نویسنده و کارگردان تئاتر معرفی میکند، گفتوگویی داشته باشیم.
چرا تئاتر باید تحریم شود؟!
گفتوگویی با محمدرضا مالکی ـ بازیگر و کارگردان تئاتر داشتیم، او که این روزها نمایش «لانگ شات» را روی صحنه میبرد، اجرای تئاتر در این شرایط را مانند مبارزه لشکری تکنفره میداند. مالکی که به تازگی با بازی در دو سریال «پوست شیر» و «مترجم» در شبکه نمایش خانگی حضور داشته، معتقد است که بازی در این دو سریال، دنبالکنندگان (فالوورهای) صفحه شخصیاش را چند برابر کرده اما تاثیر چندانی بر افزایش تماشاگران تئاترش ندارد.
گله عمو فیتیلهای
همچنین هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان روز سهشنبه طی نشستی خبری در خانه تئاتر، انتقادات خود را از وضعیت تئاتر کودک و نوجوان، جای خالی تدریس این رشته در دانشگاه ، تمرکز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان، وضعیت نظارت و ارزشیابی در این حوزه، بیتوجهی آموزش و پرورش به فعالیتهای نمایشی و وضعیت نابسامان بیمه و بازنشستگی هنرمندان و بلاتکلیفی انجمنهای صنفی در وزارت کار بیان کردند.
چرا «ساترا» به خاطر «پوست شیر» و «طناز» شکایت نکرد؟
در ادامه، معاون امور کاربران و تنظیمگری اجتماعی (ساترا) با تاکید بر اینکه «ساترا» دنبال حکمرانی هوشمندانه و تنظیم گری اجتماعی و خود تنظیم گری و تنظیم گری تعاملی است، درباره اینکه چرا ساترا از روبیکا به خاطر «طناز» و از «فیلم نت» به خاطر تیتراژ قسمت آخر «پوست شیر» شکایت نکرده است؟ توضیحاتی کوتاه داد.
بر این اساس، محمدصادق افراسیابی- معاون امور کاربران و تنظیمگری اجتماعی «ساترا» عنوان کرد که ساترا بنای اعمال زور ندارد و به دنبال حکمرانی هوشمندانه است.
آغاز نونگارههای نستعلیق و پایان یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری
در ادامه اخبار روز سهشنبه اعلام شد که نمایشگاه «نو نگارههای نستعلیق» با نمایش چهل اثر از هنرمند خوشنویس بنفشه مصریپور از هشتم تا شانزدهم اردیبهشت ماه برگزار میشود.
همچنین یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با برگزاری آئین اختتامیه و معرفی برگزیدگان در موزه هنرهای معاصر تهران به پایان خواهد رسید.
گرافیستی که در فراموشی درگذشت
سهراب مرزبان، هنرمند تجسمی که ۲۸ فروردین درگذشت، از جمله طراحان پیشرو و اثرگذار طراحی گرافیک ایران بود. گزارشگر یک روز دوشنبه در گفتوگویی با ایرج میرزاعلیخانی، طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه به جایگاه هنری مرزبان میپردازد.
چند خبر کوتاه از سینمای جهان
جشنواره فیلم کن فهرستی جدید از فیلمهای اضافه شده به بخشهای رقابتی، نوعی نگاه، نمایش ویژه و … اعلام کرد. بر این اساس ۱۴ فیلم به جشنواره کن اضافه شدند.
همچنین آکادمی علوم و هنرهای سینمای اسکار اعلام کرد که مراسم اسکار ۲۰۲۴ همانند سال گذشته در دومین یکشنبه ماه مارس (۱۰ مارس ۲۰۲۴) برگزار خواهد شد.
در این میان، «کن لوچ» فیلمساز کهنه کار که در ماه ژوئن ۸۷ ساله می شود، اذعان کرد که به طور واقع بینانه، ساخت دوباره یک فیلم بلند دشوار خواهد بود و احتمالا «بلوط پیر» آخرین فیلم بلند سینمایی او باشد.
از اخبار جالب دیگر روز این بود که برد پیت ـ بازیگر مطرح آمریکایی قرار است در رقابتهای جایزه بزرگ فرمول یک بریتانیا حضور داشته باشد و با سایر رانندگان رقابت کند.
کودکان بریتانیا و ایرلند کتابخوانتر شدهاند
نتایج یک گزارش نشان میدهد که با وجود افزایش علاقه به کتابخوانی توسط «بوکتاک» در بین نسل جوان، شمار کتابهایی که در ایرلند و بریتانیا توسط کودکان در سال گذشته مطالعه شده با حدود ۲۵ درصد افزایش همراه بوده است.
عنکبوت غولپیکر ۴۰ میلیون دلاری به بازار میآید
همچنین یک مجموعهدار ثروتمند که فضای بزرگی در اختیار دارد میتواند از ماه آینده مالک یکی از مشهورترین مجسمههای معاصر شود، چراکه مجسمه مشهور «عنکبوت» (۱۹۹۶) اثر «لوئیز بورژوآ» در حراجی ساتبیز نیویورک به مزایده گذاشته خواهد شد. پیشبینی میشود این اثر هنری که ۳ متر ارتفاع دارد، به قیمت ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار به فروش برسد که در این صورت دست کم یک رکورد در حراجی شکسته میشود.
فاش شدن راز تابوتهای مُهر و مومشده
دانشمندان نیز موفق شدند با استفاده از فناوری جدید، محتویات شش تابوت به جای مانده از مصر باستان را که پس از گذشت هزاران سال همچنان مُهر و مومشده باقی ماندهاند، آشکار کنند. این مجموعه تابوتها اکنون در «موزه بریتانیا» در لندن نگهداری میشوند و قدمت آنها به ۶۶۴ پیش از میلاد تا ۲۵۰ پیش از میلاد بازمیگردد. این تابوتها در سال ۱۸۸۵ میلادی در شهر «ناوکراتیس» کشف شدند. این تابوتها با استفاده از ترکیبات مسی ساخته شدهاند و در نمای بیرونی آنها از نقشهایی از مارمولک، مارماهی و کبرا استفاده شده است.
کشف مومیایی یک نوجوان
دست آخر اینکه باستانشناسان با کاوش در پایتخت کشور «پرو» مومیایی یک نوجوان را کشف کردند. مومیایی این فرد که احتمالا در زمان مرگ، نوجوان بوده است، داخل یک مقبره زیرزمینی و درحالی کشف شد که پارچههای مخصوص خاکسپاری دور آن پیچیده شده بود.
پیشنهادهایی برای خواندن:
جشن سیوششمین روز بهار
گرد و خاک «ناپلئون» در آمریکا
درخواست بهاره رهنما از مردم چیست؟
انتقاد «دوید لینچ» از مرگ تدریجی سالنهای سینما
عکاسان قافیه را به موبایلها باختند
انتهای پیام