را هکار های معافیت مالیاتی پزشکان در سال جدید

 مالیات بر درآمد حقوق پزشکان چیست ؟

به نقل از وکیل مالیات، مالیات بر درآمد حقوق مربوط به پزشکانی است که در مراکز درمانی استخدام باشند و طی قراردادی کارمند آن بخش محسوب می شوند. مالیات بر درآمد حقوق به طور کلی طبق ماده 82 قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود. براساس این ماده درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر اعم از حقوقی و حقیقی در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد بدست می آورد.

نکته: طبق تبصره ماده 82 قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که شخص ایرانی درآمدی را از طریق ماموریت خارج کشور چه از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاصی که مقیم ایران هستند به دست آورد این حقوق مشمول مالیات بر درآمد می باشد.

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی چیست ؟

به گفته بهترین مشاور مالیات برای پزشکان، مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی بخشی از درآمدی است که پزشکان، دندان پزشکان و سایر صاحبان فنون پزشکی با اشتغال در تخصص خود کسب می کنند. مثلا پزشکی که دارای مطب شخصی است یا داروسازی که داروخانه تاسیس کرده یا متخصص آزمایشگاهی که آزمایشگاهی را برپا ساخته است. این افراد موظفند بخشی از درآمدی که از این طریق کسب می کنند را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. این نوع مالیات، مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی نامیده می شود.

براساس مقررات فصل چهارم قانون مالیات های مصوب سال 1376 مشاغل پزشکی که موظف به پرداخت مالیاتند عبارتند از:

تمام افرادی که در لیست بالا ذکر شد موظفند اظهارنامه مالیاتی خود را در پایان سال مالیاتی که منتهی به تیرماه می شود، بپردازند. این اظهارنامه معمولا همراه با ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر قانونی به دفتر ممیزی مالیاتی تسلیم و براساس آن مالیات شان را می پردازند. جهت مشاوره مالیاتی حضوری با ما تماس بگیرید.

مالیات پزشکان سال 1400 چه قدراست؟

پزشکان در ابتدا تنها دو نوع مالیات به صورت مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد مشاغل را پرداخت می‌کردند؛ اما از سال 98 به بعد یک نوع مالیات دیگر به این دسته اضافه شد.

مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد مشاغل دونوع مالیاتی بود که برای پزشکان وضع شده بود اما دولت در قانون بودجه سال 98 مالیات دیگری از نوع تکلیفی هم برای پزشکان در نظر گرفت. نرخ مالیت پزشکان در سال 1400 شامل 10 درصد کارکرد ماهانه می شود. پزشکان باید به صورت ماهانه این میزان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. اگر این پزشکان در مراکز درمانی فعالیت دارند ۱۰ د‌رصد‌ مالیات علی الحساب تحت ‌عنوان مالیات حقوق کسر خواهد شد .

براساس این مصوبه بخش درآمدی ردیف ۱ بند ح تبصره ۶ ماده واحده:

کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده درصد (%۱۰) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ۴۸ ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

از پزشکان ۱۰ د‌رصد‌ مالیات علی الحساب کسر می شود‌ که شامل د‌رآمد‌، حقوق و کارانه نمی شود چرا که مالیات آن قبلا کسر شده است.

 نکته: هزینه های مطب، منشی وسایر هزینه های اینچنینی درتعیین مالیات، هزینه‌های مطب، منشی و سایر هزینه‌ها نیز باید از درآمد پزشک کسر شود. علاوه بر این نرخ برای پزشکان متخصص و غیر متخصص فرقی نداشته و برای همه یکسان است.

معافیت مالیاتی پزشکان ۱۴۰۰

معافیت مالیاتی پزشکان نیز مانند اشخاص حقیقی دیگر از مقررات جز (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ تبعیت می کند. سقف معافیت مالیاتی پزشکان در سال 1400 نیز مانند اشخاص حقیقی از موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم تبعیت می کند یعنی اگر درآمد یک پزشک مبلغی بیش از چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد ملزم به پرداخت مالیات است.

در غیر این صورت اگر درآمدی زیر 480.000.000 ریال داشته باشد، تنها نیاز است که اقدام به ارایه اظهارنامه مالیاتی کند و پرداخت مالیات ندارد در حقیقت از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

مالیات پزشکان چند درصد است؟

مالیات پزشکان در سال 1400 به صورت علی الحساب و براساس بخشنامه تنظیم شده ده ‌درصد (10%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی است.

مالیات پزشکان متخصص

میزان مالیات پزشکان متخصص در سال 1400نیز همانند سایر پزشکان محاسبه میگردد. واژه پزشکان متخصص به پزشکانی اطلاق می شود که پس از تحصیل در رشته پزشکی عمومی، در یک رشته تخصصی نیز ادامه تحصیل داده باشند.

مالیات پزشک های قراردادی

مالیات پزشکان قراردادی نیز مشابه پزشکان دیگر براساس سه نوع مالیاتی که در بالا ذکر شد محاسبه خواهد شد. دقت داشته باشید که پزشکان قراردادی آن دسته از پزشکانی هستند که با عقد قرارداد برای مدت معین و با حقوقی مشخص به خدمت مرکز در می آیند.

سامانه مالیات تکلیفی پزشکان

سامانه مالیات تکلیفی پزشکان به صورت اختصاصی طراحی شده تا لازم نباشد پزشکان به شعب مالیاتی مراجعه یا به صورت حضوری اقدامات مالیاتی را انجام دهند. این سامانه در دی ماه سال 98 راه اندازی شده و با آدرس  https://withholding.tax.gov.ir در دسترس پزشکان قرار دارد.

مالیات پزشکان چگونه اخذ میشود؟

پزشکان طبق بندهای «ی» و «ک» تبصره ۶ لایحه بودجه موظف به استفاده از دستگاه های کارتخوان ویژه هستند و تمام مراکز موظف به تهیه این دستگاه هستند. براساس تراکنش های این دستگاه، اظهارنامه مالیاتی پزشکان صادر خواهد شد

مالیات پزشکان، یعنی میزان 10 درصدی که از حق‌الزحمه به اسم مالیات دریافت می‌شود، مالیات علی الحساب در نظر گرفته می شود. این میزان کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، به نام پزشک به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان 1400

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ است. البته حقوق بگیران نیازی به ارائه اظهار نامه ندارند، اما کسانی که فعالیت خصوصی در حوزه پزشکی دارند باید اظهارنامه ارائه دهند و در صورت فعالیت در سایر حوزه‌ها نیز باید جداگانه اظهارنامه مالیاتی ارائه شود.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان سال 1400

اظهارنامه مالیاتی پزشکان یکی از خدماتی است که شرکت حسابداری بیلان مهر ارائه می دهد. استفاده از مشاوره رایگان پیش از ارسال اظهارنامه یکی دیگر از خدماتی است که شما می توانید از طریق شرکت حسابداری بیلان مهر از ان بهره مند شوید.

آیا پزشکان ملزم به پرداخت مالیات هستند؟

مطابق ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم که در سال ۱۳۶۶ تصویب شد، درآمد مشمول مالیات حقوق به حقوق و مزایای مربوط به شغل مستمر و غیر مستمر گفته می‌شود. با این حساب درآمد مشاغل پزشکی هم که درآمد پزشکان، دندان پزشکان و سایر صاحبان فنون پزشکی که حرفه‌ی تخصصی دارند، مشمول مالیات می‌شود.

در فصل چهارم قانون مالیات صاحب بیمارستان، زایشگاه، آسایشگاه، تیمارستان، درمانگاه، لابراتوار و صاحبان رادیولوژی، فیزیوتراپی و در نهایت دندان‌پزشکان و  پزشکان دارای مطب باید مالیات بپردازند. اما سوال این است میزان درآمد مطب پزشکی برای تعیین مالیات چگونه تعیین می‌شود؟

دفتر درآمد و هزینه پزشکان

نحوه محاسبه مالیات پزشکان عمومی و متخصص که مطب دارند به این صورت است که باید یک دفتر قانونی یا دفتر درآمد و هزینه داشته باشند. قبل از شروع هر سال باید آن را تهیه کنند و دفتر مالیاتی آن را مهر و امضا کند. درآمد روزانه‌ی مطب با تعداد مراجعین، عیادت در منزل یا بیمارستان، تعداد بیماران قراردادی با بیمه و سایر موارد باید در این دفتر ثبت شود. هزینه‌های مطب مانند قبض آب، برق و تلفن هم به باید در عناوین مرتبط ثبت شود.

تشخیص حق الراس مالیات چیست؟

پزشکان موظف هستند با ثبت هزینه‌ها در دفتر مالیاتی مالیات بپردازند. اما در مواردی که پزشکان در مطب از انجام این وظیفه سرپیچی کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ در مواردی که پزشکان وظیفه‌ی ثبت هزینه‌ها در دفتر درآمد و هزینه پزشکان را انجام ندهند، سازمان امور مالیاتی در فرایندی که به آن تشخیص حق الراس مالیات گفته می‌شود مالیات پزشکان در سال جاری را تعیین  و به مودی ابلاغ می‌کند.

ماده‌ی ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم که در سال ۱۳۶۷ تصویب شد، مودیان زیر را مشمول مالیات حق الراس می‌داند:

خروج از نسخه موبایل