یادی از «برت فراگنر و فان اس»؛ ایرانشناس آلمانی تبار

وی همچنین در رشته های فارسی، ادبیات و معارف اسلامی تحصیل کرده و آثار خوبی در این زمینه ها منتشر کرده است. یکی دیگر از محققین برجسته این تبار برجسته اتریشی و آلمانی، دکتر. مرگ Van Ss طی چند هفته گذشته منجر به از دست دادن دو مالک سختکوش در منطقه آلمانی زبان شده است و این خسارات کم نیست.

مرحوم پان اس در رشته معارف اسلامی نیز کاندیدای قوی بود که به دلیل قطع مراسم انتخاب نشد. او مقدمه مفصلی بر چهره جاودانه ادبیات، مهدی محقق، و کتاب بسیار علمی بیست گفتار اثر الا حیات نوشت که در آن بورگل و هلموت ریتر سهم مهمی در فرهنگ اندیشه عرفانی اسلامی داشتند.

کتاب دریای جان ریتر که همزمان با کنگره جهانی عطار نیشابوری و با ترجمه دکتر زریاب خویی و دکتر آنلاین آفاق بایبردی منتشر شد، یکی از این خدمات است. سخنان جالب و شنیدنی مرحوم فراگنر در چهارمین نشست چهره های ماندگار و همچنین برخی از گفتگوهای تصویری و مکتوب وی و نیز نظرات مشاهیر برخی از کشورها در تبیین کار و وضعیت این محقق آلمانی را می توان در فرمت زیر جامع کار.

فراگنر مانند هموطنانش منظم، دقیق، منسجم و مقتدر، رشته ایران شناسی را در دانشگاه برلین تأسیس کرد و در آنجا به اشاعه، شناسایی و تعمیق فرهنگ فارسی، ادبی و اسلامی کمک کرد. او کتاب می نویسد و 60 مقاله و ده ها نقد تحلیلی می نویسد. خدا بیامرزدش.

خروج از نسخه موبایل