معرفی انیمه نائوشیکا از دره باد Nausicaä: Valley of the Wind (1984)

نقد و بررسی انیمه نائوشیکا از دره باد Nausicaä: Valley of the Wind

“هایائو میازاکی” را می‌توان پیشروترین کارگردان عصر حاضر دانست. با نگاهی کلی به آثاری که او طی سالهای فعالیتش ساخته است می‌شود نگاه متفاوت او به دنیا و انسانها را متوجه شد. زمانی که کمپانی قدرتمندی مانند والت دیزنی کارتون‌هایی می‌ساخت که در آنها دختران منتظر مردی بودند که زندگی‌شان را نجات دهد، میازاکی شخصیت‌های دختری خلق می‌کرد که منجی دنیای خود بودند و به تنهایی از پس مشکلاتشان برمی‌آمدند. همین یک نکته کافی است برای اینکه ارزش کار این کارگردان دوست‌داشتنی را درک کنیم. در انیمه‌ی “نائوشیکا از دره باد” هم اوضاع به همین منوال است؛ میازاکی باز هم دنیایی ساخته که در اوج خلاقیت و شگفتی به سر می‌برد و مخاطبش را محو خود می‌کند. در این مقاله به معرفی این فیلم که جزو بهترین انیمه سینمایی جهان است پرداخته‌ایم. با همراه باشید.

خلاصه داستان:

نائوشیکا از دره باد؛ انیمه ای حماسی علمی تخیلی فانتزی ماجراجویی به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی است. هزار سال پس از وقوع یک جنگ بسیار عظیم و نابودی بخش عمده‌ای از تمدن بشری، شاهزاده ای به نام نیوشکا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از وقوع نبردی ویرانگر میان دو کشور و نابودی کامل سیاره زمین جلوگیری کند…

درباره انیمه نائوشیکا از دره باد

زمانی که به تماشای انیمه‌های ژاپنی می‌نشینیم، از عجیب و غریب بودن دنیایی که در آنها به نمایش درآمده است تعجب نمی‌کنیم؛ درواقع این ویژگی یکی از عناصر جدانشدنی انیمه‌های ژاپنی است و به همین دلیل هم است که در سراسر دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. در انیمه “نائوشیکا از دره باد” هم یکی از این دنیاهای عجیب و به‌نوعی وحشتناک ترسیم شده که با توجه به تولید و ساخت آن در دهه هشتاد میلادی، باید بگوییم که فیلمی فراتر از حد انتظار و جلوتر از زمان خودش بوده است.

داستان “نائوشیکا از دره باد” در آینده اتفاق می‌افتد؛ زمانی که خاک و آب زمین آلوده شده و انسان‌ها شانس کمی برای زنده ماندن دارند. در این میان، حشرات جنگل به دشمنان انسان‌ها تبدیل شده‌اند و آنقدر غول‌پیکر و خظرناک هستند که می‌توانند به راحتی انسان‌ها را نابود کنند.

“نائوشیکا” نام پرنسسی از قبیله انسان‌هاست که با نیروی خاص خود با حشرات ارتباط خوبی برقرار می‌کند و می‌تواند هنگام خشم و حمله‌، آنها را آرام کند. “نائوشیکا” قلب مهربان و روح بزرگی دارد و سعی می‌کند به هر قیمتی که شده از جنگ و کشته شدن انسان‌ها جلوگیری کند و با برقراری صلح و آرامش، مردمش را نجات دهد.

طراحی شخصیت‌ها و به خصوص موجودات عجیب و غریب این انیمه بسیار جالب و خاص است و باعث ایجاد فضای ویژه‌ای در سراسر فیلم شده است. موسیقی متن تاثیرگذار و مناسب این انیمه نیز به حماسی بودن و هیجان آن کمک کرده است. صحنه‌های اکشن و پرواز کشتی‌های غول‌پیکر بر فراز آسمان نیز از دیگر لحظات مهیج این انیمه هستند.

