مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر
از میان انواع خودروهایی که در بازار کشور حضور دارند، خودروهای حاضر در سگمنت کوپه (S) یکی از کمتنوعترین و محدودترین آنها بهحساب میآیند. از همینرو، در کلاس خودروهای کوپه، حق انتخاب خاصی برای خریداران ایرانی وجود ندارد و آنها ناچار هستند از میان اندک نمونههای نهچندان بهروز موجود در بازار کشور، یکی را انتخاب کنند.
در این مقاله از سری مقالات به سراغ دو نمونه از پرطرفدارترین کوپههای وارداتی موجود در بازار داخلی رفتهایم و قصد داریم کیا سراتو کوپه YD فیسلیفت و هیوندای ولستر 2016 را از لحاظ فنی، طراحی سپر جلو سراتو و طراحی کلی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی با یکدیگر مقایسه کنیم.
ناگفته نماند که هیوندای ولستر بیشتر از این که به خودروهای کوپه شباهت داشته باشد، شبیه به خودروهای هاچبک است و درواقع، بهسختی میتوان آن در سگمنت خودروهای کوپه جای داد؛ اما شرکت هیوندای، علاقهمند است تا این خودرو را بهعنوان یک کوپه جمعوجور به بازار معرفی کند! به هر روی، برای آشنایی بیشازپیش با این دو خودروی جوانپسند و جذاب، تا پایان مقاله «مقایسه کیا سراتو کوپه و هیوندای ولستر» با ما همراه باشید.
معرفی سراتو کوپه و هیوندای ولستر
سراتو یکی از خودروهای پرفروش کمپانی کیاموتورز است که از سال 2008 تا به امروز در سبد محصولات کمپانی کرهای قرار دارد. نسل دوم و سوم این خودرو، علاوه بر نمونههای سدان و هاچبک، در قالب کوپههایی نسبتا ارزانقیمت و اقتصادی راهی بازار جهانی شدند.
با توجه به محبوبیت بالایی که نسل دوم این خودرو در بازار ایران و جهان کسب کرد، در سال 2012 هیوندای تصمیم گرفت نسل سوم آن را نیز طراحی و راهی بازار کند؛ هرچند که این نسل نتوانست به اندازه نسل پیشین خود به موفقیت دست یابد. در سال ۲۰۱۴، نمونه فیسلیفت نسل سوم کیا سراتو کوپه (Kia Cerato Koup) بهعنوان آخرین نسخه از سراتو کوپه موجود در ایران، توسط «اطلس خودرو» وارد بازار کشور شد.
نسخه کوپه سراتو تفاوت چندانی با نسخه سدان این خودرو ندارد و در مشخصات فنی و تنوع آپشنها نیز تقریبا مشابه با این خودرو است.
در سمت دیگر، هیوندای ولستر (Hyundai Veloster) قرار دارد که عرضه آن از سال ۲۰۱۱ و توسط کمپانی هیوندای کره در بازار جهانی آغاز شده است. تولید نسل اول این خودرو، تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت و آسان موتور این نسل را از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در بازار کشور عرضه کرد.
البته نسل دوم و لوازم بدنه سراتو در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۱۸ معرفی شد که اعمال مجدد تحریمها، سبب شد که این خودرو تنها در نسل نخست به بازار کشور ما راه یابد. ظاهر عجیب و جدید این خودرو، عاملی است که هم هیوندای در تبلیغات خود بسیار بر آن تأکید کرده است و هم آسان موتور بهواسطه آن توانست این بهاصطلاح کوپه کرهای را در مقیاس قابلقبول بهدست مشتریان خود برساند.
ناگفته نماند که برخلاف سراتو کوپه که در سال 2016 برای همیشه از خط تولید کمپانی کیا کنار گذاشته شد، هیوندای ولستر همچنان به حیات خود ادامه میدهد و نسل دوم آن، یکی از پرطرفدارترین محصولات کمپانی کیا محسوب میشود.
