کرایه ماشین چند درصد افزایش

افزایش کرایه؛ ۲۵ درصد | مردم و راننده‌ها چه می‌گویند؟

نرخ کرایه حمل و نقل عمومی مانند کرایه ماشین در چند سال اخیر به طور متوسط سالانه ۲۵ درصد افزایش داشته و این رویه برای سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد. هرچند در برخی خطوط تاکسی و اتوبوس با توجه به رند نشدن نرخ کرایه‌ها مجوز افزایش قیمت ۳۵ درصدی نیز از اول اردیبهشت صادر شده است. اما طرح جدید دریافت نرخ تاکسی‌ها به صورت شناور که براساس ساعت پیک و زمان سفرهای درون‌شهری و شب و روز بودن متفاوت است و اجرای آن به صورت پایلوت از ابتدای اردیبهشت در برخی از مسیرهای پایتخت آغاز شده، طرحی مبهم برای شهروندان تهرانی و حتی رانندگان تاکسی است.

افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی در ۱۴۰۱ تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال آینده را تصویب کردند. جعفر تشکری هاشمی در جریان بررسی لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده گفت: پیشنهاد می شود که نرخ کرایه تاکسی متوسط افزایش ۲۵ درصدی داشته باشد و همچنین پیش بینی استفاده از خودروهای با کیفیت بالاتر نیز در این لایحه شده است که می‌توانند در صورت فراهم شدن این امکان طبق مصوبات دوره های قبل افزایش نرخ داشته باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده جزو تعهدات تاکسیرانی است گفت: امکان متغیر بودن کرایه در ساعات پیک نیز وجود دارد. تشکری هاشمی افزود: در این لایحه آمده است که به طور متوسط نرخ کرایه ۲۵ درصد افزایش یابد اما در برخی خطوط که نیاز به تغییر نرخ است می توانند تا ۳۵ درصد افزایش نرخ داشته باشند. اما در خطوط دیگر باید کمتر از ۲۵ درصد افزایش نرخ باشد که بالانس این عدد به ۲۵ درصد برسد.

وی با بیان اینکه در نوبت شب  یعنی از ساعت ۲۲ تا  ۶ صبح افزایش ۲۰ درصدی تعرفه در نظر گرفته شده است، گفت: نظامات جبرانی پیش بینی شده تا بتوانیم تاثیر تورم را در رانندگان تاکسی کاهش دهیم. اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رای خود به افزایش میانگین ۲۵ درصدی نرخ کرایه رای مثبت دادند.

افزایش کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی از اول اردیبهشت

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه و بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در سالجاری ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت که براساس اعلام فرمانداری تهران از اول اردیبهشت این افزایش اعمال خواهد شد. اعضای شورای شهر تهران در بهمن ماه سال گذشته، لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی و نرخ بلیت مترو و اتوبوس را بررسی کردند و بعد از رایزنی های مختلف مصوب شد که حداکثر نرخ کرایه حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس، مترو و تاکسی ۲۵ درصد باشد.

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد؛ اما از آنجایی که در برخی خطوط مبلغ کرایه خرد و نامتناسب است مقرر شد که به آن ها اجازه داده شود که تا سقف حداکثر ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند تا نرخ کرایه متناسب و رند شود. در این میان البته نرخ کرایه خطوط مینی بوسرانی هم در سال جدید  ۱.۲ نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی آنهم بر مبنای طول خطوط تعیین شده است.

همچنین طبق مصوبه شورا مقرر شد که افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی همچون اتوبوس در شهر تهران نیز در سال ۱۴۰۱، به‌طور میانگین ۲۵ درصد و تا ۳۵ سقف درصد نسبت به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. براین اساس نرخ بلیت متروی تهران هم برای سال آتی با ۲۵ درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید که  نرخ بلیت خط تک سفره ۲۵۰۰، بلیت تک سفره حومه(خط ۵) ۱۵۰۰ تومان، تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و  بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

این درحالی است که این مبالغ برای بلیت تک سفره است و بلیت های مدت دار نیز براساس مبلغ پرداختی،  شارژ می شود. همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران همچون سنوات گذشته خانواده شهدا، معلولین، جانبازان از تحفیف ۱۰۰ درصد و دانش آموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصد بلیت مترو و اتوبوس برخوردارند و خبرنگارانی که طرح ترافیک نگیرند نیز می‌تواننداز کارت بلیت ۴۰۰ هزار تومانی و افراد بالای ۶۵ سال دارای کارت منزلت هم از تخفیف ۹۰ درصد استفاده می کنند.

ناصر امانی نماینده شورای شهر تهران در هیات تطبیق فرمانداری به ایسنا گفت:  فرمانداری تهران  مصوبه شورای شهر در مورد افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرابه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس را تصویب کرده است و براین اساس مقرر شده که از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش نرخ‌ها اعمال شود.

افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی از اول اردیبهشت ماه

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی از اول اردیبهشت ماه خبر داد.

