افزایش قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱

هفته آخر سال 1400 مانند هر سال شاهد بی نظمی های بازار فولاد هستیم و امسال این بی نظمی ها با التهابات بازارهای صادراتی همزمان گشته است. در هفته جاری براساس برخی شنیده ها از ، تغییر چندانی گزارش نشد اما ظاهرا یک در میان برخی از حوزه های فروش تعطیل و ادامه فعالیت را به بعد تعطیلات سال نو موکول کرده‌ اند.

پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

در حوزه میلگرد آجدار در هفته آخر سال عمده قیمت های شنیده شده با تغییرات اندک توام بود اما همچنان بی نظمی در این بازار موج می‌ زند، برخی حوزه ها نسبت به هفته قبل تخفیف در نظر گرفته و برخی هم افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی لحاظ نموده‌ اند. در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان از برخی بنگاههای تهران، قیمت ها چندان تغییری نداشت. به طور کلی، حداقل طی سه ماه اخیر، ذوب آهن اصفهان به نسبت میلگرد از ثبات قیمت بهتری برخوردار بوده که عامل اصلی این موضوع اشباع بازار داخلی توسط ذوب آهن اصفهان و همچنین کاهش سازه های فلزی و مصرف تیرآهن استاندارد در بازار داخلی است. با این حال نهایتا این بازار در قبل از شروع سال نو، یک هفته هم پابرجاست و بعد آن به استقبال تعطیلات نوروزی خواهیم رفت. در ادامه به پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال 1401 براساس گزاره های موجود می پردازیم.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

به روشن شدن چند نکته برای تحلیل بازار داخلی در سال جدید و پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401 نیاز داریم که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت.

1 – نخست اینکه درگیری و تنش در منطقه ادامه دار خواهد بود و جنگ به سمت فرسایشی شدن پیش می رود و یا با توجه به افزایش هزینه های مالی و انسانی پوتین یک راه خروج آبرومند از این بحران خواهد یافت.

2 – دوم، اینکه موج افزایشی ایجاد شده در حوزه Cis قیمت شمش و ایران را تا چه اعدادی خواهد رساند آیا فاصله معمول ۵۰ تا ۷۰ دلار بین محصول صادراتی ایران و حوزه Cis حفظ خواهد شد و یا کمتر و یا بیشتر خواهد شد؟

3 – سوم، اینکه وزارت صمت و سازمان حمایت و… در میان این بحران چه موضعی اتخاذ می کنند و با توجه به شرایط خاص بازار داخل آیا بازار داخلی و خارجی را به یک چوب می رانند یا فکری به حال بازار داخل خواهند کرد.

4 – چهارم، اینکه موج ایجاد شده در بازار مقاطع تا چه اعدادی توسط خریداران بورسی حمایت شود و خریداران تا چه اعدادی ریسک خرید کالا در کانال های بالا را قبول خواهند کرد.

5 – و از همه مهمتر، اینکه این موج تا چه کانالی توسط سمت مصرف و مصرف کننده نهایی حمایت شود و واکنش بازار مصرف به ورود به کانال های جدید چه خواهد بود؟

بازار داخلی میلگرد و آهن در سال 1401 بسته به غلظت عوامل فوق قابل تحلیل و رصد است. اما خارج از بحث بازار مصرف با توجه به جمیع موارد فوق و با توجه به دستورالعمل های جاری بورسی (دامنه مثبت ۳درصد و فاصله ۸ درصدی قیمت میلگرد و شمش)  به نظر می رسد بازار داخلی مقاطع در ماه ‌های پیش رو و ماه های نخست سال 1401 هنوز هم منتظر کشف کانال های قیمتی جدید است. بخواهیم و نخواهیم گرانی در راه است.

