۵ دلیل ابتلا به ذات‌الریه و راههای پیشگیری از آن

ذات الریه عفونت ریه است که می تواند توسط باکتری ها ، قارچ ها یا ویروس ها ایجاد شود. علائم این بیماری شامل تنگی نفس ، تب و سرفه است.

به گزارش گزارشگر یک ، “عصر ایران” به نقل از یک فرد داخلی اظهار داشت: “در روزهای آینده درک بهتری از دلایل اصلی ذات الریه و چگونگی پیشگیری خواهیم کرد.”

باکتری ها

پنومونی باکتریایی هر نوع پنومونی باکتریایی است و معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود. پنوموکوک ، که معمولاً در بینی و گلو یافت می شود ، یکی از دلایل عمده ذات الریه باکتریایی است. هنگام عطسه یا سرفه باکتری ها می توانند از طریق بزاق یا مخاط پخش شوند. استرپتوکوک پنومونیه در صورت عدم بیماری و حمل باکتری ، اغلب در افراد مسن ، کودکان و افراد سیگاری یا در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری یا دارو باعث ذات الریه می شود.

باکتری های دیگر نیز می توانند باعث ذات الریه شوند. اگرچه شیوع آنها کم است. این شرایط به عنوان ذات الریه غیرطبیعی یا ذات الریه مکمل شناخته می شود. این نوع اغلب علائم خفیفی دارد و بیمار مجبور نیست در رختخواب استراحت کند.

قارچ

اسپور برخی از قارچ ها در صورت استنشاق مقادیر زیاد ، می توانند منجر به ذات الریه شوند. البته ذات الریه قارچی بسیار کمتر از نوع باکتریایی است. قارچ هایی که می توانند باعث ذات الریه شوند عبارتند از:

-هیستوپلاسموز

کنگره انجمن رمزنگاری

-کوکسیدیوئیدومایکوزیس

کشاورزان ، کارگران کشاورزی و محیط بانان در معرض خطر ابتلا به ذات الریه قارچی هستند زیرا در تماس مستقیم با خاک حاوی کپک کار می کنند. همچنین ، پنوموسیستیس ژیروس می تواند در افرادی که دارای ایمنی ضعیف هستند ، مانند افراد مبتلا به عفونت HIV یا کسانی که اخیراً پیوند عضو انجام داده اند ، بیماری جدی به نام پنوموسیستیس پنومونی ایجاد کند. ذات الریه قارچی با داروهای ضد قارچ قابل درمان است.

ویروس

برخی ویروس ها مانند صورتی چشم (ورم ملتحمه) یا ویروسی که باعث آنفلوانزا می شود نیز می تواند باعث ذات الریه شود. ذات الریه ویروسی معمولاً خفیف تر از ذات الریه باکتریایی است و از آنجا که باعث التهاب کمتری در بدن می شود ، روند بیماری کوتاهتر است. بیماری های تنفسی مانند آنفلوانزا یا Covid-19 به دلیل التهاب و تجمع مایعات در ریه ها باعث ذات الریه می شوند و تنفس را برای افراد دشوارتر می کنند. برای اکثر پنومونی ویروسی ، تعداد درمان ها محدود است و یا درمانی وجود ندارد. این بدان معناست که بیمار باید منتظر بماند تا عفونت تمام شود. با این حال ، اگر دکتر شما فکر می کند ویروس آنفولانزا دلیل ذات الریه شما است ، شما ممکن است بتوانید برای ضدعفونی راحت تری برخی از داروهای ضد ویروس یا داروهای دیگر را تجویز کنید.

