شیرین کننده های مجاز در رژیم کتوژنیک

شیرین کننده مجاز در رژیم کتوژنیک چیست؟

شیرین کننده طبیعی استویا به عنوان یکی از موادی است که در رژیم کتوژنیک و اپلیکیشن رژیم غذایی، مجاز به مصرف آن هستید. اریتریتول نیز میتواند به عنوان یک شیرین کننده جایگزین شکر و قند باشد ولی برای کسانی که حساسیت به این ماده دارند شیرین کننده طبیعی استویا بهترین پیشنهاد میتواند باشد. استویا در اصل یک گیاهی است که از برگ های آن بعد از فراوری شدن میتوان به عنوان شیرین کننده در چای و نوشیدنی های دیگر و همچنین در غذا استفاده کرد.

برگ آن حدود 200 الی 300 برابر شیرین تر از شکر است ولی بعد از فراوری شدن و حذف فلزات سنگین قابل مصرف میباشد. کالری کم، کربوهیدرات کمتر نسبت به شکر، استویا را در زمره شیرین کننده های طبیعی و مناسب برای لاغری قرار داده است. از استویا برای هر چیزی میتوان استفاده کرد، از نوشیدنی گرفته تا بستنی و کیک و مربا و خوراکی های دیگر.

برای کسانی که دیابت دارند و همچنین کسانی که به دنبال رژیم لاغری هستند، شیرین کننده طبیعی استویا میتواند بسیار مناسب باشد چون جذب بدن نمیشود ولی کام شما را شیرین میکند. به عنوان یک قند الکلی به شمار می آید، در برخی از میوه ها یافت میشود ولی اغلب از ذرت با انجام تغییرت ژنتیکی به دست می آید. جایگزین خوبی برای آسپارتام است ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، چرا که مضراتی نیز دارند.

افرادی که حساسیت روده دارند اریتریتول میتواند باعث تحریک پذیری شود در بعضی از افراد ممکن است سرگیجه و اسهال به همراه آورد. همچنین برخلاف استویا که اشتها رو کم میکند اریتریتول باعث پرخوری میشود که این به نوبه خود برای افرادی که رژیم دارند بسیار ناخوشایند می باشد. همچنین گاها نیز در بعضی از افراد سبب ایجاد حساسیت پوستی میشود. استویا از اریتریتول شیرین تر بوده و همچنین گیاهی میباشد در حالی که اریتریتول ، قند الکلی است که از میوه ها به دست می آید.

زایلیتول چیست؟

زایلیتول تقریباً به شیرینی ساکارزه اما 33 درصد کالری کمتری دارد. به عنوان یک شیرین کننده دیابتی استفاده می‌شود و  برای افراد کتویی هم مضر نیست.  بنابراین به این نتیجه میرسیم شیرین کننده طبیعی بهترین شیرین کننده دنیاست و تاکنون هیچ ضرری برای آن ثابت نشده است البته از این نکته هم نباید غافل شویم که مصرف اریتریتول و زایلیتول به مراتب خیلی بهتر از مصرف شکر سفید و قند است زیرا کالری و کربوهیرات کمی دارد. باید این نکته را یادآور شویم که در کتوژنیک شکر و هرچیزی که کربوهیدرات بالایی را دارد را حذف میکنیم، در مقابل باید از مواردی استفاده کنیم که بتواند جایگزین مناسب باشد که میتوان به استویا اشاره کرد، بنابراین استویا جایگاه ویژه ای در رژیک کتوژنیک دارد.

نوشیدنی های مناسب رژیم کتوژیک

از بهترین نوشیدنی ها در رژیم کتوژنیک میتوان به چای اشاره کرد که مصرف آن برای افزایش چربی سوزی، کاهش قند خون خوب است، ولی تعداد کثیری از افراد نمیتوانند چای را بدون قند و یا شکر مصرف کنند. میتواند به جای شکر در چای مورد استفاده قرار بگیرد و با شیرین کردن آن طعمی دلپذیر را برای ما به ارمغان بیاورد.  در این رژیم غالبا هر چیز شیرینی حذف میشود و مطمئنا شکر در اولویت این مواد قرار دارد ولی اگر برای شیرینی جات، نوشیدنی ها، دسر، غذاهای خودمان از استویا استفاده کنیم نه تنها هیچ ضرری ندارد و از رژیم خارج نمیشویم. بلکه اکثر پزشکان رژیم درمانی در فهرست مواد  از استویا بعنوان اولین یاد میکنند.