مقایسه طراحی سراتو کوپه و هیوندای ولستر
در ادامه مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر، به بررسی طراحی ظاهری و کابین این دو خودرو خواهیم پرداخت.
برخلاف آنچه بهنظر میرسد، سراتو کوپه فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد. فضای صندلیهای عقب این خودرو برای دو سرنشین بزرگسال کاملا مناسب است و از این جهت، محدودیت خاصی وجود ندارد. در داخل سراتو کوپه، نمای کلی کابین برای خودرویی در این بازه قیمتی کمی ناامیدکننده ظاهر شده است؛ درواقع، استفاده از چرم و پلاستیک یکدست مشکی و فیبرکربن غیرواقعی در کنسول مرکزی، ظاهری کسلکننده و تکراری را برای کابین این خودرو خلق کرده است.
در مقابل، ولستر کابین بهمراتب محدودتری دارد و سرنشینان عقب این خودرو، با مشکل فضای پا و سر مواجه هستند؛ البته وجود سقف شیشهای پانوراما که باعث نورگیری بهتر کابین شده، از احساس تنگی بخش عقب خودرو کاسته است؛ اما در مقایسه با سراتو، نمیتوان از این نظر نمره خوبی به ولستر داد.
گرچه طراحی کابین ولستر به اندازه نمای خارجی آن متمایز و خاص نیست، اما برای خودرویی اسپرت و جوانپسند که در این بازه قیمتی قرار دارد، جذابتر از سراتو بهنظر میرسد. کیفیت نسبتا بالای متریال درون کابین، تعداد بالای دکمههای بهکارگرفتهشده روی فرمان و فرم خاص صندلیهای عقب و چراغ جلو سراتو ازجمله عواملی هستند که با ورود شما به درون کابین، نظرتان را جلب میکنند. بهطور واضحی، اولویت هیوندای در طراحی این خودرو، ظاهر آن بوده است و مانور تبلیغاتی بالای این کمپانی کرهای بر روی ظاهر خاص ولستر نیز، تأیید این ادعا است.
از نظر طراحی ظاهری، نمای کلی کیا سراتو YD کوپه نسبت به هیوندای ولستر 2016 سادهتر و عامهپسندتر است؛ همین عامل نیز سبب شده است که کیا بتواند سراتو کوپه را در تعداد بالا به فروش برساند. البته چنین موضوعی باعث شده است تا سراتو کوپه، چندان حسوحال محصولات اسپرت را به مخاطبان خود القا نکند. بیشتر افرادی که به سراغ این خودروی کوپه میروند، تأکید فراوانی بر استهلاک کم و کیفیت دارند و چندان به دنبال یک طراحی خاص و تهاجمی نیستند. این موضوع، بهخصوص با مطرحشدن نام ولستر در این مقایسه، خود را بیشازپیش نشان میدهد.
گرچه نمای جلویی ولستر بر اساس زبان طراحی هیوندای در آنها سالها شکلگرفته است، اما در یک نگاه کلی، میتوان گفت که این خودروی سه درب، از طراحی انقلابی و غیرقرینه بهره برده است. بر همین اساس، ولستر از یک درب در سمت راننده و دو درب در سمت شاگرد بهره میبرد؛ حتی درب راننده از سایز بزرگتری نسبت به سایر دربها برخوردار است!
طراحی رادیکالی ولستر در بخش پشتی نیز ادامه دارد؛ بهطور مثال، در این بخش شاهد قرارگیری چراغهای پشتی در ارتفاعی بیشتر از حد معمول هستیم یا اینکه برخلاف اغلب خودروهای همرده، خروجی اگزوز در مرکز سپر قرار گرفته است که چنین مواردی در کنار سپر حجیم این خودرو باعث شدهاند تا ولستر بیش از اغلب خودروهای موجود در این رنج قیمتی مورد توجه قشر جوان قرار گیرد.
