6 نکته مهم برای موتورسواری در هوای بارانی و برفی

موتورسواری در فصول سرد سال مخصوصا در هواهای بارانی و برفی سخت و پیچیده است. البته از حق نگذریم که مانند ماشین‌سواری، عده‌ای از موتورسواری در هوای بارانی لذت بیشتری می‌برند. برای موتورسواری در روزهای سرد می‌بایست علاوه بر رانندگی با سرعت مطمئن از وجود بیمه موتور و تجهیزات سالم مطمئن شویم. موتورسواری همواره همراه اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی بوده و خواهد بود. با توجه به نزدیک شدن به زمستان تصمیم گرفتیم تا با تهیه یک لیست از نکات مهم ایمنی، برای پیشگیری از خطرات احتمالی برای شما راکبین عزیز در کنار شما باشیم.

ایمنی در فصول سرد فقط به داشتن بیمه موتورسیکلت و کلاه کاسکت نیست و باید برای هر دقیقه مراقب خود و وسایل نقلیه باشید. بیمه شخص ثالث نیز این توانایی را دارد تا خسارات وارد شده به شخص سوم در تصادفات را پوشش دهد. اتفاقات در این روزهای سرد بیش از همه در کمین موتور سواران است. پس چه بهتر که از امروز به فکر آینده‌ای نه چندان دور باشیم. در ادامه مطلب به بررسی نکاتی می‌پردازیم که شما می‌توانید با رعایت و توجه به آن‌ها امنیت خود در باران و برف را تخت زیادی افزایش دهید.

چند نکته مهم برای موتور سواری در بارانن

موتورسواری در فصول سرد و زمین لغزنده برای هیچکس با هر شرایطی توصیه نمی‌شود. اما در روزهایی که ترافیک امان همه ما را بریده و طی کردن یک مسیر نیم ساعته، دو ساعت طول می‌کشد، بعضی‌ها به اجبار چاره‌ای جز تحمل سرما و موتورسواری را ندارند. ضمن رعایت اصول زیر، بهتر است خودتان نیز موتور را برای سرما آماده کنید و از سلامت آن مطمئن باشید:

رانندگی با دنده سنگین

همه ما و افراد موتورسوار به عشق سرعت بالاست که پشت موتور می‌نشینیم و از مسیر و کوتاهی مسیر لذت دوچندانی می‌بریم. این قضیه در سرما و زمستان معکوس است. چون وقتی با سرعت بالا در حال حرکتید ناخودآگاه کنترل موتور از دستتان خارج می‌شود، بنابراین وقتی با دنده سنگین حرکت می‌کنید کنترل موتور بیشتر در دستتان است از طرفی هم با سرعت کمتری حرکت می‌کنید.

رانندگی با موتور در هوای برفی نیاز به احتیاط بیشتری دارد

تمدید به موقع بیمه موتور

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن مهم است خرید بیمه شخص ثالث موتور است. معمولا موتورسوارها به تمدید به موقع بیمه موتور آنقدر اهمیت نمی‌دهند، هرچند که در سال‌های اخیر به علت آگاهی مردم و موتورسواران در مورد این بیمه نامه، مردم برنامه ریزی دقیق تری برای خرید و تمدید آنرا در دستور کار خود قرار داده اند.

زمین لغزنده پتانسیل بالایی برای ایجاد تصادفات را فراهم می‌کند. به همین علت توصیه ما تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث برای موتورسواران در فصول سرد سال است. یکی دیگر از مشکلات موتورسواران برای خرید بیمه شخص ثالث در سال‌های گذشته پیچیدگی و زمان گیر بودن آن بود. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی این مشکل برطرف شده و شما می‌توانید با مراجعه به سامانه های خرید آنلاین بیمه مانند بیمه دات کام، بیمه موتورسیکلت خود را بسیار راحت و در کم ترین زمان ممکن تمدید یا خریداری کنید.

