انواع پیچ و مهره استیل و کاربردهای آن در صنعت

بخش عمده‌‌ای از کاربرد پیچ و مهره‌ها، در کارخانه‌ها و نصب ماشین آلات سنگین است. با توجه به اینکه در کارخانه‌ها هر نوع آلودگی از جمله آلودگی شیمیایی بیشتر است، باید در انتخاب جنس پیچ و مهره دقت لازم را داشته باشید. همچنین در شهرهایی که رطوبت هوا بیش از اندازه است، قطعاً پیچ و مهره‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.

از آنجایی که یکی از پرکاربردترین نوع اتصالات صنعتی در دنیا پیچ و مهره استیل است معمولا در صنایعی که در آن فلز در معرض خوردگی و خرابی ناشی از رطوبت و برخی اسیدهای محیطی قرار می گیرد از پیچ و مهره های اسیتل به عنوان اتصالات اصلی استفاده می شود.

در میان انواع پیچ و مهره‌ها، پیچ و مهره‌های استیل به دلیل اینکه در تولید آنها متریال ضد زنگ به کار رفته است، در برابر انواع آلودگی و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. در ادامه با انواع پیچ و مهره استیل و کاربردهای آن در صنعت را توضیح خواهیم داد.

معرفی پیچ و مهره‌های استیل

در متریال پیچ و مهره‌های استیل، از ترکیب آهن با 10 درصد کروم و سایر عناصر استفاده شده است. کروم موجود باعث جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی پیچ و مهره می‌شود. این محصول تولیدی را می‌توانید به صورت نیم دنده و تمام دنده خریداری کنید.

معمولاً پیچ و مهره‌های استیل به دلیل مقاومتی که دارند، نیازی به رنگ ندارند، اما شما می‌توانید برای پنهان کردن و افزایش دوام آنها از پوشش رنگ بر روی آنها استفاده کنید. باید این نکته را به یاد داشته باشید در انتخاب رنگ، نوعی را انتخاب کنید که منجر به خوردگی پیچ و مهره نشود.

انواع پیچ و مهره استیل را در انواع فولاد کربن، فولاد با روکش روی، فولاد با روکش نایلون و فولاد ضد زنگ انتخاب کنید. تمامی این موارد برای ماشین آلات می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. پیچ و مهره‌های استیل که از جنس فولاد ضد زنگ هستند، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، رطوبت و دماهای بالا، بیشتر انتخاب می‌شوند.

متریال فولاد ضد زنگ، با ترکیبی از کروم و آهن تولید شده است. به این دلیل که ساختار آنها کریستالی فریتی است آن را فولاد ضد زنگ فریتیک نیز می‌نامند. پیچ و مهره‌های استیل که از جنس فولاد کربن هستند، معمولا با قرار گرفتن در معرض رطوبت، دچار زنگ زدگی می‌شوند.

وجود کروم در پیچ و مهره‌های استیل

کاربردهای پیچ و مهره استیل در صنعت به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی است چرا که در متریال آنها از کروم استفاده شده است. زمانی که پیچ و مهره‌ها ضد زنگ نامیده می‌شوند به این معناست که در مواد اولیه آن‌ها حدود ۱۰ درصد کروم وجود دارد. پیچ و مهره‌های استیل، زمانی که در برابر رطوبت قرار می‌گیرند، کروم موجود در آن آنها اکسید شده و زنگ زدگی ایجاد نمی‌کنند.

معمولاً فرایند اکسید شدن نیز به صورت یک لایه نامرئی بر روی پیچ و مهره ایجاد می‌شود. وجود کروم باعث می‌شود پیچ و مهره‌ها در محلول‌های اسیدی و شیمیایی نیز مقاومت خوبی داشته باشند. از مهمترین آلیاژهایی که برای تولید پیچ و مهره استیل استفاده می کنند، می‌توان به ASTM A193 Grade B8، ASTM A276 AISI 316 و ASTM A320 Grade B8    اشاره کرد.

کاربرد پیچ و مهره‌های استیل

نحوه استفاده از این پیچ و مهره‌ها بسیار آسان است. برای نصب آنها ابتدا باید یک سوراخ ایجاد، سپس پیچ را در سوراخ قرار دهید. این نوع پیچ و مهره‌ها برای اتصال تجهیزات آلومینیومی کاربرد گسترده‌‌ای دارند. همچنین برای اتصال قطعات و تجهیزات مسی، این پیچ و مهره‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

البته در بازار پیچ و مهره‌ها شما می‌توانید انواع پیچ و مهره از جنس استیل را با آبکاری مس نیز خریداری کنید. این نوع از پیچ و مهره‌ها بیشتر برای پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مهمترین کاربردهای پیچ و مهره استیل در صنعت، برای اتصال در تجهیزات و قطعات ماشین آلات است. پیچ و مهره‌های مخصوص ماشین آلات، به دلیل قطر باریک و رزوه از ابتدا تا انتها بسیار مستحکم هستند. پیچ و مهره‌های استیل مخصوص ماشین آلات را می‌توانید در اشکال مختلف، با گل پیچ‌های مختلف انتخاب کنید.

انواع پیچ و مهره‌های استیل

·         پیچ و مهره استیل گرید ۳۰۴ یا A2

از انواع پیچ و مهره استیل و کاربردهای آن در صنعت، پیچ و مهره استیل گرید ۳۰۴ است که برای اتصال تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، می‌تواند انتخاب درست باشد. در تولید این پیچ و مهره از نیکل استفاده شده است و شکل دهی این متریال بسیار آسان است.