امروز صبح مهدی اسماعیل‌بگی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارات بر تاکسیرانی شهر تهران از اعمال افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال جدید از ابتدای اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: فرآیند توزیع و الصاق برچسب‌های تعبیه شده ویژه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال جاری (که با توجه به ویژگی‌های خاص طراحی شده در آن مقدمه آغاز اجرای طرح پرداخت الکترونیک نیز محسوب می‌شود)، در حال انجام است و از نخستین روز اردیبهشت ماه در معرض دید شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: این افزایش بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، افزایش متوسط ۲۵ درصد به طور معمول و ۳۵ درصد بر اساس شرایط برخی خطوط و کاربری‌ها را شامل خواهد شد و مسافران می‌توانند با اسکن بارکد دوبعدی برچسب تعبیه شده، علاوه بر اطلاع از میزان کرایه، به خدمات دیگری نظیر امکان ثبت پیام تقدیر و تشکر، انتقاد و پیشنهاد و دیگر موضوعات در نظر گرفته شده به این منظور نیز دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه عملیات الصاق برچسب تاکسی‌های تلفنی و گردشی نیز طی هفته آتی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بار دیگر بر ابتدای اردیبهشت ماه به عنوان زمان در نظر گرفته شده برای اعمال افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها تاکید کرد و گفت: شهروندان تهرانی در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند با سامانه ۱۸۸۸ تماس گرفته، مراتب را به دست اندرکاران امر در سازمان تاکسیرانی شهر تهران اطلاع دهند.

افزایش قیمت کرایه‌ها آغاز شد/ کرایه اسنپ و تپسی هم گران می‌شود؟

افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی‌های خطی و درون شهری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود. حالا این امکان وجود دارد که نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنت مانند اسنپ، تپسی و الوپیک نیز افزایش یابد؟

معمولا با افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی‌های شهری، هزینه سفر اسنپ و تپسی نیز باید افزایش یابد. چرا که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هم نسبتا مشابه تاکسی‌های خطی و درون شهری است. فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی و خطی با کرایه پایین در این شرایط اقتصادی کشور و استهلاک بالای خودرو در شهر تهران برای رانندگان به صرفه نیست.

نرخ کرایه اسنپ و تپسی افزایش می‌‎یابد؟

با وجود اینکه مبنای محاسبه نرخ کرایه‌های اسنپ و تپسی سیستمی است، اما یکی از دغدغه‌های همیشگی رانندگان تاکسی اینترنتی این است که بدون افزایش نرخ کرایه اسنپ و تپسی، ادامه کار برایشان صرفه‌ای ندارد. روابط عمومی تپسی اینگونه پاسخ داد: «خیر، شرکت تپسی افزایش قیمتی نخواهد داشت. قیمت‌های تپسی تابع تاکسی‌رانی نیست. هزینه بنزین، مسافت طی شده و ترافیک سنجیده می‌شود و بین راننده و مسافر قیمت‌گذاری منصفانه صورت می‌گیرد. تعیین نرخ قیمت‌های تپسی به نوعی متاثر از رضایت دو طرف است.

قیمت‌گذاری کرایه‌ها در تپسی متاثر از قیمت‌های تاکسیرانی و افزایش قیمت‌های دیگر نیست. قیمت‌گذاری تپسی متاثر از عرضه و تقاضا است. یعنی متغییرهایی مانند تعداد راننده‌هایی که درخواست را می‌پذیرند یا تعداد مسافرهایی که درخواست ثبت می‌کنند. اما ما قاعدتا نمی‌توانیم قیمت را از  یک حد بالاتر و از یک حد پایین‌تر ببریم.»

روابط عمومی الوپیک در این باره گفت: «الوپیک افزایش ۲۵ درصدی قیمت نخواهد داشت. مبنای قیمت‌گذاری ما در الوپیک عرضه و تقاضا است. الوپیک از روش قیمت گذاری پویا استفاده می‌کند. سازوکار قیمت‌گذاری ما مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمندی است که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌کنند. در نتیجه قیمت سرویس‌های الوپیک برای شهروندان مقرون به صرفه‌تر است. تنها در صورت کاهش عرضه است که کاربران ما افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.»

تاکسی اینترنتی اسنپ تاکنون پاسخی درباره سیاست‌های این شرکت برای افزایش قیمت نرخ کرایه تاکسی‌ها نداده است. انتظار می‌رود که با افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های تهران، قیمت کرایه‌های تاکسی‌های اینترنت به خصوص اسنپ و تپسی در تهران نیز افزایش پیدا کند. چرا که عواملی مانند ترافیک و زمان در شهر تهران موجب افزایش هزینه‌های زندگی و خودروهای رانندگان این صنف نیز می‌شود.

شهرداری چگونه بر افزیش قیمت خودسرانه نظارت می‌کند؟

روز گذشته بود که مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از اعمال افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در اول اردیبهشت( امروز) خبر داد. براساس گزارش‌های میدانی ، روز گذشته شهرداری تهران برچسب‌های افزایش قیمت کرایه‌ تاکسی‌ها را در پایانه‌های شهر توزیع کرد. اما با وجود اینکه قرار بر این بود که نرخ‌ها از امروز افزایش یابد، برخی از رانندگان در پایانه‌ آزادی و ارم، از روز گذشته اقدام به افزایش قیمت نرخ کرایه‌ها به صورت خودسرانه کردند.

شهرداری تهران شماره‌ای را برای پاسخگویی و رسیدگی به شکایات شهروندان در نظر گرفته‌ تا آن‌ها تخلف تاکسی‌های شهری را گزارش بدهند. اما با وجود این، تماس با ۱۸۸۸، تاکنون دردی دوا نکرده است و افزایش قیمت‌های خودسرانه همچنان ادامه دارد. چرا که ظاهرا شهروندان مدعی شدند: برقراری تماس با این شماره هیچ زمانی به سرانجام نخواهد رسید.

همچنین، به نظر می‌رسد که براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ کرایه تاکسی‌‌های شهری در برخی از خطوط شهر تهران شناور است. به این معنی که متناسب با ترافیک، آب‌و‌هوا و … کرایه برخی از خطوط با مسافت زیاد، مانند آزادی تا پایانه ارم یا پایانه ارم تا کرج، به صورت متغییر تا ۳۵ درصد افزایش خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل