توانگری مالی شرکتهای بیمه 1400

توانگری مالی شرکت بیمه چیست؟ + جدول توانگری مالی شرکت‌های بیمه

آیا ممکن است شرکت‌های بیمه ورشکست شوند یا نتوانند خسارت ما را پرداخت کنند؟ آیا ممکن است پرداخت خسارت بیمه تکمیلی سامان بیش از حد طول بکشد یا کم‌تر از آنچه خسارت دیده‌ایم را به ما پرداخت کنند؟ آیا توانایی مالی جبران خسارت در همه شرکت‌های بیمه مثل هم است؟ اصلا چه‌طور می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که امکانات و توانایی مالی یک شرکت بیمه برای اجرای تمامی تعهداتش در پرداخت خسارت و هزینه‌های کافی است؟ جواب همه این سوال‌ها را می‌‌توان از روی توانگری مالی شرکت‌های بیمه آورد.

توانگری مالی شرکت بیمه یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب شرکت‌ بیمه و استفاده از خدمات آن است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید بیمه عمر سامان، بیمه شخص ثالث، بیمه عمر یا بیمه بدنه حتما توانگری مالی شرکت بیمه موردنظر را بررسی کنید. اما توانگری مالی شرکت بیمه چیست؟ توانگری مالی کدام شرکت بیمه بیشتر از سایر شرکت‌های بیمه است؟ برای یافتن پاسخ سوالات در این زمینه، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

توانگری مالی شرکت‌های بیمه چیست؟

توانگری مالی شرکتهای بیمه سال ۱۴۰۰ در واقع یک اصطلاح است که در خصوص توانمندی هر یک از این شرکت ها در زمینه عمل به تعهدات خود که در قبال بیمه گذاران شکل می گیرد، تا چه اندازه دارایی دارند. به واقع باید دید که آیا این شرکت های بیمه قادر به قبول ریسک هایی که طی قراردادهای بیمه متحمل می شوند، هستند یا خیر. به این شکل شما می توانید برای خرید انواع بیمه خودرو از جمله بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه، همین طور بیمه های مسئولیت، بیمه های درمانی و … به صورت آگاهانه تری اقدام کنید.

میزان توانگری شرکت های بیمه، هر سال به وسیله بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام شده و به این شکل کلیه خریداران انواع بیمه نامه ها، می توانند به شکلی کاملا شفاف و مشخص، از وضعیت شرکت های بیمه مختلف آگاهی پیدا کرده و انتخاب و خرید هوشمندانه تری از سبد محصولات بیمه ای داشته باشند.

به عبارتی دیگر، به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز یک شرکت، توانگری مالی گفته می‌شود. بررسی توانگری شرکت‌های بیمه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که یک شرکت بیمه را برای خرید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث یا بیمه عمر انتخاب می‌کنید باید به توانگری مالی آن دقت ویژه‌ای داشته باشید. توانگری مالی شرکت بیمه به معنای جبران شرکت بیمه و میزان پرداخت خسارت به شخص زیان دیده است. به زبان ساده‌تر، هر چه توانگری مالی شرکتی بیشتر باشد، آن شرکت انتخابی بهتر و مطمئن‌تر است.

سطوح مختلف توانگری مالی شرکتهای بیمه ۱۴۰۰

توانگری مالی شرکتهای بیمه ۱۴۰۰، ۵ سطح دارد، سطح اول که بالای ۱۰۰ درصد است، بهترین و سطح پنج که زیر ۱۰ درصد است، بدترین هستند. هرچه شرکت بیمه‌ای، توانگری مالی بالاتری داشته باشد، گزینه مناسب‌تری برای انتخاب است. سطوح نظارت بر توانگری مالی مؤسسات بیمه به ۵ سطح زیر تقسیم می‌شوند:

    سطح یک: توانگری مالی شرکت بیمه برابر با ۱۰۰ درصد و بیش‌تر است.

    سطح دو: توانگری مالی شرکت بیمه برابر با یا بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است.

    سطح سه: توانگری مالی شرکت بیمه برابر با یا بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است.

    سطح چهار:توانگری مالی شرکت بیمه برابر با یا بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است.

    سطح پنج: توانگری مالی شرکت بیمه کمتر از ۱۰ درصد است.

همان طور که در جدول زیر مشاهده می کنید، سطخ توانگری مالی شرکت های بیمه فعال در کشور، از سوی بیمه مرکزی اعلام شده است. به این شکل افراد می توانند به راحتی میزان توانگری مالی و همین طور توان مالی شرکت های بیمه را دنبال کنند.

