سنگ تیشه ای لاشتری چه ویژگی های دارد؟

ویژگی های سنگ مرمریت لاشتر:

یکی از مهمترین ویژگی هایی که سبب می شود کاربردهای بسیار زیادی از  لاشتر انتظارداشته باشیم جذب آب پایین این سنگ است. سنگ مرمریت لاشتر مقاومت خوبی در مقابل نفوذ آب دارند به این معنی که آب و رطوبت به سختی می تواند روی این سنگ تاثیر داشته باشد به این جهت است که سنگ لاشتر را برای استفاده در سرویس های بهداشتی به کار می برند.

همچنین مقاومت بالایی که این سنگ دارد باعث می شود تا از این سنگ کاربردهای دکوراتیو انتظار داشته باشیم. این سنگ ساختمانی از جنس مرمریت است و آن را می توان در ابعاد و سایزهای مختلف برش داد به این دلیل آن را می توان در بخش های مختلف ساختمان به کار برد. برای مثال سنگ پله و سنگ کف ساختمان از کاربردهای مهم این سنگ می باشد.

سنگ فرشهای داخلی و خارجی از کاربردهای عمده این سنگ است زیرا به خوبی در شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات دمایی از سرد تا گرم می تواند مقاومت نماید و در مقابل بارش باران و تابش آفتاب نیز کاملا مقاوم است.

ابعاد مورد استفاده برای سنگ فرش 40*40 است.

از دیگر ویژگی هایی است که سنگ مرمریت لاشتر دارد.

از مشخصات ظاهری سنگ مرمریت لاشتر می توان به رنگ زمینه مشکی یا طوسی و یا خاکستری آن اشاره

کرد که رگه های سفید رنگی در آن دیده می شود.

این سنگ طبیعی معمولا به روش های:

فرآوری می گردد و راهی بازار مصرف می شود.

کاربردهای سنگ مرمریت لاشتر:

همانطور که گفتیم این سنگ از مقاومت بالایی برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها دارد. مقاومت این سنگ به اندازه ای زیاد است که از آن در نمای استفاده شده است و تا کنون پس از گذشت سال ها هیچگونه آسیبی به این سنگ وارد نیامده است. میدان آزادی تهران نیز از دیگر مکان های مهمی است که از سنگ مرمریت لاشتر در نمای سنگ فرش آن استفاده شده است و این سنگ به خوبی مقاومت خود را در این دو مکان به نمایش گذاشته است. زیرا این دو از مکان های بسیار پر رفت و آمد شهر به شمار می آیند و این سنگ گذرگاه ماشین ها, انسان ها و حتی حیوانات زیادی بوده است اما هنوز هم استواری خود را حفظ کرده و پابرجا باقی مانده است.

سطح سنگ :

سطح این سنگ تیشه شده است و برای استفاده به عنوان سنگ کف ساختمان و سنگ فرش بسیار مناسب است، زیرا از لغزندگی سطح جلوگیری می کند. کاربرد مناسب دیگر این سنگ ساختمانی استفاده به عنوان سنگ کف پارکینگ است زیرا از رفت و آمد ماشین ها آسیبی نمی بیند و رد لاستیک ماشین ها روی این سنگ باقی نمی ماند زیرا رنگ این سنگ تیره است و رد تیره لاستیک ماشین ها روی آن اثری ندارد و از زیبایی اولیه سنگ چیزی کم نمی شود.

این سنگ امروزه یکی از پرفروش ترین انواع سنگ ساختمانی در عرصه صادرات جهانی است و بسیاری از تولیدات از سنگ مرمریت لاشتر به کشورهای خارجی صادر می گردد.

دانستنی های سنگ مرمریت لاشتر:

سنگ مرمریت لاشتر نوعی سنگ مرمریت است که با درجه و کیفیتی متفاوت از سنگ مرمریت اصل یافت می شود. این سنگ ساختمانی از سختی بالایی برخوردار است.  در بسیاری از موارد در کارخانه سنگ را به صورت نسابیده عمل می آورند و سپس به صورت دستی یا دستگاهی آن را تیشه خور می کنند که بر همین اساس به آن سنگ مرمریت تیشه دستی و سنگ مرمریت لاشتر تیشه دستگاهی گفته می شود.

