راه های برطرف کردن سر و صدای تخت

 علت صدای تخت چیست؟ راه حل برطرف کردن صدای تختخواب و تشک بادی ماشین

مشکل صدای تخت یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که به مرور زمان در اتاق خواب ایجاد می‌شود. این مسئله ممکن است علل متعددی داشته باشد. اما می‌تواند خواب شما را کاملا بهم بریزد. صدای جیر جیر کردن تخت ممکن است مربوط به نوع تخت باشد مثلا این مشکل شایع‌ترین مسئله در تختخواب‌های چوبی است. البته دلایل دیگری نیز می‌توانند به ایجاد سروصدا در تختخواب نقش داشته باشند. مثلا قرار دادن تخت در مکانی ناهمتراز. در این مطلب از اینتکس ایران قصد داریم تا با انواع سروصداهای ایجاد شده در تختخواب‌ها آشنا شویم و راه‌های رفع هر کدام از آن‌ها را آموزش دهیم.

مشکل صدای تخت و عوامل ایجاد آن

نارضایتی بسیاری از افراد از تختخواب‌های خود پس از مدتی اکثرا به دلیل همین سروصدا کردن تختخواب است. انواع بی‌کیفیت تختخواب که طراحی استانداردی ندارند، پس از مدتی شروع به سروصدا می‌کنند. اما سروصدای تخت ممکن است در تختخواب‌های باکیفیت نیز ایجاد شود به همین دلیل است که منشا این مشکل را نمی‌توان تنها در نوع تخت یا بی‌کیفیت بودن آن دانست. عوامل دیگری نیز می‌توانند تختخواب را به سروصدا بیندازند. مهم‌ترین عوامل ایجاد سروصدا یا جیر جیر کردن تخت عبارتند از:

    تشک‌های فنری

انواع تشک های فنری حتی نوع منفصل نیز به مرور زمان می‌تواند به دلیل فرسوده شدن سروصدا ایجاد کند اما صداهایی که نوع اولیه یا همان متصل تشک طبی فنری در تختخواب ایجاد می‌کند، غیرقابل مقایسه با نوع منفصل است. در تشک های متصل به دلیل ساپورت نشدن فنرها و نزدیک بودن آن‌ها با کمی زاویه ممکن است فنرها به هم ساییده شده و سروصدای زیادی ایجاد کنند.

تشک های فنری متصل معمولا پس از شروع سروصدا دیگر قابل استفاده نیستند و قطعا مزاحم خواب شما خواهند بود. اما تشک های فنری منفصل به دلیل فاصله فنرها و همینطور سازوکار قرارگیری آن‌ها در تشک خیلی کمتر سروصدا می‌کنند اما به طور کلی در هر دو نوع تخت خواب فنری، فنرهای شکسته، ناقص یا کج باعث شروع مشکل صدای تخت هستند.

    تنظیم نبودن مکان تشک نسبت به قاب تخت

قاب درونی تخت یعنی همان جایی که برای تشک در نظر گرفته شده است، باید نسبت به تشک تنظیم باشد. یعنی تشک را باید در مرکز این مکان قرار دهید بطوریکه فاصله گوشه‌های آن از طرفین تخت کاملا مساوی باشد. حتی اندکی انحراف نیز می‌تواند در طول زمان منجر به فشار بیش از حد به یک ناحیه از تشک شود و سروصدا ایجاد شود.

    تراز نبودن وضعیت تخت نسبت به زمین

در هنگام نصب تختخواب در محل، پایه‌ها و چارچوب تخت باید با توجه به محل قرارگیری نصب شوند. یعنی سعی شود تا حد امکان تختخواب در مسطح‌ترین و کم‌‌شیب‌ترین نقطه نصب شود. همچنین شیب می‌تواند با پایه‌ها تا درصدی تنظیم شود.

    استحکام پیچ‌ها و اتصالات به خصوص در شاسی و چارچوب تخت

پیچ‌هایی که برای بسته شدن و محکم شدن چارچوب و قسمت‌های مختلف تخت به کار می روند، ممکن است پس از مدتی شل شده یا هرز شوند. در این صورت تخت شما شروع به سروصدا خواهد کرد.

    قاب تخت خواب های چوبی

این قاب‌ها به مرور زمان ممکن است از تنظیم خارج شده و نیاز به تعمیر داشته باشند. در صورتی که تختخواب شما چوبی است، قاب تخت می‌تواند یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکل صدای تختخواب باشد.