ایجاد گره‌های داستانی و در چالش قرار دادن شخصیت‌ها کاری است که میازاکی خیلی خوب از پس آن برمی‌آید و جوری به روایت داستانش می‌پردازد که هر لحظه می‌توان انتظار یک اتفاق غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده را داشت. او شخصیت‌هایش را با حقیقت روبرو می کند و در این کار بسیار بی‌رحمانه عمل می‌کند! در این فیلم هم کارکترها با واقعیت مرگ، ترس، خیانت و جنگ روبرو می‌شوند و چاره‌ای جز مقابله با آن را ندارند؛ اما بیرون آمدن آنها از این چالش‌ها و نحوه برخورد آنها با مشکلاتشان چیزی است که نبوغ این کارگردان را نشان می‌دهد. اگر از فیلم‌ها و داستان‌های کلیشه ای خسته شده‌اید و به تماشای یک اثر خارق‌العاده نیاز دارید، حتما “نائوشیکا از دره باد” را تماشا کنید.

نام انیمیشن : Nausica of the Valley of the Wind 1984

امتیاز : 8.1 از 129,105 رای در سایت

زبان : ژاپنی ، فارسی ، انگلیسی

سال انتشار :

محصول کشور: آمریکا ، ژاپن

کارگردان : Hayao Miyazaki

بازیگران : Sumi Shimamoto, Mahito Tsujimura, Hisako Kyôda

خلاصه داستان : انیمیشن نیوشکا از دره باد 1984 ، هزار سال پس از وقوع یک جنگ بسیار عظیم و نابودی بخش عمده‌ای از تمدن بشری، شاهزاده خانمی به نام نیوشکا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از وقوع نبردی ویرانگر میان دو کشور و نابودی کامل سیاره زمین جلوگیری کند و…

سایر اطلاعات انیمیشن :

معرفی انیمیشن Nausica of the Valley of the Wind 1984 از منظری دیگر

انیمه ژاپنی نیوشکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind) انیمه‌ای ماجرایی و فانتزی، محصول سال 1984 کشور ژاپن است. کارگردانی این انیمه بر عهده هایائو میازاکی بوده‌ و بازیگرانی چون سومی شیماموتو، گورو نایا، یوجی ماتسودا، جوجی یانامی، ایچیرو ناگایی، هیساکو کیودا، ماهیتو تسوجیمورا و مینا تومیناگادر آن به صداپیشگی پرداخته‌اند. این کارتون که محصول استودیو تاپ‌کرفت به حساب می‌آید، در گیشه سینماهای سرتاسر جهان به‌ فروش 1.72 میلیون دلاری رسیده‌است.

این انیمه که بر اساس مانگای نیوشکا از دره باد به قلم هایائو میازاکی ساخته شده، در جشنواره‌های مختلف برنده جوایز متعددی شده که از میان آنها می‌توان به کسب یک جایزه در جشنواره کینما جونپو 1985 و جشنواره فیلم ماینیچی 1985 اشاره کرد. این انیمه از نظر فیلمنامه، موضوع کلی، تنوع شخصیت‌ها و نحوه پویانمایی مورد ستایش طیف گسترده‌ای از منتقدان قرار گرفته و همواره از آن با عنوان یکی از بهترین انیمه‌های تمامی دوران یاد شده‌است.

عوامل دوبله انیمیشن نیوشکا از دره باد 1984 :

نقد و بررسی فیلم Nausicaä Of The Valley Of The Wind

انیمیشن ژاپنی که منجر به راه اندازی استودیو جیبلی، Nausicaä Of The Valley Of The Wind، کارگردان سرشناس هایائو میازاکی شد، اثری نفس گیر است و ارزش تماشای آن برای طرفداران این ژانر را دارد.

هایائو میازاکی، کارگردان سرشناس انیمیشن، اکنون بیشتر به خاطر فیلم‌های پرطرفدارش با هدف کودکان، مانند همسایه من توتورو، یا پونیو روی صخره کنار دریا. اما در اوایل دهه 80، نام میازاکی در ژاپن مترادف با فانتزی حماسی بود و احتمالاً فیلمی که شهرت او را تثبیت کرد Nausicaä از دره باد.