علت تیشه کردن این سنگ این است که سختی آن بالا بوده و برای کاربرد در فضاهای بیرونی باعث می شود تا اصطکاک روی سنگ افزایش پیدا کند و از میزان لغزندگی آن کم شود. سازندگان و سفارش دهندگان سنگ مرمریت لاشتر این سنگ ساختمانی را به دو صورت :
سنگ لاشتر کم تیشه
سنگ لاشتر پرتیشه
می شناسند که سنگ کم تیشه یک بار تیشه می خورد.

اما سنگ پر تیشه چندین نوبت تیشه می خورد به این ترتیب هیچ فضای خالی روی سنگ دیده نمی شود. از این سنگ در بوک مچ کردن استفاده می شود و رنگ خاص آن در بازارهای داخلی و خارجی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

در روند تولید و فرآوری این سنگ ساختمانی از اپوکسی برای پر کردن خلل و فرج های سطحی سنگ استفاده می شود. در فرآوری این سنگ به روش تایل از ماستیک بی رنگ یا همرنگ زمینه برای پر کردن رگه های بسیار ریز سطحی سنگ استفاده می شود.

روش UV غیر مستقیم، رزین مخصوص را به داخل رگه های سنگ هدایت کرده و آن را تثبیت می نماید این عمل فرآوری خوب در پولیش و صیقلی شدن سنگ را سبب می شود. این سنگ مرمریت از جمله محبوب ترین مرمریت ها به شمار می رود. از مهمترین کاربردهای سنگ مرمریت لاشتر در:

می باشد.

لابی هتل ها ، نمای داخلی و خارجی و سنگ کف رستوران ها و کافی شاپ ها و سایر مکان ها از کاربردهای مهم سنگ لاشتر است.

قیمت سنگ مرمریت لاشتر:

برای تعیین قیمت این سنگ باید به کوپ خام آن توجه نمود زیرا قیمت سنگ اسلب لاشتر و یا قیمت این سنگ در سایزهای دیگر با هم تفاوت زیادی دارد. در فرآوری این سنگ باید استانداردهای جهانی رعایت شود و ضخامت این سنگ معمولا باید 2 سانتی متر باشد. برای فرآوری سنگهای مرمریت لاشتر معمولا از کوپ های بزرگ استفاده می کنند که یک دست و سالم نگه داشتن این کوپ ها بسیار مشکل است که این در قیمت سنگ مرمریت اثرگذار است و باعث افزایش قیمت آن می شود.

سنگهای مرمریت لاشتر در میان انواع سنگ ایرانی از قیمت مناسب تری برخوردار است اما کیفیت و مقاومت آن نسبت به قیمت آن بسیار عالی است. از این رو استفاده از این سنگ در انواع پروژه های مختلف اعم از نمای فضاهای بیرونی و درونی بسیار مقرون به صرفه است.

قیمت سنگهای مرمریت لاشتر با قیمت سنگ مرمریت مشکی نجف آباد تقریبا برابری می کند. و هر دو از سنگ های با زمینه تیره اما لوکس و زیبا می باشند. اگر به دنبال استفاده از  با زمینه تیره هستید . این دو سنگ هم قیمت مناسبی دارند و هم از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. اما دقت نمایید که انواع سنگ های مرمریت لاشتر در بازارهای جهانی مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند.

سنگ مرمریت لاشتر از جمله محبوب و پرتقاضا علی الخصوص در سطح بین الملل است و دارای دو سورت مشکی و خاکستری است. در سطح این سنگ رگه های ظریف سفید رنگی در فواصل زیاد نیز دیده می شود. مرمریت لاشتر در بازار بین الملل با نام پیتراگری شناخته می شود که در واقع خواستگاه اصلی این نام به ایتالیا برمی گردد.

در زبان ایتالیایی  pietra به معنای سنگ و gray به معنای خاکستری است و پیتراگری به معنای سنگ خاکستری است. در واقع پیتراگری سنگی خاکستری و ایتالیایی بوده که به مرور زمان استخراج آن از معادن ایتالیا متوقف می شود. اما از آنجا که این سنگ متقاضیان بالایی داشته است، ایتالیایی ها به دنبال سنگی مشابه پیتراگری بودند که به سنگ مرمریت لاشتر موجود در معادن اصفهان برخوردند.