درمجموع، باید گفت هر دو خودروی مورد بحث ما، از بعد طراحی ظاهری رضایتبخش عمل کردهاند؛ اما درصورتیکه به دنبال کوپهای هستید که از تنوع رنگ بیشتر و ظاهر خاصتری برخوردار باشد، قطعا ولستر میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد.
مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر از نظر فنی
در این بخش از مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر 2016، به بررسی مشخصات فنی این دو کوپه میپردازیم. آخرین نسل از سراتو کوپه موجود در بازار کشور، از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر MPI بهره میبرد که نیرویی برابر با 152 اسببخار قدرت و 192 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بر اساس اعلام رسمی، مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی سراتو کوپه نیز بهترتیب برابر با ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر و ۱۰.۵ ثانیه است. نیروی حاصل از پیشرانه سراتو کوپه، توسط یک جعبهدنده ۶سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
در مقابل، هیوندای ولستر 2016 به موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر GDi مجهز شده است که توان تولید ۱۳۸ اسببخار قدرت و ۱۶۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد و اندکی قویتر از مدلهای 2013 تا 2015 بهنظر میرسد. نیروی تولیدی موتور ولستر، توسط یک گیربکس ۶ دندهاتوماتیک دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود تا این خودرو ۱۲۹۵ کیلوگرمی را در مدتزمان ۱۰.۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.
مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر در بخش امکانات رفاهی
در مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر از نظر امکانات رفاهی، با نگاهی کوتاه به لیست آپشنهای این دو خودروی محبوب، بهراحتی میتوان دریافت که هر دو در سطح نسبتا یکسانی قرار دارند. امکانات نسبتا مشابهی مانند سیستم مولتیمدیا، تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل ایستایی در سربالایی، دوربین عقب، آینههای جانبی تاشو برقی و فرمان برقی چرمی در هر دو خودرو موجود است.
اگر بخواهیم مانیتور بزرگ ولستر یا پدل شیفتر دنده آن را نادیده بگیریم، میتوان گفت که کمپانی کیا کمی در تجهیز سراتو کوپه بهتر عمل کرده است. چراغهای زنون، سنسور پارک جلو، صندلیهای اسپرت مجهز به تنظیمات برقی، مموری، گرمکن و سردکن، از مشخصاتی هستند که در نمونههای استاندارد سراتو دیده میشود. این در حالی است که خودروی تولیدی هیوندای به امکانات مذکور مجهز نیست یا تنها در نسخه سفارشی این امکانات دیده میشود.
مقايسه ايمني سراتو کوپه و هیوندای ولستر
سراتو کوپه با وجود سیستمهای کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل کشش در کنار ۶ عدد ایربگ و دوربین دید عقب و همچنین سنسور پارک جلو و عقب، نسبت به سال تولید خود وضعیت ایمنی بسیار خوبی دارد. این موضوع بهخصوص با درنظرگرفتن ایمنی خودروهای موجود در کشور، اهمیت ویژهای پیدا میکند. سراتو کوپه از موسسه ANCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است و از این جهت، وضعیت مشابهی با هیوندای ولستر 2016 دارد.
در خصوص وضعیت ایمنی هیوندای ولستر باید عنوان کرد که این محصول برخلاف سراتو بهطور استاندارد از ۶ ایربگ بهره نمیبرد و در نسخه پایه، تنها دو کیسههوا دارد؛ البته بههیچوجه نمیتوان ولستر را خودروی ناامنی تصور کرد؛ زیرا این خودرو در سال 2011 توانست آزمونهای موسسه ایمنی Euro Ncap را با بالاترین امتیازات به سرانجام رساند و موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از این موسسه معتبر شود.
تجربه رانندگی سراتو کوپه و هیوندای ولستر
با قرارگرفتن پشت فرمان کیا سراتو کوپه، اولین نکتهای که توجه شما را به خود جلب میکند، موقعیت مناسب راننده نسبت به خودرو و ابعاد آن است. راننده این کوپه نسبت به فضای اطراف خودرو دید کامل دارد و این مهم بهواسطه پنجرههای بزرگ این خودرو میسر میشود.
همچون اغلب خودروهای اسپرت، حین رانندگی با سراتو کوپه نیز سرنشینان خودرو تکانهای عرضی و کوبشهای متعددی را تجربه میکنند که این موضوع با وجود تمامی سختیهای آن، باعث میشود تا این خودرو حین عبور از مسیرهای پرپیچوخم پایداری و چسبندگی قابلقبولی را از خود ارائه دهد.
در کل، میتوان گفت که عملکرد مجموعه فنی سراتو کوپه با فرمان هماهنگ است و وجود سیستمهای ایمنی همچون سیستم کنترل پایداری از بروز بیشفرمانی یا کمفرمانی در این خودرو ممانعت میکند. ترمزهای خودرو نیز بهراحتی و با تمام توان خودرو را مدیریت میکنند و در این حوزه سراتو نمره کامل را دریافت میکند.
وضعیت در خصوص هیوندای ولستر نیز تقریبا مشابه است. مشکل اصلی ولستر در آن است که با توجه به تبلیغات گستردهای که هیوندای پیرامون این خودرو داشته است و همینطور طراحی اسپرت و خشن آن، مخاطب توقع سواری فوقالعاده پرشتابی را از آن دارد؛ اتفاقی که در عمل برعکس آن را شاهد هستیم.
با وجود اینکه گیربکس دوکلاچه ولستر در بهترین زمان ممکن برای تعویض دنده اقدام میکند و هیچگونه کوتاهی در انتقال نیرو به چرخهای جلو انجام نمیدهد، اما به نظر میرسد موتور 1.6 لیتری این خودرو برای بدنه 1295 کیلوگرمی آن کمی بیشازحد کمحجم است و نمیتواند سواری هیجانانگیزی را به مالک خود ارائه دهد.
ازاینرو، همانطور که بر اساس آمار و ارقام نیز قابل پیشبینی است، محصول کیا هم از نظر کارایی و هم از نظر قوای محرکه از ولستر یک سروگردن بالاتر است و این خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکسالعمل تندوتیزی را از خود نشان میدهد.
بهتر است بدانید به دلیل طراحی خاص ولستر، راننده این خودرو دید چندان خوبی نسبت به پشت سر خود ندارد و جایگاه قرارگیری وی نیز چندان مساعد نیست. در عوض، ترمزهای دیسکی ولستر نمره قبولی را دریافت کردهاند و بهراحتی از پس متوقفکردن این خودرو برمیآیند. بهطورکلی، در حوزه تجربه رانندگی، سراتو کوپه نمره بیشتری را از آن خود کرده و برنده این رقابت محسوب میشود.
تحلیل شرایط بازار سراتو کوپه و هیوندای ولستر
در تحلیل شرایط بازار خریدوفروش سراتو کوپه و هیوندای ولستر، میتوان گفت که با وجود معایب متعددی که این دو خودرو بهعنوان کوپههای جوانپسند دارند، به دلیل محدودیتهای فراوانی که بر سر را خریداران ایرانی قرار دارد در حال حاضر هر دو این خودروها از نظر رونق بازار خریدوفروش در سطح قابل قبولی قرار دارند.
درواقع به دلیل اینکه در بازار کشور ما خودروهای کوپه چندانی حضور ندارند، چنانچه خریدار ایرانی بخواهد از میان معدود گزینههای بازار کشور کوپهای کماستهلاک و کمهزینه خریداری کند، مطمئنا به سمت خودروهایی همچون هیوندای ولستر یا کیا سراتو کشیده خواهد شد. گرچه نمیتوان این نکته را نادیده گرفت که طرفداران چنین خودروهایی بسیار کمتر از علاقهمندان به خودروهای سدان هستند، به همین دلیل بههیچوجه نمیتوان سطح بازار این دو خودرو را با بازار پرتقاضا و گرم خودروهایی همچون مزدا 3، هیوندای اکسنت یا کیا سراتو YD سدان مقایسه کرد.