مشکل از وقتی شروع می شود که بارهای ارزان قیمت موجود در دست تجار و انبارها تمام شود و محصولات گران قیمت جایگزین آن شود و بازار مصرف به اعداد بالا مقاومت نشان دهد. از آن تاریخ به بعد (احتمالا اواخر فروردین سال 1401) بازار مصرف است که تعیین کننده سمت و سوی بازار خواهد بود. توجه فرمایید تحلیل فوق مربوط به بازار مقاطع اعم از میلگرد و تیرآهن نرمال است. بازار شمش به لحاظ خروجی بهتر از این تحلیل مثتنی است.

در آخرین ماه سال 1400 بازارهای داخلی و صادراتی ایران شاهد دو اتفاق مثبت است و با توجه به آن می توان نکاتی در خصوص پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده نوشت:

اول، رشد سریع قیمت فلزات و کامودیتی ها ناشی از بحران اوکراین

دوم، احتمال رفع تحریم های بخش های مختلف اقتصادی از جمله بخش فولاد که باعث پر شدن فاصله غیر معمول و منفی محصولات صادراتی فولاد ایران نسبت به کشورهای همسایه و حوزه Cis خواهد شد.

این دو اتفاق تاثیر مثبت بر بازارهای داخلی و صادراتی و به ویژه بازار بورس سرمایه خواهد داشت. مطلب مهم نحوه انتقال مدیریت شده (بر اساس مدل های اقتصادی و بدون کنترل و سرکوب) موج جدید افزایشی به بازار داخل است به نحوی که هم حقوق لایه های مختلف تولید و توزیع زنجیره فولاد و مصرف کننده نهایی رعایت شود و هم حقوق سهامداران شرکت ‌های کامودیتی محور.

هر چند سطوح قیمت های جهانی در هفته اخیر به شدت رشد پیدا کرده است و اخبار مختلفی از نرخ های صادراتی و شمش ایران تبادل می شود (آخرین شنیده های هفته قبل  حاکی از رشد قیمت محصول صادراتی شمش و میلگرد تا محدوده ۶۵۰ دلار است) اما مبنای قیمت گذاری آخرین گزارش متال بولتن است.

بر اساس دو مولفه گزارش متال بولتن و میانگین معاملات هفته قبل، قاعدتا باید قیمت شمش این هفته با اختلاف جزئی یعنی در محدوده ۱۳۳۰۰ الی ۱۳۵۰۰ و نرخ پایه مقاطع هم عددی بین ۱۴۴۰۰ الی ۱۴۵۰۰باشد، ( مگر آنکه بازارساز به صلاحدید خود و در جهت مدیریت رقابت  اقدام به رشد پله ای قیمت ها از همین هفته بنماید ) اما مطلب بسیار مهم حجم رقابت انجام شده روی اعداد فوق خواهد بود که احتمالا سنگین و هیجانی خواهد بود.

با این حال به نظر می رسد بازارساز در هفته اخیر برای کنترل حجم تقاضا وارد عمل شده و احتمالا حجم تقاضا را مدیریت خواهد کرد. حالا آینده بازار بسته به تصمیمات کلان اقتصادی در هفته اخیر توسط نهادهای تصمیم ساز ( وزارت صمت، سازمان بورس و سازمان حمایت) و بازی با ضرایب فولادی قابل تفسیر و تحلیل است. پس منتظر خواهیم بود.

خارج از موارد فوق فراموش نکنید که خصوصی ها از هفته آخر اسفند 1400 دست به کار افزایش خواهند شد احتمالا بازار فولاد در هفته اخیر رکوردهای جدیدی را ثبت خواهد کرد.

پیش بینی قیمت آهن و میلگرد بعد از تحریم

شاید یکی از اصلی ترین اتفاقات موثر بر قیمت ها در هفته های پایانی سال 1400 و شروع سال جدید نتایج مذاکرات باشد که خوش ‌بینی بسیاری در بین مردم ایجاد خواهد کرد و دید خوبی را نسبت به پیش بینی قیمت میلگرد بعد از تحریم ایجاد می نماید. پالس مثبت وزارت خارجه آمریکا در رفع برخی تحریم های مرتبط با بخش غیر نظامی نیروگاه بوشهر یک پالس مثبت قوی و رو به جلو محسوب می شود.