مرمریت لاشتر نیز از همان مرغوبیت و تم رنگی برخوردار بود. البته در بازار جهانی برخلاف بازار داخلی، سورت خاکستری آن از محبوبیت بیش تری برخوردار است. همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت این سنگ در بازار بین الملل قیمت پایین آن است. به گونه ای که قیمت تایل پرسلاین آن در بازار خارج با قیمت اسلب آن در بازار داخلی برابر می کند. به همین خاطر است که این سنگ بیشترین سهم صادرات سنگ کشور را به خود اختصاص داده است.

تا به اینجا اطلاعات مختصری از مرمریت لاشتر و تاریخچه آن بیان کردیم.البته اطلاعات این سنگ در به طور کامل بیان شده است. حال هدف اصلی ما در این مقاله، پرداختن به معرفی سنگ تیشه ای لاشتر است.اینکه چه کاربردهایی دارد؟ فرآیند تیشه ای روی آن به چه روش هایی قابل اجراست؟قیمت لاشتر تیشه ای با دیگر پرداخت های این سنگ چه تفاوت هایی دارد؟و… به تمام این سوالات در این مقاله پاسخ داده می شود. پس با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی پاسخ این سوالات بپردازیم.

علاوه بر این در صورتی که پرسش های دیگری نیز برایتان پیش آمد که به آن نپرداخته ایم، به راحتی می توانید به کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در کمترین زمان ممکن راهنمایی کنند.

مشخصات ظاهری مرمریت لاشتر تیشه ای

مرمریت لاشتر از جمله سنگ هایی به شمار می رود که انواع پرداخت ها از قبیل صیقلی،هوند و…روی آن قابل اجراست. حال از رایجترین پرداخت هایی که روی این سنگ اعمال می شود پرداخت تیشه ای می باشد.

در این نوع پرداخت با وارد کردن ضربه به سطح سنگ، خراش های ناخنی شکلی روی آن ایجاد می شود و همانطور که در نیز بیان کردیم به افزایش استحکام سنگ کمک کرده و موجب کاهش لغزندگی آن می شود.

علاوه بر این حدود چند درجه رنگ سنگ را نیز روشن تر می کند.

حال مرمریت لاشتر عمدتا به چه روشهایی تیشه ای می شود؟

روشهای انجام پرداخت تیشه ای سنگ مرمریت لاشتر

همانطور که در مقاله سنگ تیشه ای بیان کردیم؛ فرآیند تیشه ای کردن سطح سنگ هم به صورت دستی انجام می شود و هم به صورت ماشینی. حال رایجترین روشی که برای تیشه ای کردن مرمریت لاشتر استفاده می شود، روش دستی می باشد.

علاوه بر این انواع مختلفی از سطوح تیشه ای وجود دارد. به عنوان مثال می توان به یک تیشه،دو تیشه،الگویی،کلنگی و …اشاره کرد. حال مرمریت لاشتر تیشه ای عمدتا به صورت یک تیشه و دو تیشه فرآوری می گردد.

البته در صورت تقاضای مشتری انواع سطوح دیگر مانند الگویی نیز روی آن قابل اجرا است اما متداول نیست.

کاربرد سنگ لاشتر تیشه ای

به طور کلی مهم ترین کاربردهای سنگ مرمریت لاشتر در صفحه این سنگ به طور کامل بیان شده است. حال کاربردهای نوع تیشه ای آن نیز عبارتند از:

سنگ ازاره تیشه ای لاشتر: به عنوان سنگ ازاره در پای بنا به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به نمای ساختمان

سنگ کف

سنگ پله لاشتر تیشه ای

رمپ بیمارستان ها و پارکینگ ها

 قابل ذکر است که این سنگ از سنگ های قدیمی است که در ساخت بناهای تاریخی مانند سی و سه پل و نقش جهان نیز از آن در کف استفاده شده است.

به طور کلی به علت زبری که روی سطح آن ایجاد شده، این نوع فرآوری بسیار مناسب مکان های پرتردد می باشد.

البته هنگام انتخاب این سنگ، توجه به نکات طراحی و همخوانی با دکوراسیون نیز حائز اهمیت است.