کیا سراتو کوپه، خوش تیپ و جوان پسند
سراتو کوپه 2012، به عنوان یک خودروی اسپرت جمع و جور و به اصطلاح کامپکت، از ابتدای ورود به بازار خودروی کشور، خریداران جوان را نه یک دل بلکه صد دل شیفته و مجذوب خود نمود. سراتو کوپه 2012 به سبب ظاهری جذاب و فریبنده، به انضمام تجهیزات مناسب و استاندارد، بسیاری از خریداران را در جرگه خرید خود می دید.
سراتو کوپه 2012، به عنوان یک خودروی اسپرت جمع و جور و به اصطلاح کامپکت، از ابتدای ورود به بازار خودروی کشور، خریداران جوان را نه یک دل بلکه صد دل شیفته و مجذوب خود نمود. سراتو کوپه 2012 به سبب ظاهری جذاب و فریبنده، به انضمام تجهیزات مناسب و استاندارد، بسیاری از خریداران را در جرگه خرید خود می دید.
فرمان پذیری و هندلینگ مناسب در کنار کابین جادار، به ویژه در ردیف عقب، دل کندن از این خودرو کامپکت کیا موتورز را تبدیل به یک امر سخت و دشوار نموده بود. ظاهر اسپرت و قیمت مناسب سراتو کوپه 2012، به خوبی نیازهای مشتریان بابت برخورداری از یک خودروی اسپرت و جذاب را برآورده می ساخت. به طور کلی، شرکت کیا موتورز به عنوان یکی از غول های خودروسازی کشور کره جنوبی، در دهه های اخیر رشد و توسعه قابل توجهی را تجربه می نماید.
خودروهای تولیدی این کمپانی از لحاظ راحتی و کیفیت در بین هم رده ها و رقبای خود، به خوبی عرض اندام می کنند. سراتو کوپه 2012 هم از این قاعده مستثنا نبوده و به محض حضور در بازارهای خودرویی جهان، خصوصاً کشور ما طرفداران پر و پا قرصی را برای خود دست و پا نمود. قشر جوان کشور ما، ارتباط و تعامل عمیقی را با خودروی کیا سراتو کوپه 2012 برقرار نمودند.
همین ارتباط و محبوبیت ایجاد شده، سراتو کوپه 2012 را با فروش مناسبی همراه ساخت. ظاهر متفاوت و منحصر به فرد کیا سراتو کوپه، از دلایل مهم فروش قابل توجه و مناسب این خودرو در بازار خودرو محسوب می شود. ارائه و عرضه سراتو کوپه در کشور به وسیله شرکت اطلس خودرو و از سال 2010 صورت می گیرد. در مجموع، سراتو کوپه 2012 به عنوان یک خودروی کلاس اسپرت کوچک، گزینه مناسبی برای برخورداری از یک محصول کره ای به شمار می رود.
نگاهی به سیر تحول کیا سراتو کوپه 2012
در سال 2007 سبک طراحی محصولات کیا موتورز با تغییر و تحولات عجیب و در عین حال چشمگیری روبرو شد. در زمانی که مدل مفهومی سراتو کوپه رونمایی گردید، فقط به چند سال زمان نیاز داشت تا خود را گوشه نشین قلب های بسیاری از خریداران و مشتریان نماید. سراتو کوپه 2012 به عنوان نسل دوم این خودرو، خیلی زود راه خود را به بازارهای خودروی دنیا، از جمله ایران باز نمود.
