سورتینگ چه تاثیری بر کسب و کار ها دارد؟

سورتینگ چیست؟

پیش از اینکه به دستگاه سورتینگ بپردازیم، لازم است با کلمه سورتینگ آشنا شویم. سورتینگ از کلمه sort به معنی دسته بندی کردن یا مرتب سازی می آید و به عملی اطلاق میشود که محصولات را بر اساس پارامتر های مختلف دسته بندی و جداسازی مینماید. این جداسازی معمولا بر اساس عواملی همچون ابعاد و اندازه، شکل ظاهری، رنگ، ساختار و … صورت می گیرد.

متاسفانه باور غلطی در بین برخی از مردم ما وجود دارد که تصور میکنند اگر محصول سورتینگ شده و با بسته بندی مناسب را بخرند، قیمت بالاتر محصول تنها به دلیل بسته بندی آن است اما این تصور یک اشتباه بزرگ است؛ زیرا با انجام دادن عملیات سورتینگ، محصولات کاملا یکدست و سالم به دست مشتری میرسد و هیچگونه خرابی و فساد در آن ها مشاهده نخواهد شد. در صورتی که خرید به صورت فله ای نمیتواند یک محصول کاملا یکدست را در اختیار شما قرار دهد و همواره مقداری نا خالصی و محصول با کیفیت پایین درون آن وجود دارد.

طبق تعریف فوق، به دستگاهی که این عملیات مرتب سازی را انجام میدهد، دستگاه سورتینگ گفته میشود. دستگاه های سورتینگ معمولا انواع مختلفی دارند و هر کدام برای سورتینگ یا دسته بندی محصول خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. عموم کاربرد دستگاه های سورتینگ در مرتب سازی محصولات کشاورزی، مرغ و ماهی بر اساس استاندارد های موجود است. دستگاه سورتینگ انواع مختلفی دارد که مشهور ترین انواع آن شامل دستگاه سورتینگ مرکبات، دستگاه سورتینگ برنج، دستگاه سورتینگ مرغ و ماهی و دستگاه سورتینگ تخم مرغ است.

انواع دستگاه سورتینگ

دستگاه سورتینگ مرکبات

یکی از مهمترین انواع دستگاه سورتینگ، است. این دستگاه برای جداسازی و دسته بندی مرکباتی همچون پرتقال، نارنگی و لیمو مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از ویژگی های مهمی که باید دستگاه های سورتینگ مرکبات و میوه داشته باشند، قابلیت شستشو محصولات پیش از جداسازی آنها است.

این دستگاه پس از عملیات شستشو، شروع به فرآیند مرتب سازی بر اساس رنگ، سایز و شکل ظاهری مینماید. این اتفاق سبب میشود تا محصولات له شده، نا سالم و یا دارای لک از دیگر محصولات با کیفیت جدا شوند و تمامی محصولات به طور کاملا یکدست آماده بسته بندی قرار گیرند. برخی از دستگاه های سورتینگ حتی مجهز به قسمت بسته بندی نیز هستند و پس از اتمام مرتب سازی، محصولات بر اساس وزن مناسب، بسته بندی میشوند.

دستگاه سورتینگ برنج

یکی دیگر از دستگاه های سورتینگ، دستگاه سورتینگ برنج است. این دستگاه انواع مختلفی دارد و معمولا عملیات سورتینگ را بر اساس اندازه و رنگ انجام می دهند. استفاده از برنج هایی که این عملیات بر روی آنها انجام میشود، میتواند کیفیت بسیار بالاتری داشته باشد و دانه های شکسته شده یا نیم دانه در آن مشاهده نمی شود. همچنین سورتینگ برنج بر اساس سایز و شکل ظاهری آنها سبب می شود تا برنج های شکسته شده و نیم دانه ای که جدا شده اند برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرند. معمولا از برنج های سورت شده در پخت شله زرد و برخی شیرینی ها استفاده می شود.

دستگاه سورتینگ مرغ و ماهی

از دیگر انواع دستگاه سورتینگ، میتوان به و ماهی اشاره نمود. این دستگاه میتواند علاوه بر شستشو مرغ و ماهی، آنان را بر اساس سایز و وزن جدا نماید تا برای بسته بندی و عرضه آماده شوند. همچنین این دستگاه سورتینگ از توانایی جداسازی محصولات سالم از محصولات دارای عیب و ایراد برخوردار است.