شناخت شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک، به دلیل محبوبیت چشمگیر رژیم کتو در سال های اخیر، برای افراد تحت رژیم، بسیار اهمیت داشته و به نوعی تبدیل به دغدغه شده است. اگر دوستدار شیرینی جات در رژیم روزانه خود می باشید و مزه شیرینی و طعم آن برای شما جز لذت بخش ترین طعم ها، قرار می گیرد، پایبندی به قواعد در رژیم کتو، برای شما دشوار خواهد بود. مگر اینکه شیرینی های مجاز را شناخته و با جایگزینی آنها، رژیم خود را با اراده ای بیشتر ادامه دهید. خوشبختانه، بسیاری از خوراکی های شیرین هستند، که می توان در رژیم کتو از آنها لذت برد و غافل نشد. با ما در ادامه همراه باشید تا در کنار شما، یک به یک به معرفی آنها بپردازیم.

رژیم کتو، یک رژیم کم کربوهیدرات و اما چرب است که برای ایجاد کتوز به منظور کاهش وزن و کاهش سطح قند خون، طراحی شده است. شاید در نظر اول به این فکر کنید، که برای شما رژیمی ساده خواهد بود اما به مرور زمان سخت بودن آن را حتما تجربه خواهید کرد، مگر نظم و برنامه ریزی دقیق خود را چیده تا به محض سرد شدن و یا بهتر بگوییم سست شدن در اراده، قوای خود را بازیابید. حجم مصرف پروتئین در این رژیم قابل توجه بوده و با کاهش کربوهیدرات و رساندن آن به میزانی بسیار ناچیز و کاهش مصرف قند، بدن را مجبور به سوزاندن چربی ها به جای کربوهیدرات ها می کند.

شیرین کننده های قابل مصرف در کتو

جایگزینی مواد قندی مناسب در رژیم کتو می تواند برای گیرنده های این رژیم کاری دشوار باشد. مواد قندی، عموما به دلیل کربوهیدرات بالایی که دارند، در رژیم کتو ممنوع هستند. با این حال، شیرینی ها و مواد قندی موجود هستند، که بدون تاثیر بر روی سطح کربوهیدرات می باشند و برای رژیم کتو مناسب هستند.

مواد غذایی هم که سطح قند خون شما را افزایش دهد، موجب کاهش سوخت و ساز و بهم ریختگی در متابولیسم شما می شود. در نتیجه مصرف کربوهیدرات و موادی که سطح قند خون را در بدن افزایش دهد، مناسب کتو نمی باشد. استویا شیرین کننده ای است طبیعی و مجاز در کتو، در زیر به بررسی تک تک شیرین کننده های مجاز خواهیم پرداخت، اما برای اطلاعاتی تکمیل تر و کامل تر، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

استویا نام گیاهی است که دارای گلیکوزید های طبیعی است. این ماده خاصیت شیرین شدن دارد. مناسب ترین جانشین شکر، استویا و شیرین کننده های درست شده از این گیاه می باشد. این از برگ های گیاه Stevia rebaudiana که یک درختچه گیاهی بومی آمریکای جنوبی است، گرفته می شود. گیاه استویا صدها سال است که برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می شود و برگ ها و عصاره های آن به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود.

حال این سوال مطرح می شود که آیا استویا برای کتو مجاز است؟ چرا؟

بله استویا شیرین کننده ای است طبیعی، با کالری کم و خواص فراوان که موجب افزایش سطح قند خون نیز نمی شود. بدون تاثیر بودن آن روی سطح قند خون و کاری نداشتن آن، مصرف آن را برای کتو مجاز کرده است. برای بررسی و وارسی کامل اطلاعات مربوطه به اینکه استویا چیست؟ آیا واقع جایگزین مناسبی برای شکر می باشد یا خیر؟ به مقاله زیر مراجعه فرمایید.

شیرین کننده اریتریتول برای کتو

اریتریتول با شاخص گلیسمی 5 گرم کربوهیدرات خالص، تنها 20 کالری در هر 100 گرم دارا می باشد. در اصل اریتریتول یک الکل قند است بنابراین مستقیماً از بدن عبور می کند بدون اینکه تاثیری در سیستم بدن و یا سطح قند خون داشته باشد. همچنین طبیعی و مقرون به صرفه می باشد و  با شیرینی حدود 70% از شکر،  برای تمامیه مصارف، کارآیی خواهد داشت.