ذات الریه بیمارستانی

پنومونی اکتسابی در بیمارستان زمانی است که هر نوع پنومونی پس از پذیرش در عرض 48 ساعت یا بیشتر ایجاد شود. این وضعیت نه تنها به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن بیمار به دلیل سایر بیماری های جدی است ، بلکه همچنین به این دلیل است که باکتری های موجود در بیمارستان می توانند در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت کنند. علل پنومونی بیماریزا می تواند:

-کارکنان درمان می توانند از دست ، لباس یا تجهیزات خود برای انتشار عوامل بیماری زا از یک بیمار به بیمار دیگر استفاده کنند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان احتمال ورود باکتری از بزاق به ریه ها را افزایش می دهد. به این حالت میکروتعرق گفته می شود. ریز تعریق می تواند در بیمارستان ها خطرناک باشد زیرا بیماران نه تنها در معرض باکتری های بیشتری قرار دارند بلکه انواع مختلفی را که در خانه تجربه می کنند نیز تجربه می کنند. در عین حال ، معمولاً بهداشت دهان و دندان در بیماران بستری در اولویت نیست ، زیرا کادر درمانی بر روی مسئله بستری شدن بیمار تمرکز دارند و این شرایط می تواند سطح باکتری ها را در حفره دهان بیمار افزایش دهد. بهداشت دهان و دندان ، مانند مسواک زدن هنگام بستری در بیمارستان ، می تواند خطر ذات الریه بیماری زا را کاهش دهد.

ذات الریه مرتبط با تنفس مصنوعی

پنومونی مربوط به دستگاه تنفسی نوع دیگری از ذات الریه است که می تواند هنگام ورود باکتری به مجاری تنفسی انسان و اتصال به دستگاه تنفس ایجاد شود.

جوهر آرزو

آسپیراسیون پنومونی نوعی پنومونی است که با ورود غذا یا مایعات به ریه ها ایجاد می شود و باعث عفونت می شود. این یکی از مهمترین دلایل ذات الریه در بیماران در یک مراقبت طولانی مدت است. اگرچه میزان ابتلا به این بیماری طی دهه گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است ، اما هنوز خطرات خاصی برای بیماران بالای 65 سال وجود دارد.

چه کسی در معرض خطر است؟

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه هستند ، مانند:

-65 ساله یا بالاتر

-کودکان زیر 2 سال

افرادی که به دلیل بیماری هایی مانند دیابت ، سرطان و افرادی که بیماری مزمن ریه دارند ، دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند

-سیگاری

افرادی که داروهایی مانند شیمی درمانی و استروئیدها مصرف می کنند

-بیمارانی از جمله بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی

افراد مبتلا به اچ آی وی ، به ویژه کسانی که درمان ضد ویروسی دریافت نکرده اند ، یا کنترل ضعیفی بر اچ آی وی دارند

چگونه می توان از ذات الریه جلوگیری کرد؟

شما می توانید چند مرحله را برای کاهش خطر ابتلا به ذات الریه در نظر بگیرید ، از جمله:

افراد در معرض خطر باید واکسن مزدوج پنوموکوک یا واکسن پلی ساکارید پنوموکوک دریافت کنند. هر دو از ذات الریه استرپتوکوکی جلوگیری می کنند.

افراد بالای 6 ماه هر ساله باید واکسن آنفلوانزا بزنند.

افراد سیگاری باید این عادت مضر را ترک کنند.

دست ها باید به طور مرتب با آب و صابون شسته شوند.

بیماری های مزمن مانند آسم ، بیماری های قلبی و دیابت باید به خوبی کنترل شوند.

افرادی که با HIV زندگی می کنند باید درمان ضد ویروسی را شروع کنند.

بیماران بستری برای افزایش ظرفیت ریه و جلوگیری از تجمع مایعات باید در اسرع وقت راه رفتن را شروع کنند.

-هر کسی که در بیمارستان بستری است باید بسته بهداشت دهان و دندان داشته باشد. در این بسته می توانید:

-مسواک با کیفیت بالا با مسواک نرم

خمیر دندان حاوی ماده ای مانند فلوراید است که به تجزیه تارتار کمک می کند

-دهانشویه استریل کننده بدون الکل

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل