طراحی داخلی بیمارستان

مهمترین نکته‌ای که در هر بیمارستان همواره باید سرلوحه کار تمامی افراد شاغل در آن قرار بگیرد حفظ روحیه بیماران است. برای حفظ روحیه بیماران نه تنها کادرپزشکی بلکه باید ساختمان بیمارستان نیز به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند روحیه و انگیزه مبارزه با بیماری را به بیماران منتقل کند به همین دلیل طراحی داخلی بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد فضاهای داخلی و طراحی آن‌ها و چگونگی تاثیر آنها بر روی روحیه افراد صحبت کنیم. بدون شک بیمارستان فضایی درمانی است که باید به صورت کارآمد و بدون پِرتی طراحی شده و بتواند روحیه و انگیزه افراد را برای مبارزه با بیماری حفظ کند.

برنامه جامع معماری داشته باشید

 قبل از اینکه به طراحی داخلی بیمارستان بپردازید در قدم اول باید یک برنامه جامع معماری که کاملاً کاربردی است طراحی کنید. در نظر گرفتن تمامی فضاها و مساحت در این راستا باید اهمیت زیادی داشته باشد. در طراحی داخلی بیمارستان‌ها باید به سه قسمت عمومی، بخش کارمندان و کلینیک توجه داشته باشید. هر کدام از این بخش‌ها باید با روش اصولی و مطمئنی انجام شوند تا حس آرامش را به افراد منتقل کنند. نه تنها بیماران بلکه کارمندان نیز باید در آرامش کامل استراحت کنند.

هزینه طراحی بیمارستان چگونه است؟

 طراحی داخلی مبحثی است که نمی‌توان به سادگی برای آن هزینه مشخصی معین نمود. هزینه‌های طراحی داخلی با توجه به اینکه چه کاربردی دارند و چه نوع تعرفه‌هایی از سوی نظام مهندسی ارائه شده است مشخص می‌شوند. برای طراحی داخلی بیمارستان نیز طراحان و شرکت‌ها معمولاً قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌کنند.

برای مشخص کردن هزینه باید به عوامل مختلفی توجه داشت؛ مهمترین ویژگی که هزینه طراحی داخلی را مشخص می‌کند توجه به مشاوره‌هایی است که معمولاً در مسیر طراحی داخلی ارائه می‌شود. این موضوع نیز به تجربه و مهارت طراح و معمار وابسته است. همچنین محل قرار گرفتن ساختمان محدودیت‌هایی که در مسیر راه وجود دارد، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی طراحی هر کدام بر هزینه طراحی موثر هستند.

در طراحی داخلی به چه فاکتورهایی باید توجه کرد؟

 برای طراحی داخلی بیمارستان معیارها و فاکتورهای مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرد. توجه به هر کدام از این فاکتور‌ها باعث می‌شود که بهترین طراحی داخلی انجام شده و علاوه بر اینکه بیماران در آسایش و آرامش هستند فضای مناسبی برای کادر پزشکی نیز فراهم می‌شود.

توجه به رنگ در طراحی داخلی

 یکی از مهمترین فاکتورهایی که در طراحی داخلی بیمارستان باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع رنگ است. رنگ یکی از نکات روانشناسی بسیار مهمی است که در تسریع روند بهبود بیماران تاثیر گذار است. شاید انتخاب رنگ موضوعی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما تاثیر بسیار زیادی دارد. استفاده از رنگ‌های بسیار گرم مانند نارنجی یا قرمز یا رنگ‌های تند مانند آبی پررنگ یا حتی رنگ‌های تیره برای دیوار‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا این رنگ‌ها هیجانات و احساسات را برمی‌انگیزند و آرامش بیماران را از بین می‌برند. همچنین استفاده از این رنگ‌ها استرس را به همراهان بیمار منتقل می‌کند. بهترین توصیه استفاده از دیوار خزه‌ای است. دیوار سبز خزه ای می‌تواند آرامش خاطر بیماران را تضمین کند.

خانه گل گلوریا طراحی دیوار خزه ای ، تراریوم و ترایوم ابی است که با بهترین قیمت و کیفیت این خدمات ارائه می نماید

 توصیه می‌کنیم که در طراحی داخلی بیمارستان‌ها از رنگ‌های روشن و ملایم که بیشتر آنها تن سرد دارند استفاده کنید استفاده از رنگ سبز روشن یا آبی روشن بهترین گزینه است.