همچنین پیچ و مهره استیل ۳۰۴ را می‌توان با اشکال مختلف تولید کرد. به دلیل اینکه این فولاد ضد زنگ آنیل شده است خاصیت مغناطیسی ندارد. می‌توانید آن را در درجه کم کربن برای محیط‌هایی که خوردگی در آن‌ها بیشتر است، انتخاب کنید. از کاربرد استیل ۳۰۴ می‌توان برای اتصال سینک ظرفشویی و مخازن شیمیایی نیز اشاره کرد.

گرید ۳۰۴ تا حدودی می‌تواند آهن ربا را جذب کند. توجه داشته باشید گرچه در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد اما در محیط‌های اسیدی نمی‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. اگر بر روی گل پیچ، پیچ و مهره استیل ۳۰۴ حرف A را مشاهده کردید به این معنا است که این پیچ و مهره از نوع آستینته است، همچنین بر روی این گل پیچ اعدادی حک می‌شود که به معنای تحمل نیروی کششی است.

به طور مثال اگر بر روی گل پیچ این پیچ و مهره، عدد ۷۰ درجه شده باشد، به این معنا است که به ازای هر میلی متر مربع سطح مقطع، می‌تواند ۷۰ کیلوگرم نیروی کششی را تحمل کند. می‌توانید این نوع پیچ و مهره را در دو شکل آلن و شش گوش خریداری کنید.

·         پیچ و مهره استیل گرید ۳۱۶ یا A4

از دیگر انواع پیچ و مهره استیل، گرید ۳۱۶ است که نسبت به ۳۰۴ کاربرد وسیع‌تری دارد. این محصول که در برابر گسیختگی و خوردگی بسیار مقاوم است، در صنایع مختلف از جمله صنایع مواد غذایی، صنایع داروسازی، نساجی و برای ماشین آلات صنعت لاستیک، خمیر و کاغذ، پلاستیک، برای انواع قطعات و تجهیزات از جمله مخازن، کندانسورها، مبدل‌های حرارتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات شیمیایی و اتصال قایق‌ها این پیچ و مهره می‌تواند انتخاب اول باشد.

تفاوت پیچ و مهره استیل گرید ۳۰۴ و ۳۱۶

هر دو محصول طول عمر بالایی دارند و در برابر نمک دریایی، اسیدها و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از نظر شکل ظاهری پیچ و مهره‌های استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ تفاوتی با یکدیگر ندارند. مهم‌ترین تفاوت بین دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ پیچ و مهره استیل این است که گرید ۳۱۶ دارای ۲ درصد مولیبدنیوم بیشتر است، که این موضوع باعث افزایش قیمت این پیچ و مهره شده است.

همچنین به دلیل مقاومت بالاتر نسبت به ۳۰۴، در پروژه‌هایی که در معرض مواد شیمیایی هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت دریانوردی نیز در میان انواع پیچ و مهره استیل، گرید ۳۱۶ نقش مهمی دارد چرا که در برابر نمک مقاومت بالایی دارد. همچنین در برابر اکسیداسیون، گرید ۳۰۴ دوام بالایی دارد.

خرید پیچ و مهره استیل شش گوش

در میان انواع پیچ و مهره‌ استیل، می‌توانید آن را در شکل شش گوش خریداری کنید. از نظر شکل ظاهری کاملا می‌توانید شش گوش بودن پیچ یا مهره را تشخیص دهید. پیچ و مهره استیل شش گوش را در دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ تولید می‌کنند. استانداردی که برای تولید آنها نیز به کار می‌رود استاندارد DIN934  و استاندارد ISO4032   است.

صنایع نفت و پتروشیمی، جزو خریداران درجه اول این محصول هستند. چرا که تجهیزات این صنایع بیشتر در معرض رطوبت و مواد شیمیایی هستند. برای پیچ‌های شش گوش باید از مهره‌های شش گوش استیل استفاده کرد. سایز این پیچ‌ها متغیر است و می‌توانید با توجه به کاربردی که دارند از ۵ تا ۸۰ میلیمتر انتخاب کنید، همچنین وزن‌ها از0.17 تا 43.5 کیلوگرم بر متر متفاوت است.

خرید پیچ و مهره استیل آلن

یکی دیگر از انواع پیچ و مهره‌ استیل، پیچ آلن است. این پیچ که استوانه آن تمام رزوه است، برای باز و بسته کردن آن باید از آچار آلن استفاده کرد. این قطعه را نیز می‌توانید در دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ خریداری کنید. در تولید این پیچ و مهره نیز استانداردهای مختلفی از جمله astm، din یا iso باید رعایت شود. با توجه به شکل خاص گل پیچ این پیچ استیل، بیشتر در صنعت نفت و پتروشیمی کاربرد دارد. برای پیچ‌های آلن معمولا از مهره‌های شش گوش یا واشر تخت استیل استفاده می‌کنند. گل پیچ، پیچ آلن استیل دارای تنوع است که می‌توان به انواع پیچ با سر آلن، پیچ مغزی آلن، پیچ سر عدسی و پیچ آلن سرتخت اشاره کرد.

سخن پایانی

با شناخت انواع پیچ و مهره استیل و کاربردهای آن در صنعت،  بهترین پیچ و مهره‌های استیل را از بولت صنعت تهیه کنید. با مراجعه به سایت بولت صنعت به نشانی https://boltsanat.com/، انواع پیچ و مهره‌ها را از نظر شکل و جنس بررسی و با توجه به فعالیتی که دارید متریال مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

هیچ محدودیتی در وزن خریداری شده وجود ندارد و شما می‌توانید به صورت عمده و کیلویی نیز از این فروشگاه اینترنتی، خرید خود را با قیمت بسیار مناسب انجام دهید. قیمت پیچ و مهره استیل بر اساس سایز، جنس و کاربردی که دارد، بسیار متنوع است و نمی‌توان قیمت واحدی را برای آن در نظر گرفت. بنابراین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح کنید.

خروج از نسخه موبایل