Nausicaä که در سال 1984 منتشر شد، داستان شاهزاده خانم جوانی را روایت می کند که باید از دره خود در برابر حمله تولمکیان جنگ طلب دفاع کند، در مقابل پس زمینه تمدنی که کاملاً سقوط کرده است. دنیا رو به ویرانی است. جنگ سیاره را ویران کرده و جنگل سمی وسیعی را ایجاد کرده است که هاگ های سمی را به هوا پرتاب می کند و توسط حشرات جهش یافته بزرگ محافظت می شود. تولمکیان یک جنگجوی غول پیکر را کشف کرده اند – یک سلاح زنده مرگ که قرن ها پیش هفت روز آتش را به همراه داشت که جهان را ویران کرد – و آنها قصد دارند با آن جنگل را بسوزانند.

Nausicaä از دره باد ممکن است میازاکی اوایل کار سینمایی خود باشد، اما بسیاری از ترانه های کلاسیک او حضور دارند. Nausicaä خود یک زن با اراده قوی است که برای نجات مردمش مبارزه می کند. او می تواند بجنگد، بله، اما ذهن علمی هم دارد. شخصیت پردازی ما جلو و محور است زیرا فیلم با جست و جوی او در جنگل سمی و نمونه برداری، با وجود همه خطرات ظاهری، آغاز می شود. از آنجایی که دنیای گسترده‌تر به آرامی به روی مخاطبان باز می‌شود، اعتماد به نفس و دید مستقیم Nausicaä راهنمای آن است.

برخی از مسائل وجود دارد Nausicaa. طرح داستان مانند یک داستان حماسی به نظر می رسد که در یک زمان نسبتاً کوتاه فشرده شده است، با جزئیات عجیب و غریب جهان که از لبه ها بیرون می زند. این درست است، با توجه به منبع مانگا (همچنین نوشته شده و طراحی شده توسط میازاکی) بسیار بزرگتر از رویدادهای پوشش داده شده در فیلم است. بنابراین ما با صحنه‌های زیادی شروع می‌کنیم که سخت کار می‌کنند تا جهان را بسازند، اما بسیاری از آن‌ها را برای بخش میانی رها می‌کنیم که ناگهان سرعتش کم می‌شود. پایان پر اکشن، در عین رضایت‌بخش بودن، فرض می‌کند که تمام جهان بزرگ با پیش‌گویی ظاهری‌اش (که یک بار در اوایل ذکر شد و نه دوباره) با هر وزنی فرود آمد، که واقعاً اتفاق نمی‌افتد.

که گفت، Nausicaä از دره باد یک اثر نفس گیر است جاه طلبی گسترده آن در سراسر صفحه نمایش است. از تصویری شاد از پرواز با گلایدر کمک جت ناوسیکا تا جنگل سمی که مملو از زندگی عجیب و غریب است. جنگل، مانند بیشتر فیلم، یک میازاکی اولیه است که در تلاش برای کنار آمدن با مضامینی است که در بیشتر فیلم‌هایش نفوذ می‌کند: صلح‌طلبی در برابر تهاجم. تکنولوژی در مقابل طبیعت؛ و پایداری محیط زیست جنگل ممکن است کشنده باشد، اما با دور نگه داشتن مردم، به عنوان پادزهر سیاره در برابر مسمومیت تاریخی خاک توسط بشر عمل می کند. میازاکی به این موضوع باز می گردد شاهزاده خانم مونونوکه با ماهرانه تر بعد.

ستایش قابل توجهی نیز باید به پای آهنگساز جو هیسایشی انجام شود. موسیقی او با تمام مقیاس بزرگی که خود رویدادها با آن دست و پنجه نرم می کنند، فیلم را آغشته می کند. تم نشاط‌آور زیبای او با رشته‌های باد مانند همه چیز را در میان تمام فانتزی‌ها ملموس و واقعی جلوه می‌دهد. سکانس‌های اکشن به‌طور گیج‌کننده‌ای تمایل دارند به موسیقی بازی‌های رایانه‌ای دهه 80 تبدیل شوند که به طور قابل‌توجهی فیلم را پیر می‌کند، اما جدا از آن، این یک شاهکار کار است.

منیع مقاله: تایم سیتی

خروج از نسخه موبایل