به غیر از نوع و کیفیت تختخواب، عوامل فوق اصلی‌ترین علل ایجاد سروصدا در تختخواب ها هستند. حال راه چاره برای رفع هرکدام از علل بیان شده چیست؟

روش های رفع مشکل صدای تختخواب

    بررسی تمام اجزای تخت

 سروصدا ممکن است ناشی از شکستگی یا خراب شدن قسمتی از تخت باشد. بازرسی تخت به شما این امکان را می دهد تا این قسمت ها را شناسایی نموده و تعویض کنید.

    تشک های فنری

نقص پیش آمده در بسیاری از تشک های فنری به وسیله روغن کاری، تعویض برخی فنرها یا تعمیر آن ها قابل رفع است. البته نحوه استفاده صحیح از این نوع تشک ها هم می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ایجاد سروصدا در آن ها داشته باشد. اما گاهی اوقات نیز چاره ای جز تعویض تشک فنری نیست.

    استفاده از کالای خواب استاندارد متناسب با تخت

 وزن، ابعاد و میزان تحمل تخت خواب شما نیز بسیار تاثیرگذار است. اگر وزن بالایی دارید، قطعا تشک های فنری می توانند سریعا باعث سروصدای تخت شوند. همچنین بر اساس کیفیت و ظرفیت تخت خواب اقدام به انتخاب تشک برای آن کنید. یعنی برای تخت های فلزی معمولی نباید از تشک های با زون بالا مانند تشک های مموری فوم یا هیبریدی استفاده کنید.

    تنظیم مکان قرارگیری تشک

یکی از عوامل موثر در رفع مشکل صدای تخت خواب تنظیم و چفت کردن تشک در مرکز تخت است. به طوریکه فاصله از تمام گوشه‌های تخت به یک اندازه باشد. شما باید به وسیله فیلر ها سعی کنید فاصله بین تشک و لبه تخت را پوشش دهید تا تشک حرکت نکند.

    تغییر مکان و نصب استاندارد تخت

قراردادن تخت در مکانی با شیب بالا قطعا می‌تواند منشا ایجاد سروصدا باشد. در صورتی که مکان مسطح‌تری سراغ دارید، تخت را مجددا نصب کنید. سعی کنید مکان مورد نظر شما کمترین شیب را داشته باشد.

    محکم کردن اتصالات

شل شدن پیچ‌ها و اتصالات چارچوب و شاسی تخت یک عامل مهم در رفع مشکل صدای تخت است. این پیچ‌ها پس از مدتی در اثر فشار مداوم ممکن است شل شوند. با بررسی اتصالات و محکم کردن آن‌ها و همچنین روغن کاری، می‌توانید خیال خود را از عامل مهم سروصدای تختخواب راحت کنید. همچنین این بررسی پیچ‌های خراب، هرز شده و نیازمند جایگزینی را مشخص خواهد کرد.

    تعمیر قاب تختخواب‌های چوبی

 این کار به وسیله بسیاری از سازندگان تخت‌های چوبی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد نیاز است تا برخی لایه‌های چوبی فرسوده یا شکسته تعویض شوند. البته بسته به طراحی نوع تخت ممکن است حتی نیاز به تعویض کامل شاسی و چارچوب تخت چوبی نیز وجود داشته باشد.

خرید تشک مناسب برای تختخواب هم نکته ای است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. برندهای مختلفی از تشک ها از جمله تشک طبی در بازار وجود دارد و شرکت های تولید کننده داخلی خوبی مانند تشک رویا و تشک خوشخواب در ایران در حال تولید تشک‌های باکیفیت هستند. جهت تهیه انواع تشک ها می‌توانید با بازرگانی سینا تماس بگیرید و حتی از شرایط خرید اقساطی تشک  استفاده کنید.

راه‌هایی برای رفع صدای جیر‌جیر تخت‌ خواب چوبی

برخی از کسانی که از تخت‌ خواب چوبی برای خوابیدن استفاده می‌کنند، از لق بودن و صدای جیر‌جیر آن شکایت دارند. اما رفع صدای جیرجیر این نوع تخت‌ خواب کار مشکلی نیست. تنها با اجرای چند گام موثر می‌توان به رفع این مشکل پرداخت. در اغلب تخت‌ خواب‌های چوبی امروزی از هیچ‌گونه پیچ یا میخی برای اتصال قطعات اصلی یا قاب دور تخت‌ خواب استفاده نمی‌شود.