دستگاه سورتینگ تخم مرغ

تخم مرغ یکی از محصولاتی است که میتواند در مدت زمان کوتاهی فاسد شود. دستگاه سورتینگ تخم مرغ میتواند تخم مرغ ها را بر اساس رنگ و وزن دسته بندی کند و تخم مرغ هایی که ترک خورده اند یا خراب شده اند را جدا نماید. همچنین سورتینگ تخم مرغ و بسته بندی آن سبب میشود تا تخم مرغ بوی دیگر محصولات موجود در یخچال را به خود نگیرد؛ زیرا تخم مرغ به سرعت بوی دیگر محصولات نزدیک به خود را جذب می کند.

دستگاه سورتینگ حبوبات و مغز دانه ها

نوع دیگری از انواع دستگاه سورتینگ، دستگاه سورتینگ حبوبات و مغز دانه ها است. در حال حاضر یکی از محصولات صادراتی کشور، پسته است. معمولا تولید کنندگان پسته از این دستگاه برای یکدست کردن محصولات و سورت آنها استفاده میکنند تا بتوانند یک محصول با کیفیت را صادر نمایند. این دستگاه برای سورتینگ حبوبات نیز به کار میرود و به کمک این نوع دستگاه سورتینگ میتوان حبوباتی همچون لوبیا، عدس، نخود و … را از ناخالصی ها جدا نمود. امروزه مردم معمولا از این نوع حبوبات سورتینگ استفاده میکنند.

تاثیر سورتینگ محصولات در کسب و کار ها

در حال حاضر قشر عظیمی از مردم، خرید های خود را از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ انجام میدهند. این اتفاق سبب شده است که این افراد محصولات مورد نیاز خود اعم از گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، میوه، خشکبار و … را به صورت سورت و بسته بندی شده خریداری نمایند. مشکلات مالی و اقتصادی موجود در جامعه سبب شده است که بانوان نیز همراه و هم قدم آقایان مشغول به کار باشند و زمان کمی را برای خرید اختصاص دهند. این اتفاق موجب شده است تا افراد سعی کنند محصولات خود را به صورت بسته بندی شده بخرند و دیگر زمانی را صرف تمیز کردن و پاک کردن گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه نکنند.

همچنین با توسعه تجارت الکترونیک، کم کم به سمتی خواهیم رفت تا تمام خرید ها به صورت تلفنی یا اینترنتی خواهد بود. در این صورت تنها محصولاتی میتوانند در این بازار مورد استقبال قرار گیرند که به صورت بسته بندی شده و بدون هیچ گونه مشکلی باشند؛ زیرا در صورت وجود کوچکترین مشکل، مشتری اعتماد خود را نسبت به آن محصول از دست خواهد داد.

نکته قابل ذکر دیگر در مورد محصولات سورتینگ شده، افزایش صادرات و ورود ارز به داخل کشور است. شاید همگی این جمله را شنیده باشیم که میگویند محصولات ایرانی کیفیت بالایی دارند ولی ما تو بسته بندی ضعیف هستیم. این جمله تبدیل به یک کلیشه شده است ولی به طور کامل اشاره به ذهنیت نادرست ما در زمینه سورتینگ و بسته بندی دارد. همین نکته سبب شده است تا محصولات فوق العاده ایرانی از جمله زعفران، پسته، خرما، مرکبات و … نتوانند در بازار های جهانی به دلیل عدم بسته بندی درست و مناسب به فروش چندانی دست پیدا نمایند.

در صورتی که بسیاری از کشور ها با خرید فله ای این محصولات از ایران و انجام فرآیند سورتینگ و بسته بندی، این محصولات را با نام خود در بازارهای جهانی به فروش میرسانند و سودهای کلانی به جیب میزنند. ما با استفاده از دستگاه های سورتینگ و بسته بندی، میتوانیم محصولات خود را با ظاهری مناسب در اختیار مشتریان خارجی قرار دهیم و سبب افزایش ورود ارز به داخل کشور شویم.

درجه بندي و بسته بندي محصولات کشاورزي در نگهداری چه تاثیری دارد؟

پیمایش و سورت محصولات کشاورزي، در نگهداري، محافظت و استانداردسازي محصول نقش داشته و عرضه محصولات حد و اندازه هاي يکسان، سورت، يافتن بازارهاي جديد خارجي و افزايش صادرات و ورود ارز به کشور است.چه بسيار از محصولات و فرآورده هاي مرغوب و منحصر به فرد کشور پهناور ايران نظير زعفران، مرکبات، خرما، پسته، توت فرنگي، انواع خشکبار (ميوه هاي خشک، برگه هاي ميوه، کشمش و…) که به دليل عدم رعايت اصول و استانداردهاي سورتينگ، سورت و عرضه به صورت فله اي، توانايي و اجازه نفوذ و رقابت در بازارهاي خارجي را نداشته و بخش قابل توجهي از آنها نيز تبديل به ضايعات مي شود.