اینکه این توافق در سال 1400 منعقد شود و یا به سال 1401 موکول شود، اینکه خروجی آن چه باشد، اینکه فاز عملی رفع تحریم ها کی آغاز شود و اینکه در دوران پس از رفع تحریم ها چه مقدار سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شود و چند شرکت خارجی در حوزه های اصلی نفت و گاز و مسکن و… حاضر به ورود به کشور شوند همه این پارامترها و غلظت و شدت آن می تواند نرخ دلار را در داخل از 500 تا 2 هزار تومان تغییر دهد و اگر اخبار آن طور که مردم چشم به راه آن هستند مثبت باشد شاید کف روانی دلار در کوتاه مدت به کانال ۲۵ هزار و حتی زیر آن سقوط کند و اگر خروجی منفی باشد و مذاکرات به بن بست خورده و مرحله بعدی در کار نباشد دلار بالعکس و تا کانال ۲۹ هزار تومان قابلیت رشد دارد.

مختصر این که بازار داخلی فولاد به لحاظ ذاتی و منطقی و با نظر مثبت بازار ساز پتانسیل رشد دارد. اما خروجی مذاکرات ممکن است همه سناریوها را تغییر دهد. فراموش نکنید خروج از تله تحریم بانکی  روح تازه ای در کالبد اقتصاد و صنایع ایران به خصوص صنعت فولاد خواهد دمید.

به گزارش خبرگزاری موج، با توجه به نزدیک شدن به پایان فصول گرم سال، جنبش‌ها برای ساخت و ساز مسکن به اوج خود رسیده است. در این میان مصالح ساختمانی پر‌مصرف مخصوصا تیرآهن، میلگرد و میلگرد آجدار، رقابتی بزرگ در بازار آهن‌آلات کشور به صورت فصلی ایجاد کرده است که هر ساله تابستان این امر اتفاق می‌افتد و کاملا هم طبیعی است. از این رو پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری، موضوعی مهم برای مهندسان و مردم کشور است که نیاز به ساخت مسکن و خانه مورد نیاز خود هستند.

قیمت آهن و طلا در بازار بورس

بر اساس گزارش موج نیوز، کف قیمت میلگرد در هفته گذشته در حدود ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شده، که این قیمت در روز‌های اخیر به ۱۵ هزار و پانصد تومان کاهش یافته است. به طور کلی مقاطع فولادی پر‌مصرف مانند ، تیرآهن و لوله‌ها، حدود ۱۶۰۰تومان کاهش قیمت داشته است و در پی مسائل قطعی برق و کاهش سهم بازار کارخانجات داخلی در بازار‌های جهانی، موجب روند کاهش قیمت میلگرد تولیدی کشور شده است.

بر اساس گزارشات بورس کالا، روز گذشته ۱۰۷ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم در بورس عرضه شد است. بر این اساس، ۱۰۴ هزار و ۷۵ تن از این حجم مورد معامله قرار گرفته. است. آمارهای موجود، حاکی از کاهش ۸٫۱ درصدی نرخ شمش در هر تن و معامله این محصول روی قیمت ۱۲ هزار و ۵۹۱ تومان است. این قیمت گویای کاهش ۱۱۰۹ تومانی این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته است.

گفتنی است بر اساس اطلاعیه بورس کالا که هفته پیش منتشر شد، قیمت پایه مقاطع طویل باید تابعی از نرخ پایه شمش فولادی باشند. کاهش تقاضای جهانی موجب افت نرخ شمش صادراتی ایران شده که رقمی معادل ۴ درصد است. این امر موجب افت نرخ این محصول به کانال ۴۸۰ دلاری و در ادامه موجب کاهش قیمت آهن‌آلات شد.