اتصال قاب‌های اصلی شاسی در تخت خواب‌های امروزی بیشتر توسط قلاب انجام می‌پذیرد و آن‌چه که آن‌ها را در کنار هم نگاه می‌دارد وزن تخت‌ خواب و شما است. اما قسمتی از شاسی تخت‌ خواب که شما بر روی آن می‌خوابید، به‌طور عمده از طریق میخ یا پیچ به یک‌دیگر متصل شده‌اند و با شل شدن این اتصالات احتمال لق شدن آن و ایجاد صدای جیر‌جیر وجود خواهد داشت. برای رفع این مشکل شما تنها نیازمند به سفت کردن یا روغن‌کاری جایی که دچار لقی یا ساییدگی شده‌است خواهید بود.

در گام اول به دنبال جایی از تخت‌ خواب خود باشید که صدای جیر‌جیر از آن‌جا به گوش می‌رسد. برای این کار تشک تخت‌ خواب را برداشته و با تکان دادن تخت‌ خواب به دنبال جای دقیق صدای جیر‌جیر بگردید. پس از پیدا کردن مکان دقیق ایجاد صدا، اقدام به سفت کردن آن توسط میخ یا پیچ‌ کنید. اما اگر موفق به سفت کردن آن نشدید و یا در آن نقطه از اتصالاتی استفاده شده بود که نباید به طور کامل سفت شوند، آن اتصال را روغن‌کاری کنید.

قلاب کنار تخت را بررسی کنید

در اغلب تخت‌ خواب‌های امروزی تاج بالایی و پایینی به وسیله دو قطعه چوبی و قلاب به هم‌دیگر متصل شده‌اند. ممکن است صدای جیر‌جیر تخت ناشی از سر خوردن نری و مادگی این قلاب‌ها بر روی هم‌دیگر و یا حرکت این قلاب‌ها با چوب باشد. در این صورت با روغن‌کاری قلاب یا سفت کردن پیچ‌های قلاب و چوب، می‌توانید صدای جیر‌جیر را رفع کنید.

پیچ شاسی را سفت کنید

 از آن‌جایی‌ که صدای جیر‌جیر به معنی حرکت تحت فشار دو جسم بر روی یک‌دیگر است، بنابراین گاهی اوقات ممکن است این صداها ناشی از شل شدن شاسی زیرین تخت‌ خواب باشد. در این صورت خوش‌ خواب را از روی تخت برداشته و از سفت بودن تمام پیچ‌ها و یا میخ‌های شاسی مطمئن شوید. برای این کار بهتر است تمامی پیچ یا میخ‌ها را دوباره سفت کنید. در صورت نیاز چند میخ یا پیچ به آن اضافه کنید. پس از سفت کردن این اتصالات، تخت‌ خواب را دوباره به هم متصل کرده و به این طرف و آن طرف حرکت دهید. اگر صدای جیر‌جیر متوقف نشد، بهتر است آن اتصالات را روان‌کاری کنید.

سفت کردن پیچ‌های شاسی اصلی

گاهی اوقات پیچ‌های اتصالات و قلاب‌های کناری ممکن است دچار سائیدگی و صدا گردند. این پیچ‌های اصلی باید روغن‌کاری و سفت شوند اما باید دقت داشت برای روغن‌کاری این پیچ‌ها از روغن موتور یا روغن خوراکی استفاده نشود. روغن‌ها و واکس‌های مخصوص روغن‌کاری چوب وجود دارد که در صورت نیاز به روغن‌کاری هر نقطه از تخت‌ خواب، بهتر است از آن‌ها استفاده شود. چنان‌چه پس از تعمیر و رفع صدای جیر‌جیر تخت‌ خواب، پس از مدتی این صدا دوباره به سراغ‌تان آمد بهتر است این مراحل را تکرار کرده و دوباره پیچ‌های شل شده‌ی تخت‌ خواب را سفت کنید.

میخ‌ها را دوباره بکوبید و اتصالات را روغن‌کاری کنید. اما به دلیل اهمیت این موضوع باید یادآوری کرد جهت روغن‌کاری تخت‌ خواب و سایر وسایل چوبی از هیچ روغن و یا مواد روغن‌کاری غیر‌مجازی استفاده نکنید. این روغن‌ها می‌توانند به تخت‌ خواب و سایر وسایل چوبی آسیب برسانند. به‌ یاد داشته باشید واکس‌های مخصوص روان‌کاری چوب در بازار به وفور یافت می‌شوند. بهتر است از آن‌ها استفاده کنید تا چوب تخت‌ خواب شما دچار آسیب نشود.

منبع : Inflatable Bed for Car

خروج از نسخه موبایل