به طور کلی، در سال 2004 اولین نسل سراتو به خریداران و مشتریان معرفی گردید. اما این خودرو در سال 2009 توانست رهسپار بازار خودرو شود. ناگفته نماند که سراتو در نسخه های مختلفی مانند هاچ بک، کوپه و سدان تولید و در اختیار علاقمندان قرار می گرفت. در بازار خودروی ایران مدل های کوپه و سدان، به همت شرکت اطلس خودرو وارد شدند.
سراتو کوپه اعم از کیا سراتو کوپه 2012 در فاصله بین سال های 2010 الی 2013 در بازار خرید و فروش خودرو کشور معامله میشد. در سال های بعد از این دوران، نسل جدید سراتو کوپه نیز به بازار خودروی کشور ما راه پیدا نمود. سراتو کوپه با قیمتی رقابتی و ظاهر و ابهتی جوان پسند، خیلی زود توانست دل بسیاری از جوانان را برباید. کیا سراتو کوپه 2012 به سبب امکانات و تجهیزات رفاهی مناسب، در کنار ظاهری شیک و دلنشین، در بین خودروهای هم رده خود، از طرفداران زیادی برخوردار می باشد.
بر همین اساس، کیا سراتو کوپه در زمره خودروهای کلاس اسپرت در بازار خودروی کشور ما محسوب می شود. تفاوت بسیار محسوس سراتو کوپه 2012 با مدل سدان کیا سراتو، به ویژه در قسمت طراحی جلو پنجره باریک و کوچک این خودرو، در اولین نگاه به نظر می آید. در مجموع، تیپ جوان پسند سراتو کوپه 2012 از همان ابتدای حضور در بازار، نام و آوازه این کامپکت کره ای را بر سر زبان ها انداخت.
نگاهی کلی به مشخصات کیا سراتو کوپه 2012
به طور کلی، کیا سراتو کوپه 2012 بر روی پلتفرم خودروهای سدان رده C Segment کیا طراحی و به مرحله تولید رسیده است. همچنین سراتو کوپه با پلتفرم هیوندای النترا مشابهت های زیادی دارد. اگرچه کیا سراتو کوپه، در مقایسه با مدل سدان، از لحاظ فاصله محوری و عرض بدنه تا اندازه ای مطابقت و توازن دارد، اما ارتفاع سراتو کوپه در حدود بیست و پنج سانتیمتر کمتر از مدل سدان در نظر گرفته شده است.
ناگفته نماند که به منظور در معرض نمایش قرار دادن و جلوه کردن بیشتر نمای اسپرت گونه کیا سراتو کوپه 2012، خط سقف خودرو کوتاهتر و کوچکتر طراحی گشته است. کمپانی کیا موتورز برای القا و نشان دادن یک سراتو کوپه تمام عیار، از پنجره های بدون فریم برای طراحی این خودرو نهایت استفاده را برده است. شرکت کیا برای افزایش نمای ظاهری کیا سراتو کوپه ، بر روی طراحی کشیده چراغ های نمای جلو خودرو معطوف شده است.
شایان ذکر است که در سراتو کوپه 2012 ستون انتهای بدنه به فرم مربع طراحی شده است. این امر فضای بیشتری را برای راحت نشستن سرنشینان عقب، در اختیار آنها قرار می دهد. دید عقب سراتو کوپه به ویژه برای سرنشینان عقب چندان مورد پسند واقع نمی شود. البته نباید فراموش کرد که از یک خودروی کوپه نمی توان توقع ویژگی های سدان را داشت.
اگرچه نام سراتو کوپه 2012 با خودرویی در قامت اسپرت عجین شده است، اما برای نشستن راحت چهار سرنشین، خودروی مطلوب و مناسبی تلقی می گردد. از ویژگی های خاص طراحی کیا سراتو کوپه می توان به طراحی قابل توجه نور فضای عقب خودرو و تعبیه دو دریچه تهویه هوا برای قسمت پشتی آن، اشاره نمود. ناگفته نماند که طراحی فضای داخلی سراتو کوپه 2012 با خطوط یکنواخت و ملایم و در عین حال ساده گره خورده است.