اگر پیدا کردن اریتریتول برای شما دشوار می باشد، در اکثر عطاری ها و حتی سوپر ها، به راحتی در دسترس شما خواهد بود. میوه مانک دارای کالری 0، کربوهیدرات خالص 0 و کالری 0 در هر 100 گرم می باشد. شیرینی این میوه حدود 100 تا 250 برابر شکر است و می توان از آن به روش های مشابه مصرف شکر استفاده کرد. اگر در روز کالری های خود را شمارش کرده و از رژیم کالری پیروی می کنید، ، در رژیم غذایی شما تاثیر به سزایی خواهند داشت. میوه مانک نیز به دلیل کالری کم آن، امروزه روز محبوبیت به سزایی میان مصرف کنندگان و طرفدارای رژیم کالری، پیدا کرده است.

زایلیتول شیرین کننده طبیعی و مجاز در کتو

زایلیتول یک الکل قند طبیعی است که در گیاهان، از جمله بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. طعم شیرینی دارد و اغلب به عنوان جایگزین شکر استفاده می شود. زایلیتول یک الکل قند پنج کربنه است. این به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها، سبزیجات، قارچ ها، جو دوسر و همچنین فیبرهای مغذی مانند پوسته، وجود دارد. اگر کالری برای ما اهمیت داشته و مواد غذایی کم کالری برای شما حائز اهمیت می باشند، بسیار ناچیز بوده و برای داشتن رژیم غذایی سالم، اضافه کردن آن به برنامه غذایی روزانه خود بسیار مفید می باشد.

آیا عسل برای رژیم کتو مناسب است؟

نه، اما این بدان معنا نیست که عسل برای شما مضر است یا نمی تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. چرا که عسل دارای کربوهیدرات بالایی است و منابع سوختی سالم و معتبر برای بدن شما تامین خواهد کرد. در حالی که رژیم کتو تقریباً نیاز به مصرف هیچ کربوهیدراتی ندارد. شیرین کننده های نام برده شده اعم از طبیعی و مصنوعی، با تایید اروپا و آمریکا، مجاز بودنشان ثابت گشته و برای مصرف کنندگان دلگرمی محسوب می شود.

اگر از عسل برای شیرین کردن قهوه و یا چای خود استفاده می کنید، می توانید با استفاده از مجاز در کتو، طعم شیرینی مشابه را برای خود تداعی کنید. خرمای خشک مورد تایید کتو نیست زیرا یک خرمای خشک دارای 14 گرم کربوهیدرات خالص است. اما شما می توانید خرمای تازه را در حد اعتدال در کتو مصرف کنید زیرا نصف مقدار کربوهیدرات خرمای خشک را دارد.

خرما از بسیاری جهات، یکی از کامل ترین میوه های مغذی است و در صورت خوردن در حد اعتدال، برای رژیم کتو عالی هستند. اگر قصد دارید تا از خرما به عنوان شیرین کننده در دسر و یا در اوتمیل صبحانه خود استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما شکر کتویی بی لو است. این شکر هم چندین برابر شیرین تر است و کالری کمتری به نسبت خرما دارد. همچنین در روند کاهش وزن شما تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت.

به غیر از خرما، عسل نیز یک شیرین کننده محبوب در بین ما ایرانی ها است. در کل خرما و عسل به نسب شیرین کننده های مصنوعی کربوهیدرات کمتری دارند و می توان در رژیم کتو از آن ها استفاده کرد. اما در جزو قرار می گیرند. یعنی بحث سر میزان مصرف آن ها می باشد. اگر به میزان مجاز در رژیم کتو در طول روز مصرف شود، اثر منفی در رژیم شما و مرحله چربی سوزی شما نخواهد داشت. پس حتما در استفاده از هر نوع شیرین کننده ای، حتما اعتدال و میزان مجاز در روز را در نظر داشته باشید. در این صورت نتیجه بهتری از رژیم کتو خود دریافت می کنید.

نتیجه گیری شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک

در ابتدای مقاله، با تعریف رژیم کتو و ارائه فیلم مربوط به شیرینی های مجاز در رژیم کتو، آغاز کردیم. چرا که برای معرفی شیرینی های مجاز ابتدا نیاز به شناخت ماهیت اصلی رژیم کتو و شیرینی های قابل مصرف در این رژیم می باشد. با بررسی استویا، اریتریتول، میوه مانک، زایلیتول، عسل و خرما در رژیم کتوژنیک، به بررسی و وارسی کامل شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک پرداختیم. چرا که در این رژیم افت قند بسیار برای گیرنده های این رژیم اتفاق می افتد و شناخت این شیرینی ها و اضافه کردن آنها در رژیم غذایی خود می توانید از این مسئله جلوگیری کنید.

منبع:

nutritionbykathy.com

youtube.com

خروج از نسخه موبایل