قیمت سنگ تیشه ای لاشتر

قیمت انواع مختلف سنگ های تیشه ای با یکدیگر متفاوت است. البته با توجه به مطالبی که در بیان کردیم روش انجام فرآیند تیشه ای(دستی یا ماشینی بودن) و همچنین نوع سطح انتخاب شده(یک تیشه،دوتیشه)بر قیمت سنگ مرمریت لاشتر تیشه ای تاثیرگذار است.

کاملا واضح است که قیمت لاشتر دو تیشه به علت پرزحمت تر بودن آن بیش تر است.

همچنین درجه بندی کیفی سنگ نیز در قیمت نهایی این سنگ تاثیرگذار است. زیرا سنگی با درجه سوپر که تیشه شده باشد از کیفیت و مرغوبیت بیش تری نسبت به سنگی با درجه ممتاز برخوردار است.

البته دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ مرمریت لاشتر تیشه ای نیز عبارتند از:سورت بندی، کیفیت فرآوری ها از جمله دقت در برش و گونیا بودن، ضخامت و ابعاد و…. به عنوان مثال قیمت سنگ ازاره تیشه ای با قیمت سنگ پله تیشه ای لاشتر متفاوت است.

جهت دریافت لیست قیمت ابعاد مختلف این سنگ با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در کمترین زمان ممکن یاری نماییم.

سنگ تیشه ای یا آزاره چیست و کجا استفاده می شود؟

شاید خیلی از شماها ندانید که سنگ تیشه ای چیست و کجا کاربرد دارد؟ تیشه زنی یکی از کارهایی است، که از زمانهای بسیار دور بر روی سنگها انجام میدادند. این کار قدیم با تیشه بر روی سنگ انجام می شده است. دلیل نام گذاری این گونه سنگ ها پرداخت توسط تیشه در زمان های قدیم بوده است. امروزه با روی کار آمدن تکنوژی و ساخت دستگاههای سنگبری هنوز هم این کار توسط تیشه و با دست انجام می شود.

به سنگه تیشه ای، سنگ آزاره نیز گفته می شود. برای تهیه این نوع سنگ ها از سنگ های گرانیت، و سنگ مرمریت نیز استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم برای شما در مورد  سنگ تیشه ای صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را با دقت فراوان مطالعه کنید.

سنگ تیشه ای به سنگی گفته می شود که توسط دستگاه یا به صورت دستی به صورت زبر فراوری می شود تا برای مکان های سردسیر و لغزنده استفاده شود. سنگ تیشه ای دستی به چند صورت الگویی، تیشه معمولی و دو تیشه تولید می شود و سنگ‌ تیشه ای ماشینی فقط بصورت تیشه پر و منظم تولید می شود. تیشه ای که به سطح صاف سنگ می خورد قسمتی از سطح صف سنگ را می تراشد و سطح سنگ بصورت ناخنک کنده می شود.

یکی از بادوام ترین سنگ هایی که بافت یکسان و همچنین سطحی زبر دارند، سنگ تیشه ای می باشد. اینگونه سنگ ها از سنگ های پرداخت شده ای هستند که به صورت سنگ های گرانیت، مرمریت و همینطور سنگ های تراورتن قابل استفاده هستند. معمولا به دلیل وجود سطحی هموار و زبر بر روی سنگ های تیشه ای از آنها بیشتر برای عمومی، راه پله ها و گاهی اوقات در های به کار برده می شوند. مهمترین کاربرد سنگ های تیشه ای بیشتر در زیر بنای ساختمان جهت جلوگیری بالا کشیدن نم به دیوارها می باشد.

معرفی سنگ تیشه ای

اولین پرداخت هایی که بشر توانست بر روی سنگ ایجاد کند تیشه زنی آنها بوده است که در عامیانه به چنین سنگ هایی سنگ تیشه ای گفته می شود. در چنین حالتی سطح سنگ به حالت ضربه زده درآمده و از زبری خاصی مانند ناخنی و تیزی برخوردار می شود. معمولا تیشه ای کردن سنگ توسط ماشین های صنعتی انجام می شود اما در بعضی مواقع به صورت دستی نیز قابل انجام شدن است.