با توجه به اهمیت میلگرد در ساخت سازه‌های مختلف و همچنین تولید محصولات صنعتی، تحلیل قیمت میلگرد بازار امری مهم و ضروری برای فعالان بازار فولاد می‌باشد. در ادامه به پیش‌بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد در نیمه دوم سال

بسیاری از عوامل هستند که در قیمت نهایی میلگرد تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیمی می‌گذارند. از این میان بزرگ‌ترین عامل حال حاضر که تاثیر بسزایی بر قیمت میلگرد گذاشته است، تورم جهانی می‌باشد. این تورم باعث افزایش و یا کاهش ارز دلار و یورو نیز می‌شود.

بر اساس گزارشات تحلیل‌گران بازار فولاد، با قیمت شمش ۵۰۰ دلاری، قیمت میلگرد آجدار نیز باید حدود ۱۵هزار و پانصد تومان باشد. اما در عمل قیمت بازار حدودا ۱۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بازاری که در هفته‌های گذشته کف قیمتش ۱۸ هزار تومان بود، علیرغم رسیدن به فصل تابستان و افزایش خرید و فروش میلگرد، شاهد افت قیمت و عدم تقاضای بازار می‌باشد.

علت این امر هم افزایش تورم و عدم توانایی مردم در خرید و کاهش تقاضای بازار است. در این صورت برای مدتی( تا پایان تابستان) قیمت‌ها جنبه رقابتی پیدا می‌کنند و پس از آن هم بر اساس گزارشات تحلیل‌گران بازار، قیمت دلار در پایان سال جاری در حدود ۴۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

به دلیل اجرایی شدن طرح دولت جدید تحت عنوان (جراحی اقتصادی)، قیمت محصولات برای همگام سازی با قیمت‌های جهانی روندی افزایش پیدا می‌کنند تا قاچاق کالا متوقف شود. با توجه به طرح جدید دولت سیزدهم، انتظار کاهش قیمت میلگرد را نباید داشت.

در همین زمان، کارخانجات فولاد کشور روسیه به رقابت با تولید کنندگان داخلی ما پرداخته‌اند و با دادن قیمت‌های پایین‌تر در بازار‌های جهانی، در حال تصاحت بازار‌های کارخانجات کشور ما هستند.

از دیگر عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری می‌توان به قطعی برق در فصل تابستان همانند سال قبل اشاره کرد.

این امر تاثیر بسزایی بر تولیدات مقاطع فولادی درجه یک مانند و لوله‌های استیل گذاشته که مصرف زیادی در صنعت دارند. صنایع وابسته به این مقاطع در تولیدات خود دچار مشکلات و چالش‌هایی می‌شوند.

قطعی برق به طور کلی تمامی صنایع مرتبط را فلج می‌کند. تصور کنید میزان تولیدات هر ساعت کارخانجات، مخصوصا فولاد که تولید کننده مواد اولیه تمامی صنایع می‌باشد، ساعت‌ها با مشکل برق دست و پنجه نرم کند.

در این زمان که بازار نیاز به میلگرد دارد و روند تولید آن نیازمند انرژی می‌باشد، قطعی برق می‌تواند خسارت زیادی هم به کارخانجات ما و هم به مردم ما وارد کند.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت میلگرد تا پایان سال جاری، می‌توان به سیاست خارجه کشور و مخصوصا موضوع برجام اشاره کرد. رفع تحریم‌های وارده بر کشور امری مهم در صادرات و واردات و افزایش یا کاهش ارزش پول ملی دارد. در صورت ادامه یافتن این تحریم‌ها، منطقا قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

در ادامه مطلب به بررسی قیمت میلگرد در فصول بعدی سال می‌پردازیم.

قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۱

در فصل تابستان، به سبب گرم شدن هوا و همچنین محیا شدن بساط برای کار و فعالیت بیشتر، فرآیند تولید و ساخت سازه‌های ساختمانی مانند آپارتمان‌ها و مدارس، ادارات و سایر سازه‌های ساختمانی در دستور کار کارفرمایان قرار گرفته و به همین سبب تقاضا برای میلگرد افزایش می‌یابد.

در این زمان اگر قیمت میلگرد به حدی بالا باشد که متقاضی نتواند میلگرد تهیه کند، بازار دچار افت شدیدی می‌شود و عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارند. تابستان سال گذشته به سبب قطعی برق سراسری و کاهش منابع انرژی به صورت نامنظم، خسارات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد شد.

امسال نیز این موضوع کاهش منابع انرژی نیز موضوع مهمی است که سبب ضرر و زیان فراوانی به تولید کنندگان و کسب و کارهای مختلف می‌باشد که از انرژی برق در ابعاد گسترده‌ای استفاده می‌کنند.

قیمت میلگرد در تابستان امسال نیز همانند سال‌های گذشته روندی نسبتا افزایش با سرعت تدریجی دارد. یعنی در یک زمان به اوج خود نمی‌رسد و بر اساس رقابت تولیدکنندگان است که قیمت آن روندی رو به افزایش پیدا می‌کند.

در تابستان امسال قرار نیست که قیمت دلار به ۴۰هزار تومان برسد، اما در این دوره مهم از سال که ساخت ساز به اوج خود می‌رسد، انتظار کاهش قیمت را نباید داشت و احتمالا تا قبل از پاییز، قیمت‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند.

بر اساس طرح جدید دولت مبتنی بر همگام سازی قیمت‌ها و شفاف سازی آن‌ها برای مردم، انتظار بر این است که قیمت میلگرد تا پایان تابستان روندی رو به افزایش داشته باشد. علت اصلی آن هم تقاضای نسبتا بیشتر بازار برای مقاطع فولادی است.

اما طرح و سیاست دولت نیز عامل مهمی در این زمینه می‌باشدکه با قطعی انرژی برق نیز، میزان تولیدات داخلی کم شده و کمبود تولیدات نیز قیمت میلگرد را تحت تاثیر و به سوی افزایش هدایت می‌کند.

پیش‌بینی قیمت میلگرد در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۱

در پاییز و زمستان امسال، احتمالا از نقطه نظر تامین انرژی، مانند سال گذشته به پایداری برسیم. اما از نظر عوامل و مشکلات احتمالی بر سر راه تولید و عرضه میلگرد از تولید کننده تا رسیدن به دست متقاضی، مشکلات دیگر وجود داشته باشد.

اما بزرگ‌ترین مشکل در نیمه دوم سال، احتمالا بحث قیمت دلار خواهد بود. به گفته تحلیلگران بازار بورس، قیمت دلار در پایان سال قرار است نزدیک به ۴۰ هزار تومان شود که این خود عاملی مهم در قیمت میلگرد و میزان عرضه و تقاضای بازار خواهد داشت.

با توجه به نرخ رکود و تورم کشور در سال گذشته و همچنین ماه‌های گذشته، هر ماه حدود ۳ درصد تورم کشور بیشتر از ماه گذشته می‌شود. با دانستن این موضوع، تا پایان سال جاری احتمالا قیمت‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا کنند.

با این فرق می‌توان گفت که در پاییز و مخصوصا زمستان، احتمالا شاهد نرخ تورم ۵۰ درصدی خواهیم بود که قیمت میلگرد را تا مرز ۲۵ هزار تومان خواهد برد! این اتفاق به شدت بر روی تقاضای بازار تاثیر خواهد گذاشت و همه مردم قادر به خرید همچین قیمت‌هایی نخواهند بود.