استفاده از محصولات کشاورزي سورت موجب توسعه فروشگاه هاي مدرن زنجيره اي و حذف تدريجي فروشگاه هاي سنتي عرضه محصولات صنعتي مي شود. که يکي از نتايج آن، کاهش رشد فضاي تجاري کوچک و سنتي در فضاي مسکوني و نيز يکنواختي در قيمت محصول عرضه و سيستم عرضه و کنترل مدرن تر است.

فروش انواع محصولات کشاورزي اعم از ميوه، سبزي ها، گوشت، مرغ، خشکبار و… به صورت پیمایش در قطعات و اندازه هاي يکسان و استاندارد، سبب رشد تجارت الکترونيکي در آينده خواهد شد و بسياري از خريداران مي توانند محصولات سورت استاندارد را از طريق سفارش تلفني و يا خريد اينترنتي تهيه نمايند و اين امر در آينده موجب حذف برخي از سفرهاي بيهوده ي درون شهري که در حال حاضر به منظور جستجو براي خريد انواع محصولات کشاورزي است، خواهد شد.

دلایل اهمیت سورتینگ چیست؟

متاسفانه برخی از افراد هنوز بر باور گذشته خود پافشاری میکنند. در صورتی که این اعتقاد به طور کلی نادرست است. محصولات سورت کمی گرانتر هستند اما همین محصولاتی که سورت میشوند، کیفیت بالاتری دارند و از لحاظ سلامتی مورد تایید مراجع ذیربط هستند. در حال حاضر مردم بیش از پیش از محصولات سورت استفاده می کنند. و این موضوع نشان میدهد که اقبال مردم، استفاده از این نوع محصولات است. این بدان معنا است که افرادی که در زمینه سورتینگ محصولات فعالیت دارند. قادر هستند که بخش بزرگی از بازار را مال خود نمایند و مشتری بیشتری کسب کنند.

·        جذب مشتری و افزایش فروش:

عملیات سورتینگ به دلیل کیفیت مناسب و بسته بندی مناسب، بشدت در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر می گذارد.

·        صرفه جویی در وقت:

امروزه به دلیل شاغل بودن اکثر بانوان، زمان کمتری برای خرید دارند. به همین دلیل است که افراد بیشتر به سمت محصولات سورت می روند.

·        ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان:

سورتینگ بسته بندی و حمل و نقل را آسان می کند و این عمل ارزش افزوده بیشتری را برای کشاورزان ایجاد میکند

·        حذف سفر های درون شهری:

به دلیل توسعه تجارت الکترونیک خرید ها به سمت تلفنی یا اینترنتی شدن خواهند رفت. این اتفاق در آینده برخی از سفر های بیهوده درون شهری را کاهش می دهد.

·        افزایش صادرات و ورود ارز به داخل کشور

طرز کار با دستگاه های سورتینگ

عموماً این دستگاه ها، طرز کار یکسانی دارند. آن ها همانند یک نوار نقاله، مواد را از ابتدا جمع آوری کرده و بر اساس حرکات مکانیکی و تنظیماتی که برای آنها صورت گرفته، عملیات جداسازی و تفکیک را انجام داده و آماده برای بسته بندی می کنند. ولی اگر از بحث جداسازی بر اساس پارامتر های رنگ و اندازه و …. بگذریم. عمدتاً روش های سورتینگ یا تفکیک، دو نوع هستند:

سورت کردن همزمان ماشینی و دستی

یکی از روش های سورتینگ، سورت کردن محصولات به صورت همزمان با کمک دستگاه و انسان است. میوه ها یا محصولات غذایی با کمک تسمه نقاله ای که دستگاه دارد، منتقل می شود. سپس اپراتورهایی که کنار دستگاه حاضر هستند، عملیات تفکیک محصولات را انجام می دهند. در این روش همواره امکان خطای انسانی و احتمال انتقال ویروس های بیماریزا از انسان به فرآورده ها وجود خواهد داشت. خستگی به مرور زمان و سرعت کم جداسازی محصولات، در این روش همواره وجود دارد.

سورت کردن فقط ماشینی

این نوع از سورت کردن، روشی کاملاً ماشینی و مکانیزه است. فرآیند جداسازی در این روش به لطف لیزرهای دستگاه انجام می گیرد. در این روش دقت به میزان بالایی، خواهد بود. این روش به صورت مداوم، بدون وقفه خواهد بود و می تواند سرعت تفکیک مواد را به میزان خیلی زیاد افزایش دهد. امکان خطا در این روش به دلیل مکانیزه بودن به حداقل میزان خود می رسد.

برگرفته از: سورتینگ مبتکر

خروج از نسخه موبایل