ناخنک های به وجود آمده بر روی سطح سنگ آن را از حالت لیز بودن خارج کرده و سطح اصطکاکی را به وجود می آورند، به همین دلیل بیشتر جهت کف فرش ها مانند اطراف استخر و همچنین مکان های پر تردد و البته محل هایی که بارندگی زیادی دارند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

 انواع سنگ تیشه ای

انجام ضربه زنی یا همان تیشه ای کردن سنگ بر روی سنگ های مرمریت، تراورتن و همچنین سنگ گرانیت انجام می گیرد که به همین دلیل به سنگ های تیشه ای نیز سنگ ازاره هم گفته می شود. سنگ های گرانیت و همینطور سنگ تراورتن که جز مرغوب ترین سنگ های آذرین هستند، می توانند در برابر تغییرات دمایی و همچنین ضربه های وارد شده و هرگونه فرسایشی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. بنابراین نوع سنگ گرانیت تیشه ای و سنگ تراورتن تیشه ای می توانند در گروه با کیفیت ترین سنگ های تیشه ای قرار داشته باشند.

نمونه دیگری از این دسته سنگ ها، سنگ های تیشه ای کریستال لایبید، ، سنگ تیشه ای سمیرم و نیز سنگ تیشه ای الگویی می باشد. خوب است بدانید سنگ های تیشه ای سمیرم از جمله سنگ های قدیمی است که به علت جذب بالای آب و همچنین مقاومت فشاری، بیشتر در دیوارهای بیرونی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و در سنگ فرش ها جایگاه کمتری دارند.

 بیشترین موارد استفاده از سنگ های تیشه ای

یکی از موارد مهمی که جهت حفظ استحکام زیربنای سازه ها به منظور جلوگیری از نم و ایجاد رطوبت به دیوارها به کار برده می شود استفاده از سنگ های تیشه ای در کف و زیر بنای دیوارها می باشد؛ زیرا نمونه های مختلفی از سنگ های تیشه ای علاوه بر داشتن خاصیت نرم گیری توانسته بسیار با صرفه تر و کارآمدتر از هرگونه مصالح دیگری مانند آجر، جهت انجام چنین کاری باشند.

در واقع آجرها رطوبت و نیز نم را می توانند از خود عبور دهند و از بیرون ایجاد شوره زدگی کنند در صورتی که سنگ های تیشه ای اصلا چنین ویژگی را ندارند، پس معماران ساختمان سعی کرده برای چیدن دیوارهای آجری در چند ردیف اول از سنگ های تیشه ای استفاده کنند، از طرفی به نمای دیوار جلوه جالبی می دهد.

بادوام ترین سنگ

سنگ های تیشه ای کریستال لایبید از جمله بهترین و بادوام ترین پوشش هایی است که معمولا برای فضاهای بیرون کاربرد دارند. این نوع سنگ ها بیشتر در فضاهایی که دارای شیب هستند و ایجاد لغزندگی زیادی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید برخلاف ساب زدگی سطح سنگ که رنگ تیره تری به سنگ می دهد، تیشه زنی می تواند طرح و همچنین رنگ سنگ را در خود محو کرده و ظاهر یکسان و روشن تری را به سطح سنگ بدهد. سنگ های تیشه ای کریستال لایبید بیشتر برای ها، سنگ زیر کار و همچنین سنگ فرش ها کاربرد زیادی دارند.

طرح های مختلفی از سنگ های تیشه ای

سنگ هایی که مورد تیشه زنی قرار می گیرند با توجه به جهت و نوع تیشه زدن می تواند به صورت های یک تیشه، دو تیشه و سنگ های تیشه چپ و راست وجود داشته باشند. یعنی اگر روش تیشه زنی در یک جهت بوده و تنها یک بار عمل تیشه زنی بر روی سطح سنگ به صورت پراکنده و تنک انجام شود به آن سنگ یک تیشه گفته می شود و اگر تیشه زنی به حالت کاملا پر و در جهات مختلف انجام شود به طوری که سطح سنگ دیده نشده و کاملا سطح زبری را در بر بگیرد به آن سنگ دو تیشه می گویند، از طرفی دیگر اگر دو طرف سنگ، تیشه ای شده و تمام سطح سنگ به حالت افقی و نیز عمودی ابزار تیشه زنی خورده باشد به آن سنگ های تیشه ای چپ و راست گفته می شود.

خروج از نسخه موبایل