کف سازی در طراحی داخلی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در طراحی داخلی بیمارستان‌ها توجه به کف سازی است. انتخاب جنس کفپوش مناسب می‌تواند قدم اول باشد. کفپوش در بیمارستان با توجه به اینکه کاربرد متفاوتی دارد باید کف سازی مناسبی نیز انجام شود. چگونگی تمیز کردن آن باید ساده تر باشد و هیچ گونه آلودگی را نیز به خود جلب نکند.

 در انتخاب کفپوش مناسب بیمارستان باید به سُر نبودن آن نیز توجه داشته باشید. معمولاً جابجایی برانکارد و صندلی بر روی این کفپوش و کف راهرو‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد به همین دلیل باید کف سازی با رعایت اصول مدرن و علمی انجام شود تا اصطحکاک مناسبی داشته باشد و سروصدایی نیز ایجاد نشود. در بسیاری از موارد پرستاران و پزشکان مجبور هستند که در راهرو با سرعت بالایی حرکت کند به همین دلیل اگر سرامیک‌های کف لیز باشد ممکن است که کادر پزشکی را دچار مشکل کند.

به موضوع روشنایی و نورپردازی در طراحی داخلی بیمارستان توجه کنید

 یکی از معیارهای بسیار مهم در طراحی داخلی توجه به روشنایی است. در بیمارستان نباید از نورهای خیره کننده و رنگی استفاده شود. همواره باید روشنایی‌ها قابلیت تنظیم شدن داشته باشند و به راحتی بتوان آنها را خاموش و روشن کرد. توجه به نورپردازی در اتاق عمل اهمیت چند برابر دارد زیرا باید نور از زوایای مختلف تابیده شود.

 متداول ترین روش سیستم روشنایی برای اتاق‌های عمل استفاده از چراغ‌های جراحی سقفی متحرک هستند. در این سیستم روشنایی نور اصلی استفاده شده و در کنار آنها نورهای جانبی که قابلیت تنظیم دارند استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم که در اتاق‌های بستری از نور مهتابی که درجه کم روشنایی دارد استفاده کنید.

به موضوع تهویه توجه داشته باشید.

 تهویه ساختمان و به ویژه بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به گونه‌ای طراحی داخلی انجام شود که هوا به راحتی جابجا شده و تعویض شود. در این صورت هوای تازه و سالم در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در تمامی اتاق‌ها به ویژه اتاق‌های جراحی باید هواساز‌ها تهویه مناسبی داشته باشند.

بیمارستان را به گونه‌ای طراحی کنید که افراد کم توان نیز دسترسی خوبی داشته باشند. در طراحی داخلی فضای بیمارستان باید به رفت و آمد و امکاناتی که برای افراد معلول و ناتوان جسمی مورد نیاز است توجه شود. به خصوص کسانی که مجبورند با عصا یا ویلچر حرکت کنند باید مورد توجه قرار بگیرد. در هر بیمارستان باید آسانسور‌های بزرگ سرویس‌های بهداشتی مخصوص افراد دارای معلولیت طراحی شود.

طراحی داخلی اورژانس

یکی از بخش‌های بسیار مهم در هر بیمارستان توجه به بخش اورژانس است. این بخش یکی از بخش‌های حیاتی است که در آن خدمات و فوریتهای پزشکی انجام می‌شود و به همین دلیل باید به گونه‌ای طراحی شود که بتوان به صورت شبانه‌روزی و با ظرفیت بالا از آن استفاده شده و بیشترین بخش ارتباطات را با سایر قسمتها دارد. به همین دلیل باید حس آرامش به همه افراد منتقل شده و افراد بتوانند با خونسردی کامل به امورات خودشان بپردازند.

طراحی داخلی بیمارستان با توجه به اینکه به طور مستقیم با بیماران و همراهان آنها در ارتباط است اهمیت چند برابر دارد. در طراحی بیمارستان باید به المان‌ها و نکات بسیار اصولی توجه کرد. بخش جراحی، بخش آزمایشگاه، بخش تصویربرداری، بخش درمانگاه، بخش اورژانس باید متناسب با جدیدترین نکات علم روز طراحی ‌شوند. توجه به احساس آسایش و آرامش مهمترین نکته در طراحی داخلی فضاهای بیمارستان است.

خروج از نسخه موبایل