قیمت میلگرد در پایان سال

پیش‌بینی می‌شود تا در پایان سال جاری، قیمت میلگرد مصرفی صنایع مختلف به اوج بی سابقه خود برسد. در این زمینه مشاوره خرید از کارشناسان بازار فولاد عامل موثری بر سود و زیاد کسب و کار‌ها خواهد داشت. در پایان سال ۱۴۰۱ احتمالا قیمت میلگرد آجدار به مرز ۲۵ هزار تومان نزدیک شود که این خود عامل مهمی در میزان ساخت و ساز‌ کشور خواهد بود. هر ساله به دلیل افزایش نرخ تورم میزان ساخت مسکن در کشور روندی رو به کاهشی را تجربه کرده که بزرگ‌ترین عامل آن تحریم‌های اعمال شده بر تجارت کشور است.

اگر این محدودیت‌ها برداشته شوند، قیمت‌ها به شدت شکسته خواهند شد. در این راستا تیم مذاکره کننده کشور در حال حاضر در حال پیشروی است و انشالله که هرچه زودتر به نتیجه‌ای مثبت برسند.

پیش بینی قیمت آهن آلات تأثیر به سزایی در فعالیت اقتصادی و عملکرد فعالان حوزه صنعت دارد. چه فعالانی که مستقیماً درگیر خرید و فروش مقاطع فولادی هستند و چه مهندسان و صنعتگرانی که می‌تواند در هزینه و سود اقتصادی محصولات آن‌ها تأثیرگذار باشد. به‌عنوان نمونه پیش بینی قیمت میلگرد و پیش بینی قیمت تیرآهن برای مهندسان ساختمان و پیش بینی قیمت ورق برای صنعتگران بسیار پراهمیت و حیاتی است.

برای اینکه این مقاله درمورد پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1401 جامع و فراگیر باشد، سعی کرده‌ایم از زوایای مختلفی به تحلیل بنیادی بازار آهن بپردازیم. عوامل بنیادی بسیار تأثیرگذاری مانند قیمت جهانی آهن و فولاد، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی، تورم و روند رشد اقتصادی کشور می‌توانند در پیش بینی قیمت آهن تعیین‌کننده باشند.

از دید تکنیکال هم به تحلیل قیمت میلگرد و تیرآهن ذوب آهن به عنوان نمونه می‌پردازیم ولی به دلیل تأثیرگذاری کمتر تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال به دلیل خبر محور بودن بازار، بیشترین تمرکز این مقاله بر تحلیل بنیادی قیمت آهن و مقاطع فولادی خواهد بود. در ادامه به بررسی هریک از این موارد می‌پردازیم.

تورم و رکود در بازار ایران

ادامه تحریم‌های اقتصادی و اختلال در گردش‌های مالی، روند منفی رشد اقتصادی و افزایش نرخ مواد اولیه باعث افزایش بهای تمام‌شده فولاد می‌شود. نرخ بالای تورم در ایران و در ادامه آن رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که بی‌شک باعث رکود در بازار داخلی فولاد می‌شود. هرچند امکان صادرات می‌تواند گزینه کاهش تولید را از انتخاب‌های تولیدکنندگان دور کند ولی وضع تعرفه‌های صادراتی توسط دولت این معادله را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

پیش بینی عرضه و تقاضای آهن در سال 1401

برطبق آمار مرکز جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در دو ماهه اول سال 1401، حدوداً 600 هزارتن کمتر از دو ماهه اول در سال 1400 بوده است.

هرچند التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در بازار داخلی، می‌تواند ناشی از این کاهش تولید باشد، اما بنا به نظر برخی از فعالان بازار، این کمبود می‌تواند با هدف افزایش قیمت آهن و مقابله با بازار دستوری، به‌طور مصنوعی به وجود آمده باشد. البته شایعات ناشی از تعطیلی مراکز تولیدکننده فولاد به علت قطعی برق در تابستان 1401 نیز به این آشفتگی دامن خواهد زد.