خیلی به جدول نزدیک نشوید

همه ما وقتی در حال موتورسواری مخصوصا در بزرگراه‌ها هستیم سریعا موتور را به کنار مسیر و نزدیک جدول هدایت می‌کنیم تا بتوانیم هم با خیال راحت‌تری برانیم و هم درصد تصادفات احتمالی را کاهش دهیم. این قضیه در فصول سرما خیلی جواب نمی‌دهد. چون در سرما شیشه ماشین‌ها بالاست و اکثرا روی آنها بخار نشسته، همین امر دید رانندگان ماشین را کاهش میدهد و همین امر ضریب اشتباهات و تصادفات را بالا می‌برد.

به وسیله نقلیه جلویی نچسبید

یکی از شگردهای موتورسواران حرفه‌ای و آماتور این است که به ماشین و یا موتور جلویی خود می‌چسبند تا بتوانند لایی‌های خود را سرعتی و دقیق تر بکشند. این حرکت شاید برای فصول گرم سال جواب دهد. اما حداقل در فصول سر سال مانند پاییز و زمستان و هوای بارانی و برفی از این حرکت بپرهیزید. بهتر است در زمان رانندگی در هوای سر حداقل 3 ثانیه با وسیله نقلیه جلویی خود فاصله داشته باشید.

موتور را سبک نگه دارید

علاوه بر مواردی مانند داشتن بیمه موتورسیکلت باید به وزن موتور نیز بسیار توجه کنید تا از سنگینی دستگاه جلوگیری کنید. انواع موتور سیکلت‌ها وقتی سنگین می‌شوند، احتمال خطر و تصادف نیز برای‌شان افزایش پیدا می‌کند. از جمله اینکه در صورت ترمز سریع احتمال زمین خوردن بسیار بیشتر است همچنین در فرمان پذیری موتور نیز بسیار تاثیر منفی دارد.

فاز مسابقه را فراموش کنید

اگر نگاهی به موتورسواری موتورسواران بیندازید خواهید دید که بسیاری از آنها در زمان گردش به سمت چپ و راست و یا گرفتن سبقت خم می‌شوند، درست مانند مسابقات موتور سواری. به دلیل اصطحکاک کم زمین آسفالت در هوای سرد بهترین این گزینه را نیز از رانندگی خود در زمستان حذف کنید.

کلاه کاسکت خوب سر کنید

کلاه کاسکت یکی از واجبات موتورسواری در هر فصلی از سال است، زمستان و پاییز نیز از این قاعده جدا نیستند. اگر قصد موتور سواری فصول سرد، بارانی یا برفی را دارید بهتر از از کلاه کاسکت‌های مخصوص سرما استفاده کنید تا در زمان تنفس، بخار خارج شده از دهان به تلق نچسبد و  دید تان نیز کاهش پیدا نکند.

رانندگی در پیاده رو ممنوع!

در فصول سرد و زمستانی، شهرداری ابتدا خیابان‌های اصل را نکم پاشی می‌کند، به همین علت بهتر است موتور سواران در روزهای سرد از رانندگی در معابر خودداری کنند تا خدایی نکرده اسیر لیزبازار نشوند.

اصول رانندگی با موتور در هوای بارانی باید رعایت شود

عواقب نداشتن بیمه موتورسیکلت

همانند بیمه شخص ثالث بیمه ماشین، نبود بیمه موتور سیکلت نیز می‌توانند فرد را با چالش و عواقب‌ بسیاری روبرو کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرام برانید، کسی منتظر دیدار شماست!

در این مقاله سعی کردیم ریسک و خطرات احتمالی رانندگی در فصول سرد، زمستان و پاییز را باهم مرور کنیم تا احتمال وقوع حادثه برای شما عزیزان را به حداقل برسانیم. صمن اینکه بیمه موتور خود را اگر ندارید خریداری کنید و یا اگر اعتبار آن به پایان رسیده برای تمدید آن همین امروز اقدام کنید. در صورتی که بیمه موتور شما به پایان رسیده باشد جدا جرایمی که پلیس در نظر می‌گیرد، در صورت وقوع حادثه، خودتان باید همه خسارات را به تنهایی پرداخت کنید. اگر نکته‌ای باقی ماند که ما به آن اشاره نکردیم، آنرا برای مان در قسمت کامنت این مطلب بنویسید.

خروج از نسخه موبایل