توان مالی  سطح توانگری مالی   نام شرکت بیمه

۱۷۴         ۱              شرکت بیمه ما

۱۹۴         ۱              شرکت بیمه ملت

۱۳۸         ۱              شرکت بیمه سرمد

۷۱           ۲              شرکت بیمه ایران

۱۳۷         ۱              شرکت بیمه نوین

۱۱۵         ۱              شرکت بیمه سامان

۱۵۷         ۱              شرکت بیمه پاسارگاد

۱۴۵         ۱              شرکت بیمه آسیا

۹۰           ۲              شرکت بیمه سینا

۱۲۲         ۱              شرکت بیمه البرز

۱۱۷         ۱              شرکت بیمه کارآفرین

۷۱           ۲              شرکت بیمه رازی

۷۷           ۲              شرکت بیمه معلم

۱۳۸         ۱              شرکت بیمه تعاون

۸۱           ۲              شرکت بیمه دی

۱۲۶         ۱              شرکت بیمه کوثر

۱۲۰         ۱              شرکت بیمه پارسیان

۱۲۱         ۱              شرکت بیمه دانا

فرمول محاسبه توانگری مالی

برای محاسبه توانایی یک شرکت بیمه در پرداخت خسارت باید میزان سرمایه‌ و دارایی‌های شرکت (چه نقدینگی چه دارایی‌های اعتباری مثل ملک، ساختمان و سهام) و همچنین تعهدات و بیمه‌نامه‌های صادر‌شده از سوی آن شرکت بررسی شود. همان‌طور که گفتیم بیمه مرکزی اطلاعاتی که خود شرکت‌ها در صورت‌های مالی حسابرسی‌ سالانه ثبت می‌کنند را ملاک محاسبه قرار می‌دهد. درواقع براساس یک فرمول مشخص میزان بدهی‌ها و خسارت‌های مورد تعهد شرکت، از میزان کل دارایی‌های آن کم می‌شود.

عوامل موثر بر توانگری مالی بیمه‌

فاکتورهای مختلفی روی توانایی و دسته‌بندی شرکت‌های بیمه تاثیر می‌گذارند. به‌طور کلی در فرمول محاسبه توانگری معمولا حاشیه پرداخت بدهی‌های آن شرکت در برابر دارایی‌ها و درآمد خالصش مقایسه می‌شود. البته مقدار بدهی به حقوق صاحبان سهام و مقدار بدهی شرکت به دارایی هم در تعیین میزان توانگری مهم هستند. مثلا نسبت بدهی به دارایی‌های بالای 50 درصد ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل باشد و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام بالاتر از 66 درصد یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

کدام یک از سطح‌های توانگری مالی شرکت‌ های بیمه بهتر است؟

با توجه به آنچه گفته شد سطوح توانگری یک یعنی شرکت بیمه وضعیت خوبی برای ارائه خدمات دارد و می‌توان با خیال راحت پرداخت‌های مربوط به بیمه‌نامه‌های مختلف را پوشش بدهد. به ترتیب هرچه به سطح پنج می‌رویم توانایی پرداخت خسارت توسط شرکت‌ها کم‌تر می‌شود.

آخرین توانایی مالی شرکتهای بیمه در ایران

بسیاری از شرکت‌های بیمه توانسته‌اند نسبت توانگری مالی و سطح توانگری خود را حفظ کنند یا آن را افزایش بدهند. درحال حاضر 28 شرکت بیمه سطح یک با توانگری مالی بیش از 100 درصد در کشور فعالیت می‌کنند. بیمه اتکایی ایران با نسبت توانگری 663 درصد و بیمه اتکایی امین با 549 درصد بهترین وضعیت را در جدول توانگری دارند. بیمه‌های رازی، ملت، سامان و البرز هم با حفظ سطح یک توانگری خود توانسته‌اند نسبت توانگری مالی خود را افزایش هم بدهند. همواره در هنگام خرید انواع بیمه مانند بیمه شخص ثالث، عمر و … توانایی مالی شرکت‌ها و سابقه آن‌ها را در نظر داشته باشید.

سوالات مهم

سطح توانگری شرکت‌های بیمه به چه معناست؟

میزان توانگری مالی شرکت‌های بیمه به معنای توانایی آن‌ها در پرداخت تعهدات و همین طور تحمل ریسک است.

کدام یک از سطح‌های توانگری مالی شرکت‌های بیمه بهتر است؟

شرکت‌های بیمه با سطح توانگری ۱، بهترین وضعیت را دارا هستند.

 منبع :

 https://samins24.com/

خروج از نسخه موبایل