عواملی که باعث افزایش تقاضای داخلی می‌شوند:

به دلیل رکود در بازارهای داخلی، بدون شک مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر بوده و بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است؛ اما وضع عوارض صادراتی، ظهور رقیبان جدیدی در بازار آسیا مانند روسیه، اختلال در تولید و مشکلات در صادرات، مواردی هستند که می‌توانند باعث تصمیم به کاهش تولید و در نتیجه رکود بازار در دو طرف عرضه و تقاضا شود.

قیمت دلار

قیمت دلار و نوسانات ارزی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد، بازار ایران و نحوه پیش بینی قیمت آهن است. اولین و مهم‌ترین تأثیر افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه و درنتیجه افزایش قیمت تولید است. دومین تأثیر افزایش قیمت دلار سوق دادن تولیدکنندگان به صادرات مقاطع فولادی و کسب درآمد دلاری است که باعث کاهش مقاطع در بازار ایران و در نتیجه افزایش قیمت می‌شود. هم‌چنین افزایش قیمت دلار، قیمت‌های پایه‌ای عرضه آهن آلات در بورس کالا را افزایش داده و درنتیجه باعث افزایش قیمت آهن آلات مانند افزایش ها در بازار می‌شود.

پیش بینی قیمت جهانی آهن در سال 1401(2023)

قیمت جهانی فولاد، یک فاکتور بسیار تأثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن آلات و محصولات فولادی مانند، نبشی و ورق‌های فولادی در بازار داخلی است. با نگاهی به میزان تولید جهانی فولاد تا پایان سال 1400 می‌توان نتیجه گرفت، چشم‌انداز متزلزل بازار (به دلایل تورم، ادامه محدودیت‌های کرونایی در چین و جنگ اوکراین) منجر به کاهش تولید و تقاضای جهانی فولاد شده و درنتیجه باعث کاهش قیمت جهانی آهن و فولاد در اوایل سال 1401 شده است.

در ادامه باید دید عوامل بازدارنده جهانی مانند جنگ اوکراین، محدودیت‌های کرونایی چین، تورم و رکود در صنایع چگونه عمل می‌کنند. براساس همین روند اختلال زنجیره تأمین، افزایش قیمت انرژی و مواد خام باعث افزایش بهای تمام‌شده فولاد در جهان می‌شود. نرخ بالای تورم با کاهش میزان تقاضا یعنی افزایش تورمی قیمت فولاد که همراه با کاهش تقاضای فولاد منجر به رکود در بازار فولاد خواهد شد.

عواملی که باعث رشد قیمت جهانی فولاد می‌شوند:

اتمام جنگ اوکراین و کاهش قیمت سوخت و سایر مواد خام مؤثر در تولید فولاد و بهبود رشد اقتصادی چین رونق را به بازار جهانی فولاد برمی‌گرداند و باعث افزایش تولید و مصرف فولاد خواهد شد. در صورت وقوع این رونق پس از رکود موقتی بازار، چشم‌انداز روشنی برای بازارهای جهانی فولاد و قیمت آهن آلات وجود دارد ولی تا آن روز مطمئناً قیمت جهانی آهن و فولاد روند صعودی نخواهد داشت.

قیمت انرژی و سوخت

افزایش قیمت انرژی و سوخت باعث افزایش قیمت فولاد هم در مرحله تولید و هم افزایش قیمت در مرحله حمل و نقل و افزایش هزینه فرآوری قراضه آهن می‌شود. البته این به شرطی اتفاق می‌افتد که افزایش قیمت انرژی به دلایل رشد اقتصادی و افزایش تقاضا باشد و نه به دلیل عوامل محیطی. همان‌طور که در پیش بینی قیمت جهانی گفتیم کرونا و جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت انرژی و سوخت در دنیا باعث افزایش هزینه تولید و تورم در کشورها شده است که این تورم، کاهش تقاضا و رکود در بازار فولاد را به همراه داشته است. البته این موارد هنوز تغییر تأثیرگذاری بر قیمت نفت نگذاشته است، چراکه کشورهای توسعه‌یافته در حال کنترل تورم پساکرونایی هستند و به اشکال مختلف سیاسی و اقتصادی قیمت نفت را کنترل کرده‌اند.

هم‌چنین کشور چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام درگیر محدودیت‌های کرونایی است که باعث کاهش در بخش تقاضا شده است. بنابراین پایان محدودیت‌های کرونایی چین تقاضا برای نفت خام را بیشتر کرده و افزایش قیمت نفت خام و به دنبال آن در صورت بهبود سایر عوامل مانند پایان جنگ و کنترل تورم جهانی، افزایش قیمت جهانی فولاد و به دنبال آن افزایش قیمت فولاد درایران را به دنبال خواهد داشت.

تحلیل تکنیکال قیمت آهن آلات

تحلیل تکنیکال پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

در این تحلیل میلگرد آجدار سایز 18 شرکت ذوب‌آهن به‌عنوان نمونه انتخاب شده است.

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید؛ شاهد سطوح حمایتی یک‌ساله در بازه قیمتی 17250 الی 17850 تومان هستیم که با یک خط روند شش‌ماهه نیز حمایت می‌شود. هرچند کمی دور از تصور است اما ازدست رفتن این حمایت‌ها به معنی سقوط قیمت میلگرد آجدار سایز 18 ذوب‌آهن تا 17000، 16450 و سپس 15450 تومان است.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید؛ در صورت حمایت و برگشت از نقطه 17500 تومان به بالا، شاهد یک خط روند دوساله بسیار قوی هستیم که در بازه 19000 تا 19500 تومان به‌صورت مقاومت عمل خواهد کرد. اگر میلگرد آجدار 18 ذوب‌آهن، قیمتی بالاتر از 19500 تومان را ببیند و برای مدتی بالای آن تثبیت شود، حتماً قیمت‌هایی بالاتر از 20،000 هزار تومان را برای میلگرد آجدار سایز 18 ذوب‌آهن شاهد خواهیم بود.

تحلیل تکنیکال پیش بینی قیمت آهن (تیرآهن) در سال 1401

در این تحلیل سایز 18 شرکت ذوب‌آهن به‌عنوان نمونه انتخاب شده است.

همان‌طور که در تحلیل بالا مشاهده می‌کنید قیمت در یک کانال صعودی شش ماهه در حال نوسان است. به این ترتیب در صورت شکستن کف کانال 6 ماهه، شاهد سطوح حمایتی یک‌ساله در بازه 16.000 الی 16.300 تومان هستیم.

در نمودار بالا از تیرآهن 18 در بازه دوساله شاهد الگوی مثلثی افزایشی هستیم و همان‌طور که می‌بینیم در صورت تکرار الگو با یک جهش قیمت حدوداً 4 هزارتومانی روبرو خواهیم بود.

همانطور که میدانید مخصوصاً در داخل کشور، تحلیل تکنیکال باید در کنار سایر عوامل بنیادی قرار بگیرد تا بتواند بهترین چشمانداز از قیمت آینده مقاطع فولادی را در اختیارتان قرار دهد.

صحبت پایانی

به‌صورت کلی تولیدکنندگان از وضع عوارض صادراتی، کنترل دستوری قیمت‌ها در بازار ناراضی هستند. این نارضایتی به همراه افزایش قیمت دلار و رشد تورم بدون سهولت در صادرات، منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود. ازاین‌رو با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات و مصرف فولاد، ادامه تحریم‌ها، تورم بالا و افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای اساسی در سال 1401، باید برای پیش بینی قیمت آهن آلات بگوییم که تا پایان سال 1401 با افزایش قیمت مقاطع فولادی روبرو خواهیم بود.

این مقاله تنها یک پیش بینی بازار آهن و فولاد براساس شواهد بنیادی و الگوهای تحلیلی بوده و مسلماً قطعی نیست.

خروج از نسخه موبایل